To Live Is to Die

free counters

Selasa, 31 Mei 2011

GADIS MAKI POLIS DI BERI ANUGERAH SRIKANDI


Kalaulah ada anugerah Srikandi, perempuan nilah yang paling layak menerimannya. Hanya orang berani saja yang patut menerima anugerah bukan orang penakut walaupun dia mengaku dirinya ulamak.

Inilah dia orang berani walaupun seorang wanita. Bukan macam orang yang mengaku pejuang Islam tapi bila anak muda pakat dok bertempur dengan polis dia dok kat rumah layan gambaq blue. Lepas tu pakai baju kuning nak kasitau dia pun pi demo jugak kah kah kah.

Ulamak kepala butuh apa kalau pengecut nak mampuih. Kalau setakat berani maki umno dalam masjid saja sapa pun boleh. Belakang umno maki hamun umno tapi bila petang2 dok lepak dengan umno kat kedai kopi sepatah haram tak berani nak maki umno.

La ni ramai orang yang kononnya ustad, tiap2 malam keluaq cari duit kat masjid masjid. Habis mengajaq dapat sampul, dalam sampul ada RM. Kononnya dialah al ulamak, orang ini tak betul orang itu tak betul tapi anak bini kat rumah berserabut tudung pun tak pakai.

Itu cerita ustad yang cari makan kat masjid, ada lagi ustad yang lagi dasyat punya dok ada. Ustad ni jadi pemimpin parti yang kononnya parti Islam. uttad ni ajak orang berjuang Islam. Jihad jihad jihad.... Adoii nak jihad dengan sapa? Ooo nak jihad lawan umno...

Tapi sebenaqnya ustad ni bukannya jihad tapi dia jahat. Di mulut dia ajak orang lawan umno tapi di hati dia menaruh harapan nak bergabung dengan umno. Ustad ustad ni la ni pakat dok berkempen suruh undi ulama'. Depa suruh pertahankan ulama'.

Tapi nak buat macam mana kalau ramai yang dok percaya pada ustad ni. Dari awai lagi pengikut parti dah berdenggung asap candu agama yang pak pak ustad tolong cucuh.

Kononnya tak boleh lawan pemimpin sebab lawan pemimpin macamlah lawan parti, kalau lawan parti umpama lawan Islam, kalau lawan Islam nanti mati masuk neraka. Inilah candu yang pengikut parti dok tengah khayal.

Ehh.. macam mana aku boleh pi terpesongdari cerita asal ni... ala apa nak buat aku insan biasa. Pak Ustad pun kaki kelencong jugak. Bila bukak kitab belum bagi salam pun dah pusing merata. Kah kah kah.

Okey ini dia berita Srikandi Cintaku -
..............................................................................................

JOHOR BAHRU 30 Mei - Tindakan seorang ibu memaki hamun dan menampar muka dua anggota polis yang menahan anak perempuannya untuk tujuan pemeriksaan lesen memandu mengundang padah apabila kedua-duanya ditahan kerana menghalang tugas penjawat awam.

Sebelum itu, remaja berusia 19 tahun tersebut yang memandu kereta Proton Iswara dilihat bersama empat lagi rakannya dalam keadaan mencurigakan di kawasan Pontian Besar, kira-kira pukul 10 malam.

Ketua Polis Daerah Pontian, Supritendan Zahaliman Jamin berkata, tiga anggota yang sedang meronda meminta remaja berkenaan menghentikan kereta tetapi sebaliknya dia memecut ke arah Benut.

"Meskipun anggota itu berjaya mengejarnya tetapi remaja berkenaan enggan memberi kerjasama dan keluar dari kenderaan selain tidak mahu menunjukkan lesen memandunya walaupun diminta beberapa kali.

"Beberapa minit kemudian, anggota keluarga kesemua yang berada di dalam kenderaan itu tiba di tempat kejadian termasuk ibu remaja tersebut," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Zahaliman berkata, ibu dan remaja berkenaan kemudian memaki hamun anggota polis tersebut sebelum wanita itu menampar muka dua anggota berkenaan.

Berikutan tindakan tersebut, katanya, anggota itu menahan ibu dan remaja berkenaan kerana menghalang tugas polis manakala empat lagi rakan remaja berkenaan dibebaskan.

DI TANGKAP KETIKA BERDUA-DUAAN DALAM MASJID GELAP

Sepasang kekasih yang masih belum berkahwin telah di dapati melakukan kesalahan berdua-duaan di dalam sebuah bilik gelap di sebuah masjid

Apabila di soal siasat mengapakah mereka berdua-duan di dalam masjid yang gelap mereka memberi jawapan bahawa mereka mengikut langkah2 kerajaan dalam berjimat elektrik.

Langkah berjimat itu kata mereka lagi adalah lebih afdal di teruskan dengan berjimak.

Langkah kerajaan ini bukan saja dapat menjimatkan malah ia juga boleh menjimakkan...

Undilah BN.. sambil berjimat kita berjimak...



DIALOQ LUCAH TAN SRI NOR MOHAMAD YAAKOP YANG TIDAK DI SANGKA SANGKA


Dialoq ini anda pernah dan memang selalu baca dan dengar dari Umno tapi untuk tidak mengecilkan hati umno anda amat amat di harapkan untuk membacanya lagi... Tolonglah baca tolonglah baca... kesian la kat umno tolonglah baca kah kah kah kah....

Dan tolonglah percaya kah kah kah...

JAWAPAN PERBODOH RAKYAT OLEH TNB


Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mengeluarkan satu senarai soalan-soalan lazim ditanya mengenai tarif baru elektrik:

1. Bilakah tarif baru ini akan berkuat kuasa?
Tarif baru elektrik akan berkuat kuasa pada 2 Jun 2011.

2.Berapakah jumlah peningkatan tarif elektrik yang disemak semula?

a)Purata tarif elektrik akan bertambah sebanyak 2.23 sen/kWj atau 7.12 peratus daripada 31.31 sen/kWj kepada 33.54 sen/kWj.

Peningkatan 7.12 peratus ini terdiri daripada:

*5.12 peratus atau 1.60sen/kWj akibat peningkatan harga gas asli bagi sektor tenaga daripada RM10.70/mmBTU kepada RM13.70/mmBTU sejajar dengan peningkatan harga-harga tenaga global; serta
*2.0 peratus atau 0.63sen/kWj bagi TNB memperolehi semula sebahagian daripada peningkatan kos bekalan elektrik sejak semakan semula tarif asas pada Jun 2006.

b)1.0 peratus yang dikenakan ke atas bil bulanan pengguna sebagai "Feed-in-Tariff (FiT)" untuk mempromosikan Tenaga Boleh Baharu RE). Pengguna-pengguna domestik dengan penggunaan kurang daripada 300kWj/bulan akan dikecualikan.

3.Apakah kadar-kadar khas atau diskaun yang ditawarkan kepada pengguna-pengguna?

Pakej semakan semula tarif juga memberikan kadar-kadar khas dan diskaun seperti berikut:

*Diskaun 10 peratus ke atas bil-bil elektrik yang kini dinikmati oleh sekolah-sekolah kerajaan, institusi pengajian tinggi kerajaan, tempat-tempat ibadat serta rumah-rumah kebajikan yang berdaftar dengan kerajaan telah dikekalkan. Diskaun 10 peratus tersebut akan merangkumi juga institusi-institusi pendidikan yang dibiayai separuh oleh kerajaan;

*Pengguna-pengguna Pengstoran Tenaga Termal(TES) akan menikmati dskaun yang lebih tinggi bagi penggunaan elektrik bukan waktu kemuncak;

*Pengurangan caj "standby" bagi penjana bersama untuk menggalakan inisiatif-inisiatif Teknologi Hijau, Keberkesanan Tenaga serta Pengurusan Bahagian Permintaan (DSM); dan

*Syarikat-syarikat rawatan air, pengagihan air serta pembentungan dikategorikan di bawah Tarif Industri.

4.Berapakah purata peningkatan bil elektrik bagi setiap segmen pengguna?

Pengguna-pengguna industri akan mengalami purata kenaikan sebanyak 8.35 peratus (dari 6.2 peratus hingga 10.3 peratus). Sementara pengguna-pengguna komersil akan mengalami purata kenaikan sebanyak 8.35 peratus (dari 6.2 peratus kepada 10.3 peratus).

Bagaimanapun, semua pengguna domestik dengan penggunaan bulanan sehingga 200kWj (jaluran penggunaan asas) dan 100kWj berikutnya tidak akan terjejas dengan peningkatan tarif. Pengguna domestik dalam jaluran ini akan terus menikmati kadar unit subsidi sebanyak 21.8 sen/kWj dan 33.4 sen/kWj masing-masing.
Pengguna domestik dalam jaluran 301 hingga 400 kWj sebulan akan mengalami kenaikan minima bil elektrik (iaitu 0.1 -6.0 peratus atau RM0.07 – RM6.60).

5.Apakah kesan terhadap pengguna Jaluran Penggunaan Asas?

Jaluran Penggunaan Asas dikekalkan pada 200kWj/bulan. Pengguna Domestik dalam jaluran penggunaan asas tidak pernah mengalami sebarang peningkatan tarif elektrik sepanjang pengubahsuaian tarif yang lalu sejak 1997. Kira-kira 3.3 juta isi rumah akan terus menikmati kadar unit subsidi sebanyak 21.8 sen/kWj. Bilangan isi rumah ini merangkumi kesemua 200,000 isi rumah golongan miskin (iaitu pendapatan kurang daripada RM750 sebulan).

6.Apakah tujuan utama semakan semula tarif elektrik?

Kenaikan tarif elektrik adalah sebahagian besarnya disumbang oleh peningkatan harga gas asli terhadap sektor tenaga daripada RM10.70/mmBTU kepada RM13.70/mmBTU (28 peratus) berkuat kuasa daripada 1 Jun 1 2011.

Peningkatan harga gas asli tidak dapat dielakkan disebabkan kenaikan harga-harga tenaga global sejak 2009 dan ianya berdasarkan mekanisme harga gas asli oleh kerajaan di mana harga tersebut disemak semula secara bertempoh sejajar dengan tren harga pasaran Minyak Bahanapi Medium (MFO).

Oleh kerana kos gas asli menyumbang kira-kira 54.2 peratus daripada jumlah kos campuran bahanapi (tahun kewangan 2010), kos tambahan bahanapi yang disebabkan oleh semakan semula harga gas diterjemahkan dalam bentuk peningkatan tarif elektrik pengguna.

7.Bagaimanakah harga gas ditentukan?

Harga-harga gas ditentukan berasaskan harga bahanapi alternatif. Sebagai contoh, jika minyak bahanapi digunakan dalam penjanaan tenaga dan jika gas digunakan untuk menggantikan minyak bahanapi sebagai sumber tenaga maka harga gas akan menjadi sama seperti minyak bahanapi. Kebiasaan penggunaan harga gas secara relatif kepada bahanapi alternatif (contoh harga-harga minyak bahanapi) ini telah digunapakai di semua negara-negara di rantau ini.

