To Live Is to Die

free counters

Selasa, 30 Mac 2010

PENUBUHAN REJIMEN KE 10 BAHAGIAN 3 (SERUAN MERDEKA)

Pada bulan April 1948, PETA telah mengadakan kongres kebangsaan selama 3 hari 3 malam di bandar Temerloh dengan dihadiri oleh wakil-wakil berbagai negeri dari seluruh Malaya. Di kemuncaknya, kongres telah memutuskan untuk mengadakan perarakan secara besar-besaran walaupun diharamkan oleh penjajah British. Mencium berita itu, penjajah telah mengarahkan anggota-anggota polisnya dari Betong dan Raub ke Temerloh. Polis-polis itu bersiap sedia dengan benet terhunus dihujung senapang masing-masing untuk menggugat para perwakilan Kongres dan rakyat ramai yang sedang menunggu perarakan dimulakan. Akan tetapi, semangat massa rakyat bukan saja tak tergertak jatuh, sebaliknya kemarahan mereka semakin meluap-luap. Mereka berpekik dengan lantang: “Mesti berarak!” “Jangan takut pada benet!” “Keras lawan keras!” dan lain-lain slogan yang militan.

Pada pukul 10 pagi, perarakan dimulakan dengan dipelopori oleh anggota-anggota PETA, AWAS, PKMM dan Barisan Tani Malaya. Lebih dari 5,000 pemuda dan wanita revolusioner bersama massa rakyat yang luas telah mengambil bahagian dalam perarakan itu. 2 helai bendera dikibarkan dengan megah, satu helai bendera merah putih berbintang 12 (bendera PUTERA-AMCJA dan juga lambang Malaya merdeka) yang melambangkan kesatuan negara kita yang mengandungi 12 buah negeri bahagian), satu helai lagi bendera AWAS yang tersulam dengan gambar Clara Zetkin. Peserta-peserta perarakan menjulang tinggi-tinggi beratus-ratus sepanduk, cogan kata dan slogan-slogan revolusioner yang bertuliskan kata-kata seperti

“MERDEKA!MERDEKA!”,

“SEMUA BANGSA BERSATU LAWAN PENJAJAH BRITISH!”

“PENJAJAH BRITISH NYAHLAH DARI MALAYA!”

danl ain-lain. Di samping itu sorak dan pekikan-pekikan “MERDEKA” berkumandang di angkasa raya dengan tak henti-hentinya.

Merah Putih Berbintang 12
lambang Putera-Amcja. Ia adalah lambang
Malaya Merdeka pertama yang pernah diajukan
kepada dunia - pertama kali dikibarkan sebagai lambang
Malaya merdeka oleh wakil Malaya di Sidang Serantau Asia
di New Delhi tahun 1947.

Liga Pemuda Demokratik pula telah mengirimkan pasukan pancaragamnya untuk mengiringi perarakan itu. Ini menyebabkan barisan perarakan tenggelam dalam semangat tempur yang semakin meluap-luap. Biarpun benet pasukan bersenjata penjajah British berkilat-kilat menunggu di hadapan, mereka terus maju tak gentar!

Apabila barisan perarakan sampai di jalan besar bandar Temerloh, barisan hadapan telah berhadapan dengan sepasukan polis yang diketuai oleh OCPD kulit putih. Walaupun polis-polis itu melodkan (memasukkan peluru) senapang mereka, akan tetapi pemuda-pemuda dan wanita-wanita revolusioner itu merempuh ke depan menjulang tinggi-tinggi panji revolusioner hingga berlakulah pergelutan dengan polis penjajah. Para pemuda dan wanita revolusioner yang sebahagiannya mempunyai senjata tersembunyi di badan masing-masing, bersiap sedia melakukan pertempuran dengan polis sekiranya polis bertindak dengan lebih ganas lagi. Beberapa orang dari mengacu-acukan tinju mereka ke batang hidung OCPD kulit putih yang congkak itu. Seorang pemuda revolusioner menggenggam erat-erat pistolnya dan bersumpah akan menembak mati si bedebah itu sekiranya polis menembak peserta-peserta perarakan. Akhirnya OCPD kulit putih itu dibelasah oleh seorang pemudi revolusioner anggota AWAS dengan tiang bendera sehingga ia jatuh terduduk. Musuh gementar ketakutan lalu undur beberapa langkah. Barisan perarakan mara terus hingga ke padang rapat umum.

