To Live Is to Die

free counters

Rabu, 5 Januari 2011

MAMAT UMNO BUAT PERTUNJUKAN LAWAK LAGI


Tiada ulasan sebab nak kena pi ambik anak sekolah

Isu lantikan SUK: 300 tuntut Khalid letak jawatan


Tiga ratus penunjuk perasaan berhimpun di perkarangan bangunan Sultan Abdul Aziz Salahuddin Shah (SAAS) di Shah Alam, hari ini bagi membantah cara kerajaan negeri menangani pengendalian pelantikan setiausaha kerajaan negeri yang baru, Datuk Mohd Khusrin Munawi. Mereka juga menuntut perletakan jawatan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana membantah pelantikan itu yang disifatkan sebagai satu bentuk penderhakaan. "Khalid adalah pengkhianat kepada Raja-raja Melayu. Beliau menipu rakyat dan memburukkan imej pentadbiran awam kerana kepentingan politik,” kata Hamidzun Khairuddin, yang mengetuai Gerakan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps). Selain Gaps, antara yang terbabit dalam protes hari ini adalah ahli Umno, PERKASA dan Pemuda MCA. Mereka berarak dari Dataran Shah Alam menuju ke bangunan SAAS tetapi ditahan kira-kira setengah kilometer dari pintu pagar oleh 30 anggota polis. Semasa perarakan itu, kumpulan berkenaan melaungkan “Daulat Tuanku”, “Tangkap Anwar” dan “Undur Khalid”. Sebuah memorandum bantahan kemudiannya disampaikan kepada Khalid yang diterima oleh ketua pentadbirannya, Ghazali Bolhi.

RAKAMAN TALIPON ANTARA RAIS DAN BIBIK BUKTIKAN RAIS TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN ISU KONGKEK BIBIK


Kes rogol: Rais Yatim nafi laporan

TERKINI @ 05:04:07 PM 05-01-2011
January 05, 2011

KUALA LUMPUR, 5 Jan — Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini menafikan alegasi kononnya beliau terlibat dalam satu kes jenayah memperkosa pada 2007 dan semua dakwaan lain yang dilemparkan oleh penulis blog di internet dan parti pembangkang terhadapnya.

“Saya menafikan sebarang alegasi tersebut sama ada yang berkaitan alegasi memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di internet atau mana-mana entiti politik,” katanya dalam kenyataan di sini.

Beliau berkata “alegasi liar yang ditujukan terhadap diri saya susulan laporan blog dan parti-parti politik pembangkang di akhir-akhir ini adalah longgokan fitnah dan pendustaan yang dahsyat, jelek dan jahat.”

“Saya menyatakan dengan kerelaan bahawa apa-apa laporan yang diperbuat oleh mana-mana pihak setakat ini berkaitan perkara ini wajar disiasat mengikut lunas undang-undang negara,” katanya.

Rais berkata beliau dan anggota keluarganya bersedia memberi sepenuh kerjasama dalam siastan itu dan apa-apa keputusan siasatan rasmi itu akan diterima dan dipatuhi.

Beliau berkata “sementara siasatan dijalankan oleh pihak berkuasa, demi keadilan dan kemanusiaan, pihak-pihak yang rakus mengamalkan politik kotor melalui internet atau media lain diminta menghentikan sebarang spekulasi, cemuhan atau berbuat sesuatu yang mencabul budaya berpekerti baik”.

“Semua tulisan, laporan, picisan, spekulasi termasuk ilustrasi foto atau gambar yang disiarkan di bawah mana-mana pojok blog, laman web di internet setakat ini berkaitan alegasi salahlaku atau jenayah memperkosa mana-mana individu sedemikian adalah bertujuan jelek, berniat jahat dan memfitnah secara fabrikasi atau rekaan tanpa lunas

sahih di sisi undang-undang,” katanya.

Rais berkata sehubungan itu, perkara ini adalah mainan politik jahat dan kotor yang sengaja digembar-gemburkan bagi tujuan memperolehi dividen politik pembangkang.

TEOH BENG HOCK MASIH HIDUP


Ini berita lawak jenaka jam 4 petang. Sekian lama punya siasat tiba2 habaq kata Teoh tak mati kena bunuh atau di bunuh kah kah kah...habis tu dia mati pasai apa....kah kah kah..

Apakah dia meletakan diri dia atas lantai sambil mati kah kah kah....anak haram jadah punya berita..ka kah kah...


...................................................................................

Koroner Azmil Muntapha Abbas memutuskan bahawa Teoh Beng Hock tidak membunuh diri ataupun dibunuh.

Sebelum ituMahkamah Tinggi Shah Alam hari ini sesak dengan penyokong dan media bagi mendengar keputusan inkues berhubung kematian pembantu exco kerajaan negeri Selangor Teoh Beng Hock yang mati dua tahun lalu.

teoh lee lan in teoh beng hock inquest verdictMendiang Teoh dijumpai tidak bernyawa ketika disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) selepas terjatuh dari tingkatlimat pejabat SPRM Shah Alam.

Kira-kira jam 2 petang, ibubapa dan adik perempuannya hadir di perkarangan mahkamah.