Mengikut sejarah, sektor tenaga di Malaysia telah menggunakan minyak bahanapi untuk menjana elektrik. Bagi menawarkan insentif-insentif kepada sektor tenaga supaya menukarkan daripada minyak bahanapi kepada gas, sejajar dengan yang dipraktikkan secara antarabangsa, harga-harga gas ditambatkan kepada harga-harga minyak bahanapi, yang didagangkan dan disiarkan secara meluas.

Oleh itu, harga-harga minyak bahanapi telah digunakan sebagai rujukan untuk menentukan harga gas di Malaysia untuk menjana tenaga.

Formula harga gas yang telah dipersetujui antara pembeli dan penjual telah disebutkan di dalam perjanjian-perjanjian penjualan gas (GSA).

Ia memberikan ketelusan antara kedua-dua pihak. Harga-harga gas yang ditentukan berasaskan formula harga gas yang dipersetujui akan bergerak mengikut harga-harga pasaran minyak bahanapi.

8.Bagaimanakah subsidi gas ditentukan?

Subsidi dirumuskan sebagai perbezaan antara harga pasaran (iaitu harga yang ditentukan daripada formula harga yang dipersetujui) dan Harga Tetap Kerajaan (harga subsidi).

Buat masa ini harga pasaran untuk gas bagi sektor tenaga adalah kira-kira RM 47.42 setiap MMBTU sementara harga subsidi ialah RM 10.70 per MMBTU. Oleh itu, perbezaan antara harga pasaran dan harga subsidi, adalah RM36.72 setiap MMBTU.

9.Apakah kesan kos subsidi gas terhadap negara?

Sehingga akhir 2010, PETRONAS telah membelanjakan kira-kira RM131.3 bilion untuk subsidi gas kepada kedua-dua sektor tenaga dan bukan-tenaga.

Sekiranya harga-harga gas kekal tidak berubah (iaitu RM 10.70 setiap MMBTU untuk sektor tenaga; RM 15.35 setiap MMBTU untuk sektor bukan tenaga), ini akan melibatkan kira-kira RM27 bilion subsidi pada 2011. Oleh kerana keadaan tersebut tidak tertanggung lagi, kerajaan tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menstruktur semula subsidi gas. (Nota: Anggaran subsidi gas adalah berasaskan harga minyak bahanapi sebanyak USD 93.98 se tong dan kadar pertukaran sebanyak RM3.0467/AS$).

Memikul beban subsidi akan menghadkan keupayaan PETRONAS untuk menyumbang dalam bentuk dividen dan cukai-cukai korporat. Ia juga menghadkan keupayaan PETRONAS untuk melabur semula bagi mengekalkan aliran pulangan pendapatan di masa hadapan

Isnin, 30 Mei 2011

BICARA TENTANG SEXS BERSAMA USTAZAH DR MARSHITAH AL KULUMI


Ustazah ni bikin cerita apa? Bikin cerita sexs ka? Benda apa yang tertunggak? Bil ayaq ka yang tertunggak? Kah kah kah kah..

Kalau hakim dok selesai kes dalam kain tengah tengah malam untuk kasi kes tak tertunggak macam mana Hakim nak bayaq bil ayaq kah kah kah.

Ustazah ni tak kesian ka kat hakim kena pi jatuh hukum malam malam buta. satgi bini hakim mintak cerai sapa pulak nak kasi selesai kes hakim yang nak bercerai kah kah kah.

Ustazah ni sama taraf dengan ustazah Ummi Halfida saja. Dulu dalam Metro dia suka cerita pasai hukum isteri hisap peliaq. Kah kah kah..ustazah ni pun hisap peliaq juga ka kah kah kah..

Orang Baling memang suka kat ustazah ni, sebab tu ustazah ni boleh kasi ustaz Taib tertungging masa PRU 11 dulu tapi Pak Lah sudah kasi tukaq ini sama itu Mamak Aziz putera PRU 12 lepas.. Orang baling tak boleh nak undi Ajis Mamak sebab gambaq dalam poster dia tak nampak bila waktu malam.. kah kah kah

Nak tau pasai apa orang Baling suka kat ustazah ni? Sebab poster ustazah ni lawa.. Pak pak lebai pak pak aji pakat bawak balik rumah bikin modai kah kah kah..
.............................................................................

Mahkamah Syariah Mungkin Beroperasi Waktu Malam Selesai Kes Tertunggak - Metrot Umno

KOTA BAHARU: Mahkamah Syariah berkemungkinan akan beroperasi pada waktu malam serta pada cuti umum untuk menyelesaikan kes tertunggak serta mempercepatkan penyelesaian kes berkaitan isu rumah tangga.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata langkah itu akan mampu menyelesaikan banyak perkara walaupun mahkamah pada masa ini mempunyai bilangan hakim yang mencukupi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian Karnival Halal Kelantan di sini hari ini yang disempurnakan oleh Tengku Mahkota KelantanTengku Muhammad Fa-iz Petra.

Mengulas mengenai isu perceraian yang dilaporkan semakin banyak berlaku di negara ini, Mashitah berkata masyarakat tidak sepatutnya memandang isu berkenaan daripada sudut negatif semata-mata.

"Ini sebagai satu tanda pasangan suami isteri kini semakin memahami langkahuntuk bercerai di mahkamah sebagai langkah terbaik menyelesaikan masalahmereka," katanya.

Beliau berkata Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagaimanapunsentiasa memberikan khidmat kaunseling sebelum pasangan itu mengambil keputusan untuk bercerai demi masa depan mereka.

BEGADUH DI KHALAYAK RAMAI GARA2 MENDAKWA ZAKARNYA BESAR DARI KAWANNYA.


Seorang lelaki tua telah mengemparkan susana hospital sakit jantung negara apabila telah mengistiharkan saiz zakarnya kepada umum dalam satu sidang video yang telah di adakan di antara dia dan seorang lelaki yang mukanya mirip macam hantu frankenstein.

Kenyataan secara terbukannya itu telah membuat lelaki yang mukanya macam frankenstein itu marah kerana beliau tidak percaya memandangkan lelaki tua itu kita sudah amat tua dan tidak munkin mempunyai zakar sebesar yang di dakwanya.

Oleh kerana orang tua itu terus menerus mempertahankan dakwaannya maka lelaki berwajah frankenstein telah memperi cop fuck off kepada orang tua tebabik sehingga menyebabkan dia di beri bantuan pernafasan dari mulu ke mulut oleh Berahim Ali yang juga berda pada lokasi berkenaan.

PASTIKAN KISAH MEREKA INI BERADA DI DALAM SEJARAH NEGARA JIKA PR MEMERINTAH

Pada 21 Mei 2011 yang lalu maka genaplah ulang tahun ke-62 berdirinya Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya (TPNM). Pada hari yang bersejarah ini, marilah kita sama-sama berdoa semoga Allah SWT senantiasa melindungi para pahlawan serta pejuang bangsa dan tanah air kita yang sudah lanjut usia. Kami juga mengajak semua mendoakan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh putera-puteri terbaik tanah air yang telah pergi demi perjuangan kemerdekaan ibu pertiwi – Alfatihah! Rejimen Ke-10 didirikan di Kerdau, Temerloh, Pahang pada 21 Mei 1949. Abdullah C.D (foto)., Pengasas Rejimen Ke-10 telah menulis, antara lain, begini: “Rejimen Ke-10 adalah sebuah tentera anak rakyat yang dari komander hingga ke perajuritnya terdiri dari putera-puteri terpuji bangsa Melayu yang berteraskan anggota PKM, PKMM, PETA, BTM dan lain-lain yang telah diharamkan oleh penjajah British.” Sebelum itu, kecuali United Malays National Organisation (UMNO), badan-badan lain seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Pembela Tanah Air (PETA), Barisan Tani Malaya (BTM) dan sebagainya adalah pertubuhan politik Melayu yang berjuang atas hasrat murni untuk memerdekakan Malaya dan melepaskannya daripada belenggu British.

Dan, apabila kesemuanya (kecuali UMNO) diharamkan pada Jun 1948 di bawah apa yang dinamakan ‘Undang-Undang Darurat’, pertubuhan-pertubuhan tersebut terpaksa mengambil jalan perjuangan bersenjata yang bermandi darah. Justeru itu, Rejimen Ke-10 yang pada mulanya terdiri daripada 17 orang telah berkembang dan mendewasa dengan cepat dalam kancah perang rakyat melawan British – sehinggalah ia menjadi satu-satunya pasukan gerila Melayu anti-British yang bukan saja digeruni tetapi dihormati oleh pihak lawan. Dalam tempoh 40 tahun, tidak sedikit para pemimpin dan perajurit Rejimen Ke-10 telah menjadi mangsa tangkapan, penjara, buang negeri bahkan hukuman gantung sampai mati. Antara mereka yang telah mengharumkan nama termasuklah: Kamarulzaman Teh, Mat Amin, Mat Indera, Shamsiah Fakeh, Manap, Cikgu Taha, Mat Kerinau, Maimun, Asiah, Johan (dari Indonesia), Hidzir, Ali Boyok, Yasin, Jidin, Alias, Bakri, Zahura dan ramai lagi. Mengikut catatan Abdullah C.D., seorang bernama Manan (Adnan) dari Kajang merupakan “kawan Melayu pertama yang dihukum gantung, bahkan yang pertama digantung semasa darurat. Lepas beliau digantung, kawan-kawan yang lain juga turut digantung. Kadang-kadang 3 orang, kadang-kadang 6 orang sehari”. Begitulah harga yang terpaksa dibayar – dengan darah dan nyawa – oleh putera-puteri terbaik kita demi kemerdekaan tanah air!


(Foto: Anggota Markas Besar Rejimen Ke-10 bersama Chin Peng. Dari kiri: Suriani Abdullah, Rashid Maidin (Allahyarham), Abdullah C.D.,Chen Ping, Abu Samah Mohd. Kassim (Allahyarham), Ibrahim Chik dan Abdullah Sudin (Allahyarham). – dirakam pada tahun 1989)

(Foto: Perarakan angkatan tentera yang diadakan di Rejimen Ke-10 TPNM)

Di sini, timbul beberapa pertanyaan: Apakah sumbangan Rejimen Ke-10 dalam sejarah perjuangan kemerdekaan Malaya? Mengapakah fakta-fakta tentang Rejimen Ke-10 tidak terdapat dalam buku-buku teks sejarah? Apakah penulisan sejarah negara kita telah diputarbelitkan? Siapa yang bertanggungjawab terhadap pemalsuan sejarah ini, dan mengapa? Justeru itu, bersempena hari yang bersejarah ini, kami ingin menyeru kepada semua pihak yang prihatin terhadap kebenaran sejarah supaya memikirkan masalah ini.