Walaupun matahari panas terik di atas kepala tapi, rapat umum itu semakin lama semakin rancak. Ucapan demi ucapan dari tiap-tiap wakil mendapat tepukan yang bergemuruh. Hampir pukul 1.00 tengah hari, barulah rapat umum itu bersurai untuk menunggu malamnya bagi mengadakan pertunjukan pentas yang revolusioner.

Pada malam itu, panggung sandiwara yang dihias dengan slogan-slogan dan sepanduk-sepanduk bermandi cahaya lampu elektrik yang berwarna warni manakala padang pertunjukan penuh sesak dengan penonton dari berbagai kaum. Setelah lagu pembukaan “Tanahair Ku” selesai dimainkan, pengerusi majlis tampil ke pantas membuat ucapan yang berapi-api dan penuh bersemangat dengan mendapat tepukan yang membadai dari para penonton. Semasa pertunjukan itu berjalan, 4 platun askar Gurkha, 2 platun polis dan berpuluh-puluh orang intelijen penjajah ditempatkan di sekeliling padang pertunjukan sementara sejumlah askar lagi ditempatkan di Mentakab sebagai kekuatan rizaf.

Pasukan penjajah yang bersenjata lengkap itu berkali-kali menyerbu ke panggung untuk menghalang dan membubarkan pementasa itu serta memberkas petugas-petugasnya. Akan tetapi, penyerbuan-penyerbuan penjajah itu telah dilawan dengan keras dan gagah berani oleh pasukan pengawal sandiwara sehingga nyaris-nyaris berlaku pertempuran. Akhirnya musuh mendapat hidung panjang lalu berundur dari situ. Pertunjukan itu diteruskan hingga selesai pukul 12 malam dengan mendapat sambutan yang sehangat-hangatnya dari para hadirin.

Massa rakyat mendapat pemberangsangan yang sangat besar dari kongres, perarakan serta pertunjukan itu. Lebih-lebih lagi dalam rapat-rapat umum tersebut, wakil-wakil yang berucap berkali-kali menyebut semangat Bahaman seperti “Darah Bahaman mesti ditebus dari penjajah British”, “Anak Temerloh adalah keturunan Bahaman” dan lain-lain.

Pada 1 Mei 1948, di bandar Mentakab (6 batu dari Temerloh) telah diadakan pula perarakan untuk menyambut Hari Pekerja Antara Bangsa 1 Mei. Pada mulanya penjajah British melarang perarakan itu, akan tetapi, anggota-anggota Liga Pemuda Demokratik, PKMM dan lain-lain organisasi-organisasi yang menganjurkan perarakan itu tidak mempedulikan larangan kaum penjajah dan menjadi pelopor meneruskan perarakan. OCPD kulait putih yang telah dihajar dengan secukupnya beberapa minggu sebelum itu langsung tidak berani turun dari kereta. Perarakan berlangsung tanpa gangguan.

PUSARA DATO' BAHAMAN

Walaupun Datok Bahaman telah diiktiraf sebagai pejuang bangsa menentang penjajahan Inggeris, namun belum ada usaha yang bersungguh-sungguh menjejaki pahlawan bangsa tersebut. Sehingga kini, belum terungkap di mana letaknya pusara Datok Bahaman dan pengikut-pengikutnya.

Untuk menyingkap misteri tersebut, Abu Samah Mohd. Kassim bersama Abdullah C.D. , Suriani Abdullah dan Siti Norkiah telah berkunjung ke Chiangmai pada tahun 1996. Seorang pegawai tentera Thai yang bertugas di Unit Penghubung di kampung Perdamaian Sukhirin telah membantu perjalanan mereka.