Sementara itu, penyokong-penyokongnya menaikkan kain rentang serta melaungkan 'Justice For Beng Hock'.

Tidak kurang juga yang memakai bunga kekwa putih di baju mereka.

Manakala peguam-peguam yang mewakilinya pelbagai pihak pula hadir kira-kira jam 2.30 petang.

Kelihatan juga di perkarangan jumlah anggota polis yang luar biasa ramainya dan sekatan jalan di beberapa jalan utama menuju ke mahkamah.

RAIS JAWAB FITNAH TERHADAPNYA...



Oii orang yang suka dok fitnah anak Yatim terutamanya blogger Ikut Suka Aku dan Tukar Tiub. Hangpa ni semua penipu.. Aku lansung tak percaya cakap hangpa...

Pasai apa hangpa suka kata anak Yatim kongkek bibik? baru kemarin aku sembang dengan bini dia...bini dia habaq kat aku dah 8 tahun tak buat apa...cuma main cium cium saja... Tau tak hangpa anak yatim ni kita kena jaga depa...

Syukurlah Pak Menakan kawan aku yang kehilangan daya kekerasan ini telah buat pengakuan yang saiz pensilnya lebih kecil dari yang di dakwa...

BENARKAH ABU SAMAH PUNYA ILMU KEBAL - BAGAIMANA DIA BERJAYA MENENTANG 120 ASKAR BRITISH? IKUTI KISAH PAHLAWAN KEMERDEKAAN INI.

"Bila sampai saja ke arah tangga yang terakhir, seorang musuh yang menghendap di tepi tangga itu menerkam dan memeluk tubuh saya. Pergelutan untuk melepaskan pelukan musuh itu sangat hebat juga hingga sampai ke halaman tangga. Di sini sekonyong-konyong datang dua tiga orang musuh untuk membantu, seorang daripadanya menghentakkan bud rifle ke arah pinggang saya." -- Abu Samah Mohd. Kassim


Pada 15 Oktober 1951, ialah peristiwa bersejarah kali kedua yang menentukan hidup matinya bagi saya di mana satu pergelutan hebat dengan 120 orang askar Melayu yang mengepung saya di rumah sendiri di Kampung Lanar, Mempatih. Tembakan hebat ke sasaran rumah mulai dicurahkan jam pukul 7.45 malam. Kejadian ini tersebar luas dan memberikan kesan-kesan yang mendalam kepada orang ramai. Selang beberapa tahun kemudian banyaklah orang-orang datang berkunjung ke rumah tersebut termasuk wartawan-wartawan untuk melihat kesan-kesan bersejarah yang dianggapnya sebagai suatu misteri itu. Untuk mengetahui lebih jelas peristiwa itu, di sini saya ingin coretkan secara ringkas peristiwa pertempuran dan pergelutan itu.

Pada 14 Oktober 1951, saya, Mat Teluk, Idris [gambar kanan] bersama 5 orang kawan lagi sampai ke Kampung Lanar, Mempatih. Di sana kami menemui sejumlah orang termasuk Mohiddin (asalnya orang Karak, berkahwin dengan saudara sepupu saya selama lima enam tahun, tapi isterinya sudah setahun meninggal dunia). Mohiddin beritahu saya, esok, hari pekan sari Lanchang. Dia akan pergi menemui emak saya untuk menyampaikan berita tentang ketibaan saya.

“Awak ada apa nak pesan bolehlah saya sampaikan,” katanya.

Saya menyatakan setuju dan berjanji petang esok akan datang ke rumah Mohiddin untuk mendengar berita dan pesanan emak.

Esoknya di pekan Mempatih mulai pukul 10 pagi lagi Mohiddin duduk seorang diri di atas sebuah bangku di kaki lima. Tuan punya kedai dan pengunjung-pengunjung amat hairan melihat keadaannya. Sampai jam hampir pukul 12, Mohiddin bangun sambil menepuk punggung lalu berkata: “Ah, nak pergi mereport!”

Ini lebih menghairankan lagi orang ramai. Lantas kemudian Mohiddin betul-betul pergi ke pos askar di Sekolah Lubuk Terua, sebelah hilir pekan itu.

Setelah pegawai askar menerima laporan Mohiddin yang saya akan datang ke rumahnya petang ini, pihak askar sangatlah sibuk membuat persiapan penyerangan dan menambah bala bantuannya lagi dari Kem Batu 5 Mentakab. Pukul 4 petang, seramai 120 orang askar Melayu mulai bergerak dan mengatur barisan pengepungan di sekeliling rumah saya yang terletak di atas sebuah bukit kecil. Sementara itu askar-askar yang tinggal di kemnya di Sekolah Lubuk Terua, Mempatih itu memanggil orang ramai di sekitarnya berkumpul, di sebelah malam diadakan jamuan teh dan membaca doa. (membaca doa yang dimaksudkan oleh askar itu ialah memohon agar berjaya Abu Samah dibasmi sama ada ditangkap hidup atau dibunuh mati). Dalam pada itu, pegawai askar juga memberitahu orang ramai, pada hari esok akan diadakan kenduri menyembelih kerbau.

