Blackend Is The End

Sabtu, 31 Disember 2011

GAMBAR LAMA FAUZIAH MAT DAUD TERLONDEH BAJU KETIKA BUAT PERSEMBAHAN DI SEBAR SEMULA


Gambar-gambar silam Fauziah Mat Daud yang terlondeh baju sehingga menampakkan payu daranya ketika membuat persembahan mula di sebar kembali dalam blog blog hiburan sejak seminggu lalu.

Menurut bekas suaminya, Eman Manan bin Dahaman beliau terjumpa gambar bekas iterinya itu yang juga lebih di kenali sebagai Zee Mat Daud dalam sebuah blog yang bernama Bicara Abu Nawas.

Menyorot kembali peristiwa itu, Eman berkata walaupun ketika itu bekas isterinya tidak memakai baju dalam atau dalam bahasa saintificnya di sebut sarung tetek tetapi bekas isterinya itu sudah memakia baju di luar.

Ini tidaklah menjadi kesalahan kerana mengikut fatwa yang telah di keluarkan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Ostad Jamil Khir Baharum memakai peruntukan wang kepada Majlis Agama tidak di kira sebagai memakai wang majlis agama.Ini fatwa baru yang haru biru. Ostad ni kata dia tak guna duit Majlis agama tapi dia guna duit peruntukan majlis agama.

Abu Nawas yang belajaq tinggi bab ugama sampai dapat PHD+3 pun tak pernah jumpak lagi dalil yang macam ostad ni keluarkan.

Ini fatwa lucah atau fatwa apa? Tak guna tapi guna. Guna duit apa yang dia tak guna? Tak guna duit apa yang dia guna? Guna guna atau Mr Gunalan tokey ayam kat Bagan Serai?

Itulah pasai kalau jadikan ugama tempat cari makan. Jual agama untuk dapat duit. Mula2 pakai moto EX5 tak ada road tax tapi bila dah pandai bikin ayat jual agama la ni dah pakai kereta Toyota Unser.

Ehhh Abu Nawas kata kat ostad mana ni??? Ohh tersasul pulak pi kata kat ostad Dajaiudin YDP Pas Batu Kawan la pulak kah kah kah..

PAKAIAN DALAM NORA DANISH DI JUMPAI DI RUMAH PENERBIT DATO KAMARUDIN MAPE


Seluar dalam Fasha Senda dan Norai Danish adalah antara pakaian dalam yang telah di temui di dalam sebuah karung guni yang di jumpai dalam sebuah surau berhampiran rumah Dato Kamarudin Mape..

Menurut bekas bilal surau berkenaan, Lebai Sudin bin Haji Ramli pada mulanya beliau menyangka dalam guni tersebut ada buah nangka tetapi rupa2nya ada sarun nangka wanita.

Akibat kegelian yang amat sangat beliau tidak menyentuh semua pakaian dalam tersebut lalu memanggil rukun tertangga di taman berkenaan untuk siasatan lanjut.

Hasil dari siasatan yang telah di buat pasukan forensik rukun tetangga taman berkenaan telah mengesahkan bahawa ada seluaq dalam dalam guni tersebut adalah milik Fasha Sanda dan Nora Danish.

Kah kah kah... ini semua cerita lawak bodoh lama yang dah orang tak buat. Macam cerita kat bawah ni :-Pasai apa boh kepala babi dalam guni? Ini mesti bukan kerja cina atau hindu sebab kalau cina atau hindu yang buat kepala babi ni tak payah boh dalam guni sebab cina dan hindu boleh pegang babi.

Ini mesti kerja orang yang tak boleh pegang babi dan anjing walaupun orang yang buat kerja ni mabok todi macam minum kopi saja. Babi haram, anjing haram tapi todi katanya kalau minum tak mabuk tak haram.

Ini tektik lama. Zaman sebelum merdeka dulu orang putih bakaq kampung orang cina lepas tu depa tuduh komunis yang bakaq. Orang putih bunuh orang melayu lepas tu dia tuduh cina komunis yang bunuh orang melayu.

Semalam pejuang kemerdekaan ni dah pergi meninggalkan kita. Kalau dia masih di beri peluang hidup sehingga malam ini, mungkin dia tergelak besaq bila baca berita ni sebab dia macam pernah dengaq berita macam ni.

Cuba tengok gambaq kat bawah ni :-Pasai apa depa tak boh kepala lembu ni dalam guni? Pasai depa pegang kepala lembu bukan kepala babi.

Ini cerita nak pecah belahkan undi kepada Pakatan Rakyat di Johor. Pilihanraya dah dekat maka kerja kerja rayu undi mesti di lakukan dengan segera untuk mendapat undi. Ini rayu undi paling berkesan daripada dok melalak macam orang gila dekat pusat mengundi.

Tapi hanya orang bodoh saja akan tertarik dengan cara rayu undi yang macam ni. Orang pandai akan gelak sambil minum milo suam dengan blogger Milo Suam yang minum milo ais.

Kesian kat orang guna tektik ni untuk rayu kah kah kah.

Jumaat, 30 Disember 2011

Bekas Pengarah Jawi Dedahkan Isteri Jamil Khir Baharom Juga Guna Wang Zakat Untuk Membeli Pakaian Dalam


Bekas Pengarah Jawi berkata tuduhan terhadap Jamil Khir Baharom yang mengunakan wang zakat untuk membeli seluar dalam isterinya adalah satu tuduhan yang berbaur sexs..

Menurut Ismail Kasimin iaitu Bekas Pengarah Jabatan Anjing Anjing Agama Indonesia Timur(Jawi), Jamil Khir Baharom tidak berniat membeli seluaq dalam isterinya dengan mengunakan wang zakat tetapi dia membelinya tanpa niat.

Menurut fatwa yang telah di keluarkan oleh ostad ostad cari makan, mengunakan wang zakat tanpa niat adalah di bolehkan hatta membeli seluaq dalam untuk isteri.

Jamil Khir Baharom ketika di temui di tempat kerjanya berkata tuduhan yang di lemparkan kepadanya itu adalah sesuatu yang keterlaluan kerana sebagai seorang storhand di sebuah gudang membuat pakaian dalam wanita beliau adalah layak untuk mendapatkan zakat membeli seluar dalam isterinya.

Dalam satu kejadian yang lain pula Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) pula berkata :-
Puak2 pembangkang ni memang tak reti apa satu pun. Kalau kata jahil depa marah tapi lain kali kalau nak buat tuduhan pasai zakat tu pi la belajaq dulu kat mana2 ostad. Ostad Kazim Elias ka, ostad cina mengaku melayu Reduan Tee ka ataupun ostad Zul Nordin. Depa ni semua arif tentang agama.

Menyeleweng wang zakat tanpa niat adalah di bolehkan. Yang tu hangpa semua kena paham. Yang salah tu seleweng wang zakat dengan niat.Lebih kurang dengan membunuh tanpa niatlah. Dia bukan nak bunuh tapi dia terbunuh orang tu atas sebab2 yang tak dapat nak di elakkan. Kalau dia tak membunuh mungkin dia kan di bunuh

Jadi menyeleweng wang zakat tanpa niat juga bermaksud menyeleweng tanpa sengaja. Tiba2 saja tengok duit dah ada dalam poket. Itu tak salah namanya.

Kalau tak seleweng kemungkinan besaq orang lain yang akan seleweng. Jadi sebelum orang lain seleweng lebih baik dia seleweng dulu.

Ini baru orang akan pandang mulia kat kita sebab kita seleweng ikut Islam bukan ikut kristian.
Tu lah pasai Abu Nawas nak nasihatkan pada puak2 pembangkang yang asyik dok buat tuduhan saja pada kerajaan ni. Belajaq la ugama dulu sebelum nak buat tuduhan yang tak berasas.

Kalau nak merton bibik pun tak salah tapi kenalah tahu bahawa seorang anak yatim adalah di benarkan untuk merton bibik kalau belum jadi anak yatim maka hukumnya adalah haram...

Contoh paling mudah cuba tengok Lim Guan Eng, tak pasai pasai kena penjara 2 tahun pasai pandai2 dok pi bela budak 15 tahun kena rogol sedangkan dia tak tau merogol budak 15 tahun adalah di bolehkan asalkan yang merogol tu orang besaq.

Yang salahnya merogol dalam Islam ni ialah budak2 mat rempit, orang miskin dan orang yang tak ada jawatan dalam politik kerajaan. Depa ni patut di hukum kerat kote saja pasai dok merogol. Lain kali kalau nak merogol pun tunggulah jadi menteri dulu.

Sebagai seorang ustaz yang alim dalam ilmu agama ni Abu Nawas nak nasihatkan sekali lagi pada semua yang buat tuduhan kepada Ostad Jamil Khir Baharom supaya menarik semula tuduhan yang di buat keatasnya itu.

Belajarlah agama sebelum buat tuduhan. Maaf Abu Nawas menulis tanpa niat....

OSTAD KAZIM ELIAS MAKI PAS LAGI

KISAH APEK POTONG ZAKAR


apek: itu potong zaka ada bagut ka ?

ali : manyak bagut..bila lu potong haa lu punya barang manyak bersih loo..

apek:?!! err..saya kawan ada cakap,potong zaka aaahh.. manyak ploblem..

ali : apa probrem ?

apek:manyak buang lui..lagi aahh..dia punya performance tatak bagut.. manyak cinang semputloh..

ali : cehh.. apek, lu apa celita.. saya suda lama potong.. tada apa problem.. bini saya manyak puas woo..

apek:lu mini puas sama itu potong zaka ka?

ali : ya la.. bila lu potong aahh.. lagi sedap maen woo..lu lagi lambat pancut..

apek:???!!! err..lu punya 1.3 atau 1.5 ??

ali : ??!! woi apek cakap baik2 sikit ha.. saya punya 6 incila..

apek:??! tiu nia ma.. lu jgn maen2 haa.. mana ada potong zaka 6 inci..

ali : cilaka apek ni..nah tengok ( bukak sluar tunjuk pale butoh..)

apek: chee sin punya olang..gua tanya baik2 lu tunjuk lu punya lancau..

ali : abis.. lu tarak percaya..saya tunjuk la..

apek: saya tatak tanya sama lu punya lancau..saya tanya lu pasal itu nasional car.. potong zaka.. molo punya olang..

ali : aiya.. apek.. lain kali lu sebut betul2 la..kasi susasaja.. bukan potong zaka la.. proton saga.. cinabeng btulla..
hahahahaha..