Dalam catatannya yang diabadikan dalam buku SEJARAH DAN PERJUANGAN KEMERDEKAAN, terbitan Nan Dao Publisher, Hongkong 1996, Abu Samah menulis:

Akan tetapi yang amat menarik minat saya ialah ketika kami berempat berkunjung ke Chiangmai, Utara Thailand. Sebagaimana di fahamkan bahawa Datok Bahaman dan pejuang-pejuang Pahang melawan penjajah British telah diusir ke Utara Thailand dan dilindungi oleh Seri Maharaja Siam dan ditempatkan di sebuah perkampungan khas. Dengan maksud mencari zuriat Datok Bahaman – Orang Kaya Semantan – dan para pejuang Pahang lainnya, pada bulan Ogos 1996, kami berempat telah berkunjung ke sana.

Dengan dipandu oleh Kaptan (pukong) [gambar kiri: baju merah tengah] yang bertugas sebagai Ketua Chut Patibatkarn (Unit Penghubung) di Kampung Chulabhorn Patana 12, kami berjaya menemui satu keluarga saya dari zuriat Datok Bahaman yang bernama Soliha Hanapi (49 tahun) [gambar kanan] dan suaminya Imam Shukri serta anak-anaknya. Oleh kerana beberapa sebab tertentu seperti kesuntukan masa, kurang lancarnya penterjemahan bahasa dan penukaran nama-nama asal para pejuang Pahang yang lampau, agak sukar untuk mengusut zuriat-zuriat yang lain. Walaupun begitu, menurut Soliha, dari apa yang diceritakan oleh allahyarham bapanya bahawa di atas sebuah bukit yang tak jauh dari Stesyen Keretapi Lampang, Thailand terdapat kubur tempat bersemadinaya Datok Bahaman. Katanya lagi dalam masa 60-70 tahun yang lalu, kubur itu dianggap keramat, sentiasa dikunjungi bukan saja orang-orang Islam, tetapi penganut-penganut Buddha dan lain-lain. Mereka datang selain untuk mendapatkan ilham juga bernazar atau melepaskan niat.

Memang benar, disebelah hadapan stesyen keretapi Khuntan, di atas sebuah bukit terdapat satu kubur yang tambak dan batu nesannya tumbang dan patah. Apakah ini benar pusara Datok Bahaman? Kami belum dapat memastikannya, masih perlu melalui penyiasatan dan pengkajian lanjut. Insya Allah, kami akan berusaha ke arah itu.

Pada hari yang sama, saya berkesempatan bercakap-cakap dengan seorang wanita Buddha kira-kira dalam usia 60 tahun bangsa Thai, tuan punya kedai menjual barang-barang runcit di stesyen keretapi Khuntan. Dia memberitahu bahawa menurut dari cerita bapanya, dulu kawasan ini Seri Maharaja Siam berikan kepada orang-orang Melayu dari luar membuka perkampungan. Setelah itu beberapa kali tempat ini diserang oleh puak-puak tertentu dan akhirnya kampung Melayu itu musnah, banyak yang mati dan yang lain berundur ke Chiangmai.

...........

nota: Abu Samah Mohd. Kassim adalah seorang pimpinan Jawatankuasa Pusat PKM dan anggota Markas Besar Rejimen Ke-10 dan juga adalah zuriat Datok Bahaman.

SURAT PARTI KOMUNIS MALAYA KEPADA KERAJAAN MALAYSIA

PKM telah mengumumkan manifesto program pada 22 Disember 1955 dalam mana telah menjelaskan tujuan parti kami berjuang untuk melaksanakan kemerdekaan, demokrasi dan keamanan di Malaya serta mengemukakan jalan yang betul bagi melaksanakan tujuan itu.

Rundingan damai telah diadakan di Baling pada penghujung bulan Disember yang lalu. Di dalam pertemuan itu PKM telah mengambil sikap yang paling sabar dan bertolak ansur dan berikhtiar dengan sedaya upaya supaya rundingan itu boleh mencapai persetujuan supaya rakyat di seluruh negeri boleh bersatu lebih erat lagi dan berjuang untuk melaksnakan kemerdekaan tanah air.