Pada petang itu, kira-kira pukul 4.30, dua orang anak perempuan Tok Imam Dollah yang mencari kayu api berhampiran rumah saya itu nampak ramai askar di sekeliling rumah. Kedua-dua merekapun cepat-cepat balik memberitahu bapanya. Mendengar berita itu, Tok Imam segera menyuruh anak-anaknya itu ke perigi di tepi paya memerhatikan apakah benar saya akan keluar pergi ke rumah itu untuk disekat. Kedua-dua gadis itu tunggu sampai pukul 6.30, akhirnya mereka balik kerana sembahyang Maghrib sudah masuk waktunya.

Abu Samah bergambar di sisi rumahnya di Kampung Lanai, Mempatih

Saya dengan Mat Teluk pukul 6.30 itu baru bertolak. Memikirkan kawasan perkampungan saya itu terdedah dengan bahaya kerana tak jauh dari kem musuh, tambahan pula askar musuh sentiasa datang meronda. Jika tak tahu selok belok kampung amatlah sukar. Maka saya tinggalkan Idris bersama 4 kawan lagi di rumah Haji Yaakob di seberang paya yang dilindungi bukit kecil, sedangkan saya dengan Mat tak menjadi masalah kerana kampung sendiri.

Kami berjalan melalui belakang rumah Tok Imam, kebetulan Tok Imam sedang qamat untuk sembahyang Maghrib. Kami terus ke rumah Mohiddin yang jaraknya lebih kurang 100 meter dari rumah Tok Imam. Di sini Mohiddin sedang menunggu, nampak kelahirannya gelisah. Bila sampai saja dia minta saya segera pergi ambil barang-barang yang dikirim oleh emak saya diletakkannya di rumah saya sendiri anggaran 600 meter jaraknya dari rumah Mohiddin. Mohiddin berkata lagi, kerana banyak benda-benda berharga, dia letakkan di sebalik pintu, tak berani bawa ke rumah ini kerana hari ini sudah 3 kali askar meronda. Lantas Mohiddin menunjukkan jalan yang boleh diikut.

Walaupun saya mempunyai rasa syak wasangka serta perasaan berat melihatkan tingkah laku dan gerak geri Mohiddin ini tetapi terpaksa pergi juga dengan mengikut denai kecil menuju arah belakang dapur rumah saya. Bila kami meninggalkan Mohiddin dalam 20 – 30 langkah, maka Mohiddin pun bertempik dan bernyanyi dengan suara yang lantang. Hati saya lebih mengesyaki yang ini merupakan satu isyarat. Mana pernah waktu sembahyang orang bertempik, menyanyi sedangkan rumah yang dekat tu Tok Imam sedang bersembahyang. Dari itu, saya beritahu Mat, kita harus lebih berwaspada lagi.

Kami terus berjalan anggaran 20 meter saja hendak sampai ke kawasan belakang dapur, ribut kencang dan kilat petir pun bergemuruh, keadaan segera gelap gelita. Kami terus berjalan di sebalik rusuk rumah anggaran 15 meter menuju tangga bahagian depan. Sampai di depan tangga, saya minta Mat berkawal perhatikan jalan besar di hadapan itu manakala saya naik ke atas rumah.

Sebanarnya, waktu kami memasuki penjuru dapur dan mengelilingi kawasan hadapan rumah entah berapa banyak tubuh dan kepala askar-askar musuh itu yang hampir kami pijak atau langgar bahkan di tepi tangga tempat Mat berkawal itupun terdapat beberapa orang askar yang duduk di pangkal tiang. Ini telah diceritakan sendiri setahun kemudian oleh seorang askar patriotik bernama Yahya, berasal dari Kampung Terung, Taiping Perak kepada saya ketika saya bekerja menghubunginya di Temerloh. Dia sendiri ikut serta dalam serangan itu.

Yahya memberitahu: “Ketika ribut petir kuat itu, askar-askar meniarap di pangakal-pangkal pokok getah dengan menutup muka takut dihempap oleh ranting-ranting, dahan-dahan dan buah-buah getah yang berguguran dipukul rebut. Ketika itulah Abu Samah lalu” (yang sebenarnya Yahya tak kenal saya. Ketika itu saya memakai nama samara Mustafa), cuma dia bertanya saya: “Abu Samah di mana sekarang?”

Bila saya tanya kembali “kenapa, apakah kenal dengannya?” barulah dia bercerita yang dia ikut serta dalam serangan mengepung rumah itu pada tahun sudah.

Setelah selesai mangatur Mat berkawal, saya pun menaiki lima mata tangga dan menolak pintu spring di beranda depan, terus menuju ke pintu masuk yang kedua dan meraba-raba di sebalik pintu apa yang dikatakan oleh Mohiddin di sinilah diletakkan barang-barang berharga kiriman emak saya itu. Puas mencari dan meraba-raba di dalam gelap pekat itu tak berjumpa juga, lalu saya memetik pemetik api untuk menyuluh. Melihatkan cahaya dalam rumah yang agak terang itu, barulah askar-askar musuh yang disekeliling rumah itu sedar dan melepaskan tembakan yang sangat hebat.