Khamis, 29 Disember 2011

LELAKI INDIA HINA NAMA ALLAH DI KENAL PASTI



Click sini untuk maklumat budak ini:- KLIK DI SINI

Lagi Koleksi Gambar Lucah Budak Melayu

Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, .berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil

Click di sini untuk cerita lebih lucah :DOKTOR LUCAH YANG TERLAMPAU

berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka, Jenaka sambil berlucah, berlucah sambil jenaka, berlucah sambil berjenaka, jenaka sambil berlucah, berlucah sambil berjenaka,

DR HASSAN ALI NAFI MOHON MAAF PADA PAS - THE STAR



Hasan menafikan laporan Harakah yang mengatakan beliau ke Kota Baru semata-mata untuk bertemu pemimpin tertinggi Pas dan untuk meminta maaf atas kenyataan yang dibuatnya terhadap parti.

Hasan berkata beliau sudah pun menarik balik komennya yang menyentuh isu Negara Kebajikan semasa press conference dikediamannya pada 24 Disember dan meminta maaf kepada pemimpin parti waktu yang sama.

Hasan kecewa/kesal kerana Harakah telah diberi peringatan supaya jangan lagi memutarbelitkan fakta yang akan menyebabkan kekeliruan dan pecahbelah.

Beliau dijemput hadir ke Kota Baru dan perjumpaan berlangsung dalam suasana yang tenang dan jujur. Antara yang dibincangkan adalah halatuju parti, persiapan PRU dan fungsi Harakah sebagai suara resmi parti..

Mereka yang hadir telah berikan pandangan masing-masing dan beliau turut terharu dengan pengiktirafan yang diberikan oleh kepimpinan Pas terhadap misinya dalam memperjuangkan Islam dinegara ini.

Apa dah jadi ni? Sapa betul sapa salah? Pak Hassan kata pemimpin Pas yang dok terharu dengan cara perjuangannya tapi Harakah pulak kata Pak Hassan dah mintak maaf kat Pas. Tak pa kita tengok babak seterusnya filem cinta misteri yang menyayat hati ini kah kah kah


DARI MINDA BLOGGER UMNO - Selagi Pemimpin Melayu "Menyamun" Selagi Itu Melayu Berpecah !


Di bawah adalah entry yang di ambil dari blog sahabat pro umno.

Abu Nawas juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan takziah kepadanya yang baru kehilangan cucu tersayang.

Al fatihah.


...........................................................................................................................

Selagi Pemimpin Melayu "Menyamun" Selagi Itu Melayu Berpecah !

Tajuk posting aku kali ini pastinya akan mengundang kontrovesi terutama dikalangan para sahabat bloggers pro Umno,tapi aku kena tulis juga apa yang dah lama nak aku katakan,apa juga implikasinya dari tulisan ini terpulanglah..aku redho.Lebih baik aku menyatakan apa yang aku rasa BENAR pada pemikiran aku,soal orang boleh terima atau tidak itu orang punya hal,janji aku dah melakukan tanggung jawap aku sebagai hamba Allah dari mendiamkan sahaja melihat gelagat PEMIMPIN PEMIMPIN MELAYU UMNO,PAS & PKR yang aku kira dah sampai tahap yang memualkan,macam cacing yang dah lama mencucuk mata.


Sebenarnya dah lama aku nak tegur,tapi mungkin masanya tak berapa sesuai.Tapi tadi selepas menonton program ulangan Soal Jawap TV3 yang melibatkan ahli panel yang terdiri dari bekas MB Terengganu Idris Jusoh dan bekas Naib Presiden Pas Nakhaie Ahmad membicarakan tentang halatuju Pas dan perpaduan Melayu,tiba tiba aku terpanggil untuk menulis artikel ini.Yang aku lihat dalam program itu hanyalah dua orang 'badut' yang terus terusan cuba membodohkan orang Melayu dengan lakonan mereka.Seorang 'penyamun' yang pernah 'menyamun' hasil maksum negeri Terengganu dan seorang lagi uztaz/lebai Pas yang dulu hanya reti pakai jubah dan kopiah tapi hari ini pakai kot dan bergelar Dato..macam mana dia menyamun aku tak pastilah,tapi yang pasti mesti dia dah hidup senang lenang sejak bersalin kulit.

Telah kerapkali kita mendengar perbahasan tentang 'PERPECAHAN MELAYU',sejak pra PRU12 sehinggalah pasca PRU12 "Mitos Perpecahan Melayu" ini tidak berhenti didendangkan terutama dari dalam kem Umno.Mencari alasan terbaik untuk dijadikan "pengubat luka' kekalahan 5 negeri ketangan pembangkang maka jalan paling singkat dan alasan paling dangkal yang boleh diberikan kepada akar umbi pendokong setia parti yang masih termanggu manggu mencari jawapan adalah mitos diatas.Umno tewas teruk kerana konon nya MELAYU SUDAH TERPECAH TIGA...Melayu Umno...Melayu Pas dan yang terbaru Melayu PKR.

Kenapa mesti berhenti setakat TIGA..?Kenapa tidak diteruskan dengan Melayu Atas Pagar.. Melayu Tak Berparti...Melayu Liberal...Melayu Elitis...Melayu Mat Rempit...Melayu Punk...Melayu X-Bohsia..dan banyak lagi spesis Melayu yang langsung tak ambil hal pasal politik atau pun tanggung jawap keluar mengundi.Kenapa mesti berhenti setakat 3 kumpulan Melayu ini sahaja?Apakah 68% yang dikatakan angka peratusan Melayu dalam negara hari ini hanya tergulung dalam hanya 3 kumpulan diatas sahaja?

Mengambil kira hanya 3 kumpulan Melayu diatas dan menidakan suara kumpulan Melayu yang ramai ini menjadikan Umno tidak pasti 'TUKUL BESI' apa yang digunakan menghentak kepala mereka sehingga benjol masa PRU12 2008 lalu.Bila Umno sendiri tidak tahu TUKUL apa yang digunakan rakyat menghentak LAMUNAN mereka selama 54 tahun menguasai persada politik negara sehingga mendatangkan benjol..mana mungkin mereka temui PENAWAR untuk mengubati kesakitan itu?Dalam kesakitan akibat hentakan yang tidak dijangka ini,yang mampu Umno lihat hanyalah Melayu Pas dan Melayu PKR sebagai golongan Melayu yang tidak menyokong mereka,sedangkan Melayu mereka sendiri(Umno) yang jenis keluar ikut pintu belakang,yang jenis hanya tidur dirumah dan lebih teruk yang jenis yang cuba membakar rumah sendiri tidak dipandang berat.

Maka sejak PRU13 bergemalah GENDANG PERPADUAN dipalu pemimpin pemimpin besar Umno dan disahut sesekali oleh beberapa kerat pemimpin Pas,ada yang menyokong tapi lebih ramai yang menentang idea KERAJAAN PERPADUAN ini.Untuk beberapa ketika idea penyatuan Melayu Umno dan Pas ini nampak seakan akan menjadi nyata,hanya dibantutkan oleh "pancutan kurang matang"(premature ejuculation) oleh tidak lain Mursyidul Am Pas aka Wali Selipor Nik Aziz..orang yang bertanggung jawap membawa Pas keluar dari komponen BN suatu masa dulu.Dengan perpisahan "talak tiga" hanya kaedah Cina Buta yang memungkinkan Umno dan Pas merujuk kembali...iaitu kematian 'pencetus' penceraian talak tiga itu sendiri.

Bila idea Kerajaan Perpaduan dilihat seakan tidak mungkin menjadi nyata dalam waktu terdekat maka pemikir strategik 'bilik perang' Umno kembali ke drawing board dan mula melakar lakar ANGKA ANGKA pula.Setelah diTOLAK..diDHARAB dan diBAHAGI semua angka yang ada..prospek Umno/BN menghadapi PRU13 amatlah menggusarkan mereka.Cukup cukup makan kata orang kampung..

Jadi UNDI CINA..UNDI INDIA mesti dimenangi mereka...kalau tidak bolehlah berfikir berkemas kemas untuk berpindah dari PUTRAJAYA ke PETALING JAYA atau SUBANG JAYA dan kalau takut nanti rindu kat Putra Perdana bolehlah pindah ke CYBERJAYA...

CLICK AKU PEDULI APA UNTUK BAHAGIAN 2 DAN SETERUSNYA......

BERITA SEXS PAGI KHAMIS



Rabu, 28 Disember 2011

Gambar Lucah Anak Perempuan Timbalan Ketua Menteri Proffesor R.Ramasamy Mula Di Sebarkan Di P.Pinang

M.Kamaleswary iaitu anak perempuan kepada Timbalan Ketua Menteri Proffesor R.Ramasamy akhirnya telah membuat pengakuan bahawa gambar wanita India yang sedang bergelek di kelab malam itu adalah dirinya..

Isu panas anak Prof R.Ramasamy iaitu timbalan ketua menteri Bombay Selatan India yang berpakaian seksi telah berkisar di akhbar2 India sejak 3 minggu lalu.

Suasana mula menjadi panas bila ada majalah hiburan di India telah mengatakan anak prof. R.Ramasamy itu adalah seorang pariah kerana perbuatanya memburukan nama bapanya itu adalah betul betul perangai pariah.

Manakala di sebuah negara Asia yang bernama Malaysia pulak beberapa ekoq orang India cukup marah bila ada buku yang bercerita tentang pariah:Apa itu pariah? mengapa NGO India ni nak marah kalau orang kata pariah? Kalau betul dah pariah nak marah buat apa. Jangan jadi bodoh macam cina kat bawah ni :-Cina ni marah kalau orang kata dia cina sebab cina ni benci bangsanya sendiri. Tiap2 hari dia maki cina dalam surat habaq. Dah di takdirkan dia lahir sebagia cina buat apalah dia nak marah sangat.

Bukan saja marah pada takdir tapi dia marah juga pada semua bangsanya. Mengapa jadi begitu.

Begitu jugak dengan India ni:-Sudah di takdirkan yang depa ni di lahirkan sebagai orang India tapi kenapa depa tak sanggup nak mengaku bahawa mereka itu adalah dari kalangan kaum India. Mengapa depa ni sanggup mengagung2kan bangsa melayu yang tak ada kena mengena dengan bangsa dan keturunan depa?

Bila bercakap soal pariah pulak mengapa pulak orang india berugama hindu nak marah sangat. Bukan melayu yang wujudkan perkataan itu dan bukan pulak penulis buku ini yang pandai2 mereka cipta bahasa pariah tu.

Perkataan pariah itu berasal dari agama hindu itu sendiri. Nak buat macam mana dah ugama hindu yang telah mengkelaskan penganutnya sendiri ada yang mulia dan ada yang pariah.

Apakah orang India yang beragama hindu rasa kecil hati dengan bahasa atau perkataan yang ada dalam kitab suci mereka. Sepatutnya orang hindu berasa bangga kerana nama depa di sebut untuk tatapan anak anak yang belajar sastera.

Kalau merasakan diri kita ini bukannya pariah maka nak buat apa kita nak melenting. Buktikanlah yang kita bukan pariah dengan menjadi pariah kepada pemerintah yang sedang memariahkan kita.