[Persoalannya sekarang, kenapa sejarah mereka ini dipinggirkan?. Apakah motif yang menyebabkan terjadi begitu sebenarnya. Apa yang mahu dirahsiakan oleh pihak kerajaan hingga sejarah mereka dilupakan begitu sahaja. Apakah dek kerana mahu menunjukkan yang hanya UMNO sahaja yang menuntut kemerdekaan negara?. Rupanya ramai lagi pejuang kemerdekaan yang terus dilupakan untuk tatapan generasi akan datang. Sama-samalah kita fikirkan.

BENARKAH KETUA MENTERI SARAWAK GAGAL DI RANJANG BERSAMA ISTERI BARUNYA ?


Orang kata kalau orang kaya ni tua macam mana pun tak risau tentang kote sebab depa banyak duit untuk bikin kote depa kuat. Jadi depa bisa saja kawin dengan perempuan2 muda..

Tapi betui ka semua andaian tu? Mungkin kalau anda membaca kisah Uncle Seekers dengan bekas permaisuri Selangor anda boleh membuat tafsiran yang di sebaliknya.

Begitu juga jika anda lihat gambar betapa mesranya KM Sarawak dengan isteri baru warga asing yang di kawininya.

Ahh lu tafsir sendirlah...

Oh ya hari ni aku sambung balik terbitkan surat habaq Utusexs... Oii 2 hari aku malas nak mengadap komputer.. maklumlah jadi blloger ni tertakluk kepada hukum halal dan haram..tak macam jadi ustad semua buat boleh jadi halal... sebab ustad boleh cari dalil macam mana nak halalkan perbuatan yang terang2 depa dok buat haram tu ..

Antara satu perkara para ustad dok cari dalil macam mana nak bagi pengikut depa kata yang haram itu halal ialah... kerajaan perpaduan antara Pas Dan umno....

Sabtu, 28 Mei 2011

FAKTA TUKAR TIUB YANG MENGELIRUKAN RAKYAT

Blog No 1 politik di negara ini iaitu Tukar Tiub telah melakukan satu tuduhan palsu terhadap Timbalan Perdana Menteri kerana menuduh TPM adalah seorang yang sembab.

Fakta yang sebenarnya ialah lelaki di sebelah TPM adalah lebih sembab daripada Malikul Sembab.

Maka dengan itu adalah di harapkan Tukar Tiub segera menukarkan faktanya sebelum mukannya pula di sumpah menjadi sembab dengan menekan ke payu dara Bik Mama..kah kah kah...

Jumaat, 27 Mei 2011

GARA-GARA SUAMI LEMAH TENAGA BATIN, ISTERI BERSAYANG SAYANGAN DENGAN LELAKI LAIN DI KHALAYAK RAMAI

WAJAH DEKAT SITI NORHALIZA YG BERDAMPING DENGAN JIN


Wah nampaknya penyanyi yang paling orang Pas kagumi kerana kesopanan dan kesusilaannya dah nak jadi askar. Kah kah kah la ni dah tak laku dan dah tak boleh nak menang apa2 lagi nak kena la cari publisiti semula kah kah..

Oii Citi Norhagila..hang pi mampuih la.. bodo punya betina... tapi bodo lagi kalau ada orang dok minat kat dia sebab kononnya dia ni sopan santun..kah kah kah.. Meriah carey haram..Ct Norhagila halal.....

...........................................................................
Penyanyi gila nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin dijangka menyertai Rejimen Askar Wataniah dalam masa terdekat, kata Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi. "Siti Nurhaliza bersetuju menyertai Askar Wataniah atas sokongan suaminya," katanya kepada pemberita pada majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2010 Jabatan Latihan Khidmat Negara dan Pemakaian Pangkat Kolonel Kehormat kepada Ketua Pengarah jabatan itu, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil di Kementerian Pertahanan di Kuala Lumpur hari ini. Seorang lagi penyanyi, Jaclyn Victor (bawah, kiri) , dan bekas pengacara TV3, Maznah Zolkifli turut melahirkan hasrat menyertai pasukan sukarelawan itu, kata Ahmad Zahid yang turut mengajak beberapa pelakon lelaki untuk menjadi askar wataniah.

WARKAH DARI TULANG BESI - KISAH TANTAWI, IDRIS AHMAD DAN PEMILIHAN PAS



Maklumat yang Tulang Besi terima, beberapa bulan yang lepas selepas Ketua Pemuda PAS pulang dari umrah, beliau telah memberitahu rakan-rakan yang rapat bahawa beliau tidak bercadang untuk mempertahankan jawatan Ketua Pemuda.

Rupanya, ibadah umrah yang beliau kerjakan itu telah memberi kesedaran kepada beliau bahawa beliau tidak berapa berkemampuan memikul tanggungjawab sebagai Ketua Pemuda PAS Pusat.

Pernyataan Nasruddin Tantawi ini telah mengejutkan Geng Terengganu dan geng "Ulama" di dalam PAS.

Rombongan telah dihantar menemui beliau supaya beliau menukar pendirian beliau untuk tidak bertanding itu. Rombongan itu memberikan alasan2 seperti berikut:

1.0 Tantawi masih diperlukan untuk memastikan penerusan fikrah dalam PAS (tapi tak tau apa yang dimaksudkan dengan fikrah tu)

2.0 Kepimpinan "ulama" dalam Pemuda mesti terus dipertahankan kerana semakin ditolak oleh ahli-ahli Pemuda.

3.0 Sokongan dari ahli2 Pemuda terutamanya pelajar2 kampus kepada fikrah "ulama" semakin lemah. Kepimpinan Tantawi diperlukan untuk memastikan memastikan pelajar-pelajar universiti kekal dengan "fikrah" Pemuda yang ada sekarang ini.

Maka, atas alasan-alasan di atas Tantawi telah mengubah fikiran dan telah membuat keputusan untuk mempertahankan jawatan Ketua Pemuda beliau.

Tulang Besi mendedahkan perkara ini lantaran pengumuman Ustaz Idris Ahmad untuk bertanding jawatan Naib Presiden.

Ini kerana Ustaz Idris Ahmad adalah antara ahli rombongan yang memainkan peranan begitu penting di dalam mengubah pemikiran Tantawi untuk terus mempertahankan jawatan Ketua Pemuda.

PAra perwakilan PAS wajib tahu bahawa mengundi Ustaz Idris Ahmad bererti mengundi wakil kepada geng Terengganu dan kumpulan "ulama" dalam PAS.

Geng Terengganu dan kumpulan "ulama" ini juga adalah mereka yang telah dan masih menyokong agenda PERPADUANG dengan UMNO di dalam PAS. Agenda perpaduang inilah yang telah melemahkan PAS sepanjang 2 tahun kebelakangan ini.

Semalam pun MUBARAK telah isytihar sokongan kepada Ustaz Tuan Ibrahim dan Ustaz Nasa sedangkan MUBARAK ini adalah UMNO.

Habislah tanggungjawab Tulang Besi di dalam menyampaikan maklumat yang sebenar kepada para perwakilan sekelian.

Wallahualam

Tulang Besi

ps Mereka juga menghantar rombongan berjumpa Raja Ahmad Al Hiss supaya menarik diri dari bertanding Naib Ketua Pemuda untuk memberi laluan mudah kepada Din Ayam (menantu Presiden). Ini juga satu maklumat yang perlu diketahui semua perwakilan.

Khamis, 26 Mei 2011

SMS LUCAH DARI LELAKI LUCAH KEPADA ISTERI ORANG


KANGAR: Seorang suri rumah mendakwa kini hidup dalam ketakutan selepas menerima puluhan khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur lucah dipercayai dihantar seorang lelaki tidak dikenali yang turut mengugut mahu merogolnya sejak sebulan lalu.

Ibu kepada empat anak berusia antara tujuh hingga 15 tahun yang menetap di Santan, di sini, turut mendakwa perasaannya menjadi tidak tenteram sejak menerima SMS berkenaan sekali gus sukar untuk melelapkan mata pada waktu malam.

Mangsa, Rozana Ajis @ Abd Aziz, 35, berkata sejak menerima SMS ugutan daripada suspek, dia sering mengalami perasaan tidak sedap hati malah kerap terjaga daripada tidur sekiranya ada bunyi pelik di luar rumahnya.

Katanya, perasaan takut itu juga bukan saja dirasai dirinya, malah turut dikongsi suaminya, Raman Baharom, 48, yang bertugas di sebuah agensi kerajaan, di sini.

“Sudah hampir sebulan saya menerima SMS berbaur lucah daripada lelaki yang tidak dikenali identitinya itu. Malah, dia juga mengugut mahu melakukan perkara lucah kepada saya termasuk mahu membelasah suami.
......................................................

kah kah kah..ini perkara biasa.. biasa bagi orang jantan...kah kah..pa nak hairan dengan sms lucah ni..atas kepala besaq punya serban pun dok buat kerja ni jugak kah kah kah.

Kot pompuan ni cun la kot sebab tu orang suka sms lucah kat dia kah kah kah... Ada pompuan umoq 41 tahun pun ada orang dok sms lucah inikan pulak baru umoq 35 tahun.

Nak buat macam mana laki pompuan ni tak dak teloq... bini orang dok mesek kul 3 pagi pun tak berani nak buat apa lagi kah kah kah. Kot laki dia jenis suka bini main dengan orang lain kot kah kah kah..tu la dia tak berani nak buat apa.

Macam la kat tempat aku ni. Ada lebai serban punya besaq tapi dia punya minat kat bini orang. Bukak akaun FB nama pompuan lepas tu sembang bab bab orang pompuan dengan pompuan kah kah kah...

AWAS CENDOL KEPALA BABI DI NIBONG TEBAL


Ini lagi satu berita lawak yang kejam lagi sadis kah kah kah... Ini tektik lama..tektik ni depa belajaq dari penjajah yang fitnah para pejuang komunis dulu. Penjajah bunuh orang kampung tapi depa kata komunis yang buat. Penjajah bakar kampung orang melayu dan cina tapi depa tuduh komunis yang buat.

Penjajah marah sebab rakyat sokong komunis yang berjuang untuk kemerdekaan jadi untuk bikin orang marah pada komunis depa buat kasi orang marahkan komunis.

Hari ini ada orang warisi perangai bikin fitnah lagi. Depa sendiri buat tapi tuduh orang lain yang buat. Cina sinonim dengan babi oleh itu bila gantung babi maka mesti tak ada kerja orang lain melainkan kerja orang cina.

Ini semua sebab nak kasi melayu marahkan orang cina. Bila melayu marahkan orang cina maka melayu tak mau undi cina. Kah kah kah... OIii ini tektik lama... orang kampung aku boleh la hanpa nak pekena sebab depa buta politik.. kah kah kah.

Lain kali kalau nak kasi melayu marahkan cina pi la kautim dengan Namawee, suruh dia bikin lagu hina orang melayu. kah kah kah
...................................................................................................

NIBONG TEBAL 26 Mei — Polis Pulau Pinang sedang mengesan seorang lelaki bagi membantu siasatan kes sebuah gerai cendol yang disimbah cat merah dan menggantung kepala babi di hadapan gerai di Masjid Lama Sungai Bakap di sini semalam.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yakcop berkata lelaki terbabit adalah pemanggil yang menghubungi peniaga cendol berkenaan dan memberi amaran agar beliau berhati-hati.

