Blackend Is The End

Ahad, 16 Januari 2011

KISAH IBU SURIANI DI BURU POLIS BRITISH

Seiring dengan itu, intelijen British juga mencari saya di Pejabat PKM dan di rumah abang saya di Singapura, tapi kerana telah berwaspada, saya dapat bersembunyi. Tak lama selepas itu, saya berundur ke Johor....



Kira-kira dalam bulan Mei 1948, penjajah British memperketat perisikannya terhadap kader-kader PKM. Memandangkan situasi itu, kader-kader terbuka telah menyelenggarakan mesyuarat di Singapura. Ketika itu parti ada gerakan terbuka dan gerakan rahsia. Saya sebagai Ketua Setiausaha Pejabat Parti adalah kader yang terbuka. Kira-kira lebih kurang 20 orang lebih kader menyertai perbincangan. Dalam perbincangan itu, pihak pimpinan memberitahu supaya membuat persiapan rapi kerana penjajah British mungkin akan mengadakan tekanan ke atas parti dan kekuatan demokratik dan progresif.

Seiring dengan itu, intelijen British juga mencari saya di Pejabat PKM dan di rumah abang saya di Singapura, tapi kerana telah berwaspada, saya dapat bersembunyi. Tak lama selepas itu, saya berundur ke Johor bergabung dengan gerup Jawatankuasa Negeri Johor di bawah pimpinan Ah Tien. Saya menjadi salah satu anggota Jawatankuasa Negeri di Johor Selatan.

Jun 1948, penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat. Di bawah keadaan ini, perjuangan bersenjata adalah satu-satunya pilihan untuk mencapai kemerdekaan. Anggota-anggota organisasi PKM yang telah bersembunyi di desa-desa atau belukar segera membentuk pasukan bersenjata. Gerup kami yang sudah ada persiapan rapi juga masuk ke hutan mendirikan pasukan gerila. Beberapa bulan selepas itu, iaitu dalam tahun 1949, pihak atasan telah memindahkan sebahagian pasukan dari Johor selatan ke utara. Saya ikut serta dalam perjalanan ini memandu 20 orang lebih kawan wanita di pasukan tersebut. Dalam perjalanan, kami menghadapi pengejaran dan penghadangan tentera British. Sebelum itu, ketika berada di Johor, saya pernah beberapa kali diserang hendap tetapi selamat. Kemudiannya, setelah kami tiba di Mentakab, Pahang, kapal terbang British mengebom unit kerja kami seminggu penuh dari pagi sampai petang, tapi kami berundur ke tepi kampung menjalankan kerja menyusun massa.
---
dipetik dari Memoir Suriani Abdullah - Setengah Abad Dalam Perjuangan

LELAKI BERDEMO DI DEPAN BALAI POLIS KERANA MARAHKAN ISTERI YANG BUAH DADANYA KENDUR


Sekumpulan pakcik pakcik yang mengelarkan diri mereka sebagai "Pencinta Buah Dada" telah membuat demontrasi kemarin kerana memprotes buah dada isteri isteri mereka yang kendur.

Sambil memegang baju dalam saiz 42 cup C yang berwarna cokelat, seorang pakcikberkata yang dia amat terkilan isterinya yang kini berumur 68 tahun tidak mahu memakai baju dalam seperti budak pompuan yang di lihatnya dalam video prono handphone anaknya.

Nampaknya hari ini semua nak kena buat demo. Kah kah kah..nak makan nasik lemak pun kena buat demo.. kah kah kah.

Tapi pasai apa mamat ni pi buat demo depan Balai Polis? apa kena mengena polis dengan nasik lemak? Awat tak pi buat depan kilang nasik lemak? Kah kah kah

Betui ka makan nasik lemak yang tokey cina buat haram? Nasik Kandaq Pelita pun toley cina jugak, pasai apa tak haram? Kah kah kah. Awat tak buat demo depan nasik Kandaq pelita? kah kah kah.