Oleh itu, parti kami telah menyatakan dengan terus terang bahawa kami sanggup memberhentikan perlawanan-perlawanan dan menamatkan peperangan asal saja pihak yang berkuasa Malaya sanggup mengambil sikap yang munasabah, umpamanya membatalkan Undang-Undang Drurat, Memberikan hak-hak demokratik dan kebebasan politik kepada rakyat seluruh Malaya termasuk orang-orang komunis, menjamin tidak melakukan keaiban politik dan pembalasan ke atas batang tubuh orang-orang komunis dan anggota-anggota tentera kebebasan dan lain-lain. Tetapi sangatlah dikesalkan kerana pihak lawan di dalam perundingan itu menolak sama sekali kepada usulan-usulan kami yang munasabah, tetap berpegang kepada syarat-syaratnya yang tidak menasabah yang memaksa pihak kami supaya menyerah diri, sedangkan syarat-syarat yang kasar dan tidak munasabah itu tak dapat tidak kami tolak dengan tegas sehingga menyebabkan pertemuan itu tidak dapat mencapai persetujuan. Dari sini bolehlah nampak bahawa sebabnya pertemuan Baling itu tidak mencapai hasil adalah sama sekali kerana haluan yang telah lama sedia ditetapkan oleh British sebelum pertemuan itu lagi untuk mengkhianati rundingan damai tersebut.

Sesudah pertemuan Baling itu, British telah mengadakan rundingan London dengan pihak yang berkuasa Malaya. Hasil-hasil rundingan itu membuktikan bahawa British telah membuat sesetengah tolak ansur kepada pihak yang berkuasa Malaya, tetapi Malaya tidakpun mendapat kemerdekaan, Malaya masih tetap sebagai tanah jajahan British. Mesti ditegaskan bahawa tolak ansur itu telah dibuat oleh British juga kerana menerima tekanan-tekanan dari gerakan kemerdekaan rakyat negeri kita dan perjuangan parti kami. Apa yang lebih penting lagi ialah British masih mempunyai satu niat jahat yang baru iaiatu mencuba dengan menerusi sesetengah tolak ansur itu untuk mengumpan sebahagian anasir-anasir atasan Malaya supaya bekerjasama dengannya untuk meneruskan peperangan bagi mencapai tipu daya niat jahatnya “menggunakan orang-orang Malaya melawan orang-orang Malaya”.

PKM yang bertanggungjawab untuk menyedarkan rakyat seluruh negeri, menuntut kepada rakyat seluruh negeri supaya mengambil pengertian yang waras kepada tipu daya kaum kolonial British yang jahat itu. Boleh dipastikan, jika sekiranya tipu daya British itu berhasil dan peperangan di Malaya terus menerus berkepanjangan, maka bukan saja segala bangsa-bangsa yang berpersaudaraan di negeri kita akan saling membunuh dan kesengsaraan rakyat di negeri kita akan semakin bertambah-tambah, tetapi juga ada kemungkinan bagi kaum kolonial menggunakan kelanjutan peperangan dan perpecahan di dalam Malaya untuk mengetatkan lagi penguasaannya kepada Malaya, melambatkan kemerdekaan Malaya, bahkan menghampakan sama sekali segala penyerahannya kepada Malaya dahulu.

Oleh itu, PKM berpendapat bahawa kewajipan mustahak bagi segala bangsa, segala lapisan dan segala parti dan perkumpulan-perkumpulan di negeri kita sekarang ini ialah untuk mencegah perpecahan, meneguhkan perpaduan, meleburkan tipu daya yang jahat dan bisa dari British iaitu tipu daya “menggunakan orang-orang Malaya melawan orang-orang Malaya” dan berjuang untuk kemerdekaan, demokrasi dan keamanan negeri kita.

PKM berpendapat bahawa kemerdekaan, demokrasi dan keamanan Malaya adalah saling berkaitan dan tak boleh dibelah bagi. Parti kami sedang dan akan berjuang terus menerus dengan tidak sayang menggunakan segala tenaga untuk memulihkan keamanan. Parti kami menyatakan sekali lagi dengan tegasnya bahawa sebarang percubaan untuk memaksa parti kami menyerah diri itu semestinya akan gagal, tetapi kalau pihak yang berkuasa Malaya sanggup menamatkan peperangan dengan bersendikan syarat-syarat yang adil dan menasabah sebagaimana yang kami sebutkan di atas itu, maka kami adalah mengalu-alukan supaya rundingan-rundingan diadakan semula.

