To Live Is to Die

free counters

Jumaat, 31 Disember 2010

GAMBAR BIBIK YANG TELAH DI KONGKEK ANAK YATIM

Gambar sapa ni? Ntah aku dapat dari Sabahkini.net.. katanya cewek Indon ni dulu kerja rumah anak Yatim kat Malaysia ni. Tapi tak tau la pulak rumah anak Yatim yang mana.

Kesian la kat cewek ni. Mai Malaysia nak cari rezeki..sambil2 tu buat la kebajikan kat rumah anak yatim...sekali anak Yatim sudah stim sama dia laa....

Cewek ni pun satu..dah tau nak buat kebajikan kat rumah anak yatim pakai la bagi sopan santun sikit..yang pi pakai seluaq ketat sampai nampak juboq seketui tu buat apa. Bukan kata anak yatim..aku tengok pun stim...tak tau la pulak kalau Lebai dalam gambaq kat bawah ni tak stim..kah kah kah

Apa2 pun yang penting ialah tolong tangkap Lebai kat bawah ni sebab dia telah kencing duit budak Pasti... Kesian kat cikgu Pasti dok kena menjawab dengan ibu bapa... Is ish tak sangka ya Pak Lebai pun kaki kencing.....

.........................................................................



NAMA : MOHD ZAN BIN DURANY.

ALAMAT AKHIR : KAMPUNG TOK PANJANG

PEKERJAAN: MENGANGGUR SEJAK DARI AZALI

JAWATAN : AJK PASTI P.PINANG

KESALAHAN TERBARU : KENCING DUIT GAMBAR KONVO BUDAK-BUDAK PASTI JURU BUKIT MERTAJAM.

KESALAHAN LAMA: MACAM BIASA / LENCING DAN SMS LUCAH



Seorang lebai kini sedang di cari kerana telah di beritakan mengencing duit budak budak PASTI Juru. Seorang bekas guru Pasti tersebut telah meluahkan perasaan maranhya terhadap lebai tersebut kepada wartawan Abu Nawas baru baru ini.

Menurut Guru Pasti tersebut, sebelum cuti sekolah dahulu Lebai ini telah datang membawa kemera buruk untuk mengambil gambar konvokesyen pelajar Pasti tersebut dan setelah di beri wang bayaran sehingga kini gambar tersebut masih belum di hantar ke Pasti. Guru Pasti tersebut berkata pihak Pasti terpaksa menjawab kepada ibu bapa di sebabkan telah di tipu oleh lebai ini.

Kata guru tersebut lagi, sekolah akan di buka lagi 2-3 hari tapi muka lebai pun dah tak nampak. Tahun depan kami tak mahu ambil gambar dari lebai ni lagi. Kami sangka dia bagus tapi rupanya kaki kencing.

Kepada sesiapa yang mengenali Lebai ini sila hubungi Guru PASTI Juru....

Kah kah kah..baru depa nak tau sapa lebai ni. Lebai ni dah memang kaki kencing sejak dari dulu lagi. Macam mana tak kencing, kerja pemalas, asyik harap simpati orang saja. Kalau denganq tang sembang dia la paling warak dalam dunia ni kah kah kah.

Pada guru Pasti tersebut Abu Nawas nak bagi jaminan. Jangan risau..lebai ni mesti hantaq punya gambaq tu tapi tunggu la buka sekolah nanti. Sebab time tu dia dah dapat pusing duit pendaftaran Pasti Kampung Tok Panjang kah kah kah...Oii lebai dengan orang lain boleh la hang nak pusing...kami kenai sangat hang ni kah kah kah...

Oya..ini berita fitnah...maka di minta dengan segala hormatnya Lebai N The Gang pi buat repot polis.. aku tak sabaq nak kena lokap ni kah kah kah..repot lekas repot lekas... Pi pakat dengan cikgu Pasti kata ini berita tipu kah kah kah...

APA ITU GERAKAN PARTI POLITIK KIRI?