Kongkek bibik tak haram ka? awat tak pi buat demo? Kongkek pompuan Monggolia tak haram ka? Awat tak pi buat demo? tolak orang jatuh bangunan tak haram ka? Awat tak pi buat demo? kah kah kah.

...............................................................................

Protes nasi lemak ada logo halal asing

GEORGE TOWN – Kira-kira 100 ahli Pertubuhan Kebangsaan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia (Pewaris) mengadakan demonstrasi sambil memegang bungkusan nasi lemak yang menggunakan logo halal yang bukan dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menurut Pewaris, nasi lemak berharga RM1 itu disediakan oleh pengusaha bukan Islam di Bukit Mertajam tetapi menggunakan khidmat penghantar beragama Islam untuk pasaran sekitar Pulau Pinang.

Presidennya, Sabaruddin Ahmad berkata, pihaknya menerima aduan daripada peniaga nasi lemak di sekitar Bayan Baru, Jalan Tengah, Bayan Lepas, Bukit Jambul dan sekitar pusat bandar sejak beberapa minggu lalu mengenai kegiatan pengusaha terbabit.

“Kami tidak kisah kalau pengusaha itu ada sijil halal Jakim tetapi apa yang meragukan ialah mereka menggunakan logo pengiktirafan antarabangsa,’’ katanya selepas demonstrasi selama sejam di hadapan pintu masuk Balai Polis Bayan Baru di sini semalam.

TAIB MAHMUD CABAR BUNG MOKTAR, SIAPA PALING HEBAT DAPAT ANAK DULU

KUCHING 15 Jan. - Majlis perkahwinan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dengan Puan Sri Ragad Waleed Alkurdi berlangsung dalam suasana meriah di Petra Jaya, malam ini.

Bertempat di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) yang baru, majlis bermula pukul 9.15 malam apabila kedua-dua mempelai diiringi masuk ke dewan persandingan bersama tetamu kehormat.

Meskipun diadakan secara tertutup, majlis berkonsepkan perkahwinan ala Inggeris yang mendapat sentuhan perunding terkenal, Datuk Raja Rezza Shah itu dihadiri 460 tetamu dari dalam dan luar negara.

Antara orang kenamaan yang hadir ialah Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng dan isteri, Toh Puan Norkiah serta Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Turut hadir memeriahkan majlis ialah ahli keluarga pengantin perempuan, beberapa Menteri Kabinet dan negeri, ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) serta pembesar negeri.

Pada majlis itu, anak kedua Abdul Taib, Datuk Seri Mahmud Abu Bekir menyampaikan ucapan ringkas dan latar belakang pasangan itu serta mengucapkan selamat hari lahir kepada Ragad yang menyambut ulang tahun kelahirannya hari ini.

"Saya juga ingin berkongsi dengan anda mimpi Puan Sri Ragad kira-kira lima bulan yang lalu. Beliau bermimpi dilamar oleh Raja Arab Saudi, Raja Abdullah dan dibawa pergi dengan menaiki sebuah Rolls Royce," katanya.

Sebelum majlis berakhir, Abdul Taib yang segak mengenakan tuksedo hitam manakala isterinya mengenakan gaun malam serba putih menyempurnakan upacara memotong kek setinggi lima tingkat.

Abdul Taib diijabkabulkan dengan Ragad yang berasal dari Syria pada 18 Disember lalu di kediamannya di Demak Bharu di sini sekali gus menamatkan zaman duda selepas kematian Puan Sri Laila Taib akibat kanser pada April lalu.

Beliau yang berkahwin dengan Laila pada 1959 dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu Jamilah, Mahmud Abu Bekir, Sulaiman Abdul Rahman dan Hanifah serta 15 cucu.

NAIB PRESIDEN DAP PULA SURUH STOP AZAN DI MASJID.