Dengan ikhlasnya kami menasihati lagi kepada pihak yang berkuasa Malaya bahawa orang-orang yang menumpahkan taat setianya kepada usaha kemerdekaan negeri kita hendaklah dan tidak pula susah dengan penuh kesanggupan meninggalkan sikap yang dipertahankan oleh British untuk memaksa pihak kami menyerah diri itu, dan mengadakan semula rundingan-rundingan dengan parti kami di bawah syarat-syarat yang adil dan menasabah, kalau tetap berpegang kepada haluan yang salah untuk memaksa orang-orang komunis menyerah diri sehingga peperangan tak dapat ditamatkan dan keamanan tak dapat dipulihkan dengan segera, nescaya akan jatuh ke dalam perangkap British dan merosakkan usaha kemerdekaan negeri kita, bahkan tidak akan dapat terelakkan daripada tanggungjawab meneruskan peperangan, tidak syak lagi, bahawa di dalam keadaan yang demikian itu pihak kami akan terpaksa meneruskan penentangan bersenjata yang semestinya bagi membela kepentingan kemerdekaan bangsa dan tanah air.

Saudara-saudara di seluruh negeri! Bersatu padulah lebih erat lagi, mencegah perpecahan, meleburkan niat jahat British “menggunakan orang-orang Malaya melawan orang-orang Malaya” dan berjuang dengan sekeras-kerasnya untuk kemerdekaan, demokrasi dan keamanan negeri kita! Kita pasti mencapai kemenangan asal saja kita bersama-sama berusaha.

Jawatankuasa Pusat

Parti Komunis Malaya

5 Mac 1956

nota: dokumen surat kenyataan PKM ini disiarkan atas kerjasama Muzium Sejarah, Kampung Perdamaian Sukhirin

RASHID MAIDIN WAKIL KE PERSIDANGAN PARTI KOMUNIS KOMENWEL

Rashid Maidin adalah seorang pimpinan Jawatankuasa Pusat PKM dan pimpinan penting Rejimen Ke-10 selepas Abdullah C.D.. Beliau dikatakan orang Melayu yang pertama menyertai PKM. Beliau juga merupakan rakan seperjuangan Abdullah C.D., Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Ahmad Boestamam, Ishak Hj. Muhammad, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan lain-lain.

Pada tahun 1947, beliau mewakili Parti Komunis Malaya menyertai Persidangan Parti-parti Komunis Komanwel di London. Meneliti catatan beliau masa itu, kita dapat merasakan betapa menggeloranya perjuangan kemerdekaan yang dilancarkan golongan kiri dan satu perpaduan yang kukuh terjalin antara berbagai aliran dalam perjuangan untuk kemerdekaan tanah air.



Rashid Maidin dan Abu Samah Mohad. Kassim

Rashid Maidin: Menyertai Persidangan Parti-Parti Komunis Komanwel, 1947

Selepas Perang Dunia Kedua, kesedaran politik rakyat pelbagai bangsa, khususnya di Asia, menanjak dengan hebatnya. Mereka mahukan penjajahan yang menindas mereka ditamatkan dan menuntut kemerdekaan tanah air dengan segera. Dalam suasana yang beginilah Persidangan Parti-parti Komunis Negara-negara Komanwel dilangsungkan pada tahun 1947. Dari Malaya, PKM telah menghantar tiga orang wakil yang sekali gus juga simbol tiga kaum terbesar di Malaya - saya orang Melayu, Wu Tien Wang orang Tionghua dan Balan orang India - untuk menghadiri persidangan itu.

Ketika saya dipilih untuk menjadi wakil PKM ke London, saya rasakan diri saya ini tidak layak untuk memainkan peranan itu. Pada suatu hari Chen Ping telah memanggil saya untuk menemuinya lalu bertanya, “Parti telah melantik awak sebagai wakil ke persidangan di London, bagaimana jawapan awak?” “Ahh!” Jawab saya, “Ini tak jadi, saya ini, kemampuan saya sangat cetek.” Segera dibalas oleh Chen Ping, “Kalau kemampuan itu cetek, mudah sahaja. Pergi ke London itu, belajarlah.” Betul juga cakap Chen Ping itu. Maka saya pun beranikan diri, semoga dalam perjalanan ke luar negeri itu dan setelah melihat negeri orang, akan bertambah pengalaman dan pengetahuan saya.