Sepatutnya orang hindu berbangga kerana di Malaysia ini bukan saja hindu yang ada pariah tapi melayu dan cina pun turut sama mahu menjadi pariah.

Bukan itu saja malah pak pak ostad dan ulamak islam juga teringin sangat nak jadi pariah. Mereka pariah kepada kepariahan pemerintah yang menindas rakyat..

Di bawah adalah antara pariah yang bukan beragama Hindu:-

Ini Ostad pariah

Yang ini pulak Lebai pariahKepada NGO2 hindu tak payahlah nak bepolitik macam anak haram. Carilah modal lain untuk berpolitik. Tak ada sapa nak menghina orang hindu melainkan orang hindu itu sendiri.


APA ADA DALAM INTERLOK SILA BACA DI BAWAH INI:-

Sinopsis

Buku Satu – Keluarga Seman

Bahagian Buku Satu novel Interlok memaparkan kisah Seman, anak tunggal pasangan Pak Musa dan Mak Limah. Seman seorang pemuda yang gagah dan rajin tetapi tidak tahu membaca kerana tidak ke sekolah. Apabila Pak Musa sakit, secara rahsia dia meminta Seman membawa Mak Limah berpindah tanpa memberikan sebarang alasan. Akhirnya Pak Musa meninggal dunia sebelum sempat menceritakan perkara sebenar. Setelah 27 hari kematian Pak Musa, Cina Panjang menemui Seman untuk memaklumkan bahawa Pak Seman berhutang sejumlah wang daripadanya untuk membeli tanah dan pada masa yang sama menggadaikan tanah yang dibeli kepada Cina Panjang. Cina Panjang menunjukkan surat-surat hutang Pak Musa. Akhirnya Seman membawa ibunya berpindah dari kampung kerana semua harta bukan miliknya lagi.

Buku Dua – Keluarga Cing Huat

Penduduk kampung gempar kerana tanaman padi dimakan belalang. Keadaan ini menyebabkan Kim Lock dan anaknya Cing Huat serta beberapa orang lelaki di kampung itu berhasrat merantau mencari pekerjaan di Singapura. Di sana Kim Lock ditawarkan menjual anaknya Cing Huat tetapi ditolaknya. Selepas 30 bulan di Singapura, Kim Lok bercadang bekerja di Melaka. Bersama-sama Kim Sui, dia dan anaknya menaiki tongkang tetapi di Muar. Dia bekerja di Lukut dan di Pulau Pinang. Akhirnya Kim Sui mengajak Kim Hock berniaga di Simpang Empat. Perniagaan mereka maju tetapi Kim Lock menjadi penagih candu hingga meninggal dunia selepas isterinya di negara China meninggal dunia. Orang Cina mendirikan sekolah Cina untuk anak-anak mereka. Cing Huat berkahwin dan dikurniakan empat orang anak. Seorang anaknya, iaitu Yew Seng rapat dengan Lazim dan keadaan ini tidak disenangi Cing Huat. Akhirnya Yew Seng keluar dari rumah ayahnya.

Buku Tiga – Keluarga Maniam

Maniam datang dari dari India dan bekerja sebagai kuli di pelabuhan Pulau Pinang. Waktu petang dia minum tuak di kedai. Dia juga mengirim wang untuk isterinya di India. Pillay tidak menyampaikan kiriman tersebut, sebaliknya isteri Maniam jatuh ke tangan Pillay akibat desakan hidup. Maniam kecewa. Dia berpindah tempat kerja dan akhirnya bekerja di kebun kelapa di Cangkat Lima. Maniam berkahwin dengan Malini secara rahsia. Rahsia perkahwinannya dibongkar oleh Suppiah, orang kampungnya. Akibatnya, Maniam tidak disenangi dan dihalau keluar dari tempat tersebut. Peristiwa ini menyebabkan Malini meninggal dunia tiga tahun kemudian. Suppiah mencadangkan sekolah Tamil didirikan di kebun untuk anak-anak orang India. Raman, iaitu guru sekolah mengetahui bahawa Suppiah lari dari negaranya kerana takut ditangkap polis dan menerangkan perkara sebenar tentang Maniam kepada Perumal. Perumal menyesal atas tindakannya terhadap Maniam.

Buku Empat – Interlok

Maniam menjadi tandil di kebun getah. Apabila Seman datang meminta kerja, Maniam berusaha membantunya, lebih-lebih lagi sesudah mengetahui Seman ialah anak Musa, kawan baiknya. Maniam juga mendapatkan sebuah petak di rumah kuli untuk Seman dan ibunya yang telah keluar dari kampung mereka. Yew Seng pula lari dari rumah kerana kecil hati terhadap ayahnya yang tidak menghargainya. Dia bekerja di lombong bijih timah.

Seman melawat Kampung Nyiur Condong setelah dua tahun setengah meninggalkan kampung tersebut. Dia diterima baik oleh orang-orang kampung. Pinangannya untuk Gayah juga diterima dan dia menjadi menantu Mat Ranggi.

Penduduk Kampung Nyiur Condong gempar dengan kehadiran orang Jepun ke Tanah Melayu. Orang Melayu berpakat membantu Jepun mengusir Inggeris. Cing Huat pula cuba berbaik-baik dengan Seman. Pada suatu malam kedai Cing Huat dimasuki perompak. Pada masa yang sama juga Poh Eng berjaya melepaskan diri dan diselamatkan oleh Seman yang kemudian membawa Poh Eng kepada emaknya. Sementara itu, pihak Jepun mencari Yew Seng yang dipercayai terlibat dengan komunis. Yew Seng yang mengetahui adiknya hilang berjaya menemukan adiknya, Poh Eng dan dibawa menyertainya ke hutan, iaitu ke markas komunis. Pada waktu petang askar Jepun pula menangkap Mak Limah, Maniam, dan beberapa orang lagi kerana disyaki membantu komunis. Maniam diseksa kerana tidak memberikan kerjasama. Seorang Inspektor berbangsa India menyoal siasat Maniam dan melalui soal siasat tersebut, barulah diketahui bahawa Inspektor tersebut ialah anak Malini, iaitu anak Maniam sendiri. Inspektor Rama Krishnan berjanji akan menolong ayahnya dan cuba membebaskan Mak LImah.
Harga barang semakin mahal. Lazim pula menyesal kerana menyokong Jepun. Dia ditangkap Jepun . Akhirnya Jepun menyerah kalah. Semua orang bergembira, terutamanya orang Cina. Orang yang menjadi tali barut Jepun diseksa. Kumpulan Kong Beng (Kuomintang) menangkap orang-orang yang bekerjasama dengan Jepun. Yew Seng yang mengenali Lazim telah membebaskannya. Poh Eng pula berjumpa semula dengan Mak Limah. Tanah Melayu diperintah oleh Inggeris semula. Orang Melayu semakin matang. Orang Melayu menentang penubuhan Malayan Union. Akhirnya perlembagaan dibentuk. Pengaruh komunis pula mula berkembang semula di Tanah Melayu Orang Cina pula berpendapat mereka patut bekerjasama dengan orang Melayu dan India menentang komunis. Hasil kerjasama itu, Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Tema

Novel Interlok bertemakan integrasi tiga kaum utama di Malaysia, iaitu Melayu, Cina, dan India yang terpaksa melalui pelbagai cabaran untuk hidup bersama-sama dalam sebuah negara yang bebas dan bermaruah.

Pak Musa, Maniam, dan Kim Lock masing-masing hidup dalam dunia yang berasingan sehingga mereka ditemukan dalam dunia yang berasingan sehingga mereka ditemukan dalam situasi yang menyebabkan mereka terpaksa bergantung antara satu sama lain.

Pak Musa terpaksa berhutang dengan Kim Lock untuk membeli harta dan hidup senang tetapi tidak sempat melunaskan hutangnya sebelum mati. Akibatnya semua hartanya diambil oleh Kim Lock menyebabkan anak dan isterinya melarat. Maniam pula membawa diri meninggalkam isteri yang sarat mengandung akibat difitnah oleh Suppiah, orang kampungnya sendiri. Kim Lock pula lebih mementingkan harta benda hingga memandang rendah terhadap orang-orang lain di sekelilingnya.
Walau bagaimanapun dalam generasi kedua, Seman anak Pak Musa menyelamatkan Poh Eng anak Kim Lock, manakala Poh Eng menyelamatkan Maniam. Yew Seng anak Kim Lock yang cedera di kaki lebih suka menerima kaki palsu yang didermakan oleh masyarakat


Persoalan

1. Persoalan penghijrahan

 Watak berhijrah untuk mengubah hidup.Kim Lock dan Maniam berhijrah dari negara asal masing-masing, iaitu China dan India ke Tanah Melayu untuk memiliki kehidupan yang lebih baik.Di Tanah Melayu juga, mereka berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka.

2. Persoalan sifat suka memfitnah dalam masyarakat

 Suppiah memfitnah Maniam sehingga rumah tangga Maniam dan Malini hancur. Maniam pula dihalau dari ladang tempat dia bekerja.

3. Persoalan kasih sayang ibu bapa yang mendalam terhadap anak-anak

- Kim Lock sangat menyayangi Ching Huat, Pak Musa sangat menyayangi Seman, dan Maniam sangat rindu dan sayang pada anaknya walaupun dia tidak pernah melihatnya. Mereka sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka.

4. Persoalan semangat patriotisme yang kuat dalam kalangan masyarakat imigran

 Kim Lock dan Maniam masing-masing berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak mereka tidak lupa akan asal-usul bahasa ibunda mereka.

5. Persoalan kesedaran politik masyarakat berbilang kaum

 Lazim dan rakan-rakannya membentuk kumpulan menentang Malayan Union demi menjaga maruah orang Melayu. Kim Lock juga menyertai persatuan untuk menjaga kepentingan kaum Cina, manakala Raman juga berusaha untuk menyatukan kaum India di negara yang baru merdeka itu.

Jenis Plot

 Bersifat kronologi – peristiwa-peristiwa berkembang mengikut urutan waktu. Pembaca dapat mengikuti cerita dengan mudah kerana peristiwa-peristiwa disusun mengikut urutan waktu bermula dari kisah Seman, penduduk asal Tanah Melayu, kisah penghijrahan Kim Lock dan anaknya, Cing Huat (Cina Panjang), serta kisah perhijrahan Maniam ke Tanah Melayu.
 Setiap kisah dari Buku 1 hingga Buku 3 mempunyai kaitan yang amat menarik dan akhirnya ketiga-tiga watak ini bertaut dalam Buku 4 (Interlok).
 Setiap cerita dan konflik dalam Buku 1 hingga Buku 3 mempunyai hubung kait yang amat rapat dengan hukum ‘sebab dan akibat’ dalam sesebuah cerita.