Mat yang sedang berkawal di tepi tangga tadi nampak di depannya musuh mara merangkak-rangkak. Bila dia melepaskan sedas tembakan, musuh yang berada di pangkal tiang di sisinya itu menembaknya. Mat terkena tembakan di belakang tapak kaki dan terkena senapang raifelnya lalu tercampak. Mat bergolek-golek dalam hujanan peluru hingga dapat meluluskan diri dari kepungan musuh itu akhirnya. Pada malam itu Mat sampai ke tempat gerup Idris yang ditinggalkan di rumah Haji Yaacob tadi. Tetapi gerup Idris setelah mendengar tembakan hebat itu lalu berundur jauh meninggalkan tempat itu.

Saya di dalam rumah terus menerus dihujani dengan tembakan hebat. Bila musuh berhenti menembak, mereka menyeru “surrender”, bila tidak dijawab, musuh terus menghujankan tembakan. Begitulah hingga 6 – 7 kali seruan “surrender” yang kemudiannya diikuti dengan tembakan. Pada mulanya kerana tembakan arah beranda iatu sangat hebat, saya cuba hendak keluar menerusi pintu dapur. Beberapa pintu lain sebelum sampai ke dapur semuanya terbuka, tetapi apabila sampai ke pintu dapur yang terakhir, saya dapati ianya dikunci dari luar, hendak terjun melalui jendela semua jendela tertutup. Jadi saya terus berpatah balik ke beranda depan. Bila saja tembakan musuh ke arah beranda itu reda, saya pun keluar dengan tangan kanan memegang pistol dan tangan kiri mengenggam hand grenade (bom tangan), menolak pintu spring beranda. Bila sampai saja ke arah tangga yang terakhir, seorang musuh yang menghendap di tepi tangga itu menerkam dan memeluk tubuh saya. Pergelutan untuk melepaskan pelukan musuh itu sangat hebat juga hingga sampai ke halaman tangga. Di sini sekonyong-konyong datang dua tiga orang musuh untuk membantu, seorang daripadanya menghentakkan bud rifle ke arah pinggang saya. Kerana kuat hentakannya, maka tangan askar yang memeluk tubuh saya itu terlucut dan saya pun rebah tertiarap. Dalam keadaan yang amat genting inilah, saya berkesempatan mencabut pin dan melemparkan bom tangan ke arah tiga orang musuh yang berhampiran di mana seorang mati dan dua lagi luka-luka.

Bila mendengar bunyi bom tangan yang kuat itu, musuh di sekeliling rumah sekali lagi menghujankan tembakan hebat disertakan pancaran “sport light” yang menjadikan kawasan di sekitar rumah itu terang benderang. Dalam masa jerit pekik dan tembakan gencar musuh itulah, saya merangkak-rangkak meluluskan diri keluar dari garisan kepungan musuh menuju ke tanah perkuburan di Kampung Chempedak untuk berehat pada malam itu.

Sungguh belas kasihan kepada 120 orang askar musuh yang sejak pukul 4.00 petang mengepung rumah, pukul 7.20 mulai melepaskan hujanan peluru hingga pukul 7.45 saya keluar meluluskan diri dari kepungan, sampai dekat pukul 9.00 malam barulah tembakan berhenti, lepas itu pergi merayau-rayau ke segenap pelusuk pula untuk mencari saya kalau-kalau terjumpa.

Sedangkan bahagian askar yang berkem di Sekolah Lubuk Terua, Mempatih yang mengumpulkan orang ramai untuk dijamu teh dan membaca doa itu juga tidak dimakbulkan Allah S.W.T. kerana menyokong serta mempertahankan imperialism Inggeris yang kejam dan zalim selama ratusan tahun menjajah bumi tanah air yang tercinta. Rancangan jamuan besar-besaran menyembelih kerbau pada hari esoknya kononnya gembira kerana tertangkap atau terbunuhnya Abu Samah yang gagal itu juga dibatalkan.

Esoknya, pagi gelap-gelap lagi saya meninggalkan tanah perkuburan Kampung Chempedak menuju ke kampung Sungai Nangka, Bolok Hilir ke rumah Tok Haji Mat Taib. Tak lama Mat yang luka di belakang tapak kaki pada malam itu juga sampai. Sedang lima orang yang dipandu Idris itu tetaplah sudah pergi jauh, dua tiga hari kemudian baru mereka sampai ke Kerdau. Dalam anggapan Idris, setelah hampir setengah jam tembak menembak, kemudian kedengaran bunyi ledakan bom tangan itu tentulah kami terkepung, tak dapat meluluskan diri lalu meletupkan bom tangan untuk membasmi musuh dengan mengorbankan diri sendiri. Dari anggapan inilah bila saja mendengar bunyi ledakan bom tangan, mereka pun cepat-sepat berundur dari tempat perjanjian pada malam itu.
-----
Setelah terlepas dari kepungan 120 orang askar upahan penjajah British Abu Samah dan Mat Teluk mendapat pertolongan Tok Pawang Haji Mat Taib di Kampung Sungai Nangka, Bolok Hilir, Semantan. Mereka semua adalah zuriat Datok Bahaman yang amat membenci penjajah British dan mencintai kemerdekaan tanah air. Dari sini kita boleh nampak bahawa perjuangan Rejimen Ke-10 mendapat sokongan dari segenap lapisan masyarakat, khasnya di kalangan orang Melayu. Akan tetapi kerana kelicikan penjajah yang mendapat sokongan golongan pertengahan Melayu, perjuangan Rejimen Ke-10 untuk kemerdekaan tanah air telah dipesongkan sebagai “pengganas”, “anti-agama” dan sebagainya. Sehingga hari ini, media kerajaan terutamanya UMNO masih memberikan lebel tersebut kepada Rejimen Ke-10 - lebel yang telah disesuaikan dengan kehendak penjajah British.