Inilah cina DAP yang nama Lim Kit Siang, cina DAP ni mintak semua suara azan masjid di Malaysia ni di kawal.

Kah kah kah...jahat betui cina DAP ni...Jahat betui Lim Kit Siang yang jadi naib presiden parti DAP ni... kah kah kah.

Dia kata azan ni akan membuat rakyat Malaysia akan jadi pergaduhan kaum kah kah kah.

Naib Presiden DAP ni memang pukimak kah kah kah.

Berahim Ali tentu tengah kumpul orang nak mengamuk tu kah kah kah

Lebai Zul Nordin tentu kata :OOO saya sokong sebab cina ni kawan umno" kah kah kah

..............................................................................

Naib presiden MCA: Kawal selia guna pembesar suara rumah ibadat

KUALA LUMPUR, 16 Jan — Seorang naib presiden MCA meminta perdana menteri dan pihak berkuasa agama menggunakan isu azan semasa sebagai peluang bagi mengawal selia penggunaan pembesar suara di semua rumah ibadat demi mengelak perselisihan faham di kalangan mayarakat pelbagai kaum.

Dalam langkah MCA kelihatan keluar daripada pendirian “diam diri” dalam isu azan semasa, Senator Gan Ping Sieu memberitahu The Malaysian Insider, penetapan garis panduan tidak boleh disamakan sebagai dengan tindakan mempersoalkan hak seseorang kepada kebebasan beragama dalam apa sahaja kepercayaan.

Bagaimanapun kata beliau, usaha itu akan membantu mengelak sebarang perselisihan berhubung isu-isu sensitif pada masa depan.

“Ini peluang baik bagi perdana menteri, mufti-mufti dan pihak berkuasa lain untuk menetapkan garis panduan agar ia jelas,” kata beliau.

“Ia bukannya mempersoalkan hak-hak seorang untuk beragama atau hakikat bahawa Islam adalah agama rasmi (persekutuan), tetapi garis panduan yang lebih jelas akan memudahkan umat Islam dan bukan Islam memahami satu sama lain,” kata beliau ketika dihubungi semalam.

Gan, seorang timbalan menteri, merupakan pemimpin MCA pertama bercakap secara terbuka dalam isu terbaru ini ekoran protes berkaitan dengan isu azan Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi di ibu negara.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan isu laungan azan Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi, yang didakwa diarah menghentikan penggunaan pembesar suara ekoran aduan seorang ahli MCA, sebagai “mainan politik” pihak tertentu untuk melaga-lagakan orang Islam dan orang bukan Islam.

KISAH IBU SURIANI DI DALAM PENJARA



Pada suatu hari, ketika menjadi Setiausaha Kawasan Tanjung Tualang, saya jatuh sakit kerana banyak hari berturut-turut bekerja sampai jauh malam. Sungguhpun begitu, kerana banyak kerja yang harus cepat diselesaikan, saya kobarkan semangat keluar ke kampung dan ke tepi bandar. Sewaktu pulang, saya merasa badan terlalu lemah, lalu meminta kawan-kawan bermalam di rumah massa yang terletak di hujung kampung. Untuk ke tempat penginapan masih jauh lagi. (telah saya ceritakan dalam bab 3). Rumah itu sudah tidak dihuni lagi, dindingnya ada yang dah terkoyak. Beberapa orang petugas penyusun massa dari regu kami balik ke rumah masing-masing; yang bermalam di rumah itu ialah saya, seorang pengawal peribadi, seorang "siao kui" dan seorang anasir cergas wanita.