Rombongan kami menaiki kapal laut mengharungi Lautan Hindi yang luas. Itulah pertama kali saya menaiki kapal dan berlayar ke luar negeri. Dalam deruan ombak yang menggulung-gulung, saya melepaskan pandangan sejauh yang boleh saya lihat dengan mata kepala. Di saat itu saya merasa bertuah dan bangga kerana diberikan amanah untuk menjadi wakil parti ke persidangan di negeri mat salleh itu. Sebagai anak tani yang miskin, pencapaian pelajaran yang rendah dan seorang buruh, manakan dapat peluang seperti ini jikalaulah tidak kerana tujuan perjuangan. Pada zaman itu peluang berkunjung ke luar negeri, apatah lagi ke England, bukanlah dapat diperoleh oleh calang-calang orang. Yang berpeluang pergi hanyalah orang-orang kaya, berpengaruh atau atas amanat British sahaja.

Kemudian fikiran saya teringat pula kata-kata Raifel dulu, “Di mana-mana sahaja awak pergi, akan ada sahabat kita kalau kita berada di dalam perjuangan yang agung ini.” Itulah hakikat yang saya alami. Tidak lama lagi saya akan bertemu dengan kawan-kawan seperjuangan dari negara lain. Wah! Betapa girang dan bangganya hati saya.

Maka dalam kapal itu kebetulan ada dua orang paderi orang putih pulang dari Indonesia menuju ke London. Paderi Kristian itu tidak tahu siapa kumpulan kami, dan kebetulan pula kami sama-sama makan semeja. Maka bercakap-cakaplah bertanyakan khabar dan berita, bertanya dari mana hendak ke mana dan sebagainya, tetapi kita tidak bongkarlah rahsia kita. Maka mereka ceritalah tentang Indonesia, “Indonesia kucar-kacir dihasut komunis, keselamatan tidak terjamin, sebab itulah terpaksa pulang ke London.” Kami tanyakan, “Bagaimana?” Jawab mereka, “Orang Indonesia ini jinak, mudah dipelihara. Kalau mereka diberi gaji empat puluh Rupiah sebulan, maka cukup besarlah itu. Kalau diupah dua puluh atau tiga puluh Rupiah sebulan pun mereka terima, tidak menjadi masalah. Tetapi apabila datangnya komunis menghasut, maka kacaulah jadinya Indonesia. Kami pun terpaksa balik ke London.” Diri saya ini marah dan hendak jawab juga, tetapi terpaksa disiplinkan diri dan diam untuk menyimpan rahsia kami ini orang komunis, kalau tidak terbongkar pula. Nanti bertengkar berlarutan dan tentu tiada faedahnya. Tetapi hati saya tetap berkata-kata, “Mereka komunis Indonesia itu jaguh aku, berjuang demi kemerdekaan tanah airnya. Orang putih ini, paderi Kristian ini wakil penjajah. Mahu menjajah negeri orang sahaja. Itulah sikap, itulah pandangan mereka.”

Hari berlalu, kapal kami tiba di India dan singgah di situ selama dua hari. Kawan-kawan dari Parti Komunis India yang dipimpin oleh P.C. Josh menyambut dan membawa kami ke pejabat mereka. Kami dijamu makan nasi berlapikkan daun pisang. Walaupun sebelum ini kami saling tidak mengenali antara satu sama lain, tetapi dengan semangat internasionalisme dan sebagai rakan seperjuangan, kami segera mesra dan menjalinkan persahabatan yang akrab. Kemudian kami sama-sama bertolak ke London.

Apabila kereta api yang kami naiki masuk ke stesen Liverpool, ada sekumpulan orang yang bertandakan bunga merah di baju mengejar dan menyerbu masuk naik kereta api. Dengan air muka yang ceria, mereka menyeru bertanya “From Malaya, from Malaya?” Kami berjabat salam dan berpelukan. Mereka adalah anggota Parti Komunis England yang datang untuk menyambut kami.