Pembinaan Plot
Terdapat empat peringkat binaan plot, iaitu:

(i) Permulaan
 Seman sedang memotong kayu sambil diperhatikan oleh ibunya
 Ayah Seman sakit

(ii) Perkembangan

Buku 1
 Ayah Seman sakit dan meninggalkan pesanan agar membawa ibunya keluar dari kampung Nyiur Condong tanpa memberi sebarang alasan – menimbulkan konflik dalam diri Seman.
 Seman berhutang mengambil barang-barang runcit dari kedai Cina Panjang.
 Ayah Seman meninggal dunia.
 Setelah 27 hari kematian Pak Musa, Cina Panjang menemui Seman untuk memaklumkan bahawa Pak Seman berhutang hampir sepuluh ribu ringgit untuk membeli tanah dan pada masa yang sama menggadaikan tanah yang dibeli kepada Cina Panjang.
 Seman menyangka ayahnya menyimpan wang lima ribu yang dipinjam daripada Cina Panjang di rumah.
 Seman membawa ibunya keluar dari kampung kerana tanah itu bukan miliknya lagi.

Buku 2
 Penduduk Tung San menghadapi masalah serangan belalang di sawah mereka. (konflik alam)
 Melalui Paman Kok Leong, Kim Lock bersama-sama dengan anaknya Cing Huat dan beberapa orang pemuda berhijrah ke Singapura.
 Di Singapura Kim Lock melakukan kerja-kerja seperti menarik lanca dan tukang angkat najis.
 Lepas itu dia dan anak ke Muar, Melaka, dan akhirnya ke Simpang Empat, Cangkat Lima dan berniaga di situ (Pulau Pinang).
 Perniagaannya semakin maju.
 Kim Lock berkenalan dengan Mei Hwa yang memang menghisap candu.
 Kim Lock mula berubah jadi penghisap candu yang tegar.
 Isterinya di Tung San, China meninggal dunia.
 Anak Kim Lock, Cing Huat berkahwin dengan Tua Tao dan mereka dikurniakan empat orang anak.
 Kim Hock meninggal dunia diikuti dengan Mei Hwa.
 Sebuah sekolah untuk anak-anak kaum Cina ditubuhkan.
 Salah seorang anak Cing Huat , Yew Seng rapat dengan orang Melayu dan tidak disenangi oleh ayahnya.
 Yew Seng keluar dari rumah akibat berselisih faham dengan ayahnya, Cing Huat.

Buku Tiga – Keluarga Maniam
 Penduduk India, antaranya Maniam berusia 30 tahun berhijrah dari Kerala, India ke Tanah Melayu dengan diuruskan oleh Kangani (wakil yang mencari buruh untuk kebun)
 Dari Pulau Pinang ke seberang – Bagan Tuan Kecil.
 Maniam menghantar wang kepada isterinya di India melalui Pillay tetapi tidak pernah sampai kepada isterinya.
 Isteri Maniam terpaksa mengikut Pillay kerana desakan hidup.
 Maniam kecewa lalu berpindah ke Cangkat Lima dan bekerja di kebun kelapa.
 Maniam berkahwin dengan Malini, anak Perumal.
 Konflik timbul lagi dengan kehadiran Suppiah, orang kampungnya ke Cangkat Lima.
 Suppiah menyebarkan cerita yang Maniam telah meninggalkan isterinya di India dan hidup isterinya melarat.
 Maniam mula berkonflik dengan bapa mentua dan masyarakat di situ.
 Maniam dihalau dari kampung.
 Maniam dipukul dalam perjalanan keluar dari Cangkat Lima tetapi dibantu oleh Pak Musa, ayah Seman.
 Raman, seorang guru sekolah dari kampung Maniam di India menceritakan sejarah hidup Suppiah di India kepada Perumal.
 Perumal kesal dengan tindakannya.

Buku Empat – Interlok
 Maniam mendapatkan kerja untuk Seman di tempat kerjanya.
 Yew Seng lari dari rumah.
 Seman kahwin dengan Gayah, anak Mat Ranggi.
 Jepun menyerang tanah Melayu.
 Poh Eng lari semasa kedai bapanya dirempuh.
 Yew Seng jumpa adiknya dan menyertai kumpulan gerila.
 Maniam ditangkap dan diseksa Jepun. Maniam bertemu dengan anaknya semula.
 Jepun menyerah kalah.
 Orang Melayu menentang Malayan Union.
 Orang Cina dan India menyertai orang Melayu menentang komunis.
 Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

(iv) Konflik
 Ayah Seman sakit dan meninggalkan pesanan agar membawa ibunya keluar dari kampung Nyiur Condong tanpa memberi sebarang alasan – menimbulkan konflik dalam diri Seman.
 Seman berhutang mengambil barang-barang runcit dari kedai Cina Panjang.
 Konflik Seman dengan Cina Panjang - Pak Seman berhutang hampir sepuluh ribu ringgit untuk membeli tanah dan pada masa yang sama menggadaikan tanah yang dibeli kepada Cina Panjang.
 Seman membawa ibunya keluar dari kampung kerana tanah itu bukan miliknya lagi.
 Konflik manusia dengan alam - Penduduk Tung San di Cina menghadapi masalah serangan belalang di sawah mereka.
 Konflik Kim Lock untuk mendapatkan kerja di Singapura. Dia sanggup melakukan pelbagai kerja.
 Konflik Cing Huat dan ayahnya Kim Lock yang mula menghisap candu apabila berkenalan dengan Mei Hwa.
 Konflik Cing Huat dengan salah seorang anaknya, Yew Seng kerana Yew Seng rapat dengan orang Melayu.
 Yew Seng keluar dari rumah akibat berselisih faham dengan ayahnya, Kim Lock.
 Konflik Cing Huat (Cina panjang) dengan orang Melayu.
 Masalah kemiskinan penduduk India telah membawa mereka ke Tanah Melayu antaranya Maniam berusia 30 tahun berhijrah dari Kerala, India.
 Konflik Maniam dengan Pillay yang tidak amanah kerana tidak menyerahkan wang kepada isterinya dan menyebabkan isterinya menderita dan akhirnya mengikut Pillay.
 Maniam kecewa lalu berpindah ke Cangkat Lima dan bekerja di kebun kelapa.
 Perkahwinan kali kedua bagi Maniam akhirnya menimbulkan konflik kerana kesilapannya tidak memaklumkan sejarah hidupnya kepada bapa mentuanya, Perumal.
 Kehadiran Suppiah, orang kampungnya ke Cangkat Lima menimbulkan konflik kerana Suppiah menyebarkan cerita yang Maniam telah meninggalkan isterinya di India dan hidup isterinya melarat.
 Maniam mula berkonflik dengan bapa mentua dan masyarakat.
 Maniam dihalau dari kampung.
 Manim dipukul dalam perjalanan keluar dari Cangkat Lima tetapi dibantu oleh Pak Musa, ayah Seman.
 Konflik Yew Seng dengan ayahnya menyebabkan Yew Seng lari dari rumah.
 Jepun menyerang Tanah Melayu.
 Kedai Cing Huat (Cina Panjang) dirompak.
 Poh Eng lari semasa kedai bapanya dirompak.
 Yew Seng dapat berjumpa dengan adiknya dan adiknya diajak menyertai kumpulan gerila menentang Jepun.
 Maniam ditangkap dan diseksa Jepun.
 Jepun menyerah kalah.
 Orang Melayu menentang Malayan Union.
 Orang Cina dan India menyertai orang Melayu menentang komunis.

(v) Klimaks
 Peristiwa anak Maniam, Inspektor Ramakrisynan menyerang sarang komunis dan menyelamatkan Yew Seng serta Poh Eng yang sudah mula meragui perjuangan komunis.

(vi) Peleraian
 Tertubuhnya kesatuan – kesatuan yang mewakili 3 kaum terbesar di Tanah Melayu, Melayu, Cina, dan India.
 Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Teknik Plot / Teknik Penceritaan

1. Teknik Pemerian
- Banyak unsur pemerian dalam novel Interlok.
Pemerian tentang perlakuan Mak Limah yang sedang memerhatikan anaknya, Seman yang sedang membelah kayu. Dia membanadingkan anaknya dengan suaminya semasa muda-muda dulu.

2. Teknik dialog
- Berbanding dengan pemerian, penggunaan dialog tidak banyak
Dialognya pendek-pendek dan bergerak pantas – sesuai dengan suasana
penyatuan kaum, konflik antara watak, dan zaman penjajahan Jepun
Contohnya, dialog antara Mamat Labu dengan Seman.
“Orang-orang Cina tentu ditangkap oleh Jepun,” ujar Mamat Labu lagi.
Mata Seman bersinar-sinar. “Betulkah mereka akan ditangkap oleh Jepun, Mamat?” “Hei, bukankah mereka itu musuh?” jawab Mamat dengan membelalakkan matanya.

3. Teknik Monolog Dalaman
- Seman kagum dengan kehebatan Pak Utih, dukun yang mengubat ayahnya.
Contoh: ……..Seman kagum melihat kekuatan hikmat dukun itu membuka mata bapanya yang sedang pejam. Memang benar dia dukun besar, kata hatinya

4. Teknik Imbas kembali
- Apabila melihat anaknya, Seman bekerja, Mak Limah teringat akan suaminya semasa muda-muda dahulu seperti anaknya.

5. Teknik Imbas Muka
- …Ada yang membuang muka. Dia berasa bahawa masa buruk baginya sudah tiba. Di atas kepalanya kini ternampak segumpal awan hitam. Sebentar lagi hujan lebat akan turun. Dia akan basah kuyup.

6. Teknik Suspens
- Kebimbangan Seman tentang kemungkinan harta milik bapanya adalah milik orang lain kerana bapanya tidak sempat memberitahunya suatu perkara…..

Watak dan Perwatakan

1. Watak Seman


 Seman merupakan watak utama.
 Seman berusia 20 tahun dan anak kepada Pak Musa
 Seman mempunyai bentuk badan seperti ayahnya tetapi kulitnya lebih cerah daripada ayahnya. Menurut pandangan ibunya, Mak Limah, Seman mempunyai sifat-sifat sperti ayahnya.
 Seorang yang taat akan arahan ibunya
Seman mematuhi arahan emaknya agar memanggil dukun semasa keadaan ayahnya semakin tenat.
 Seorang yang taat akan ajaran agama
Seman tetap bersembahyang walaupun kepalanya diikat dengan sapu tangan sahaja bukan kopiah.
 Seorang yang rajin bekerja
Seman membantu ibunya membelah kayu untuk kegunaan ibunya. Apabila ayahnya sakit, Seman banyak mengambil alih tugas ayahnya.
 Seorang yang bertanggungjawab
Seman bertanggungjawab mencarikan ibunya tempat tinggal yang selamat untuk berlindung semasa kedatangan Jepun ke Tanah Melayu.
Watak Dan Perwatakan
 Seorang yang berani
Seman duduk seorang diri pada waktu malam di bawah pokok rambutan berhampiran surau sebelum ke Pekan Simpang Empat.
 Seorang yang tegas
Seman bersungguh-sungguh menolak bantuan yang diuruskan oleh Lazim kerana bertentangan dengan prinsipnya.
 Seorang yang berdikari
Seman tidak mahu menumpang di rumah Lebai Man kerana mahu berdikari.