Kebetulan pada malam itu askar fasis Jepun masuk kampung menjalankan pembersihan, menggeledah setiap rumah, menangkap massa dan sebagainya. Pada pagi itu, 28 Januari 1945 askar Jepun tiba di rumah tumpangan kami. Malangnya, pada masa giliran anasir cergas itu berkawal, dia tertidur. Askar Jepun menyerbu ke rumah. Begitu mengetahui Jepun datang, pengawal saya melakukan perlawanan yang gagah berani. Beliau terkorban dalam pertempuran. Saya yang sedang sakit segera bangun dan menerobos keluar melalui dinding belakang. Akan tetapi, beberapa orang askar Jepun yang sudah menunggu di situ menerkam. Saya jatuh ke tanah. Saya cuba melepaskan tembakan. Dua kali saya memetik picu, pistol revolver saya tidak meletup. Beberapa orang askar Jepun menindih belakang saya. Kerana terasa sangat marah, saya memaki mereka. Askar-askar Jepun itu menginjak-injak belakang saya dengan kasut dan menahan saya. Anasir cergas dan seorang "siao kui" tadi juga ditangkap bersama saya. Kami digiring ke dalam trak tentera Jepun. Saya lihat di dalamnya sudah terdapat sejumlah massa yang ditangkap, penuh sebuah trak tentera. Kami di bawa ke Ipoh.

Saya dan dua orang wanita lagi dikurung dalam satu sel. Pagi esoknya, pegawai Jepun mulai menjalankan soal siasat menanyakan bermacam-macam, soal organisasi anti-Jepun dan lain-lain. Tapi saya hanya jawab tak tahu sahaja. Soal siasat begini diadakan hampir setiap hari. Ada kalanya kerana merasa muak dengan pertanyaan mereka, saya tidak mahu menjawab. Pegawai Jepun marah dan menyeksa saya dengan teruknya. Mereka membakar badan saya dengan puntung rokok dan lain-lain. Saya selalu dipukul dan dipijak dengan kasut bot sehingga muntah bercampur darah.

Kemudian saya dikurung secara perseorangan. Tapi sel-sel yang menjadi jiran saya semuanya massa rakyat tempatan. Bila masa luang saya menyanyi lagu-lagu patriotik, lagu-lagu yang mengobarkan semangat dengan sekuat-kuatnya supaya orang lain dapat mendengar. Ada masa saya melantangkan semboyan-semboyan dan berucap secara ringkas seperti "Saudara-saudari harus tegap pendirian! Kemenangan akhir milik kita!" Dan lain-lain lagi. Pernah beberapa kali, ketika saya sedang bernyanyi kuat-kuat dan berucap kepada tahanan yang lain, askar Jepun menjirus air panas ke arah saya. Tapi saya melompat ke sana sini mengelakkan terkena air panas tersebut.

Pernah sekali saya mengukir tukul sabit, lambang PKM, di dinding bilik sel. Apabila askar Jepun nampak, dia sangat marah. Mereka merampas barang-barang saya, sehinggakan sepit rambut pun tidak dibenarkan berada di sisi saya. Mereka memberikan mangkuk kayu menggantikan mangkuk tembikar saya. Selain bimbang saya menggunakan benda itu untuk melukis dan menulis, juga bimbang saya gunakan untuk bunuh diri.

Setelah beberapa lama di penjara, fasis Jepun mencuba mengelabui mata saya dengan bermacam-macam teori karut marut. Dengan muka manis, pegawai Jepun memberitahu bahawa tentera Jepun datang ke sini untuk membantu rakyat di sini membebaskan diri dari penjajah British dalam rangka “Kemakmuran Asia Raya” Kerajaan Jepun. Katanya, kita sama-sama orang Asia. Pegawai itu menunjukkan kehandalan tentera Jepun dan betapa lemah dan tak bergunanya tentera British. Pernah pegawai itu bertanya bagaimana kesannya setelah tentera fasis Jepun membakar habis sebuah kampung dekat Ipoh yang bertujuan untuk menakut-nakutkan massa rakyat. Saya jawab, cara kejam ini akan lebih membangkitkan amarah orang ramai. Selain itu pegawai Jepun membawa pengkhianat untuk memujuk saya. Seorang pengkhianat cuba memberi nasihat dengan mengatakan: "Mengapa kamu terlalu keras kepala, orang yang lebih tinggi dari awak telah bekerjasama dengan tentera Jepun. Demi keselamatan, tiada jalan lain selain bekerjasama dengan tentera Jepun." Setelah dimaki oleh saya, pengkhianat itu berundur, gagal tanpa hasil.