"Kita agak sukar untuk mencari lelaki terbabit kerana dia menghubungi peniaga itu dengan menggunakan telefon awam. Bagaimanapun polis sedang giat mengesannya,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata, pihaknya juga telah mengambil keterangan daripada beberapa pihak termasuk peniaga terbabit dan siasatan awal mendapati peniaga cendol berkenaan tidak pernah berhutang dengan mana-mana pihak termasuk ah long..

GARA-GARA ISTERI KEDUA YANG SEKSI, SEORANG LELAKI HILANG NAFSU KEPADA ISTERI PERTAMA


Seorang isteri muda telah di percayai punca kepada seorang suami mengabaikan tanggungjawabnya kepada isterinya yang pertama.

Menurut sumber yang rapat dengan tukang kebun kepada lelaki tersebut, isteri tuanya kepada tuan tukang kebun tersebut kononya telah di jampi oleh isteri keduanya sehinggakan beliau telah mengabaikan tanggungjawab zahir dan batin kepada isteri pertamanya setelah berkahwin dengan isteri ke duanya.

Dari sumber yang lain pula adalah di percayai suami tersebut juga mempunyai seorang isteri warga asing yang di nikahinya di luar negara.

Namun sumber ini telah di pertikaikan kerana menurut kata seorang pemandu teksi yang membawa wanita yang di katakan isteri kepada lelaki tersebut bahawa wanita itu ada memberitahu kepadanya tujuan dia datang ke Malaysia ialah untuk mencari Razak.

Maka dengan itu sumber yang mengatakan wanita itu adalah isteri kepada lelaki tersebut telah di ragui. Ini adalah kerana tidak di ketahui sama ada Razak yang di maksudkan oleh wanita itu ialah bapa atau datok kepada anak wanita tersebut.

Walaubagaimanapun sehingga kini wanita yang di katakan isteri muda kepada lelaki tersebut sudah tidak dapat di hubungi lagi. Berkemunkinan besar wanita itu mengalami nasib yang sama seperti isteri pertama yang telah di matikan sebelum dia mati ataupun sememangnya wanita warga asing telah pun mati.

UNDILAH MOHAMAD SABU BAHAGIAN PERTAMA.

UNDILAH MAT SABU BAHAGIAN KE 2

UNDILAH MAT SABU BAHAGIAN KE 3

CALON TIMBALAN PRESIDEN PAS YANG MENDAPAT SOKONGAN UMNO - UNDILAH MAT SABU BAHAGIAN 3


Kemarin Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), yang dianggotai pemimpin pro-BN, telah membuat kenyataan bahawa mereka percaya keputusan pemilihan PAS bulan depan akan mempengaruhi dan menentukan masa depan idea kerjasama antara Umno dan PAS.

Hari ini pula Utusan Malaysia mula menjalankan propaganda terhadap pemilihan pimpinan tertinggi parti yang menjadi musuh ketat umno sejak sekian lama itu. Sila lihat keratan Utusan di bawah.

Apa yang dapat kita simpulkan ialah Umno mulai resah dengan kemaraan calon paling popular di di kalangan rakyat Malaysia berbanding 2 calon lain. Calon yang cukup di kenali oleh semua peringkat masyarakat itu tidak lain dan tidak bukan ialah Hj MohdSabu atau lebih di kenali dengan panggilan Mat Sabu.

Kemenangan Mat sabu sebenarnya akan menjadi batu penghalang yang amat besar kepada Umno meneruskan agenda kerajaan perpaduan yang telah sama-sama mereka palukan dengan calon kepada lawan Mat Sabu dam pertandingan 3 penjuru itu.

Maka Umno melalui Utusan Malaysia telah memainkan peranan untuk mengagalkan Mat sabu dari terus mara dengan memainkan isu kepimpinan Ulama dalam pas akan tergugat sekiranya Mat Sabu berjaya menjawat jawatan no 2 dalam parti itu.

Secara tiba2 Umno berpaling dan mengitiraf title ulama di dalam Pas. Bukankah selama ini Umno seolah2 anti kepada ulama politik? Sudah pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan kenyataan umno ini.

Tidak lain dan tidak bukan, umno sebenarnya tahu sekiranya yang di katakan calon ulama yang bertanding jawatan timbalan presiden Pas itu menang maka yang berbaki di dalam pimpinan Pas untuk menghalang usaha perpaduan antara Pas dan Umno hanyalah Tok Guru Nik Aziz dan beberapa pemimpin lain seperti Khalid Samad, Dr Hatta serta yang di anggap kiri dalam parti itu.

Maka dengan itu Umno cuba mengambarkan kepada masyarakat dan ahli Pas betapa mereka amat bimbang dengan kekelahan calon yang di katakan ulama itu. Mereka tahu calon yang di katakan bukan ulama itu tidak mudah di pelemahkan seperti calon ulama yang telah terbukti telah di perlemahkan umno dengan kepentingan ketuanan melayu apabila Umno hilang banyak kerusi dalam PRU yang lalu.

Oleh itu kepada perwakilan parti Pas yang merasakan perlunya Pas bergabung dengan Umno maka tiada lain pilihan mereka kecuali calon Ulama. Sejarah telah pun membuktikan orang kiri seperti Mat sabu tidak dapat di jual beli oleh pemerintah.

UNDILAH MOHAMAD SABU BAHAGIAN PERTAMA.

UNDILAH MATSABU BAHAGIAN KE 2

CINTA BUATAN MALAYSIA.


Mohd. Ashraf Hafiz Abdul Aziz diburu pihak media selepas dia hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu lengkap berbaju kurung dan bertudung bagi memohon kebenaran menukar namanya kepada nama wanita di Kuala Terengganu.

Rabu, 25 Mei 2011

PERINGATAN KEPADA PERWAKILAN PAS: KEMENANGAN CALON ULAMA' AKAN MEMPERCEPATKAN KERJASAMA KERAJAAN PERPADUAN PAS DAN UMNO


KUALA LUMPUR, 25 Mei — Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), yang dianggotai pemimpin pro-BN, percaya keputusan pemilihan PAS bulan depan akan mempengaruhi dan menentukan masa depan idea kerjasama antara Umno dan PAS.

Walaupun tidak mengatakan siapa yang boleh membawa ke arah kerjasama itu, namun Presiden Mubarak Datuk Seri Abdul Aziz Rahman berkata peluang kerjasama itu akan lebih cerah jika jawatan timbalan presiden dimenangi penyandangnya Nasharudin Mat Isa atau Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang turut mengesahkan turun gelanggang.

Selain Nasharudin dan Tuan Ibrahim, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu juga akan bertanding jawatan nombor dua itu.

“Nasharudin OK, Tuan Ibrahim OK... perspektif berbeza tapi ada kekuatan masing-masing.

“Tetapi saya rasa jauh di lubuk hati kerjasama itu wujud,” kata Abdul Aziz pada sidang media di sini.

Beliau bagaimanapun tidak mahu meramalkan siapa yang menang bagi jawatan itu.

“Saya tidak mahu masuk campur, itu terserah kepada PAS untuk menentukannya,” katanya.

Mubarak merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang terdiri bekas wakil rakyat dan mempunyai keahlian kira-kira 1,000 orang seluruh negara.

Selain Nasharudin, Mohamad dan Tuan Ibrahim, turut dicalonkan untuk jawatan itu adalah Datuk Seri Azizan Razak, Datuk Husam Musa dan Salahudin Ayub.

Bagaimanapun Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian dan Husam memutuskan untuk tidak bertanding jawatan nombor dua itu.

Kesemua calon untuk jawatan tertinggi PAS mesti mengesahkan kesediaan mereka untuk bertanding sebelum pukul 5 petang esok.

Pada sidang media itu juga, Abdul Aziz berkata konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak boleh diperkuatkan sekiranya Umno dan PAS bekerjasama.

“Soal Melayu itu tunggal, kekuatan orang Melayu dan 1 Malaysia tidak boleh diperkuatkan jika orang Melayu berpecah.

“Jadi kekuatan 1 Malaysia itu bergantung kepada kekuatan satu Melayu, 1 Malaysia adalah satu Melayu dan ia boleh dijayakan sekiranya orang Melayu ini bergabung,” katanya.


UNDILAH MOHAMAD SABU BAHAGIAN PERTAMA.

KISAH ISTERI SANGSIKAN SUAMINYA YANG DINGIN BILA BERSAMA.

KENALI CHE GUEVARA



Che Guevara: Lebih daripada lambang revolusioner?

Oleh Jim Nolan (September 2003)..


Pada tahun 1968, bersempena dengan pergolakan sosial meluas di merata dunia, para pelajar di Universiti Bandar Paris telah menduduki asrama mereka dan memberikannya nama baru – ‘Che Guevara.’ Di Amerika Syarikat pada tahun yang sama, satu kajian menunjukkan bahawa tokoh bersejarah yang paling digemari oleh para pelajar di Universiti Berkeley, di Kalifornia, sekali lagi adalah Che Guevara.


Maka ia adalah jelas bahawa Che masih hidup, bukan sahaja dalam memori mereka yang telah melalui pergolakan tahun 1960-an – seperti para pelajar di Paris dan Berkeley – tetapi juga dalam imaginasi ramai orang yang tidak mengenali kehidupan atau politiknya. Wajah Che dapat dijumpai di merata-rata – pada kemeja-T, cawan, lukisan dan lencana, serta pada pelbagai cenderamata lain. Dari segi ini, wajah Che jelasnya telah menjadi lambang revolusioner.


Tetapi Che pada hari ini juga adalah lebih daripada lambang terkenal. Pada 1hb Januari 1994, apabila kebangkitan Zapatista bermula di Meksiko, mereka telah menggunakan riwayat Che sebagai contoh, bukan sahaja dalam lukisan dan tulisan, tetapi juga dari segi ideologi. Pada tahun 1999, apabila para pekerja Bolivia bermogok untuk menghalang penswastaan air, wajah Che telah muncul pada panji-panji dan surat berkala. Sekali lagi, pada 15hb Februari 2003, apabila lebih daripada 30 juta orang di merata dunia berdemonstrasi menentang peperangan ke atas Iraq, wajah Che muncul pada bendera, panji-panji dan majalah. Seperti yang dijelaskan oleh Jorge Castaňeda:


Tarikan mutakhir Che mengutarakan tuntutan terakhir demi utopia moden. Ia mencerminkan gabungan wawasan besar dan baik dari zaman kita – kesama-rataan, perpaduan, kebebasan individu dan kolektif – dengan lelaki dan perempuan benar yang telah mencuba menjadikannya sesuatu realiti. Nilai-nilai Che Guevara masih adalah penting, bersama dengan nilai-nilai generasinya. Harapan dan impian tahun 1960-an masih berkumandang pada penutup abad yang telah kehilangan utopia.


Siapakah Che Guevara?