2. Watak Kim Lock


 Watak sampingan dalam novel Interlok.
 Kim Lock berhijrah ke negara lain dan gigih untuk mengubah hidup.
 Kim Lock dengan anaknya, Cing Huat yang masih kecil berhijrah dari Tung San Cina ke Tanah Melayu untuk memperoleh kehidupan yang lebih baik. Perjalanan mereka diuruskan oleh Paman Kok Leng.
 Seorang yang gigih berusaha
Di Tanah Melayu juga, mereka berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka. Hasil kegigihannya, Kim Lock berjaya membuka kedai yang menjual pelbagai barangan.
 Tidak mudah putus asa
Gagal di satu-satu tempat, tidak mematikan semangat Kim Lock, sebaliknya dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat sehinggalah dia bertapak kukuh di Simpang Empat sebagai pekedai runcit dan pelbagai barangan lain.
 Seorang yang penyayang
Kim Lock sangat menyayangi Cing Huat. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka. Ada orang yang mahu membeli Cing Huat tetapi dia tidak bersetuju.
 Seorang suami yang tidak setia
Apabila sudah dikuasai candu, Kim Lock lupa akan isterinya, malah tidak mahu mengambil isterinya untuk di bawa ke Tanah Melayu. Akhirnya dia menjadi penagih Candu yang sukar untuk diubati.

3. Watak Cing Huat

 Watak yang penting kerana beberapa peristiwa penting yang menimpa watak utama, iaitu Seman berpunca daripada tindakannya.
 Cing Huat datang ke Tanah Melayu semasa kecil bersama bapanya Kim Lock.
 Apabila dewasa, dia mempunyai perawakan yang tinggi. Dalam kalangan orang Melayu dia dipanggil Panjang.
 Semasa usianya 17 tahun dia sudah mampu mengendalikan kedai ayahnya.
 Dia berkahwin dengan Tua Tao, anak tiri Kim Sui dan dikurniakan empat orang anak, iaitu Yew Hock, Yew Seng, Poh Eng, dan Poh Kheng.
 Sejak kecil Cing Huat digambarkan sebagai anak yang cergas dan rajin.
Hal ini digambarkan semasa di Singapura, Cing Huat bekerja di kedai runcit.
 Seorang yang menghormati orang tua
Cing Huat tetap menghormati ayahnya walaupun ayahnya menjadi penagih candu. Dia amat memahami kesusahan yang dialami oleh ayahnya sebelum itu.
 Taat akan ayahnya
Cing Huat tidak membantah apabila ayahnya bercadang mengahwinkannya dengan anak tiri Kim Sui, iaitu Lim Tua Tao.
Dia berpeluang untuk membuka kedai di tempat lain, tetapi sifat taatnya sebagai anak menyebabkan dia tetap berada di kedai tersebut.
 Seorang yang penyayang
Cing Huat sanggup balik ke Cina untuk mengambil ibunya yang masih berada di Cina tetapi tidak berkesempatan kerana ibunya telah meninggal dunia.
 Seorang yang sabar
Keputusan bapanya membawa Mei Hwa balik tidak dipersetujui oleh Cing Huat tetapi dia tidak melawan kerana dia takut akan bapanya. Walaupun diperlakukan oleh Mei Hwa seperti orang gaji dia tetap bersabar.
 Seorang yang mempunyai kesungguhan yang tinggi / semangat yang tinggi
Walaupun baru berusia 17 tahun, dia sudah dipertanggungjawabkan menjaga kedai. Dia juga dikatakan mewarisi sifat ini daripada ayahnya. (halaman 176)
 Seorang yang berani bersaing
Cing Huat yang dikatakan mewarisi sifat bapanya yang tidak tahu letih dan kalah tidak mahu bergantung pada orang lain dan tidak takut menghadapi persaingan dengan orang lain. (halaman 176). Dia dikatakan berani mengisi kedainya itu dengan pelbagai barang. Dengan cara ini pelanggan akan datang ke kedainya untuk membeli barang yang tidak ada di kedai lain.
 Seorang yang mementingkan pelajaran
Anak-anaknya bersekolah dan terlibat dalam perbincangan untuk mendirikan sekolah di situ.
 Seorang yang suka menderma
Cing Huat sangat setuju jika didirikan sekolah untuk anak-anak kaum Cina agar mereka tidak melupakan asal-usul mereka.
 Seorang yang mementingkan keuntungan / mementingkan diri
Cing Huat sanggup meminjamkan wang kepada Pak Musa dengan cagaran tanah. Jika gagal membayar hutang tersebut, tanah Pak Musa akan dirampas oleh Cing Huat atau Cina Panjang.
 Bersikap Prejudis
Cing Huat tidak membenarkan anaknya Yew Seng berkawan dengan orang Melayu, khususnya Lazim kerana pada sangkaannya mereka akan menjadi malas seperti orang Melayu.
 Melebih-lebihkan anak lelaki
Cara berfikir Cing Huat masih terpengaruh dengan ayahnya yang tidak menghargai kelahiran anak perempuan. Akhirnya Cing Huat sedar akan kesilapannya apabila dia sanggup bekerjasama dengan orang Melayu dan India.

4. Watak Maniam

 Maniam datang dari Kerala, India.
 Dia tidak membawa isterinya.
 Seorang yang mengenang budi
Maniam berusaha mendapatkan kerja untuk Seman kerana Musa, ayah Seman, pernah membantunya semasa dia dipukul oleh sekumpulan orang yang tidak dikenali.
 Seorang yang peramah
Maniam berbual-bual dengan penumpang lain di dalam kapal semasa dalam pelayaran ke Pulau Pinang.
 Seorang yang bertanggungjawab
Maniam mengirim wang kepada isterinya di India melalui Pillay.
 Seorang yang setia
Maniam tidak berkahwin setelah meninggalkan isterinya, Malini.
 Seorang yang penyayang
Tidak membenarkan isterinya membuat kerja rumah ketika isterinya sarat mengandung kerana amat sayang akan isterinya.

5. Watak Pak Musa

 Seorang yang tidak berpandangan jauh / tidak mementingkan pendidikan anak-anak.
Pak Musa tidak membenarkan anaknya pergi sekolah untuk belajar. Bermacam-macam cara dilakukan untuk mengelakkan anaknya, Seman daripada ke sekolah.
 Seorang yang pandai menyimpan rahsia
Pak Musa tidak memberitahu isterinya yang dia telah menjual tanah dan menggadaikan tanah rumahnya.
 Seorang yang suka berhutang
Pak Musa membeli barangan dapur secara berhutang di kedai Cina Panjang.
 Seorang yang suka menolong orang
Pak Musa menolong Maniam yang cedera walaupun mereka berlainan bangsa.

Latar

Latar Masa


1. Zaman sebelum kedatangan Jepun
 Maniam dari India belayar ke Pulau Pinang untuk mencari pekerjaan bagi mengubah kehidupan keluarganya.
2. Zaman pendudukan Jepun di Tanah Melayu (1941)
 Rakyat Tanah Melayu merasai keperitan hidup kerana sukar mendapatkan makanan semasa Jepun memerintah Tanah Melayu.
3. 21 tahun
 Maniam teringat akan anaknya walaupun sudah 21 tahun dia berpisah dengan Malini dan tidak pernah melihat anaknya.
4. Waktu malam
 Seman memanggil Pak Utih untuk mengubatkan bapanya yang batuk teruk.
5. 7.00 pagi
 Orang-orang Cina yang menaiki tongkang untuk ke Rantau Selatan diberi makan bubur dan lobak masin

Latar Tempat

1. Kampung Nyiur Condong
 Pak Musa dan keluarganya tinggal di kampung Nyiur Condong.
2. Singapura
 Kim Lock bekerja sebagai penarik lanca di Singapura untuk menampung kehidupannya.
3. Lukut
 Kim Lock dan Cing Huat bekerja di lombong bijih timah di Lukut.
4. Pelabuhan Pulau Pinang
 Maniam menjadi kuli mengangkat barang di Pelabuhan Pulau Pinang.
5. Di rumah Perumal
 Malini menjalani pelbagai upacara penyucian diri sebelum dikahwinkan dengan Maniam.
6. Rumah kuli ladang getah
 Maniam membenarkan Seman meninggalkan ibunya, Mak Limah, dan Poh Eng di situ untuk berlindung daraipada tentera Jepun.
7. Pekan Simpang Empat
 Kim Lock memulakan perniagaan keluarganya di Pekan Simpang Empat

Latar Masyarakat

1. Masyarakat yang suka berhutang.
 Pak Musa berbelanja di kedai Cina Panjang secara hutang sehingga sukar untuk melunaskannya.
2. Masyarakat yang gigih bekerja
 Kim Lock gigih berusaha melakukan pelbagai pekerjaan untuk mengumpul wang semasa berada di Singapura.
3. Masyarakat yang suka menolong orang
 Musa menyelamatkan Maniam yang cedera dipukul orang walaupun mereka berlainan bangsa.
4. Masyarakat yang mengenang jasa
 Poh Eng berusaha berjumpa dengan Mak Limah yang telah menjaganya dengan baik semasa pendudukan Jepun bagi mengenang jasa Mak Limah.
5. Masyarakat yang setia kepada suami
 Malini sangat setia dan sentiasa merindui Maniam walaupun suaminya telah meninggalkannya.
6. Masyarakat yang tidak mementingkan pendidikan anak-anak
 Pak Musa tidak membenarkan anaknya pergi sekolah untuk belajar. Bermacam-macam cara dilakukan untuk mengelakkan anaknya, Seman daripada ke sekolah.
7. Masyarakat yang mudah percaya akan khabar angin
 Perumal dan orang-orang kampung mudah percaya dengan kata-kata Suppiah tentang Maniam.
8. Masyarakat Jepun yang zalim dan kejam
 Kedatangan Jepun ke Tanah Melayu menyusahkan semua orang dengan kezaiman mereka.

Gaya Bahasa

1. Diksi
 Penggunaan telor Cina
Contoh : “Gua tidak mahu miskin susah sama lu, Seman,” kata orang Cina itu setelah Seman duduk di atas bangku …
 Penggunaan Bahasa Inggeris - lodging
 Penggunaan Bahasa Jepun – Heiho, kempeitai

2. Personifikasi
 Malam yang masih muda….
 Bunyi jengkerik mendayu-dayu, begitu memilukan….

3. Simile
 Tangan Mak Limah yang berkerut seribu dan kurus seperti cakaran itu terus menghentak-hentak……
 ….Musa pejam rapat, nafasnya saja yang agak keras seperti lembu marah.
 …Dalam masa hatinya bergelora bagai laut musim tengkujuh itu.

