Blackend Is The End

Jumaat, 27 Ogos 2010

EDISI KHAS : PARTI SOSIALIS MALAYSIA (PSM) - PART 3 SOALAN2 LAZIM TENTANG PSM


Adakah PSM bertanding dalam pilihanraya?

Mungkin soalan in ditanya kerana pernah parti buruh beridelogi sosialis memulau pilihanraya di Malaysia kerana berpendapat pilihanraya adalah kotor. Bagi PSM , kita bertanding dalam pilihanraya kerana ia adalah sistem demokrasi yang dipercayai oleh majority rakyat Malaysia. Kami akan bertanding untuk mempopularkan parti dan idelogi kami, bertanding untuk meneliti sejauh mana penerimaan rakyat terhadap kami dan mengutuk kepincangan yang berlaku semasa pilihanraya. Jika kami tidak bertanding, maka kami akan terasing dari arus perdana politik Negara. Namun kami juga percaya kepada kuasa rakyat untuk membawa perubahan. Kami juga percaya kepada gerakan rakyat dapat membawa perubahan dalam suasana sistem pilihanraya masih kotor dan tidak adil.

PSM mula bertanding dalam pilihanraya 1999 dibawah logo DAP, 2004 dan 2008 dibawah logo PKR dan Bebas kerana parti pada masa itu belum mendapat pendaftaran. namun PSM menggunkan manifesto tersendiri, mengibar bendera merah gengaman tangan PSM dan menjadi parti ulung dimana calon mengistiharkan harta.

Berapa ahli PSM yang terpilih dalam pilihanraya?

Kini PSM mempunyai seorang Ahli Parlimen di Sungai Siput dan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Kota Damansara, Selangor.

Berapa ahli dalam PSM?

PSM mengamalkan keahlian terkawal untuk memastikan parti itu akan sentiasa menjadi parti aktivis dan ahlinya semua aktif. Setiap Ahli baru harus melalui tahap percubaan dan kena menghadiri kursus idelogi. Buat masa ini, PSM mempunyai sokongan akarumbi melebihi 12,000 orang manakala Ahli Berdaftar seramai 500 orang.

Kenapa PSM tidak dalam PR?

PSM mempunyai program minima (kerjasama) dengan PR dalam banyak isu seperti menentang ISA, berjuang untuk demokrasi yang lebih dan kempen-kempen seperti menentang GST dan kenaikan harga minyak. Di Parlimen dan DUN Selangor, PSM berdiri sebagai penyokong PR dan duduk dalam blok yang sama dengan PR.

Namun dari segi idelogi, PSM menentang sistem kapitalisma dan melihat sistem ini sebagai musuh utama yang membawa padah kepada kemanusiaan. Ini mungkin berbeza dengan pendirian DAP, PAS dan PKR. Namun PSM mempunyai jauh lebih persamaan dengan PR berbanding dengan BN dan dengan itu, akan sentiasa membuat gandingan bersama PR dalam pilihnaraya umum.

Adakah sosialisme itu anti-agama dan apa pandangan PSM kepada negara Islam?

Perlembagaan PSM dengan jelas mengatakan bahawa PSM percaya kepada kebebasan agama. PSM melihat agama sebagai hak seorang individu. Namun demikian PSM tidak menyokong apa-apa bentuk negara teokratik dimana pemerintah adalah dari satu agama sahaja yang memaksakan sistem pemerintahan dari agama itu ke atas masyarakat berbilang kaum dan agama lain.

PSM dan sosialisme menentang kegunaan agama untuk penindasan rakyat. PSM juga mempunyai banyak ahli yang mengikut agama masing-masing secara bebas tanpa bantahan dari sesiapa. Kami tidak mengkritik apa-apa agama. kami hanya mengkritik sesiapa yang menggunakan nama agama untuk merampas hak rakyat.

PSM berpendirian hak kepercayaan beragama atau tidak adalah hak individu dan mesti dihormati. Ia adalah hubungan peribadi antara manusia dan kepercayaan mereka. Ia tidak boleh dipaksakan melalui undang-undang.

Apakah bezanya antara sosialisme dan komunisme?