Ernesto Guevara de la Serna dilahirkan pada 14hb Mei 1928 kepada keluarga kelas menengah di Rosario, Argentina. Gelaran ‘Che’ sebenarnya diberikan kepadanya beberapa tahun selepas itu oleh pihak revolusioner di Meksiko, dan diterjemahkan dengan kasar, ia bermakna ‘anda.’ Tahun-tahun awal Che dilalui di Argentina, tetapi walaupun ibunya Celia mempunyai hubungan dengan Parti Komunis Argentina, Che sendiri tidaklah berminat dalam bindang politik. Pada tahun 1948, dia memasuki Universiti Buenos Aires untuk mempelajari bidang perubatan, tetapi dia tidak mementingnya pendidikan itu.


Beberapa tahun selepas itu, Che telah membuat beberapa penjelajahan ke sekitar Amerika Latin menggunakan motosikal. Buat kali pertama, dia telah memerhatikan kehidupan pekerja dan petani di benua itu. Dalam Diari Motosikal, misalnya, Che merekodkan penjelajahannya pada tahun 1953, dengan sahabatnya Alberto Granado. Apa yang yang menarik mengenai Diari tersebut adalah bahawa ia menunjukkan perubahan yang berlaku dalam diri Che sambil identitinya sebagai warga Amerika Latin mula berkembang. Dan maka, dari masa ke semasa, Che mengulas mengenai campur tangan imperialis di Amerika Latin, walaupun dia tidak menganggap dirinya sebagai terlibat dalam mana-mana perjuangan kemerdekaan pada masa itu. Selepas menunjungi kawasan Macchu Picchu, dia menulis:


Inilah bahagian sedih… Segala pertumbuhan di kawasan kebinasaan itu dibersihkan, dikaji dan dihuraikan dengan sangat baik… dan segala benda yang jatuh ke dalam tangan pengkaji dibawa dengan berjaya ke negara masing-masing dalam dua ratus kotak, mengandungi segala harta karun arkeologi… Di manakah seseorang dapat melihat atau mengkaji harta karun bandar purba itu? Jawapannya adalah jelas: di muzium Amerika Utara.


Tahun 1954 merupakan titik perubahan, bukan sahaja bagi Che, tetapi bagi kesemua warga Amerika Latin secara umumnya. Che berada di Guatemala apabila sebuah kerajaan reformis di bawah Jacobo Arbenz mula menasionalisasikan permilikan tanah sebuah perusahaan Amerika Syarikat, iaitu Syarikat United Fruit. Di bawah Arbenz, kesatuan-kesatuan petani dibentukkan di bawah kepimpinan Parti Komunis dan para pekerja lain digerakkan dalam kesatuan-kesatuan pekerja bebas. Ini tidak dapat diterima oleh kerajaan Amerika Syarikat – mereka membiayai rampasan kuasa ketenteraan menentang Arbenz, dan Guatemala mendapat reputasi buruk kerana penindasan kejam.


Pada masa rampasan kuasa itu, Che sebenarnya mengunjungi kawasan Maya berdekatan dengan sempadan Honduras, tetapi apabila dia kembali ke Bandar Guatemala, dia menotakan dalam diarinya betapa marahnya dia dengan fakta bahawa tentangan teratur tidak diutarakan terhadap campur tangan Amerika Syarikat:


Arbenz tidak berfikir bahawa bandar itu penuh dengan pihak reaksioner, dan bahawa rumah-rumah yang dimusnahkan akan dimiliki oleh mereka dan bukannya oleh rakyat jelata, yang tidak memiliki apa-apa dan hanya mempertahankan kerajaan itu. Dan walaupun Korea dan Indocina wujud sebagai contoh, dia tidak berfikir bahawa rakyat yang bersenjata merupakan kuasa yang tidak dapat dihapuskan. Dia dapat memberikan senjata kepada rakyat, tetapi dia enggan melakukannya – dan kini kita melihat hasilnya.


Jelasnya, Che hanya mempertimbangkan persoalan ketenteraan pada masa ini – dalam erti kata lain, tindakan dan pemahamannya tidak mengandungi strategi politik yang mendalam. Namun, ia juga merupakan masa apabila Che mula tertarik dan terlibat dengan gerakan sosialis. Dia mula membaca karya-karya Marx, dia mempertahankan Revolusi Rusia tahun 1917, dan dia ingin memberikan nama Rusia (Vladimir) kepada anaknya, sebagai penghormatan kepada revolusioner Rusia bernama Vladimir Lenin.


Berperang di Kuba


Dari Guatemala, Che telah berpindah ke Meksiko, di mana dia diperkenalkan dengan sekumpulan penghijrah dari Kuba yang dipimpin oleh Fidel Castro. Pada masa itu, kumpulan di sekeliling Castro itu sedang merancangkan penumbangan pemerintahan diktator Fulgencio Batista di Kuba. Castro sebenarnya berasal dari kelas pemilik tanah di Kuba, tetapi apabila Batista membantutkan proses demokratik di Kuba, Castro diyakinkan bahawa satu-satunya jalan ke hadapan merupakan serangan bersenjata ke atas pemerintahan diktator itu. Che menjelaskan perjumpaan pertamanya dengan Castro seperti berikut:


Saya telah berjumpa dengannya pada suatu malam Meksiko sejuk, dan saya mengingati bahawa perbincangan pertama kami adalah mengenai politik dunia. Selepas beberapa jam – pada waktu subuh – saya sudah mengambil keputusan untuk mengikuti ekspedisi masa depan itu. Sebenarnya, selepas pengalaman mengembara di Amerika Latin dan peristiwa terakhir di Guatemala, ia bukanlah susah untuk meyakinkan saya menyertai apa-apa revolusi menentang seorang pemerintah zalim… Masih terdapatnya banyak yang perlu dilakukan, diperjuangkan, dirancang. Kami perlu berhenti menangis dan mula berjuang.


Che dan Castro berkongsi latarbelakang anti-imperialis, serta kepercayaan bahawa tugas terakhir adalah untuk mengutarakan kuasa bersenjata menentang rejim Batista. Selepas Castro membeli sebuah kapal laut kecil bernama Granma pada bulan November 1956, kumpulan itu melayar ke Kuba. Pelayaran itu hampir gagal sepenuhnya – apabila kumpulan 82 orang itu tiba di Pantai Colorados, mereka dijumpai oleh angkatan tentera Batista. Hanya 18 daripada mereka berjaya melarikan diri, dan di antara mereka merupakan Che yang juga mengalami serangan asma yang serius. Kumpulan itu mengundur diri ke pergunungan Sierra Maestra, di mana mereka berhadapan dengan lebih 10,000 askar di bawah arahan Batista. Pada masa itu, Che telah menjadi terkenal kerana kemampuan taktik, dan juga sebagai ahli Komunis paling penting dalam kumpulan itu.


Selepas pertempuran selama dua tahun di kawasan pergunungan itu, kuasa jatuh ke dalam tangan pejuang gerila tersebut dengan tidak dijangka. Ia adalah jelas bahawa perjuangan gerila itu telah membantu melemahkan rejim Batista, terutamanya selepas serangan ke atas pangkalan ketenteraan di Santa Clara. Tetapi Kuba juga merupakan tempat permainan bagi warga Amerika Syarikat yang kaya, dan apabila kerajaan Amerika Syarikat menarik balik sokongan dan bantuan persenjataan pada hujung tahun 1958, Batista ditinggalkan dalam kedudukan yang sangat lemah. Apabila Batista melarikan diri dari Kuba pada Hari Tahun Baru 1959, vakum kekuasaan telah muncul, dan kolum-kolum gerila – di bawah Che dan Castro – telah berkejar untuk memenuhi vakum itu.


Dalam sejarah rasmi, Revolusi Kuba dipersembahkan sebagai kejayaan ketenteraan penting yang melibatkan rakyat Kuba. Ia tidak dapat dinafikan bahawa, dari segi politik, Revolusi Kuba merupakan kekalahan besar bagi imperialisme Amerika Syarikat. Menjelang tahun 1950-an, Kuba seolah-olah telah menjadi negara jajahan, dengan Amerika Syarikat menguasai ekonomi dan kehidupan politik negara itu. Misalnya, menjelang tahun 1950-an, lebih 80 peratus daripada barangan import Kuba berasal dari Amerika Syarikat. Penumbangan Batista telah memberikan harapan kepada berjuta-juta orang bahawa kemiskinan dan penindasan di tangan kerajaan Amerika Syarikat akhirnya dapat dicabar. Che merumuskan perasaan ini:


Kepada tuan-tuan berkuasa, kami mewakili segala yang tidak dapat dibayangkan, negatif, tidak berhormat dan menganggu dalam benua Amerika yang mereka membencikan dan memusuhi ini. Tetapi dalam tangan sebelah, bagi rakyat benua Amerika… kami mewakili segala yang baik, tulus dan berani.


Di Kuba sendiri, berbanding dengan rejim Batista yang zalim, Castro dan Che sangatlah popular. Castaňeda menjelaskan ketika apabila Che memasuki Havana:


Camilo Fuentes [seorang lagi pejuang gerila] telah memasuki Havana pada subuh 3hb Januari, diiringi sorakan rakyat yang gembira dan berhormat. Che tiba di ibu bandar dengan lebih sulit, pada subuh hari seterusnya, diiringi hanya oleh sahabat-sahabat karib… Pada 7hb Januari, dia berkunjung ke Matanzas untuk menjemput Fidel – yang dia belum menjumpai sejak bulan Ogos – dalam perjalanannya ke Havana. Mereka memasuki ibu bandar bersama-sama pada kereta kebal, dan diiringi oleh hadirin yang sangat gembira. Fotograf perjumpaan di antara rakyat dan wira-wira mereka telah menangkap mata bukan sahaja penyunting di seluruh dunia, tetapi juga imaginasi dan simpati penyokong di merata-rata. Senyuman malu Che telah menangkap hati beribu-ribu, dan kemudian berjuta-juta warganegara Kuba, Amerika Latin dan dunia, yang menyamakan Che dengan revolusi yang juga dimiliki oleh mereka sendiri.


Maka, ia tidak dapat dinafikan bahawa gerakan gerila itu menerima sokongan umum. Populariti kerajaan baru yang dibina oleh Che dan Castro juga dibantu oleh reformasi tanah, rancangan pendidikan, tindakan kesihatan dan sebagainya. Tetapi perjuangan gerila itu tidak mengutarakan apa-apa pertubuhan rakyat – dalam erti kata lain, sokongan rakyat bagi perjuangan gerila itu hanyalah sokongan pasif. Castro dan Che telah bergerak dengan laju untuk membina pertubuhan-pertubuhan kerajaan baru – misalnya, Che diberikan tanggungjawab menyelia pertubuhan keselamatan baru, iaitu G2 – tetapi ia sentiasanya direka dari atas dan tidak mempunyai apa-apa kawalan demokratik dari bawah. Lebih-lebih lagi, pada tahun 1962, peranan kesatuan-kesatuan pekerja dihadkan, persaingan di antara pekerja diperkenalkan semula dan disiplin tenaga pekerja ditegaskan.