Kekejaman fasis Jepun sudah diketahui umum. Oleh itu apabila ditangkap, saya hanya bersedia untuk berkorban pada bila-bila masa. Di dalam penjara yang sunyi sepi, saya selalu teringat kepada kawan-kawan pimpinan saya khasnya Ai Ke dan Chen Ping; teringat kepada kawan-kawan yang telah korban dan kawan-kawan seperjuangan yang sedang bertempur bermandi darah melawan fasis Jepun. Bila teringat mereka, saya menggenggam tangan kuat-kuat dan melafaz keazaman dalam hati: "Kawan-kawan, teruskan perjuangan hingga akhir, aku akan teguh tak berganjak biar mati sekalipun". Lebih-lebih lagi saya tidak lupa kepada semangat pengorbanan Lai Raifel. Surat terakhir beliau seolah-olah berdengung-dengung di telinga. Saya berazam mesti mencontohi beliau dan mengikut jejak langkah beliau. Peristiwa-peristiwa ini sering timbul berulang kali dalam diri saya menyebabkan saya merasa lebih yakin dapat memperteguh pendirian berhadapan dengan fasis Jepun yang ganas itu.

Layanan dalam penjara memang sangat buruk. Tidak ada selimut dan kain untuk tidur, tidur di atas simen menyebabkan saya diserang penyakit romatism. Mandi tanpa sabun, tak ada kain baju untuk bersalin, tidak ada berus gigi, saya mengambil sedikit daun untuk menggosok gigi, makanan tak berzat, jarang-jarang dapat sedikit ikan kering, itupun kira mujur.

Seksaan physical dan deraan jiwa dalam penjara, menyebabkan saya bukan saja mendapat penyakit romatism seumur hidup dan sakit dada tetapi juga dua perubahan pada tubuh saya. Kerana terkejut, perjalanan haid saya terhenti. Pernah saya diinjek oleh doktor penjara kerana demam, tapi selepas itu ingatan saya menjadi sangat lemah. Saya ragu-ragu apakah fasis Jepun sengaja injek ubat supaya hilang ingatan agar rahsia saya dapat dicungkil. Kedua-dua gejala tersebut beransur-ansur dipulihkan selepas keluar dari penjara.

Pengawal penjara kami kadang-kadang askar Jepun dan kadang-kadang Hei Ho saja. Hei Ho ini pokoknya orang Melayu, tidak bengis seperti askar Jepun. Mereka ada sedikit belas kasihan kepada tahanan. Oleh itu setiap kali Hei Ho datang, saya selalu mengambil kesempatan untuk memberikan penerangan kepadanya. Mereka juga simpati kepada saya. Pada waktu malam mereka curi-curi hantar sedikit makanan kepada saya. Ada sejenis roti diperbuat dari jagung sangat enak rasanya, mereka selalu menghantarnya kepada saya. Setiap kali mereka menghantar nasi, saya meminta mereka berikan sebahagian nasi saya untuk tahanan-tahanan lain yang kuat makan. Seorang Hei Ho yang agak rapat dengan saya pernah menunjukkan satu resit yang membuktikan dia pernah memberi derma kepada organisasi anti-Jepun. Mereka tahu Jepun akan kalah masa akan datang, sebab itu mereka perlu cari bukti untuk menunjukkan mereka ada hubungan atau menyokong perjuangan anti-Jepun.