Sila ikuti tulisan Abu Samah yang disalin dari buku yang sama:

Abu Samah sebagai seorang anggota Markas Besar
Rejimen Ke-10
selalu menyampaikan kursus-kursus
atau cerita-cerita revolusioner
kepada seluruh pasukan.
Gambar Abu Samah sedang menyampaikan
ucapan
di dalam perhimpunan komander dan perajurit
Kompeni Ke-21
Rejimen Ke-10 pada tahun 1978.


Tok Pawang Haji Mat Taib ialah bapa saudara dua pupu saya dan Mat Teluk. Ia adalah Tok Pawang yang popular dan dihormati di Mukim Semantan. Sebab itulah antara kami berdua walaupun berpecah pada malam itu, tetapi pada pagi-pagi keesokannya kami berdua masing-masing menuju ke rumah Tok Pawang ini. Bila saya sampai dan bertemu Tok Pawang lebih kurang pukul 7.00 pagai dan Mat sampai lewat 10 minit. Sementara itu 5 orang anggota AP (kawalan kampung penjajah British) yang rumahnya berhampiran juga sampai kerana tengah malam tadi telah mendapat perintah semua AP hendaklah berkumpul pada pukul 7.30 pagi untuk ikut serta bersama-sama dengan pasukan askar Melayu mencari dan menjejaki kesan-kesan darah Abu Samah yang luka ataupun mati.

Bila kesemua anggota AP ini datang menghampiri saya, ada yang bercakap secara berseloroh: “Ah tak payahlah pergi mencari secara bersusah payah, Pak Lang (Abu Samah) dan Pak Itam Mat sendiri sudah ada di sini”.

Mendengarkan perkataan yang tak sedap didengar ini, Tok Pawang segera membentak, “demo jangan bercakap begitu, kedua-dua anak ini dalam kesakitan, cakaplah baik-baik, demo segeralah pergi, rahsiakan perkara ini, kedua-dua anak ini hendaklah dijaga baik-baik”. Kelima-lima anggota AP itu terus pergi ke tempat perhimpunan pasukannya.

Rumah Tok Pawang tak sampai 10 meter dengan jalan besar. Orang ramai tak putus-putus ke hulu ke hilir melalui jalan ini. Tok Pawang minta kami duduk bersembunyi di dalam rumahnya, diberi bilik tempat tidurnya sendiri dan disediakan sebuah ketor tempat buang air kecil, manakala hendak buang air besar atau mandi boleh turun ke telaga (perigi) pada waktu malam. Duduk di sekitar rumah atau dangau-dangau tak boleh, bahaya, katanya. Di sinilah kami berehat dan berubat kaki Mat dan jari kelingking saya yang terkena peluru malam itu, manakala pada sebelah malamnya pula Tok Pawang mengurut, membetulkan urat-urat dan jampi serapah arah pinggang saya yang sakit terkena hentakan “bud rifle” musuh. Begitulah seterusnya sampai dua minggu beransur-ansur pulihlah luka-luka kami.

Benarlah pada hari itu 16 Oktober 1951, pukul 12 tengah hari, Tok Pawang sedang menyirat jala di pelantar (jambaran) rumahnya. Satu platun askar Melayu yang dipandu oleh 5 orang AP tadi telah lalu di situ dan berhenti dekat rumah Tok Pawang. Seorang pegawai askar Melayu berpangkat Mejar berasal dari Perak datang menghampiri dan duduk di atas pelantar bercakap-cakap dengan Tok Pawang tentang kepungan dan tembakan malam tadi di rumah Abu Samah.

Mejar itu berkata, “Mujarab betul ilmu yang dipakai Abu Samah, begitu ramai askar yang mengepung dan begitu banyak peluru yang ditembak tetapi dia tak mati dan dapat meluluskan diri, ini betul-betul ajaib”.

Kemudian Tok Pawang dengan nada bersemangat menjawab: “Itulah dahulupun begitu, Datok Bahaman Orang Kaya Semantan berperang dengan orang putih yang hendak menguasai Negeri Pahang melarang rakyat membayar cukai tanah dan membunuh mata-mata orang putih yang hendak menangkap rakyat membuka tanah itupun beberapa tahun tak dapat ditangkap dan dibunuh, boleh jadi cucu cicitnya yang bangkit melawan orang putih untuk kemerdekaan negeri akan jadi begitu juga”.

Mejar itu mengangguk-anggukkan kepalanya lalu berkata: “ada sekumpulan askar saya yang masuk nun di sebalik bukit ada terjumpa kesan tanah yang baru digali, mungkin mayat Abu Samah ditanamkan orang di situ”.