Tradisi ‘perubahan dari atas’ ini sangatlah bertentangan dengan tradisi yang diwakili oleh Marxsisme tulin – bahawa pembebasan kelas pekerja mestilah menjadi usaha kelas pekerja sendiri. Misalnya, pada tahun 1933, kelas pekerja Kuba telah menumbangkan seorang diktator ganas bernama Gerardo Machado. Apa yang bermula sebagai permogokan pemandu bas telah berkembang menjadi kebangkitan umum yang melibatkan para pekerja dan pelajar menentang pihak berkuasa. Kumpulan gerila Castro dan Che sebenarnya berasal dari tradisi yang bertentangan – iaitu tradisi ‘perubahan dari atas.’ Sifat Revolusi Kuba pada tahun 1959 menunjukkan perbezaan di antara dua aliran ini – ahli-ahli gerila yang tiba di Kuba pada bulan November 1956 telah mendirikan pusat di pergunungan Sierra Maestra – iaitu jauh dari pusat-pusat kelas pekerja. Bertentangan dengan permogokan umum yang telah menghancurkan pemerintahan diktator Machado, kaum pekerja tidak memainkan peranan aktif dalam revolusi tahun 1959. Untuk menerima Kuba sebagai sebuah negara sosialis akan bermakna mengubah apa yang kami maksudkan dengan ‘sosialisme.’


Kekurangan kawalan demokratik dari bawah ini adalah agak jelas dalam tulisan-tulisan Che dari masa itu. Perang Gerila, misalnya, adalah panduan mengenai cara untuk mengatur dan mengutarakan perang gerila foko, tetapi ia juga mengandungi kosenp politik revolusioner yang perlu dikaji dengan baik. Pertama sekali, ia menganggap bahawa perang gerila, sebagai strategi revolusioner utama, dapat dimulakan dan diamalkan oleh sekumpulan revolusioner kecil tanpa rujukan kepada keadaan sosial dan politik masyarakat:


Contoh revolusi kami dan pelajaran-pelajarannya bagi Amerika Latin telah menghapuskan segala teori kedai kopi: kami telah menunjukkan bahawa sebuah kumpulan kecil disokong oleh rakyat dan yang berani mati jika diperlukan, dapat mengatasi sebuah angkatan tentera dan mengalahkannya.


Dalam erti kata lain, ia merupakan kepercayaan Che bahawa individu-individu berdedikasi dapat menciptakan revolusi dalam apa-apa keadaan. Che seringkali dipersembahkan sebagai Marxsis paling maju dalam kepimpinan Revolusi Kuba, tetapi bagi pihak Marxsis tulin, kebebasan kelas pekerja mestilah menjadi tindakan kelas pekerja sendiri. Dalam erti kata lain, sokongan pasif rakyat tidaklah mencukupi – rakyat jelata patut mengambil peranan aktif dalam membebaskan diri mereka daripada belenggu kapitalis. Di Kuba misalnya, permogokan umum yang diatur oleh kumpulan Castro pada 9hb April 1958 tidak mendapat sokongan luas. Sebaliknya, gerakan Castro sebenarnya bersifat kelas menengah – ahli-ahli kumpulan Castro yang melayar pada kapal Granma semuanya datang dari kelas ini.


Pada tahun 1960-an, Tony Cliff, iaitu salah seorang pengasas Parti Pekerja Sosialis di Britain, telah mengutarakan istilah ‘revolusi berterusan terbias’ untuk menghuraikan keadaan-keadaan di mana ketidak-hadiran kelas pekerja dapat mengutarakan bentuk kepimpinan yang lain. Di Kuba, vakum kuasa yang diutarakan oleh penumbangan Batista telah dipenuhi oleh golongan akaliah dan ahli-ahli kelas menengah. Cliff menjelaskan bahawa jika kelas pemerintah lama adalah terlalu lemah untuk menggenggam kuasa berhadapan dengan kebangkitan dari bawah, sambil kelas pekerja tidak memiliki pertubuhan bebas untuk menjadi ketua gerakan tersebut, maka lapisan-lapisan inteligensia dapat merampas kuasa, sambil merasai bahawa mereka mempunyai misi untuk menyelesaikan masalah-masalah masyarakat secara menyeluruh.


Golongan inteligensia juga adalah sensitif kepada kemunduran teknikal negara mereka. Sambil melibatkan diri dalam dunia saintifik dan teknikal pada abad ke-20, ia terbantut oleh kemunduran negara mereka sendiri. Perasaan ini diutarakan lagi oleh ‘pengangguran intelek’ yang berleluasa di negara-negara tersebut. Berhadapan dengan kemunduran ekonomi umum, satu-satunya harapan bagi kebanyakan pelajar adalah pekerjaan kerajaan, tetapi tidak terdapat pekerjaan kerajaan yang mencukupi bagi semua pelajar.


Kehidupan keagamaan golongan inteligensia juga berada dalam krisis. Dalam sebuah susunan yang semakin hancur, di mana corak tradisional sedang dihancurkan, mereka berasa tidak selamat, tidak berakar, kekurangan nilai-nilai kukuh.

Adat yang semakin dileburkan membawa desakan kuat bagi integrasi baru yang perlulah bersifat menyeluruh dan dinamik jika ia ingin mengisi vakum sosial dan keagamaan. Golongan inteligensia memeluk nasionalisme dengan semangat keagamaan… Mereka sedang mencari gerakan dinamik yang akan menyatukan negara, dan membuka alam-alam luas baru baginya, tetapi pada masa yang sama, akan memberikan mereka kuasa…

Mereka mengharapkan reformasi dari atas dan ingin menghadiahkan dunai baru kepada rakyat yang berharga, dan bukannya melihat perjuangan kemerdekaan oleh rakyat yang sedari diri dan bebas demi dunia baru dengan sendiri. Mereka sangat menyukai tindakan-tindakan untuk memajukan negara mereka, tetapi tidak menyukai demokrasi… Semua ini menjadikan kapitalisme kerajaan totalitarian sangat menarik bagi golongan akaliah


Belenggu ekonomi

Balasan kerajaan Amerika Syarikat terhadap Revolusi Kuba bukanlah luarbiasa – ia mencuba memusnahkan Kuba baru dari segi politik dan ekonomi. Dari segi politik, ia mula memaksa sekutu-sekutunya seperti Meksiko untuk memulaukan Kuba dan menghancurkan revolusi tersebut, dan mencapai kemuncak dalam serangan Playa Giron atau Teluk Babi (yang gagal) pada bulan April 1961. Dari segi ekonomi, ia telah menekan sekatan ekonomi yang menghalang perdagangan dengan Kuba dan yang masih berkuatkuasa pada hari ini.


Peranan Che dalam Kuba baru perlu dilihat dalam konteks ini. Che bukan sahaja merupakan tokoh politik penting dalam Revolusi Kuba, malah dia juga memainkan peranan utama dalam perkembangan polisi-polisi ekonomi sebagai ketua Bank Nasional dan Menteri Kemajuan Perindustrian. Che jelasnya memahami bahawa perindustrian dan pertumbuhan ekonomi adalah sangat penting bagi kehidupan Kuba, tetapi bahawa keadaan yang menghadapi Kuba pada masa itu tidak membenarkan pertumbuhan ekonomi pesat. Dalam ucapan-ucapannya mengenai ekonomi di antara tahun 1959 dan 1963, tema biasa merupakan kepentingan perancangan dan keperluan memajukan industri serta membangunkan ekonomi.


Che juga memahami bahawa Kuba tidak dapat berfungsi sebagai negara terpulau buat masa yang lama, dan dua idea tersebut – kemajuan ekonomi dalam satu tangan, dan internasionalisme dalam tangan sebelah – semakin bergabung. Che menyedari bahawa jika Kuba ingin mengekalkan kemerdekaannya, ia perlu menghancurkan pergantungannya pada pengeluaran gula, yang mendirikan 95 peratus daripada pendapatan eksport negara itu. Tetapi untuk memajukan pelbagai industri, Kuba akan memerlukan peralatan perindustrian, minyak dan bahan-bahan mentah yang lain. Tetapi pemulauan Kuba di pasaran dunia – ditingkatkan oleh sekatan Amerika Syarikat – meletakkan Kuba dalam keadaan yang seolah-olah tidak dapat dilepasi.


Dan maka Kuba memasuki hubungan ekonomi rapat dengan Rusia dan negara-negara Eropah Timur yang lain. Dan buat sementara waktu, Che berharap agar Rusia akan memberikan bantuan ekonomi yang diperlukan oleh Kuba. Ia juga adalah pada masa ini yang Che mengutarakan idea-ideanya mengenai ‘emulasi sosialis’ dalam karangannya yang paling terkenal, iaitu ‘Manusia dan Sosialisme di Kuba.’ Che menulis bahawa kemajuan ekonomi hanya dapat dicapai dalam semangat “persaingan bersahabat dan bukannya dalam cara birokratik dingin.” Dan sebagai contoh, Che menggunakan masa lapangnya untuk memotong tebu (untuk pengeluaran gula) atau bekerja di kilang. ‘Emulasi sosialis,’ dia berkata, akan menggalakkan para pekerja untuk menyumbangkan daya usaha mereka kepada Revolusi Kuba. Tetapi masalahnya dapat disamakan dengan kandungan Perang Gerila – ia dipercayai bahawa hasrat manusia adalah mencukupi untuk menciptakan revolusi. Pelakon bersejarah dalam revolusi adalah pejuang gerila, bukannya gerakan popular, bukannya kelas revolusioner, bukannya kelas pekerja.


Namun demikian, dalam perdebatan-perdebatan ekonomi yang bangkit pada tahun 1963 dan 1964, Che semakin menentang tekanan Rusia pada keuntungan setiap perusahaan dan penciptaan sebuah kelas birokratik baru. Dari segi ekonomi, Rusia telah menjumpai pasaran baru bagi barangannya di Kuba dan bantuan kewangannya tidak membantu meringankan tekanan pada pengeluaran gula. Sebenarnya, apa yang Che menentang adalah penekanan ‘sosialisme’ jenis blok Soviet pada Kuba. Pada bulan Februari 1965, dalam ucapan terkenal kepada majlis Tricontinental di Algiers, Maghribi, Che telah mengutuk Kesatuan Soviet kerana kekurangan sifat internasionalisme. Ini telah membuka jurang di antara dirinya dan Castro, dan menjelang pertengahan tahun 1965, Che mendapati dirinya semakin terpulau di Kuba. Dia meletakkan kesemua jawatannya dalam kerajaan Kuba, dan dalam surat terakhir kepada Castro, menjelaskan bahawa dia ingin memberikan tumpuan kepada perjuangan revolusioner di negara-negara lain:


Negara-negara lain di dunia menuntut usaha-usaha sederhana saya… Saya membawa ke medan pertempuran baru kepercayaan yang anda telah menyemai dalam diri saya, semangat revolusioner rakyat saya, perasaan memenuhi tugas yang paling suci: untuk berjuang menentang imperialisme walau di mana seseorang berada.