Pada Forum Sosialisme tahun 2007 yang dianjurkan oleh Parti Sosialis Malaysia(PSM),terdapat satu tajuk yang amat menarik & sesuai dibincangkan semula oleh para komrad sosialis, ia bertajuk “Apa Yang Tinggal Gerakan Kiri Di Malaysia Selepas Kejatuhan Tembok Berlin”. Speaker utama,iaitu president Parti Rakyat Malaysia Encik Hassan Karim telah mengemukakan pandangan beliau terhadap pertukaran ideologi sosialisme kembali ke asalnya,sementara itu,Pengerusi PSM Encik Nasir Hashim pula sebagai panel yang membangkang dan setuju perjuangan sosialisme mesti wujud.

Sebagai ahli pre-PRM,iaitu Parti Sosialis Rakyat Malaysia(PSRM)sebelum parti ini menggugurkan ideologi sosialisme,Encik Nasir keluar dari PRM bersama dengan komrad yang masih kukuhkan fahaman sosialisme dan menubuhkan PSM,selain melanjutkan memperjuang untuk rakyat yang diekspoitasi & ditindaskan oleh kerajaan kanan(rasisme) ,adakah PSM suatu legasi pejuang kiri utama Malaysia selepas PSRM yang dibubarkan?Ataupun PRM sekarang yang tidak lagi memeluki fahaman sosialisme itu masih layak dianggap sebagai pejuang kiri?

Berasaskan kertas yang ditulis Encik Hassan yang sama dengan tajuk perbentengan,saya ingin mengemukakan pandangan saya terhadap kertas ini.

Kiri - Nasionalisme Malaya
Perkataan “Kiri”(Left)yang amat bermakna dalam kamus ideologi dan sosialisme ini sebenarnya berasal dari Revolusi Perancis,bahawa semua wakil kongres yang duduk di arah kiri itu adalah radikal.Benarkah para sosialis sekarang kesemuanya adalah bersikap radikal?Tidak.Perkataan asal ini ialah maksud lama pada kurun-18 dan sosialisme masih belum wujud lagi ,selepas abad ke-19,kiri itu bermakna ideologi poilitik yang “ber-Progresif”di kalangan parti politik,kedudukan rakyat & persatuan.PRM yang ditubuh pada 50-an oleh majoritinya masyarakat Melayu yang dipimpini oleh Ahmad Boestamam itu yang merupakan parti Nasionalis Progresif,tetapi PRM ketika itu berfahaman kiri dan “nasionalisme” itu bukan perkataan sempit yang difahamkan oleh parti kiri Melayu-UMNO.Nasionalis Ahmad Boestaman itu sebelumya (pada era KMM)itu mungkin kepentingan terhadap orang Melayu sahaja, PRM adalah parti kiri pertama yang mengesyorkan nasionalis “Malayan”,iaitu tidak bersifat perkauman.

Cuba kita mengkaji sejarah Malaysia/Malaya yang sebenar(bukan versi kerajaan BN), parti politik perikatan yang bernama AMCJA-PUTERA merupakan pakatan parti politik kiri yang terdiri daripada parti kiri ,islamik & nasionalis itu telah ditubuh sejak 1947,ia merupakan perikatan politik yang terawal sekali berbanding dengan perikatan kanan yang ditubuhkan oleh UMNO-MCA-MIC pada 1955.Malangnya AMCJA-PUTERA dibubarkan disebabkan pemerintahan darurat yang kejam oleh penjajah British yang menindaskan parti politik kiri & anti-komunisme.

Tidak boleh dinafikan bahawa AMCJA-PUTERA adalan perikatan pertama sebenar yang tidak mengirakan bangsa,agama & status,ia adalan pakatan parti pogressif & pengasas gerakan kiri dalam sejarah Malaysia.UMNO itu sebenarnya feudalis yang tidak menyokong kemerdekaan dan diperintah oleh penjajah orang putih , kesian rakyat Malaysia ditipu selama 50 tahun oleh kerana sejarah yang ditulis oleh kerajaan parti perikatan kanan .