Dalam sistem sosialisme, ekonomi dan perindustrian dikawal oleh pekerja/majoriti yang menjadi kaum pemerintah walaupun kapitalis masih ada manakala sistem komunisme adalah sistem di mana tiada pembezaan kelas lagi dan di mana semua manusia adalah samarata.

Idelogi komunis dikutuk dan digambarkan sebagai musuh utama kerana kaum kapitalis amat takut akan kehilangan kuasa kerana jika komunis memerintah, maka ia bermakna kapitalisma tidak berkuasa lagi. Justeru itu, pelbagai tuduhan dibuat seperti komunis itu kuku-besi dan anti-agama. Memang ada kelemahan beberapa Negara yang menganggap diri mereka komunis tetapi hakikat sebenarnya adalah jauh lebih ramai orang mati dalam sistem kapitalisma setiap hari dari sistem komunis.

Bagaimana saya boleh melibatkan diri dalam PSM dan perjuangan rakyat?

Senang sahaja. Hubungi kami melalui email, sms atau di kedai kopi. Kita bincang dan lihat bagaimana anda boleh berjuang untuk dunia yang lebih baik. Tidak ada birokrasi atau undang-undang ketat. Selepas itu, anda boleh berjuang bersama cawangan atau melalui fron-fron PSM yang terlibat dlam pelbagai isu akarumbi. Jika ada berminat dalam sesuatu seni atau mempunyai minat tertentu, biar kita sama sama terokai dan lihat bagaimana kita boleh berjuang.

PSM bukan parti yang memberi hadiah kewangan kepada ahli-ahli yang bekerja, tetapi dalam perjuangan kami, anda dapat kepuasan hati yang tiada bertara daripada menyokong perjuangan rakyat menentang kapitalisme, sambil berjumpa dengan saudara-saudari dari seluruh dunia.

"Di mana sahaja kita pergi akan mempunyai sahabat, kalau kita berada dalam perjuangan yang agung ini"
- Rashid Maidin

Apa pandangan PSM kepada sistem monarki kita?

PSM berpendapat behawa sistem monarki adalah satu sistem peninggalan zaman feudal dan tidak akan kekal selama-lamanya. Masa depan kemanusian akan ditentukan oleh peredaran zaman dan sejarah. Rakyat akan memerdekakan diri dari segala konkongan dan penindasan dan akan mencipta sejarah baru. Seperti yang pernah dikatakan oleh Sultan Azlan Shah, “ Walau berapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindung dan menjaga taktha, namun tiada satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata”

PSM akan menyanjung Perlembagaan Negara yang menjadikan sistem pemerintahan kita Raja perlembagaan dan akan menghormati kedudukan Raja dalam perlembagaan. Namun PSM tidak sekali kali akan merestui salahguna kuasa dan penindasan Istana keatas rakyat biasa.

EDISI KHAS : PARTI SOSIALIS MALAYSIA (PSM) - PART 2 DASAR PERJUANGAN PARTI


Sifat Dan Peranan Parti

Perkara-perkara yang harus mendapat perhatian kita adalah parti:

Sebagai Parti Pekerja

  • program yang mempunyai aspirasi sosialisma
  • tegur menegur (mengkritik dan dikritik) dari segi pemikiran dan kegiatan agar partai dapat berkembang dan mengukuhkan kedudukannya sebagai parti pekerja.

Sebagai Barisan Hadapan

  • bukanlah menjadi segolongan elit yang terpisah dari kelas pekerja(rakyat biasa).
  • membimbing kelas pekerja dari dalam dan bukan dari luar.

Sebagai Badan Perjuangan

  • tidak harus menganggap kepimpinannya terhadap kelas pekerja sebagai hak mutlak. Tetapi parti mesti membuktikan kewibawaannya untuk memimpin disertai dengan cadangan dan tindakan terhadap segala isu yang menimpa kelas pekerja, tidak kira sama ada isu ini dikaitkan dengan masalah di tempat kerja ataupun perkara yang berkaitan dengan politik dunia.
  • mesti membuktikan kemampuannya untuk berjuang habis-habisan mempertahankan hak kelas pekerja dan mereka yang tertindas.
  • Melengkapkan parti agar dapat sesuaikan diri mengikut keadaan semasa dan boleh bertukar haluan dari meja perundingan ke jalanraya (tindakan peridustrian) dan sebaliknya.
  • Ahli-ahli mestilah aktif dan sanggup berkorban demi mempertahankan hak generasi pada masa kini dan masa yang akan datang.