Che juga semakin mengutuk imperialisme Amerika Syarikat pada masa ini. Misalnya, dalam ucapan awam terakhir, iaitu ucapan kepada Tricontinental, dia berucap mengenai penciptaan “dua, tiga atau banyak Vietnam” yang akan mencabar imperialisme. Che merupakan seorang internasionalis benar yang percaya bahawa revolusi hanya dapat hidup jika ia diseberkan ke merata dunia:


Kita mesti mengingati bahawa imperialisme adalah sesuatu sistem sedunia, tahap terakhir kapitalisme – dan ia mesti dikalahkan dalam konfrontrasi sedunia. Matlamat strategik perjuangan ini adalah penghapusan imperialisme. Tugas kami, tanggungjawab kaum yang diekesploitasi dan mundur di dunia adalah untuk menghapuskan dasar-dasar imperialisme… Unsur asas dalam matlamat strategik ini adalah kebebasan semua rakyat, sesuatu kebebasan yang akan dicapai melalui perjuangan bersenjata dalam kebanyakan kes dan yang, di Amerika kami, sudah pasti akan menjadi Revolusi Sosialis.


Menyebarkan revolusi

Menjelang tahun 1965, kumpulan-kumpulan gerila telah diasaskan di seluruh benua Amerika Latin, tetapi dalam hampir kesemua kes, mereka telah menermui kegagalan serta-merta. Penjelasan Che bagi kegagalan ini adalah bahawa strategi gerila bukanlah tersilap, hanya pengamalannya. Untuk membuktikan ini, Che telah bertolak ke Kongo di Afrika dengan sekumpulan warganegara Kuba yang kecil.


Sebab-sebab mengapa Che telah memilih Kongo bukanlah jelas, kecuali bahawa terdapatnya beberapa kumpulan bersenjata yang sudah wujud di negara itu. Tetapi Che dan kumpulannya tidak mengenali keadaan politik dan sosial di negara itu, dan tidak memahami perjuangan kuasa di antara lebih kurang dua puluh kumpulan yang ingin memimpin perjuangan di Kongo. Che sendiri tidak dapat memahami bahasa dan budaya tempatan, dan mengalami demam panas dan asma selama sebulan. Kumpulan itu sama sekali tidak memasuki pertempuran, dan kumpulan Kuba itu akhirnya melarikan diri selepas siri kesilapan dan kesalah-fahaman.


Apa yang perlu difahami di sini bukanlah bahawa usaha tersebut telah menemui kegagalan, tetapi kedegilan yang menyifatkannya. Menurut teori perang gerila, tidak terdapatnya keperluan bagi pihak revolusioner untuk menanam akar sosial dan politik, tidak terdapatnya keperluan untuk menjadi sebahagian daripada gerakan rakyat meluas, tidak terdapatnya keperluan untuk memahami keadaan-keadaan bersejarah dan kelas khusus. Satu-satunya keperluan merupakan keinginan untuk menciptakan revolusi. Usaha di Kongo itu menawarkan contoh jelas mengenai kesan-kesan sebenar akibat sesuatu teori yang menggantikan kelas revolusioner dengan pihak revolusioner sendiri. Tetapi ia merupakan pelajaran yang diabaikan oleh Che.


Che telah mengalihkan perhatiannya kepada Bolivia. Wawasan Che sebenarnya lebih luas – dia merancangkan sebuah rangkaian pertubuhan gerila dengan Bolivia di pusat geografi. Tetapi keputusannya untuk membina fokus gerila di kawasan Nancahuazu, di perhutaran Bolivia, merupakan pilihan yang kurang baik. Kawasan itu susah dijelajah dan penduduknya sangatlah tersebar dan terdiri secara umumnya daripada kaum petani tanpa pemahaman yang lebih luas mengenai realiti di Bolivia.


Pengalaman Che di Bolivia direkodkan dalam Diari Bolivia. Ia merupakan dokumen yang sangat mengharukan kerana ia merupakan rekod kegagalan. Pada satu ketika, Che menotakan bahawa permogokan pelombong sedang berlaku di kawasan Siglo XX, kurang daripada 200 batu dari tapak pejuang gerila itu, tetapi kumpulan Che tidak mempunyai hubungan dengannya. Sepanjang ekspidisi tersebut, tentera Bolivia – yang dilatih oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat – semakin mengejar kumpulan gerila Che ke dalam hutan Bolivia. Hari-hari terakhir, apabila Che menjadi sangat lemah dan terpaksa diangkat oleh seorang pelombong muda, sangatlah menyedihkan. Che akhirnya ditangkap pada 8hb Oktober 1967 di kampung La Higuera, dan pada hari seterusnya, dia dibunuh oleh tentera Bolivia.


Kesimpulan

Kehidupan Che merupakan kesetiaan kepada kepentingan dan kesusahan golongan bawahan dalam masyarakat, perjuangan untuk menggalakkan orang ramai untuk meletakkan kepentingan rakyat sebelum keinginan dan hasrat peribadi, dan kesediaan untuk membuat pengorbanan demi susunan sosial yang lebih adil. Dan dari segi itu, pihak sosialis pada hari ini menghormati memori Che Guevara dan kewiraannya.


Tetapi kita tidak patut melayani warisan Che dengan tidak kritikal. Tekanan Che pada sebuah kumpulan gerila kecil yang menciptakan revolusi bagi rakyat sangatlah jauh daripada pandangan Marxsis bahawa kaum pekerja – iaitu kelas yang menciptakan kekayaan dalam masyarakat – perlu mengambil peranan aktif dalam menentukan masa depan mereka. Tragedi Revolusi Kuba adalah bahawa ia tidak berjaya melepaskan diri dari belenggu sistem kapitalis sedunia. Meskipun populariti awal rejim Castro, dan meskipun pencapaian segala reformasi dalam bidang kesihatan dan pendidikan, ia merupakan revolusi dari atas. Jika kepentingan kaum pekerja di Kuba terletak dalam revolusi sosialis antarabangsa, mereka juga akan perlu menumbangkan birokrasi kapitalis Castro yang memerintah mereka pada hari ini. Hanya dengan itu dapatnya warisan Che Guevara dicapai. John Lee Anderson merumuskan warisan ini:


Dengan kematiannya, mereka berharap, mitos Che Guevara akan berakhir. Sebaliknya, mitos Che telah bertumbuh dan berpusar keluar dari kawalan sesiapa. Berjuta-juta orang telah berkabung kerana kematiannya. Penyair dan ahli falsafah telah menulis sanjungan kepadanya, ahli-ahli muzik telah menulis lagu, dan pelukis telah melukis potretnya dalam pelbagai bentuk berwira… Dan sambil pemuda-pemudi di Amerika Syarikat dan Eropah Barat bangkit menentang pihak berkuasa berkenaan dengan Perang Vietnam, prasangka rasis dan ortodoksi sosial, wawasan tabah Che menjadi lambang baik pemberontakan subur mereka yang akhirnya gagal. Badan Che mungkin melesap, tetapi semangatnya terus hidup; Che tidak terdapat di mana-mana dan berada di merata-rata pada masa yang sama.

Selasa, 24 Mei 2011

POLIS TEMBAK KAKI SENDIRI DI BUKIT MERTAJAM


BUKIT MERTAJAM – Seorang anggota polis berpangkat lans koperal dari Pasukan Gerakan Am (PGA) Kulim cedera di buku lali kaki kanan selepas tertembak kakinya sendiri dalam kejadian pukul 8 pagi ini..

Lans Koperal Azwan Anas, 33, berkata, kejadian itu berlaku ketika beliau bersama seorang rakan dalam perjalanan membuat rondaan di sekitar daerah Seberang Perai Tengah (SPT) di sini.

Katanya, apabila di hadapan Pejabat Pos Bukit Mertajam, kereta peronda yang mereka naiki tiba-tiba rosak dan beliau keluar dari kenderaan untuk memeriksa.

"Sebaik kereta boleh dihidupkan semula, saya masuk ke dalam dan ketika membetulkan kedudukan, pistol yang berada di pinggang tertembak kaki,” katanya ketika ditemui pemberita di Hospital Seberang Jaya (HSJ) di sini hari ini.

Kata Azwan, beliau tidak menyedari tembakan itu mengenai kakinya dan menyangka terkena lantai kereta.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah SPT, ACP Azman Abd Lah ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

KISAH MAT INDERA , PENYERANG BALAI POLIS BUKIT KEPUNG - BAHAGIAN 3


Mat Indera lahir dalam sebuah keluarga miskin di Muar, Johor dan mempunyai tiga orang adik beradik. Kerana kemiskinan, beliau hanya dapat bersekolah Melayu beberapa tahun sahaja dan kemudian meneruskan pelajarannya ke sekolah agama. Berkat kemajuannya dalam belajar dan atas perhatian guru besarnya, beliau dapat menjadi guru agama untuk sementara waktu. Sebagai seorang guru yang baik, pengaruhnya dengan cepat tersebar luas di kalangan pelajar-pelajar dan orang ramai di Muar serta daerah sekitarnya.

Pemimpin Buruh

Pada tahun 1945, setelah tamat Perang Dunia Kedua, Mat Indera bekerja sebagai buruh lembaga pelabuhan Muar. Kerana keberanian dan kebolehannya menyatukan kaum buruh dan memimpin perjuangan, beliau telah dilantik sebagai ketua kesatuan buruh pelabuhan serta melancarkan berbagai bentuk perjuangan untuk membela kepentingan kaum buruh.

Seiring dengan menggeloranya perjuangan kemerdekaan selepas Perang Dunia kedua yang dipelopori oleh PKM, PKMM, Kawan Mat Indera menyertai PKMM dan menjadi salah seorang pemimpin API di Johor. Dalam masa yang sama, beliau juga menjadi anggota PKM. Setelah API diharamkan, beliau secara otomatik memimpin PETA.

Semangat perjuangan yang tinggi telah mendorongnya bekerja keras, di samping menjadi buruh untuk mendapatkan nafkah sara hidup juga aktif dalam gerakan kemerdekaan. Pada waktu siang, beliau mengembangkan pekerjaan di kalangan buruh dan lain-lain lapisan masyarakat yang progresif serta membakar semangat mereka untuk melawan penjajah demi kemerdekaan tanah air. Pada waktu malam pula, beliau bersama rombongannya menjelajah ke kampung-kampung mengumpulkan orang ramai mengadakan rapat-rapat umum dan berpidato untuk membangkitkan semangat orang rami. Orang ramai sangat tertarik pada pidatonya serta memberikan sokongan yang hangat kepadanya. Di sinilah beliau mencipta nama yang harum di kalangan massa rakyat di Muar dan kawasan sekitarnya.