Pencerobohan fasis Jepun telah membangkitkan perjuangan besar rakyat berbagai lapisan. Perang Anti-Jepun marak berkobar-kobar laksana api membakar padang lalang. Fasis Jepun akhirnya telah terjerumus ke dalam rawa-rawa perang yang tak bertepi. Pada 15 Ogos, kerajaan Jepun telah mengumumkan penyerahan diri.

Hari itu, seorang pegawai Jepun datang membuka pintu bilik kami dan memberitahu: "Kerajaan Jepun telah mengumumkan penyerahan diri. Sekarang kamu semua dibebaskan". Mendengar pengakuan itu, saya merasa besar hati, ingin melompat-lompat dan berteriak-teriak sepuas hati rasanya. Saya segera keluar mencari kereta untuk balik ke Tanjung Tualang. Sepanjang perjalanan, saya nampak Tentera Anti-Jepun telah berkawal di sana sini. Ada juga pasukan yang memeriksa saya. Saya memberitahu mereka bahawa saya baru keluar dari penjara.

Di Tanjung Tualang suasananya telah berada di kemuncak kehangatan. Orang ramai berhimpun menyambut kemenangan Perang Anti-Jepun. Bendera PKM dan TAJRM berkibaran megah di sana sini ditiup angin. Saya yang baru keluar dari penjara dikerumuni kawan-kawan dan massa rakyat. Mereka yang kenal rapat memeluk dan mencium saya tanda kesyukuran. Saya merasa sangat bangga dan bertuah, seolah-olah baru tiba ke sebuah dunia yang serba baru.

Ketika saya menceritakan kisah dalam tahanan fasis Jepun, Abdullah C.D. memberitahu bahawa masa itu dia yang memimpin pasukan lasykar rakyat Lambor, juga mendengar berita tentang saya kena tangkap dari anggota Hei Ho. Hei Ho itu mengatakan "Wanita itu sangat berani". Abdullah C.D. memberitahu lagi bahawa: “kemudian ketika kita berada dalam pasukan propaganda di Teronoh, bekas Hei Ho itu datang. Sambil menunjukkan jarinya kepada awak, dia berkata: ’Inilah orangnya yang sangat berani dalam penjara’".
---
dipetik dari Memoir Suriani Abdullah: Setengah Abad Dalam Perjuangan,

Sekitar Majlis TGNA bersama Bloggers


Kuala Lumpur-Malam tadi telah berlangsungnya Majlis Ramah Mesra dan Dialog antara Tuan Guru Nik Aziz bersama blogger Pakatan Rakyat di Hotel Grand Season.

Majlis yang bermula sekitar jam 9 malam itu mendapat sambutan di luar jangkaan di mana lebih kurang 200 orang peserta telah hadir. Majlis gilang gemilang yang diadakan di bawah Kerajaan Negeri Kelantan itu turut di hadiri beberapa pimpinan negeri Kelantan dan pimpinan PAS Pusat.

Inisiatif kerajaan negeri Kelantan bagi menjayakan program bersama blogger itu di lihat suatu perkara yang amat dititik beratkan dan ia juga sebagai bukti bahawa peranan blogger di dalam arus media baru hari ini begitu penting dalam menyebar luaskan lagi maklumat memandangkan akhir-akhir ini terlalu banyak maklumat palsu dan fitnah yang di lakukan oleh segelintir blogger yang tidak faham peranan mereka.

Justeru itu Majlis Ramah Mesra yang di adakan ini antaranya bertujuan bagi memberi penekanan kepada blogger-blogger khususnya blogger Pakatan Rakyat tentang tatatusila dan adab-adab menyampaikan maklumat secara tepat dan telus melalui dialog antara pimpinan kerajaan negeri Kelantan dan PAS Pusat di dalam lontaran persoalan dan pandangan daripada blogger yang hadir.

*** Cuba cari yang mana satu Abu Nawas keh keh keh...sapa betui abu Nawas kasi hadiah Potret Lebai Zan kah kah kah

To Live Is to Die

free counters

Eye of the Beholder

Dyers Eve