Pemusatan Demokrasi

  • mampu menyatukan demokrasi dan memusatkan gerakan rakyat berasaskan kepada sifat pertentangan kelas yang wujud di dalam masyarakat.
  • demokrasi amatlah penting kerana sebenarnya partai bukanlah secara otomatik, menjadi tuan kepada kelas pekerja tetapi sebagai alat atau jentera pekerja untuk membebaskan kelas pekerja dari segala jenis penindasan.
  • Sekiranya tidak ada demokrasi dan perbincangan yang terbuka maka parti tidak dapat mengatur langkah untuk menyesuaikan diri dalam keadaan tertentu dan seterusnya tidak dapat memenuhi kehendak dan keperluan kelas pekerja.
  • Pemusatan amatlah penting kerana parti terpaksa berjuang habis habisan untuk menentang musuh (kapitalis) yang mempunyai birokrasi yang tersusun dan lengakap dengan teknologi perangnya.
  • Sekiranya tidak ada perpaduan di dalam perjuangan maka kegagalan tetap menjadi satu kepastian.
  • Parti bukanlah satu persatuan perbahasan (debating society). Maka itu demokrasi diamalkan untuk membolehkan ahli-ahli berbincang antara satu sama lain agar dapat mencapai satu persetujuan. Keputusan ini pula dikuatkuasakan atau di pusatkan secara tersusun dan padu.

Kebebasan Partai

  • bergerak berasaskan kepada prinsip sosialisma dan memperjuangkan hak kelas pekerja yang memang mepunyai sejarah yang teristimewa.
  • tidak sekali lagi mengorbankan kebebasannya kepada apa jua kuasa politik lain yang berunsur borguis, reformis dan diktator.
  • Ini tidaklah bermakna partai tidak boleh bekerjasama, berkompromi, mengadakan perjanjian sementara dll. Dengan badan-badan lain. Tetapi parti tetap berhak untuk mengkritik, memperjuangkan pendirian politiknya dan bergerak sebagai satu badan yang bebas.
  • Tidak membenarkan dirinya secara mudah diperdayakan dengan unsur cauvinis, mengagungkan individu tertentu ataupun mudah terpengaruh dengan golongan reformis kiri yang cuba membayangkan sifat radikal.

Berperanan Menyatukan Kelas Pekerja

  • parti adalah badan barisan hadapan yang mesti mengekalkan kebebasannya dan peranannya adalah untuk menyatukan kelas pekerja.
  • Mesti menentang segala usaha yang memecah belahkan perpaduan kelas pekerja seperti pemisahan kaum, mengagongkan tempat kelahiran, antara wanita dan lelaki, antara mahir dengan tidak mahir, antara yang bekerja dan yang menganggur, antara muda dan tua dll., yang sengaja di tonjolkan oleh golongan kapitalis dan kuncu-kuncunya untuk mengekalkan kuasa mereka.
  • tidak seharusnya menjadi batu penghalang kepada perpaduan kelas pekerja yang berjuang menentang kapitalis serta pemimpin politik yang menjadi tali barutnya.
  • Hubungan parti dengan berbagai haluan politik yang wujud di dalam kalangan kelas pekerja adalah bersifat ‘berbaris secara berasingan dan bertindak secara satu.
  • Walaupun kelembaban pekerja-pekerja tertentu dapat melemahkan program dan dasar yang sedia ada namun begitu partai tidak seharusnya membelakangkan golongan ini dan berusaha dengan lebih gigih lagi untuk mendampingi mereka ini. Ini bermakna partai harus berusaha mendekati kesatuan sekerja; bekerjasama dengan partai sosial demokrat menentang partai borguis; dan menyertai dalam pilihanraya serta menggunakan masa keemasan ini untuk berkempen untuk memepengaruhi bakal pengundi dan orang ramai.