Dalam perjuangan yang besar ini, Mat Indera bukan saja menjadi seorang guru agama yang tinggi prestijnya, juga seorang pemimpin buruh yang ulung. Pernah berlaku peristiwa kaum buruh pelabuhan Muar mengemukakan tuntutan kenaikan upah dan berbaikan layanan kerja kepada pihak majikan. Akan tetapi, pihak majikan yang hanya tahu mengeruk untuk itu telah menolak tuntutan menasabah mereka. Kaum buruh sangat marah lalu mengadakan pemogokan besar-besaran menuntut kenaikan upah dan perbaikan syarat kerja. Pihak majikan telah menekan pemogokan itu dengan memerintahkan polis menyerbu pemogokan dan menangkap Kawan Mat Indera dan menghumbannya ke penjara.

Akan tetapi kawan Mat Indera teguh bagaikan waja. Di dalam penjara, beliau menyerukan kaum buruh meneruskan perjuangan hingga majikan menerima tuntutan mereka. Beliau berkata: “Saudara-saudara jangan takut, biar kita semua masuk penjara taka apa. Kita mesti bersatu padu, kemenangan pasti milik kita!”

Pemenjaraan beliau selama beberapa bulan itu semakin membajai tekad juangnya. Dengan meremehkan polis penjajah, beliau sentiasa memberi penerangan dan pendidikan kepada rakan-rakan sepenjara dan mendapat sambutan yang baik dari mereka. Walaupun beratus-ratus buruh pelabuhan hendak menjaminnya supaya dia keluar dari penjara, tapi sebagai membantah kepada pemenjaraannya yang tidak adil itu beliau menasihati kaum buruh agar tidak perlu berbuat demikian. Sebaliknya beliau mengobarkan semangat para buruh supaya meneruskan perjuangan dengan gigih lagi di luar sementara beliau berjuang dari dalam penjara.

Abdullah C.D. yang bertanggungjawab langsung memimpin PKMM dan Jabatan Kerja Melayu PKM di Johor menulis dalam memoirnya:

“Muar juga satu kawasan yang kuat gerakan kemerdekaannya dan luas organisasi pasukan bersenjatanya. Di Muar ada pejabat cawangan PKMM. Istimewanya pejabat ini menjadi pejabat untuk organisasi patriotik-demokratik yang lain seperti JKM, API/PETA, AWAS dan juga kesatuan buruh di bawah pimpinan Mat Indera dan Kadir Murei'ih.”

“Selain itu, di Muar juga ada cawangan Balai Pustaka. Walaupun ia lebih kecil berbandingkan Balai Pustaka di Kuala Lumpur, tetapi menyediakan banyak buku progresif serta menerbitkan akhbar. Balai Pustaka ini dipimpin langsung oleh ahli Jawatankuasa Pusat Jabatan Kerja Melayu Samsuddin Salleh.“

Yang dimaksudkan pejabat PKMM itu ialah pejabat buruh pelabuhan Muar di bawah pimpinan Mat Indera.Pejabat itu tidak setakat pejabat kesatuan buruh sahaja, malah menjadi pusat gerakan kemerdekaan di mana berbagai oraganisasi seperti Kesatuan Buruh, PKMM, Jabatan Kerja Melayu dan API/PETA. Setelah terbentuknya PMFTU, pejabat tersebut menjadi pejabat PMTU bahagian Muar pula.

Salah Seorang Pemimpin Rejimen Ke-10

20 Jun 1948, Kaum penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat di seluruh negara. Seruan revolusi bergema di serata tempat. Kawan Mat Indera tampil ke depan memimpin belasan pemuda revolusioner memasuki Tentera Pembebasan Nasional Malaya, mengibarkan panji perjuangan bersenjata dan mengisytiharkan perang terhadap penjajah British.

Tak lama kemudian beliau telah dilantik sebagai anggota Jawatankuasa Wilayah Bahagian Johor Jabatan Kerja Melayu serta menjadi salah seorang pemimpin Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya. Di dalam pasukan bersenjata, beliau bekerja kencang siang dan malam mencurahkan segenap tenaga bagi pembangunan pasukan, memperkukuh dan memperluas kawasan basis dan daerah gerila di negeri Johor.

Beliau mesra dengan para perajurit dan amat di kasihi perajurit amat menghormatinya. Beliau dapat menyelami isi hati kawan-kawan dan sentiasa bertukar-tukar fikiran dengan kawan-kawan secara dari hati ke hati. Sebagai seorang kader, beliau dengan tegas mempertahankan langgam hidup sederhana dan berjuang keras, memperlakukan perajurit secara sama derajat. Dengan semangat persaudaraan sekelas yang tebal mendalam beliau menyimpan kesusahan bagi diri sendiri dan memberikan kemudahan kepada orang lain. Pernah terjadi peristiwa beliau tidur bertemankan kesejukan dalam hutan belantara yang tebal kerana selimutnya diberikan kepada kawan yang sakit.

Kawan Mat Indera mempunyai semangat gagah berani, kecekapan dan ketangkasan. Pada bulan Oktober 1948, beliau telah memandu satu regu perajurit menyerang hendap sebuah jeep yang membawa seorang manger orang putih bersama 5 orang askar di sebuah estet getah di batu 6, Jalan Muar – Air Hitam, Johoar. Semua musuh dalam jeep itu telah ditewaskan, 4 orang terbunuh termasuk manager Briitsh manakala 2 lagi luka-luka. Mereka berjaya merampas 4 laras senapang dan sejumlah alat perlengkapan militer.

Pertempuran menyerang balai polis Bukit Kepung daerah Muar pada 23 Februari 1950 telah lebih meninggikan prestij Mat Indera dan pasukan gerila di kalangan massa revolusioner. Pertempuran meletus pada waktu subuh dan berlangsung dengan sengitnya selama beberapa jam. Dengan mengobarkan kekuatan tembakan kita, kawan-kawan berjaya memberikan pukulan hebat ke atas musuh dan menembak mati sejumlah mereka.

Untuk memberi peluang polis-polis itu hidup, Mat Indera memerintahkan mereka menyerah diri, buang senapang tak mati. Akan tetapi polis-polis itu tetap berdegil dan meneruskan perlawanan. Kita tak dapat tidak terus menekan musuh dengan tembakan gencar dan lontaran bom tangan sehingga akhirnya balai polis itu terbakar dan seluruh musuh dibasmi.

Pada hari itu juga Mat Indera mengadakan rapat umum besar-besaran di pekan itu. Di tengah-tengah sorak sorai massa rakyat, Kawan Mat Indera telah berpidato dengan berapi-api menyampaikan berita kemenangan kepada mereka. Orang ramai yang terberangsang dengan pertempuran itu telah memberikan derma wang serta bahan-bahan makanan dan alat perlengkapan dalam jumlah yang besar sehingga tak habis dipunggah oleh kawan-kawan.

Kawan Mat Indera juga seorang kader penyusun massa yang sangat efektif. Pengaruh beliau yang sudahpun tersebar di berbagai daerah negeri Johor sebagai hasil perjuangan beliau pada masa aman dahulu. Pasukan kerja bersenjata pimpinan beliau yang penyusun massa di berbagai kawasan terutamanya di Muar membawa ke Air Hitam, Batu Pahat dan Segamat, telah memperoleh hasil-hasil yang menonjol. Beliau telah berusaha menaburkan benih-benih revolusi di merata kampung dan memperluaskan pengaruh serta tapak organisasi di kalangan massa pekerja khasnya kaum tani.

Hubungan beliau dengan massa bagaikan isi dengan kuku. Beliau sangat mengambil berat kehidupan massa di segala bidang. Massa rakyat yang luas pula menyambutnya seperti putera terbaik kesayangan mereka sendiri. Mereka lebih-lebih lagi gembira kerana mempunyai tentera mereka sendiri dan Kawan Mat Indera yang mereka anggap sebagai seorang pemimpin bagi mereka di waktu aman dahulu kini muncul pula di tengah-tengah mereka sebagai seorang komander Tentera Pembebasan. Banyak kampung telah disusun dan menjadi basis untuk menyokong perjuangan bersenjata. Pasukan bela diri rakyat telah didirikan di berbagai tempat untuk mempertahankan kampung halaman dan menjaga keamanan. Banyak perajurit baru telah dikutip. Massa rakyat berbondong-bondong menghantar perbekalan dan alat-alat kelangkapan kepada pasukan serta menyerahkan putera puteri tersayang mereka menyertai pasukan. Dengan demikian terbentuklah satu jaringan luas kawasan pedesaan pantai barat negeri Johor sebagai pangkalan Tentera Pembebasan.

Tahun 1951, ketika Mat Indera dan sejumlah kawan Melayu bergerak di Batu 6 Jalan Air Hitam, seorang hantu penjajah yang diseludupkan di kalangan orang ramai menjalankan tipu daya memberikan makanan beracun kepada Mat Indera. Mat Indera pengsan kerana keracunan. Mengambil peluang inilah penjajah telah menangkap Mat Indera dan mengenakan hukuman gantung sampai mati ke atasnya.

Mengetahui Mat Indera tertangkap, massa rakyat mengutuk keras kebiadaban penjajah British. Ratusan massa datang ke penjara menyampaikan rasa hormat mereka kepada Mat Indera serta menghadiahkan makanan sebagai menyatakan simpati dan hiburan yang mendalam.

Di penjara, penjajah British menggunakan berbagai siasat baik keras mahupun lembut, baik penyeksaan mahupun pujuk rayu dan tipu muslihat. Akan tetapi, semua tipu muslihat penjajah itu tidak dapat melunturkan tekad teguh Mat Indera.

Kerana habis segala cara, penjajah British cuba membawa Mat Indera ke mahkamah terbuka. Akan tetapi beratus-ratus massa rakyat dari berbagai tempat dan lapisan datang beramai-ramai untuk menyatakan sokongan tegas mereka kepada Mat Indera serta mengutuk kezaliman penjajah. Mereka menyerahkan surat bantahan menuntut beliau segera dibebaskan tanpa syarat.

Kerana takutkan pengaruh Mat Indera dan kebangkitan massa rakyat, penjajah British membatal- kan mahkamah terbuka tersebut. Mat Indera kemudiannya digantung sampai mati di penjara Kemunting, Perak. Ketika terkorban beliau baru berusia 33 tahun.

Mat Indera seorang pahlawan kemegahan bangsa Melayu yang telah menyumbangkan seluruh jiwa raganya untuk kemerdekaan nusa, bangsa dan agama.

Kerana pengaruh yang tinggi di kalangan orang ramai, maka terciptalah beberapa dongeng yang menganggap beliau sebagai “keramat”, “boleh menghilangkan diri dan boleh muncul dengan tiba-tiba”, “kebal tak lut dek peluru”, dan lain-lain. Askar-askar upahan penjajah pula gementar ketakutan bila mendengar nama dan kehandalannya. Mereka mengatakan hanya “peluru emas” saja dapat melukai Kawan Mat Indera.

KISAH MAT INDERA , PENYERANG BALAI POLIS BUKIT KEPUNG - BAHAGIAN 1

KISAH MAT INDERA , PENYERANG BALAI POLIS BUKIT KEPUNG - BAHAGIAN 2

Blackend Is The End

Dyers Eve