Tok Pawang mencelah: “Apakah itu kubang babi?”

“Entahlah”, jawab Mejar itu. Mejar memberitahu bahawa, ada dua hari lagi perintah memburu Abu Samah dan pengikut-pengikutnya.

Tok Pawang meminta AP tadi memanjat pokok kelapa dan menjamu Mejar dan askar-askarnya dengan buah kelapa muda. Selesai makan, Mejar mengucapkan terima kasih dan minta izin kepada Tok Pawang untuk beredar.

Dua puluh hari saya berada di rumah Tok Pawang. Petangnya, Tok Pawang memberitahu pada pagi esok dia nak pergi ke Kuala Lipis, ke rumah Menteri Besar Pahang Tengku Mohamed,nak beritahu hal-hal, tidur satu malam di sana. “Anak ada apa nak pesan kat Tengku?”

Saya menjawab “tak ada apa, cuma sampaikan salam takzim, yang lain-lain ikut Pakwa Haji lah, nak cakap apa-apa.”

Bila Tok Pawang sampai ke Kuala Lipis, Menteri Besar minta dia tidur dua malam di sana, di samping urut mengurut, dia hendak mendengar cerita-cerita di Semantan. Dengan Razak (Tun) juga Tok Pawang dapat berjumpa dan bercakap-cakap. Tengku Mohamed beritahu Tok Pawang, jika Abu Samah tak tahan lagi berjuang di dalam hutan, boleh dia hantar kereta bawa balik ke Kuala Lipis duduk di rumahnya; tetapi sekali-kali tak usah menyerah diri. Tengku mengirimkan sebuah jam tangan Rolex manakala Datuk Razak memberikan wang sebanyak 350 ringgit.

Mohamad Sharif, anak Imam Dolah (menantu Tok Pawang) serta anaknya Kaman banyak memberikan bantuan selain berjaga-jaga, mengutip maklumat, mencarikan akhbar dan buku-buku bacaan, mereka juga sentiasa menghubungi emak saya di Pekan Lanchang untuk mengambil barang-barang makanan, ubat-ubatan dan berbagai lagi pertolongan.

peta Mukim Semantan dalam masa perang anti-British dilukis berdasarkan ingatan Abu Samah

"Setelah selesai urusan musuh membersihkan medan pertempuran, barulah dikeluarkan perintah membakar lalang di rusuk kiri tempat kami bersembunyi itu. Jam pukul 1 lebih sedikit, kepansan terik matahari sudah cukup membakar tubuh kami. Apa lagi ditambah pula dengan kehangatan bahang api lalang itu. Cuma Allah sajalah yang tahu betapa panasnya yang kami tanggungi."


Pada penghujung bulan Februari 1951, Ah Chin (isteri Chen Nan) seorang penanggungjawab Stet Komiti bersama satu pasukan utusan datang ke tempat saya. Oleh kerana utusan yang hendak pergi ke Mentakab itu banyak membawa benda-benda penting sedangkan hendak pergi ke organisasi Area Komiti di Kampung Batu 7 itu harus melalui beberapa tempat penting dan bahaya umpamanya menyeberangi Sungai Semantan, menyusuri Kinoni Estet, menyusuri Sungai Kepung di Al-Al Estet, kemudian menyeberangi jalan raya Mentakab – Bentong barulah masuk ke jalan kampung Tionghua Batu 7. Oleh itu, sebab selok belok jalannya saya mengetahui, lantas merupakan kawasan tempat saya bekerja, lalu Kawan Ah Chin meminta saya pergi bersama utusan, ditugaskan untuk membawa barang-barang penting seperti satu bungkus (beg) wang, satu tin ovaltine barang-barang emas dan sejumlah dokumen penting lainnya.

Dalam perjalanan itu, kira-kira 95 peratus lancar, tetapi bila sampai melangkah ke jalan raya untuk memasuki jalan kampung yang biasanya hari-hari ada massa aktif kita berkawal di situ secara menyamar selaku pembakar arang, tetapi pada waktu itu ia tiada. Bila saja kami masuk ke kampung dan sedang berjalan di sebatang batas bendang menuju ke satu rumah di depan, maka askar yang bersembunyi di pangkal batas bendang dan askar yang menghendap di sekitar sebuah rumah di depan mencurahkan tembakan yang dahsyat. 3 orang kawan yang berjalan di depan terkorban dan seorang kawan di belakang saya juga gugur. Kawan yang paling belakang belum lagi masuk dalam lengkongan hendapan terselamat. Manakala saya dengan seorang siao kui (perajurit kecil tentera tani) yang bersenjatakan shotgan berbaring di atas tanah itu tanpa bergerak kerana terus dihujani tembakan yang dahsyat.