4. Peribahasa
 Makan hati berulam jantung

5. Hiperbola
 Gejolak kemarahan itu menjilat-jilat ke kiri kanan, mencari gas pembakar dari bahan-bahan kering untuk menyemarakkan lagi nyalanya, untuk mempercepat kemusnahan.

6. Sinkope
 Banyak singkatan digunakan – sesuai dengan latar belakang watak, cerita, dan latar zaman cerita ini .
 Contoh :
- “Aku belum mahu kahwin, mak,” katanya. Belum ada perempuan yang bersetuju dengan hatiku.”
- “Masakan tak ada pula,” jawabnya. “Anak tahir yang nombor dua itu bukan tak cantik. Kalau kau mahu yang cantik…..

7. Imej Alam
 Daun mengkuang.
 Cahaya matahari
 Belalang…

8. Pengulangan
 Matahari petang ayun-temayun. Sinar keemasan yang terakhir itu tertebar di merata tempat di permukaan bumi: Di atas daun pisang, di atas pelepah kelapa, di atas rumput, di atas belakang Seman di atas muka Mak Limah yang sudah lisut itu.
 Kematian menjadi salah satu rukun hidup di mana-mana saja, di kota mahupun di kampung, di laut mahupun di darat.

9. Anafora
 Dia berjalan tidak menoleh kiri dan kanan. Dia mahu lekas sampai di rumah, mahu lekas tahu apa yang sudah dilakukan orang terhadap mayat bapanya.
 Dia tidak peduli. Dia mencangkul juga.

Nilai

1. Nilai mengenang budi
 Maniam berusaha mendapatkan kerja untuk Seman kerana Musa, ayah Seman, pernah membantunya semasa dia dipukul oleh sekumpulan orang yang tidak dikenali.

2. Nilai bertanggungjawab
 Maniam mengirim wang kepada isterinya di India melalui Pillay.

3. Nilai kesetiaan
 Maniam tidak berkahwin lagi setelah meninggalkan isterinya, Malini.

4. Nilai kasih sayang
 Tidak membenarkan isterinya membuat kerja rumah ketika isterinya sarat mengandung kerana amat sayang akan isterinya.
 Kim Lock sangat menyayangi Ching Huat. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka. Ada orang yang mahu membeli Cing Huat tetapi dia tidak bersetuju.

5. Nilai kegigihan
 Di Tanah Melayu, Kim Lock sekeluarga berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka. Hasil kegigihannya, Kim Lock berjaya membuka kedai yang menjual pelbagai barangan.

6. Nilai tidak mudah putus asa
 Gagal di satu-satu tempat, tidak mematikan semangat Kim Lock, sebaliknya dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat sehinggalah dia bertapak kukuh di Simpang Empat sebagai pekedai runcit dan pelbagai barangan lain.

7. Nilai Cinta akan tanah air
 Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.
Nilai

 Kaum India yang diwakili oleh Cikgu Raman juga mendirikan sekolah Tamil agar anak-anak India tidak lupa akan asal-usulnya.

8. Nilai prihatin
 Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.

Pengajaran

1. Kita hendaklah mengenang jasa orang yang pernah membantu kita semasa kita menghadapi masalah.
 Maniam berusaha mendapatkan kerja untuk Seman kerana Musa, ayah Seman, pernah membantunya semasa dia dipukul oleh sekumpulan orang yang tidak dikenali.

2. Seorang suami hendaklah bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri masing-masing.
 Walaupun bekerja jauh daripada isterinya, Maniam tetap mengirim wang kepada isterinya di India melalui Pillay.

3. Seorang suami sepatutnya sentiasa setia kepada isteri masing-masing walau di mana mereka berada.
 Maniam tidak berkahwin lagi setelah meninggalkan isterinya, Malini.

4. Sebagai ibu bapa, kita hendaklah adil dalam mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak.
 Maniam tidak membenarkan isterinya membuat kerja rumah ketika isterinya sarat mengandung kerana amat sayang akan isterinya.
 Kim Lock sangat menyayangi Cing Huat. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka. Ada orang yang mahu membeli Cing Huat tetapi dia tidak bersetuju.

5. Kita hendaklah gigih berusaha untuk mencapai kejayaan dalam hidup.
 Di Tanah Melayu, orang Cina dan India berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka. Contohnya, hasil kegigihannya, Kim Lock berjaya membuka kedai yang menjual pelbagai barangan.
Pengajaran

6. Kita tidak seharusnya mudah putus asa terhadap sebarang kegagalan.
 Gagal di satu-satu tempat, tidak mematikan semangat Kim Lock, sebaliknya dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat sehinggalah dia bertapak kukuh di Simpang Empat sebagai pekedai runcit dan menjual pelbagai barangan lain.

7. Kita hendaklah mencintai tanah air sendiri.
 Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.
 Kaum India yang diwakili oleh Cikgu Raman juga mendirikan sekolah Tamil agar anak-anak India tidak lupa akan asal-usulnya.

8. Kita hendaklah menderma kepada orang yang memerlukan sekiranya kita mampu.
 Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.

9. Setiap orang perlu rajin berusaha untuk mencapai kejayaan.
 Pengajaran ini dapat digambarkan melalui watak Seman, Kim Lock, Cing Huat, dan Maniam.

Selasa, 27 Disember 2011

JIRAN AMBIL GAMBAR USTAZAH NORBAHYIAH SIDAI KAIN DEPAN RUMAH TAK PAKAI TUDUNG


Macam- macam perangai manusia hari ini, ada yang suka berlucah di facebook walaupun serban punya besaq atas kepala. Ada pulak suka sms isteri orang time suaminya pergi kerja..

Yang paling best ada pulak suka tengok seluaq dalam pompuan yang di jemur di ampaian.

Tapi nak buat macam mana, si pemilik seluaq dalam pun yang dok pi sidai seluaq dalam tali kat sebelah rumah jiran tu pasai apa. Lebih lebih lagilah kalau seluaq dalam tu seluaq dalam ustazah..

Tentu ramai lelaki nak tau macam mana rupa bentuk seluaq dalam ustazah Norbahaiyah, seluaq dalam besaq ka seluaq dalam kecik ka seluaq dalam tali ka...



Dah jadi tabiat manusia teringin sangat nak tau apa benda yang ada di dalam. Sebab tulah melaon ni sanggup menyamar jadi pompuan sebab nak sembang dan tahu apa yang ada dalam baju dan kain pompuan.

Sebab tulah Ostad cina tapi mengaku melayu ni marah kat Pas sebab Pas ni suka ambik tau hal dalaman Umno:-


Marah betul cina mengaku melayu ni kalau ada orang dok maki umno. Maklumlah kalau nak jadi melayu tulin kenalah sokong umno sepenuh hati dan syarat utama nak jadi orang umno yang baik pulak kenalah maki hamun cina dan ugama lain.

Lainlah Ostad ni sebab dia kata dia ahli akedemik. Ahli akedemik boleh kata apa pun sebab depa ni akedemik.

Benda apa akedemik tu? Lari dalam guni ka atau kumpulan rock melayu? Maaflah Abu Nawas ni sekolah darjah 3 saja mana nak tau bahasa bahasa yang mik mik ni.

Yang bestnya ostad cina mengaku melayu ni kata Pas dan Umno tu sama dengan Hammas dan Fatah di Palastine. Dia kata Pas tu Hammas dan Umno itu Fatah. Dia kata lagi Hammas tu lawan Amerika dan Fatah tu sokong Amerika dan nak kawan dengan Israel.

Kah kah kah... Ostad cina mengaku melayu ni maemang macam anjing. Rupa2nya dia tau yang Umno ni perangai macam Fatah yang sokong Amarika tapi dia kata Umno ni yang betul dan Pas tu salah. Kah kah kah.

Teori apa yang ostad cina mengaku melayu ni pakai bila dia kata parti yang sokong Israel ni betui dan parti yang lawan Israel pulak salah. Adoii tak dapatlah otak Abu Nawas nak memikirkannya.

Dah dia tau satu lawan Amerika dan satu lagi pulak sokong Amerika macam manalah dia nak suruh bersatu.

Mungkin sebab utama ostad cina mengaku melayu ni nak sangat Pas bersatu dengan Umno sebab nanti senaglah dia nak join umno melalui Pas. Maklumlah Umno ni parti melayu tapi ostad ni cina jadi macam mana ostad cina mengaku melayu ni nak masuk umno sebab umno tak suka kat cina.

Bila Pas dah join umno maka bolehlah ostad cina mengaku melayu ni join Pas dulu sebelum dapat bersama sama berjuang Islam dengan Umno untuk maki hamun bangsanya sendiri dan orang kristian.

Pergi mampuslah dengan akedemik hang ostad cina mengaku melayu oii.. Ada aku kisah dengan hang punya akedemik. Akedemik hang tu hanya untuk cari RM saja kalau tak ada RM babi pun hang makan semula.

Botol Arak Di Hidangkan di Meja Tok Guru Nik Aziz. Kerja Gila Siapa?

Mengapa Tok Guru Nik Aziz sanggup hidangan botol arak berada di meja depan matanya?

Apakah Tok Guru kini sudah lupa halal haram sejak berkawan dengan DAP dan PKR?

Percayakah anda jika gambar ini memang benar adalah botol arak? Abu nawas rasa tak kira orang umno, Pas atau tak ada parti tak akan percaya jika gambar botol arak ada di depan Tok Guru sebab orang tak kira Islam atau tidak sudah pasti tak akan berbuat demikian ketika berhadapan dengan Tok Guru.

Abu Nawas teringat sewaktu PRK Arau tahun 98 dulu bilamana gambaq2 Tok Guru sedang menjampi botol arak di sebarkan ke rumah2 pengundi apada malam terakhir berkempen.

Sudah pasti gambar ini dari segi zahirnya orang akan kata umno yang buat tapi hakikatnya dalam ilmu perang saraf pembuatnya ada dari petugas Pas sendiri.

Tujuannya adalah untuk menaikan kemarahan kepada pengundi di saat terakhir.

Gambar tersebut bukan saja orang Pas akan marah jika melihatnya tapi orang Umno pun akan marah sebab orang umno pun tahu yang Tok Guru tak mungkin akan minum arak.

Akhirnya, mungkin risalah ini antara sebahagian penyebab kepada kekalahan calon Umno iaitu adik kepada Menteri Besar Perlis pada ketika itu kepada calon Pas Ustaz Hashim Jasin dalam PKR tersebut.