Program Pendidikan

  • melatih pemimpin sosialis agar mampu membuat keputusan berasaskan kepada analisis yang jitu terhadap keadaan yang berlaku di dalam masyarakat.
  • melatih lebih ramai lagi lapisan pekerja yang berupaya menyatukan teori dan praktis dan memahami perjuangan kelas pekerja secara menyeluruh dan mengatur langkah untuk mengatasinya.
  • Gigih menterjemahkan dan memudahkan teori kepada bahasa yang senang difahami di dalam media massa dan disertakan dengan pelbagai misalan, amalan dan pengalaman.
  • Harus belajar dari rakyat dan disamping itu mengajar mereka.

Penyatuan dan Menguasai Keadaan

  • harus berusaha menyatukan semua kekuatan dari mereka yang tertindas untuk menentang kapitalisma di bawah kepimpinan kelas pekerja.
  • menyatukan golongan pekerja di bandar dengan petani di luar bandar agar dapat saling membantu.
  • Memberi sokongan kepada segala tuntutan yang adil oleh golongan yang tertindas dan disamping itu meyakinkan mereka bersatua di dalam perjuangan ini.
  • Meyakinkan lagi kelas pekerja bahawa mereka berupaya menjadi barisan hadapan di dalam perjuangan ini dan sekaligus mengekalkan kepimpinan dan perjuangan yang berterusan.
  • Parti menjadi kukuh dan berwibawa untuk memimpin sekira ianya sentiasa berusaha mendapatkan sokongan dari kelas pekerja.

Kelas Antarabangsa

  • kelas pekerja di dalam negara tertentu menjadi lebih kukuh lagi apabila ianya dapat bersatu dan mendapat sokongan di peringkat antarabangsa dan akhirnya menjadi satu gagasan partai antarabangsa untuk menentang golongan kapitalis yang menjadikan dunia ini sebagai kawasan taklukannya.

EDISI KHAS : PARTI SOSIALIS MALAYSIA (PSM) - PART 1 LATAR BELAKANG PARTI


Apa Erti Sosialisme?

Sosialisme adalah satu sistem ideologi yang mengutamakan rakyat dari keuntungan. Ia adalah satu sistem pemerintahan dimana sumber alam dan kekayaan dikongsi secara adil dan berkesan.

Apa Bezanya PSM Dengan Parti Lain?

Sistem yang ada kini gagal membawa kesejahteraan kepada majoriti rakyat. Sistem Kapitalis ini hanya mengutamakan kepentingan segelintir kecil. Kerajaan yang menyokong pasaran bebas akan mengadaikan rakyat. Kita perlu Sistem Sosialisme yang mementingkan aspek kemanusiaan, keadilan dan pengagihan kekayaan secara saksama

Pendirian PSM

  • Komitet untuk bekerja untuk menegakkan satu sistem sosialis di mana semua orang dapat hidup bahagia, aman dan adil
  • Pengagihan kekayaan secara adil
  • Politik berteraskan keperluan dan bukan perkauman
  • Bergerak dengan kemahuan majoriti rakyat
  • Menentang sistem patriakal yang menindas golongan perempuan.
  • Membantah polisi neo-liberal dan penswastaan yang menyusahkan rakyat.
  • Memastikan rakyat mempunyai hak saksama untuk pendidikan, jagaan

Sertailah PSM, Jika Anda Ingin

  • Kekayaan negara diagihkan secara adil
  • Menghapuskan amalan rasuah, salah guna kuasa, nepotisme & penyelewengan kuasa
  • Mendokong aspirasi kaum miskin dan tertindas
  • Bergiat aktif dalam perjuangan rakyat tanpa mengharapkan habuan @ faedah-faedah istimewa
  • Persamaan hak, pembangunan tulen dan demokrasi sejati
  • Menentang sebarang cubaan memecahbelahkan rakyat berlandaskan perkauman dan keagamaan

To Live Is to Die

free counters

Eye of the Beholder

Dyers Eve