Musuh mengagak kami sudah mati semuanya. Oleh itu 3 orang askar yang datang dari pangkal empangan tidaklah benar-benar bersiap sedia khususnya askar di depan yang berjarak 4-5 meter dari saya. Dia tengok saya meniarap, tapi mata masih celek, lalu dia mengangkat sebelah tangannya suruh saya bangun. Ketika itu juga saya lepaskan tembakan pistol, dia jatuh tersungkur dan mati manakala 2 orang askar di belakang melihat rakannya mati, mereka cepat-cepat lari meniti batas bendang. Askar-askar lain di jurusan depan dan belakang menghujankan tembakan ke atas kami. (Gambar: para perajurit TRM sedang berlatih dengan tekun untuk menghadapi pertempuran terkena
serang hendap tentera upahan penjajah)

Tempat itu benar-benar tempat maut. Di sebelah jalan masuk tadi iaitu di pangkal kampung ada sebuah rumah massa dipenuhi askar musuh, jalan di sebelah hadapan yang berjejeran rumah juga dipenuhi askar musuh, di sebelah rusuk kanan ialah bendang, di sebelah kiri jalan raya Mentakab – Bentong yang cuma dilindungi oleh sebuah anak bukit kecil (tanah tinggi) yang ditumbuhi rumput-rumput, lalang yang setinggi lutut. Di rusuk kiri inilah saya ajak siao kui bergerak secara merayap-rayap menuju setompok lalang yang setinggi atas sedikit pada lutut di dalam hujanan peluru musuh.

Jam pukul 1.00 tengah hari, musuh mulai memberhentikan tembakan untuk membersihkan medan, mengumpul mayat, senjata dan barang-barang rampasan. Ramai askar sibuk ke hulu ke hilir di jalan. Ada askar yang nampak kesan-kesan rumput bekas kami bergerak tadi cuba mengesaninya 4 – 5 langkah, tapi dicegah oleh Kaptannya, “Jangan pergi”, katanya.

Dari tempat kami berlindung itu, tak sampai 10 meter dengan jalan, segala perkataan dan gerak geri musuh dapat diperhatikan dengan jelas. Setelah selesai urusan musuh membersihkan medan pertempuran, barulah dikeluarkan perintah membakar lalang di rusuk kiri tempat kami bersembunyi itu. Jam pukul 1 lebih sedikit, kepansan terik matahari sudah cukup membakar tubuh kami. Apa lagi ditambah pula dengan kehangatan bahang api lalang itu. Cuma Allah sajalah yang tahu betapa panasnya yang kami tanggungi.

Allah S.W.T. yang maha pengasih lagi maha penyayang itu telah memberikan limpah kurnia-Nya melindungi kami. Api terus membakar rumpun lalang yang kering itu hingga hangus, bumi menjadi hitam. Tapi setompok lalang tempat kami berlindung itu tidak dirayap api. Beberapa ekor ayam hutan pula cuba merayap-rayap hendak menyusup berlindung ke setompok lalang tempat kami itu, tetapi terkejut dan terketak-ketak terbang lari melihatkan kami berada di situ.

Pukul 2 lebih petang, sekumpulan askar dan petugas yang hendak mengambil mayat untuk dibawa keluar itu sampai. 160 lebih orang musuh yang ada di situ masing-masing bersiap hendak makan tengah hari. Kami berdua tetaplah meniarap di dalam tompokan lalang di tengah-tengah panas terik itu tanpa bergerak sedikitpun dengan siap sedia bertempur hingga habis peluru pistol dan shotgan. Kami juga untuk bersedia berundur bila askar musuh meninggalkan persekitaran itu.

Rupa-rupanya musuh tak keluar pada petang itu. Pukul 4 petang, askar-askar musuh mulai memasang khemah tempat tidurnya. Pukul 5 petang, 2 platun lagi askar Melayu dari kem Batu 5 Mentakab yang tak jauh dari situ sampai sebagai tambahan. Ini menjadikan 200 orang lebih askar berada di sisi kami.

Jam pukul 8 malam, kami mulai merayap-rayap mara menuju ke hujung kampung. Bila sampai ke sebuah caruk di kampung itu di mana khemah-khemah askar berjejeran di sepanjang tepi caruk, ketika itu kami nampak askar-askar ada yang sedang berbaring-baring, ada yang sedang bersembang-sembang 2,3 orang satu kumpulan, ketika itulah secara cepat kami berlari melintasi celah-celah khemah musuh itu, memasuki caruk ke seberang sana mengikuti jalan menuju ke hujung kampung. Beberapa minit setelah kami menyeberangi caruk, barulah kedengaran tembakan hebat diberondongi oleh askar-askar musuh itu. Malam itu kami tidur, cuma sekadar rihat-rihat saja di sebuah rumah massa di hujung kampung.

Esoknya, pagi-pagi lagi kami masuk ke kem Area Komiti. Setiap kawan di situ datang dan masing-masing berpeluk-pelukan dengan perasaan yang amat gembira. Setelah itu, saya menyerahkan bungkusan wang, tin berisi emas dan surat-surat penting yang hendak dihantarkan kepada organisasi parti di Mentakab kepada penanggungjawab Area Komiti serta membuat laporan tentang serangan musuh.