Wakil-wakil dari pelbagai negara Komanwel telah hadir. Kami berpeluang bertemu dan bertukar pengalaman dengan orang pelbagai bangsa. Di saat itu, saya merasa bangga dan bertuah. Betapa raksasa dan mulianya sahabat-sahabat dari pelbagai negara itu. Walaupun tidak pernah bersua muka sebelumnya, tapi sudah nyata satu hati dan satu jiwa - internasionalisme. Kepada kami tidak ada yang bermartabat tinggi atau rendah, yang memerintah dan diperintah, semua hadirin sama sahaja tarafnya.

Terimbas kembali ingatan saya akan keadaan masyarakat di Malaya sebelum Perang Dunia Ke-2 dahulu. Apabila berjumpa orang putih, lalu angkat tabiklah. Guru-guru sekolah pun mengajar begitu. Apabila orang putih lalu maka menyembahlah, “Tabik tuan.” Semua aktiviti kerja diberhentikan. Kita menganggap orang putih ini bagaikan dewa dari syurga, dididik dari kecil bersikap dan berbuat begitu - menjunjung hormat semua orang putih. Jadi apabila saya sampai ke London, masih ada lagi terlekat dalam ingatan bahawa orang putih ini semuanya senang lenang sahaja dan terhormat. Walaupun saya sudah melihat bagaimana mereka lari lintang-pukang dan susah payah diburu fasis Jepun, tetapi pada tanggapan saya orang putih di England tidaklah begitu. Jadi, apabila saya berjalan-jalan di kota London, ada sahaja orang yang cuba untuk datang rapat pada saya. Sering kali mereka bertanya, “Awak ada kad atau tidak?” Masa itu, kalau hendak beli baju mesti ada kad, kalau hendak beli makanan mesti ada kad. Semuanya kena ada kad catu. Dia kata dia ada lebih. Dia hendak jual pada saya. Ramailah orang putih yang miskin dan papa kedana berkeliaran di kota London itu. Macam-macam karenah mereka untuk mencari makan. Ada yang mengemis juga. Orang putih semuanya, kalau begitu tinggi darjat mereka tidak mungkin begini rendah sekali mutu kehidupan mereka. Saya pun mengambil peluang melepaskan geram di hati ke atas orang putih, tetapi kini saya fikir tidak patutlah bersikap begitu. Saya letakkan tapak kaki yang berkasut untuk dicuci, maka digilap dan dicucinyalah kasut saya tanpa segan dan silu oleh orang putih! Satu revolusi mental bagi saya.

Berbalik kepada Persidangan Parti-parti Komunis Negara Komanwel. Persidangan ini berlangsung kira-kira seminggu. Antara wakil yang hadir yang saya ingat ialah dari Malaya, Burma, Ceylon, India, Australia, Kanada serta negara-negara dari Timur Tengah. Parti Komunis England berperanan sebagai tuan rumah. Sidang telah meminta laporan dari setiap wakil untuk menyatakan masalah kemerdekaan bagi setiap negeri untuk diperbincangkan.

Kami telah memberikan laporan mengenai perjuangan anti-Jepun rakyat Malaya yang dipimpin oleh PKM serta semangat rakyat menentang puak fasis Jepun, berkenaan kesedaran politik rakyat selepas Perang Dunia Kedua dan keadaan gerakan kemerdekaan di Malaya ketika itu. Persidangan telah memberikan sanjungan yang tinggi kepada rombongan kami sebagai wakil daripada pahlawan-pahlawan yang telah bermati-matian menentang penjajahan fasis Jepun. Satu tepukan gemuruh yang bergema di dalam dewan persidangan telah diberikan kepada kami. Ramai kawan dari parti-parti sekawan merasa kagum dengan perjuangan bersenjata rakyat Malaya selama tiga tahun menentang puak fasis Jepun. Mereka mengatakan, itu merupakan satu yang misteri dan ingin mengetahui bagaimana PKM dapat menubuhkan tentera yang bergerak dengan pantas di dalam hutan; bagaimana melakukan serangan dan sebagainya.