PAS, DAP, PKR - Demokrats
Kebanyakan orang mungkin akan keliru sama ada PAS,DAP & PKR itu berfahaman kiri ke atau tidak?PAS yang ditubuh pada 50-an adalah legasi Hizbul Muslimin yang merupakan parti islamik kiri.Pemimpin pertama dan tokoh PAS Dr Burhanuddin Helmi juga adalah tokoh fahaman kiri Malaysia.Selepas Revolusi Islamik Iran pada 1979 yang mengenggami dunia Islam ,ia mula dipimpini oleh para ulama yang berfahaman agamA

DAP semenjak diasingkan dari PAP berfahaman sosial-demokrat dan bukanya sosialisme,tetapi ia juga dianggap sebagai parti politik kiri yang mementingkan perkembangan politik di kalangan rakyat Malaysia,terutamanya demokrasi.Walau bagaimanapun,faham social-demokrat DAP semakin kabur,tidak semacam dengan apa yang dilihat di Eropah Utara(yang kerajaannya pernah dipimpin olah parti social-demokrat),DAP lebih mementingkan kemajuan ekonomi bebas dan kurang memerhatikan masalah sosial yang mendalam,ia boleh dikira sebagai parti demokrat atau sepatutnya-liberalisme.

PKR ditubuh pada 2003 selepas gabungan PRM yang nasionalis progresif dengan PKN yang nasionalis Melayu.Adakah PKR parti boleh dikira sebagai parti nasionalis progresif juga?Pandangan saya ialah mungkin ,kerana ahlinya terdiri daripada pelbagai kaum walaupun pimpinan asasnya diketuai orang Melayu.Lebih jelas dilihat ialah kemenangannya pada PRU-12 dan statusnya berkembang dari minority ke majority,ahli parlimen serta ahli DUNnya terdiri dari pelbagai kaum serta berlainan agama,dan parti politik-PSM & MDP bertanding dibawah tiket PKR.Tetapi,sama ada PKR itu berfahaman politik juga?Tidak. Ia boleh dianggap sebagai parti nasionalisme,atau parti yang lebih liberal sahaja.

UMNO dan MCA pula,tidak dinafikan bahawa selepas Partai Buruh dibubarkan,ahli kaum Cina yang banyak sekali telah menyertai MCA,sementara itu UMNO juga mempunyai ahli fahaman kiri yang kurang.Tetapi mereka tidak dapat menbuat apa-apa perubahan sekiranya mereka telah menyertai parti kanan & hanya berjuangan demi rakyat sendiri sahaja.Jadi,wajarkah mereka dianggap kiri & progresif?

PRM Tidak Lagi Bersifat Kiri
Encik Hassan mengatakan keguguran fahaman sosialisme tidak berkaitan dengan tembok Berlin yang jatuh pada 1989 & perbubaran USSR pada 1991.Yang pelik itu adalah kenapa ia tidak digugurkan pada 1986 selepas perbincangan PSRM tetapi pada tahun 1991? Adakah ini merupakan sesuatu kebetulan atau semuanya telah dirancangkan?

Mungkin PRM sudah berada dalam situasi yang kontradiksi selepas seluruh dunia pada masa itu anti-regim komunisme & mengadakan gerakan demokrasi di kalangan pekerja dan pelajar di Eropah Timur ketika itu. Selepas tembok Berlin jatuh,kesemua blok Komunisme yang memeluk apa yang dikata Sosialisme-tetapi Stalinisme itu jatuh seperti domino,PRM masih ada segelintir harapan lagi kerana Negara Sosialisme pertama USSR masih belum dijatuhkan.Inikah nasibnya sebagai sebuah Negara yang tidak lagi mementingkan kehidupan rakyat & ideology sosialisme,USSR bubar selepas berlakunya kes pemberontak yang dirancangkan oleh POLITBURO(Buro Politik).PSRM lega mengugurkan sosialisme saintifik atau dikenali sebagai Marxisme,fahaman terpenting di kalangan sosialis,dan balik ke pangkuan nasionalisme yang “so-called”progresif.