Cuba lihat gambar di bawah ini. Tak perlu bertanya kepada penyokong PR tapi cukuplah bertanya kepada penyokong tegar Umno apakah mereka pun percaya dengan gambar ini:-Munkin cara begitu masih releven di suatu ketika dulu namun apakah ianya masih releven di zaman yang serba berfikir luar otak sekarang ini:Abu Nawas malas nak ulas bab banner yang umno buat ni, cuma Abu Nawas nak kasitau kat umno cara perang saraf begini orang dah tak pakai dan ketinggalan.

Tak salah kalau nak berlawan cara perang saraf tetapi buatlah benda yang boleh membuat orang percaya bahawa yang buat itu adalah pihak lawan.

Bukan buat perkara yang kasi orang gelak macam ni. Fikirkanlah bagaimana Amerika yang sanggup bom bangunan negaranya sendiri semata2 nak burukkan Islam pun orang tak percaya inikan pulak dengan banner yang harga tak seberapa ni.

Sekarang ni zaman orang guna otak untuk berperang, jadi orang tak ada otak tak boleh masuk medan perang sebab nanti cepat kena bunuh.

Isnin, 26 Disember 2011

GAMBAR2 SEXS TEPI JALAN ANTARA PELACUR DAN PELANCUNG

Inilah foto-foto kegiatan hubungan seks parapelancung dan pelacur tempatan, mereka dengan santainya melakukan kegiatan birahinya ditempat terbuka. GILA.. ditempat terbuka, mirip dengan haiwan yang tak punya akal. Kegiatan ini berlaku di pusat Kota Barcelona...


Kalau tpelancung nekad melakukan hubungan seks dengan pelacur di tempat terbuka, di tepi jalan kota, apakah penyebabnya? Tidak punya duit bayar bilik hotel? Tidak ada bezanya mereka dengan anjing yang berhubungan seks di sembarang tempat.Lihat gambar ini..


KISAH DR JUANDA MUFTI PERLIS DAN ANAK LUAR NIKAH RAHIM TAMBY CHIK

Apakah ini satu lagi konspirasi politik? Atau ini adalah kenyataan yang perlu Rahim Tambi Chik hadapi setelah melakukan dosa-dosa yang telah memjadi memori ngeri buat dirinya...

Kisah bermula apabila seorang anak gadis yang telah cukup umurmahu membuat kad pengenalan tetapi gagal untuk berbuat demikian apabila pegawai pendaftaran meminta sijil nikah daripada ibunya.

Setelah gagal untuk mengemukakan sijil nikah bagi pengesahan kepada status anak gadis tersebut ibu anak gadis berkenaan telah menulis di dalam sebuah akhbar tentang masalah yang di hadapinya itu.

Namun kini telah 10 tahun peristiwa itu berlaku tidak ada jawapan daripada pihak yang berkenaan. mengapa jadi begini? Apakah kerana bapa luar nikahnya Rahim Tamby Chik hanyalah seorang warga miskin dan bukan VIP.

Mungkin perkara sebegini tak akan terjadi sekiranya Rahim Tamby Chik itu adalah Rahim Tamby Chik bekas ketua Menteri Melaka yang juga terpalit dengan kes anak luar nikah sehingga menyebabkan terpenjaranya Ketua Menteri P.Pinang satu ketika dulu.

Amat beruntung jika anda bukannya rakyat biasa kerana segala permasalahan anda akan di tangani dengan serta merta oleh pihak yang berkenaan dan amat malanglah jika anda adalah warganegara marhaen.

Begini lah yang terjadi dengan kes Mufti Perlis di bawah ini :-Bermula dengan catatan beliau di dalam surat habaq Sialan Harian kemarin tentang bagaimana kesulitan yang di hadapinya di pejabat pendaftaran untuk membuat kat pengenalan anaknya yang telah menjangkau 12 tahun. Baca keratan di bawah.
Mufti Perlis ini berhadapan dengan masalah yang berbagai di jabatan kerajaan kerana beliau berurusan tanpa mengunakan tiket VIP yang ada pada dirinya.

Memanglah tak ada sapa nak kenal Mufti Perlis melainkan pada namanya sahaja. Lainlah yang beratur sebagai warga biasa itu adalah Puan Hajah Siti Norhaliza pelaq tu. Belum sempat nak ambil nombor sudah pasti ada yang tawarkan diri untuk beri nombor gilirannya.

Oleh kerana dr Juanda berbaris bersama warga marhaen yang biasa maka layanan kepadanya juga adalah sama taraf dengan warga miskin yang di anggap babi oleh pemerintah tak kira dari negeri BN atau PR.

Namun setelah di suarakan di dalam akhbar Sialan Harian belum sampai 24 jam pihak kerajaan telah memohon maaf dan masalah yang di hadapi mufti Perlis ini selesai serta merta.Sebenarnya perkara ini tidak akan berlaku jika pihak yang beliau berurusan itu tahu bahawa beliau adalah seorang mufti kerajaan negeri yang gaji dan elaunnya saja berlipat kaliganda dengan si penjaga kaunter pejabat pendaftaran itu.

Namun inilah hakikatnya yang sedang di hadapi oleh warga marhaen yang di umpamakan babi dan anjing apabila berurusan dengan pihak yang berwajib.

Dr Juanda sungguh bertuah walaupun di layan seperti anjing dan babi pada mulanya tapi oleh kerana sengatnya sebagai seorang mufti pihak pemerintah tanpa segan silu terus memhon maaf kepadanya.

Apa pun Abu Nawas memang tabik sama Dr Juanda yang tidak menggunakan taraf VIPnya itu untuk memotong barisan dan lebih sanggup bersama warga marhaen menyelami kesulitan dan hinaan setiap hari.

Abu Nawas teringatkan pada Almarhum Ustaz Fadzil Noor yang di ceritakan oleh isterinya bagaimana Almarhum Ustaz Fadzil beratur untuk membayar bil elektrik dan air. Inilah pemimpin Islam..inilah prisip sosialime yang ada ada mereka.

Tahniah Dr Juanda..... anda tidak seperti beberapa orang yang baru bergelar Ostad tapi berlagak macam bapak anjing.

Mereka tak sudi untuk beratur kerana merasakan diri mereka cukup hebat semata mata mereka itu Ostad...

Ahad, 25 Disember 2011

Khalid Ismath Yang Aku Kenal


Sebelum aku berjumpa dan kenal Khalid Ismath aku sebenarnya tertarik dengan latar belakangnya. Aku tertarik kerana latarbelang pendidikannya yang sejak kecil mendapat pendidikan Islam sehinggalah ke kolej terus dengan pendidikan islam tetapi beliau memilih Parti Sosialis Malaysia (PSM) sebagai wadah perjuangannya...

Ini yang membuat aku pelik kerana selalunya orang yg sebegini akan memilih Pas iaitu parti Islam sebagai tapak untuk diri mereka berjuang dalam politik Malaysia.

Setelah aku berjumpa dengannya barulah aku tahu mengapa beliau memilih PSM bukan Pas. Rupanya Khalid di lahirkan dari keluarga yang kuat berpegang dengan Islam. Bapanya berkhikmat dengan Pas sejak dari remaja dan pernah menjadi AJK perhubungan negeri Selangor dan ibunya juga adalah seorang aktivis Pas yang kini memegang pengerusi tetap Muslimat Pas Negeri Selagor.

Namun bapanya telah di buang dari jawatan tersebut gara gara di ketika Hasan Ali memegang jawatan persuruh jaya Pas Selangor beliau tidak mahu ada di antara jawatankuasa perhubungan negeri yang tidak ada kelulusan. Ini adalah kerana bapanya hanyalah berkelulusan SPM dan bagi Hasan Ali orang sebegini tidak ayak bermesyuarat bersama samanya.

Itu adalah antara sebab Khalid berasa amat sedih dengan sikap pemimpin Pas seperti Hasan Ali yang sombong dan angkuh. Namun banyak sebab lagi yang telah membuat Khalid memilih perjuangan rakyat seperti PSM sebagai wadah perjuangannya. Rasanya tidak perlulah bercerita di sini tetapi anda boleh menilai sendiri sekiranya anda duduk bersama2 dengan pemimpin PSM dan bandingkan pulak dengan pemimpin Pas.

Bagi yang belum pernah mengenali Khalid secara peribadi anda mungkin bisa membuat berbagai andaian kepadanya tetapi sekiranya anda mengenalinya, Khalid sebenarnya adalah seorang yang amat lemah lebut dan baik budi bicaranya.

Anda tidak akan menyangka bahawa Khalid yang kelihatan garang ketika berada di barisan hadapan mahasiswa dalam memperjuangkan isu isu rakyat sebenarnya punya sifat yang sebaliknya bila anda bersama samanya.

Bersesuaianlah dengan keluarganya yang amat baik dan berpegang teguh dengan ajaran Islam dari Bapa dan ibunya sehinggalah ke abang dan kakaknya. Abu Nawas berkata begini kerana Abu Nawas bukan saja rapat dengannya malah Abu Nawas rapat sekali dengan keluarganya.

Namun hari ini Khalid berada di dalam kurungan jeriji besi di atas kesalahan yang tidak di  buatnya. Beliau di tuduh memukul polis hanya kerana sekeping gambar yang bukan gambarnya. Gambar ini di sebarkan oleh blog blog umno dengan tanpa rasa bersalah memfitnah Khalid seorang remaja yang baru berusia 22 tahun memukul anggota polis.

Kenapa ia di perlakukan sedemikian rupa? Secara logik dari gambar tersebut pun sudah membuktikan itu bukan khalid malah baju yang berbeza antara individu tersebut dengan Khalid pada hari dan waktu yang sama sudah cukup untuk menjadikan ini sebagai bukti bahawa Khalid tidak bersalah.

Timbul pula tuduhan yang Khalid menulis status di FBnya bersetuju sekiranya polis semua di bunuh. Dia tidak pun mengatakan atau menegeluarkan kenyataan supaya polis di bunuh, dia hanya menulis BERSETUJU.

Lagi pula kenyataan ini di keluarkan setelah ibunya sendiri cedera parah apabila di pijak oleh SB SB pada hari perhimpunan Bersih sabtu lalu. Anak mana yang tidak marah sekiranya ibunya di perlakukan sedemikian rupa tanpa ada perasaan belas. Bayangkanlah sekiranya ibu anda di perlakukan sedemikian rupa apakah ayat yang pertama akan keluar dari mulut anda ?

Malah menurut bapanya Ismath di ketika usaha menyelamatkan ibunya yang telah nazak ketika itu pihak polis ((SB) secara sengaja melontarkan bom asap kepada mereka. Dalam suasana cemas itu bapa dan kakaknya terpaksa mengharungi asap yang memedihkan untuk menyelamatkan ibunya.