“saya mengetahui jelas”, kata penanggungjawab Area Komiti. “Sebab musuh melakukan serangan hendap ini ialah kerana orang kita di pintu jalan masuk kampung yang menyamar diri sebagai pembakar arang itu berkhianat, menerima wang hadiah daripada seorang jutawan kontra-revolusi di Mentakab lalu membocorkan rahsia bahawa dalam masa 2 hari ini ada sekumpulan utusan akan melalui jalan itu”.
---
Nota: dipetik dari tulisan Abu Samah Mohammad Kassim: SEJARAH DAN PERJUANGAN KEMERDEKAAN, terbitan Nan Dao Publisher, Disember 1996

KUSRIN TAKUT KERAS KOTE TENGOK ELLY WONG..


Khusrin tidak mahu hadir mesyuarat Exco selagi tak angkat sumpah

KUALA LUMPUR, 5 Jan — Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru, Datuk Mohd Khusrin Munawi menegaskan, beliau tidak akan menghadiri mana-mana mesyuarat termasuk mesyuarat mingguan Exco pagi ini selagi tidak mengangkat sumpah simpan rahsia di hadapan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Kata Khusrin, sebagai penjawat awam beliau akan bertindak mengikut undang-undang yang sedia ada.

“Saya ingat selagi saya tidak angkat sumpah di hadapan Menteri Besar, saya tidak boleh masuk dalam (menghadiri) mesyuarat. Angkat sumpah itu adalah untuk menyimpan rahsia, jadi saya tidak akan masuk dan saya juga tidak dimaklumkan mengenainya.

“Saya ikut undang-undang, kalau tidak angkat sumpah simpan rahsia itu, saya tidak akan masuk,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider pagi ini.

Mesyuarat Exco hari ini akan diadakan pada pukul 10 pagi. Ia mesyuarat pertama sejak Khusrin memulakan tugas sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru, yang berkuat kuasa 1 Januari lalu.

PENJELASAN KARAM SINGH WALIA TENTANG ISU DIA HINA MELAYU


Wartawan penyiaran Sistem Televisyen Malaysia Bhd. (TV3), Karam Singh Walia (gambar) menafikan dia mabuk semasa didakwa mengeluarkan kenyataan berbau perkauman di sebuah restoran di Klang baru-baru ini.

Katanya, dia masih waras dan sedar apa yang diperkatakan ketika kejadian itu.

Menceritakan semula insiden itu, Karam berkata, dia pada mulanya menegur sikap sekumpulan remaja yang meletakkan motosikal dengan sesuka hati di hadapan sebuah restoran India Muslim.

"Saya marah mereka dan mengatakan 'letak motosikal tidak pakai otak, bodoh punya orang'. Saya ulangi perkataan yang sama selepas duduk di dalam restoran sambil memesan makanan," katanya.

Karam berkata, tidak lama kemudian salah seorang penunggang motosikal terbabit telah menuduhnya menghina orang Melayu menyebabkan kira-kira 20 orang lelaki lain mengepungnya.

Apabila merasakan keselamatannya terancam, dia lantas meminta maaf kerana tidak mahu meneruskan perbalahan dan cuba meredakan keadaan.

"Ketika itu saya malu dan tertekan kerana bersama saya ialah anak saudara yang baru pulang dari England dan saya bimbang dia dicederakan. Sebab itu saya memohon maaf kepada kumpulan itu," jelasnya.


APA SUDAH JADI DENGAN PKR!!!GOBALLA MENGAMUK DI KEDAH...DIN BINJAI MENGAMUK DI PULAU PINANG


Ini cerita kawan aku DIN BINJAI Blogger sharpshooterblogger, hangpa jangan la terkejut pasai aku boh tajuk dia mengamuk, Dia bukan mengamuk pasai kalah pengerusi tetap AMK baru-baru ni tapi dia mengamuk pasai nak ikut bandi Amuk ha ha ha.

Baru ni aku pi rumah dia lepak sekali dengan Chegubard dan Zul Samm, dia bawak keluaq gitar suruh aku main. Aku malas la nak tunjuk terer kat dia satgi Chegubard dengaq dia nak simpan rambut panjang macam aku pulak kah kah kah. Tapi sempat la jugak aku goreng bohong kat Sabri Harakah lagu nyit-nyit semuthari tu..keh keh keh.

Hangpa semua jangan la pandang sebelah mata kat DIN BINJAI ni..kalau setakat IronMaiden punya lagu tu dia main dengan jari kaki saja ha ha ha.... Cuba la hangpa dengaq lagu keADILan dia bikin lagu rock ha ha ha.. Dia ni macam Yusof Islam la jugak..dah lama tak pegang gitar, tiba2 dapat gitar terus saja masuk dalam belangga kasi goreng..

Oiii DIN BINJAI hang jangan la dok marah pasai posting ni. Aku malas nak ulas isu politik malam ni. Blog aku dah masuk senarai sama dengan sharpshooter dah...tunggu masa dok tangga 50 saja aku nak bongkar cerita Lebai Lucah tu..kah kah kah..

Layan dulu lagu Din Binjai ni... jangan risau video ni comfirm DIN BINJAI. Kalau tak percaya cuba hangpa tengok perut tu ha ha ha..dia tak sempat kasi kempis tu....

Sila click untuk lagu keADILan yang telah di amukkan oleh Din Binjai

video

Blackend Is The End

Dyers Eve