Memang benar politik kiri di Malaysia tidak berkaitan dengan keruntuhan Tembok Berlin & kejatuhan USSR,dan kenapa PSRM masih sudi mengugurkan sosialisme jika ia tidak berkaitan dengan aspek antarabangsa? PRM tidak berpihak dengan apa-apa komiti antarabangsa seperti Komintern atau China,tidak seperti PKM yang mematuhi arahan Komunis China & Partai Buruh yang akhirnya memeluk fahaman ultra-kiri iaitu Kultur Revolusi China.PRM ada jalannya sendiri,walaupun Fron Sosialis dibubarkan pada sekitar 60-an,ia masih merupakan parti kiri yang profesional selepas Partai Buruh dibubarkan,yang kurang itu mungkin parti tidak mengadakan reform dan “outdated”(bukan segi ideology tetapi management).
Bukan rakyat Malaysia menolak ideology sosialisme,seperti saya katakan sejarah Malaysia telah diubahsuai kepada suatu penipuan yang beranggap kiri & komunis itu adalah jahaman & terrorisme.Cuba kita lihat PKM,satu angkatan guerrilla yang dipimpini oleh Rashid Mahideen kesemuanya kaum Melayu,mereka memeluk fahaman komunisme yang berjuang mati apatah lagi sosialisme yang penting kepada rakyat dan ekonomi secara aman?

Ideologi sosialisme tidak “wide-spread”kepada kalangan masyarakat Melayu serta kaum lain secara betul dan dalam masa yang tepat,selepas ekonomik Malaysia berkembang,adakah sosialisme tidak berguna lagi dan merupakan ideologi “outdated”?Sekiranya ada rakyat yang miskin dan ditindas,gerakan kiri selalunya ada,sosialisme itu mesti ada!

Jadi,wajarkah sebuah parti yang asalnya fahaman kiri sosialisme(KMM sebelum itu barulah nasionalisme)mengugurkan sosialisme dianggap parti kiri?Wajarkah bendera partinya masih diwarnai merah yang bermaksud perjuangan rakyat & marhaen ?Wajarkah simbol banteng yang membawa lambang pekerja & gerakan kiri itu masih digunakan lagi?

Sosialisme Itu Kiri
Tiada luas atau sempit pada perkataan “kiri”ini,mulanya ia bersifat radikal,dan ia berunsur progresif dan selepas itu sosialisme.Hanya sosialis sahaja yang wajar menerima bahawa mereke ini “leftist”(orang kiri).Sosialisme yang orthodoks bukan fascisme atau nasional-socialisme yang ultra-kanan dan tidak berperimanusiaan,dan bukan sekadar radikal sahaja dan perjuangan darah yang tidak berhabis-habisan seperti komunisma.Sosialisme bela kepentingin rakyat jelata tidak membezakan kaum,teutamanya yang miskin,dan membawa makna “equality” dan “Justice” dalam ekonomik dan social,serta kemanusiaan,yang dikemukakan oleh sosialis Eropah pada abad 20-an yang mendeklamasikan Marxisme dan pandangan sosialisme yang lebih berperikemanusiaan.

Walaupun PRM pada masa sekarang telah mengugurkan fahaman sosialisme,tetapi apa yang mereka telah sumbang sebelum dan selepas merdeka dalam gerakan kiri ,membasmi kemiskinan serta mengetuai parti sosialisme lain,pekerja dan masyarakat yang status rendah,zaman kegemilangannya & sumbangannya tidak dapat dilupai.PRM yang berfahaman sosialisme kini telah lenyap dan tidak mempunyai ideology yang lebih bermakna selain apa yang dikata nasional progresif, kebanyakannya ahli pun telah bertukar posisi ke PKR,siapa yang telah gagal ?

Kewujudan Parti Sosialis Malaysia adalah sangat penting dan memberi harapan kepada gerakan kiri dan perjuangan rakyat dituruskan.Ideologi itu merupakan satu fahaman yang terdiri daripada social dan ekonomi,gerakan kiri tidak setentunya hanya berjuang demi sesuatu status,juga kekayaan dan hak kepunyaan rakyat secara aman dan demokrasi,bukan secara keganasan.Sebab itu dua ahli PSM telah dipilih oleh rakyat sebagai wakil mereka untuk berjuang demi hak asasi dan meningkatkan status kehidupan mereka.

Sosialisme tetap bentara gerakan kiri di Malaysia,malah di serata dunia juga,jika kesemuanya tidak kira apa fahaman progresif yang dianggapan kiri,apakah theori yang sebenarnya kiri?Lambang kiri sudah ditentukan sejak abad ke20,dan ia menjadi lambang yang bertentangan dengan apa yang mengugat & mengancami kehidupan & kepentingan setaraf di kalangan rakyat,kalau bukannya sosialisme,apa lagi?

Blackend Is The End

Dyers Eve