Sekiranya ini berlaku kepada anda apakah yang anda rasakan? Ibunya menempuh saat2 antara hidup dan mati.. jadi di dalam keadaan marah dan emosi yang amat sangat perkataan perkatan seperti itu tidak mustahil akan keluar dari mulut sapa saja yang merasakannya.

Sebagai seorang anak yang amat sayang malah Khalid adalh seorang anak manja kepada ibunya sudah pasti tidak dapat menahan perasaan marah apabila ibunya di perlakukan sedemikan rupa.

Abu Nawas ingin bertanyakan polis polis sekalian apakah perasaan polis polis sekalian apabila khabar angin yang di tiup oleh blogger2 umno mengatakan ada anggota polis mati di pukul oleh peserta Bersih hari sabtu lalu walaupun itu hanyalah fitnah semata mata?

Bukankah Khabar angin ini telah menyebabkan polis polis bertindak ganas dan memukul peserta secara tiba tiba tanpa ada sebarang arahan bersurai. Mengapa polis marah sekali bila dapat berita walaupun ianya belum tentu betul atau tidak?

Itu baru khabar angin dan hanyalah seorang kawan di khabarkan di pukul. bagaimana pula jika polis polis mendapat berita ibu mereka sendiri di pukul tanpa belasa kasihan. Apakah tindakan polis sekiranya yang mati itu adalah ibu anda?

Maka dengan itu Abu Nawas berharap pihak polis dapat bertimbang rasa di dalam isu ini. Ya memang di akui Polis terpaksa menjalankan arahan dari atas tapi polis juga mempunyai budi bicara sebagai seorang manusia.

Kita tidak pernah bermusuh dengan polis tetapi kelakuan umno telah menjadikan polis sebagai kambing hitam untuk mengalih kebencian rakyat yang selama ini membenci umno kepada membenci polis.

Abu Nawas sendiri di pukul dan di tahan dalam himpunan Bersih sabtu lalu tetapi secara jujur Abu Nawas maafkan polis yang memukul Abu Nawas hari itu. Abu Nawas tidak mahu menjadikan polis sebagai sasaran kebencian kerana Abu nawas tahu polis bertindak demikian kerana arahan umno.

Status pertama di FB yang Abu Nawas tulis ialah "Aku maafkan semua polis yang memukul aku, aku halalkan" Bukan saja Abu Nawas tulis di dalam FB malah ketika bersembang dengan seorang pegawai polis di dalam Pulapol Abu Nawas juga menyatakan sedemikian.

Ya benar dan memang benar..Abu Nawas tak berdendam dengan polis walaupun Abu nawas di pukul sepanjang perjalanan menuju belakang bangunan Kelab Sultan Sulaiman. Biarlah Abu Nawas di pukul sekiranya ianya adalah salah satu penyebab Umno akan tersungkur dalam PRU nanti

Sekali lagi Abu Nawas bermohon kepada polis agar mempertimbangkanlah tuduhan yang di tujukan kepada Khalid. Janganlah menjadi pak yit kepada umno. Polis jalankanlah tugas sebagai polis tanpa ada sebarang desakan daripada musuh kami yang sebenar.

Polis bukan musuh kami tapi musuh kami yang nyata ialah umno tiada lain melainkan umno.

Bebaskan adik ku Khalid Ismath..

KISAH HIDUP MAT PUNK DI ACHEH INDONESIA - DARI PUNK KE AHLI MASJID

DENGAN mengenakan pakaian seragam polis, 65 pemuda punk itu berjalan dalam tiga barisan lurus. Mereka bergerak menuju ke dataran Kompleks Sekolah Polisi Negara (SPN) Seulawah di Aceh Besar, Sumatera, Indonesia.

Melangkah penuh disiplin, mereka kemudian duduk bagi mengikuti sesi kaunseling membina jati diri yang dikelolakan oleh Majlis Permusyawaratan Ulama (MPU).

Di situ, mereka tidak dilayan sebagai pesalah sebaliknya digelar pelatih memandangkan mereka dikehendaki mengikuti sebuah modul pemulihan akhlak dan jati diri dalam tempoh tertentu.

Pada sesi itu, beberapa remaja kelihatan menundukkan kepala sambil mengesat air mata. Selama 10 hari mengikuti kem motivasi diri itu, mereka diajar menguruskan kehidupan dengan lebih baik yang semestinya berteraskan agama Islam.

Sama ada terpaksa atau atas kerelaan sendiri, rata-rata komuniti punk Aceh itu mengaku menyesal atas kealpaan mereka selama ini.

Pada 10 Disember lalu, 65 remaja dan belia punk itu ditahan ketika mereka menghadiri konsert punk di Banda Aceh.

Golongan punk umumnya tidak diterima oleh masyarakat Aceh.

Malah, lelaki tidak dibenarkan menyimpan rambut panjang di wilayah yang melaksanakan undang-undang syariah itu apatah lagi membuat rambut tercacak.

Rantai anjing

Semasa ditahan, kesemua mereka didapati memiliki elemen budaya liar punk. Kebanyakan mereka mempunyai tatu di badan, bertindik, memakai gelang anjing, berbaju compang-camping, berseluar ketat dan berambut trojan.

Budaya sebegitu sememangnya tiada toleransi di Banda Aceh. Sejurus ditahan, mereka dikurung di dalam sebuah lokap. Pakaian, subang tindik dan rantai anjing mereka dibuang.

Selepas itu, kepala lelaki punk itu dicukur sehingga botak, manakala rambut perempuan dipotong pendek seperti polis wanita.

Pelatih lelaki juga diarahkan mandi beramai-ramai di dalam sungai.

Daripada 65 orang yang ditahan, 30 daripadanya berasal dari Aceh manakala selebihnya datang dari wilayah lain di Indonesia seperti Lampung, Palembang, Jambi, Batam, Riau, Sumatera Barat, Jakarta, Bali dan Jawa Barat.

Seorang remaja punk yang dikenali sebagai Riyan berkata, latihan membina jiwa yang dijalaninya di SPN sangat berguna.

"Banyak perkara yang diajar kepada kami terutamanya mengenai disiplin dan peranan kami sebagai anggota masyarakat.

"Secara peribadi, kini saya merasakan saya mampu untuk mengatur hidup dengan lebih baik.

"Lebih penting lagi, kami dididik untuk mendirikan solat lima waktu," katanya kepada portal berita tempatan.

Pendapat Riyan itu disokong rakannya, M. Fauzi.

"Selain disiplin, kami didedahkan dengan latihan fizikal untuk menjaga kecergasan tubuh.

"Saya juga menghargai usaha kumpulan ulama yang datang ke sini untuk memberi kefahaman akidah kepada kami," katanya.

Selain suapan rohani dan jasmani, mereka perlu menjalani pemeriksaan kesihatan setiap hari.

Hasil pemeriksaan mendapati tiga pelatih mempunyai gejala hepatitis dan seorang disahkan positif penyakit itu.

"Jika ada pelatih yang tidak sihat, dia akan dikecualikan daripada mengikuti aktiviti fizikal," kata Fauzi lagi.

Syariah

Seorang pelatih perempuan, dikenali sebagai Sarah, 18, memberitahu, sepanjang berada di kem tersebut, dia menjadi lebih berdisiplin dan mendapat banyak pengetahuan agama.

Dia yang dibesarkan dalam keluarga yang berpecah berkata, pengaruh kawan telah mengheretnya kepada budaya punk.

"Saya sedar saya silap. Selepas keluar dari sini, saya mahu ke sekolah dan berazam menjadi anak yang baik," ujarnya.

Walaupun SPN bertujuan mendidik kumpulan yang telah rosak akhlak, masih ada pihak di Indonesia yang menganggap penahanan itu sebagai satu pencabulan hak asasi manusia.

Bagaimanapun, Gabenor Aceh, Irwandi Yusuf mempertahankan tindakan tersebut.

"Mereka terbabit dalam gaya hidup yang bertentangan dengan undang-undang syariah yang dilaksanakan di Aceh.

"Didikan disiplin, akidah dan moral ini merupakan keprihatinan kerajaan tempatan dan bukannya pencabulan hak asasi manusia," jelas Irwandi.

Menurut beliau, lebih 700 pengikut punk tinggal di Aceh. Mereka biasanya makan dan tidur di tepi jalan atau di tempat letak kenderaan.

Mereka tidak mempunyai pekerjaan bahkan tidak mendapat pendidikan di sekolah agama mahupun sekolah biasa.

"Walaupun itu hak mereka, kerajaan perlu memikirkan masa depan mereka.

"Bolehkah mereka sekadar menjadi punk ketika muda? Bagaimana jika mereka gagal mendapat pekerjaan? Apa akan jadi pada mereka pada masa akan datang?" tanya Irwandi.

Selepas tempoh latihan di SPN tamat, pihak berkuasa akan membantu pelatih terbabit mencari pekerjaan yang sesuai. Mereka juga diberi biasiswa bagi meneruskan persekolahan.

Wajar

"Kami menahan mereka bukan disebabkan cara mereka berpakaian. Islam tidak melarang umatnya berpakaian seperti kumpulan punk.

"Ramai juga yang mengaitkan penahanan ini dengan undang-undang syariah di Aceh tetapi ia sebenarnya tiada kaitan langsung," kata Irwandi.

Aceh merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang melaksanakan undang-undang syariah. Malah, mahkamah syariah Aceh mempunyai bidang kuasa yang berbeza berbanding mahkamah syariah yang terdapat di wilayah lain.

"Perundangan syariah memang wajar dilaksanakan bukan sahaja di Aceh tetapi di seluruh Indonesia kerana 95 peratus penduduknya beragama Islam.

"Bahkan, Indonesia adalah negara yang mempunyai umat Islam terbesar di dunia," kata Ketua Komuniti Masyarakat Aceh Malaysia, Mansur Usman.

Mansur yang sudah 28 tahun berhijrah ke Malaysia menyifatkan penahanan komuniti punk baru-baru ini sebagai wajar.

"Punk adalah budaya liar yang mengancam sosiobudaya masyarakat Aceh. Sebelum pengaruhnya terus menular, ia perlu disekat.

"Sekurang-kurangnya kehidupan mereka masih boleh dibetulkan dan menjadi pengajaran kepada orang lain," ujarnya ketika ditemui di Kampung Baru, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bukan untuk menzalimi, katanya lagi, undang-undang syariah dianggap pelengkap ke arah kesempurnaan Islam.

Menurut peniaga makanan, Fida, 38, masyarakat Aceh menerima baik pelaksanaan undang-undang tersebut.

"Sebelum ini, gadis bebas memakai pakaian ketat dan tidak bertudung, begitu juga pergaulan lelaki dan perempuan. Namun, sekarang keadaan berubah.

"Mereka patuh kepada undang-undang kerana enggan dimalukan di khalayak umum," katanya yang pulang ke Aceh setahun sekali.

To Live Is to Die

free counters

Eye of the Beholder

Dyers Eve