Pada akhir persidangan itu, satu perisytiharan telah dirumuskan untuk menuntut kemerdekaan bagi semua tanah jajahan British. Tujuan perisytiharan itu ialah untuk mendesak kerajaan British melepaskan cengkaman kuku besinya ke atas negeri-negeri yang dicerobohnya, pada masa yang sama memberikan rangsangan kepada semua gerakan kemerdekaan di seluruh dunia.

Walaupun itulah julung-julung kalinya pertemuan kami, namun persahabatan internasionalisme telah meninggalkan kesan yang mendalam. Selepas itu kami sering berkirim salam dalam bentuk kawat atau surat semasa menempuh alam perjuangan selanjutnya.



Rashid Maidin pulang dari persidangan tingkat tinggi
3 pihak - PKM, Kerajaan Thai dan Kerajaan Malaysia (1989)

Semasa di London, dengan tidak disangka-sangka seorang perempuan Inggeris datang mencari dan menemui kami, katanya bahawa dirinya ialah utusan dari Tunku Abdul Rahman - Tunku ketika itu sedang menuntut dalam jurusan undang-undang. Kami tanyakan di mana Tunku. Perempuan itu menjawab bahawa Tunku terlalu sibuk, tetapi dia ada mengirimkan surat. Lalu utusan itu menyerahkan sepucuk surat kepada rombongan kami. Antara kandungannya, Tunku telah meminta maaf kerana tidak dapat hadir sebagai pemerhati di persidangan parti komunis itu. Dia juga menyatakan harapan agar persidangan memperoleh kejayaan.

Bekas Residen British di Selangor juga telah menghantar seorang utusan untuk menyampaikan sepucuk surat yang bermaksud menjemput saya meluangkan masa menemuinya bagi bertukar-tukar fikiran berkenaan perkembangan semasa politik di Malaya. Pada hemat saya, memanglah penjajah British mahu tahu secara langsung akan perkembangan fikiran komunis di kalangan orang Melayu kerana menjadi ancaman utama terhadap pemerintahan mereka di Malaya. Saya tidak menjawab suratnya dan tidak juga pergi menemui beliau.

Tak lama setelah rombongan kami pulang, rombongan Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Abdullah C.D. dan lain-lain pula bertolak menghadiri Persidangan Afro-Asia di New Delhi yang juga membincangkan masalah kemerdekaan negara-negara Asia.

Setelah rombongan itu pulang ke tanah air, saya atas nama PKM dan Dr. Burhanuddin atas nama PKMM menjelajah ke seluruh Malaya untuk menyampaikan semangat kedua-dua persidangan itu kepada massa rakyat agar semangat kemerdekaan lebih bersemarak lagi.

Di mana rombongan kami tiba, massa rakyat akan memberikan sambutan yang hangat sekali. Mula-mula kami pergi ke Melaka. Sambutan terhadap kami luar biasa. Padang perhimpunan rapat umum penuh sesak dengan orang ramai. Saya dan Dr. Burhanuddin dan pemimpin lain telah memberikan ucapan. Di Kedah juga begitu. Wakil Kedah mengadakan majlis makan untuk meraikan kedatangan kami di Seberkas Restaurant. Turut hadir dalam majlis itu ialah Khir Johari, Senu Abdul Rahman, Zahari Taib dan lain-lain. Di Selangor kami diraikan oleh Melan Abdullah, Mustapha Hussein dan lain-lain. Di Kelantan, kami disambut oleh Saad Shukri Hj. Muda. Kami sama-sama menjelajah dan mengadakan rapat umum ke Kota Bharu, Pasir Putih dan lain-lain. Di Terengganu, kami disambut oleh Cik Muda dari Besut dan Ibrahim Fikri dari Kuala Terengganu. Di Perak kami disambut oleh Ustaz Abu Bakar Al-Baqir, seorang tokoh agama terkenal dan mudir Sekolah Maahad Al-Ehya Assyarif, Gunung Semanggol.

Dalam penjelajahan ini, saya mendapat perangsang dengan sambutan orang ramai. Dalam rapat-rapat umum atau ceramah yang kami adakan, para sultan juga turut hadir. Semangat kemerdekaan benar-benar telah membakar dada massa rakya

Blackend Is The End

Dyers Eve