Blackend Is The End

Khamis, 7 Julai 2011

SEORANG GADIS INDONESIA PULA TAMPIL BUAT LAPORAN TERHADAP DIN BINJAI DI SAAT AKHIR PERHIMPUNAN BERSIH

Seorang wanita hari (Gambar sebelah) ini telah membuat laporan yang dia telah di ganggu oleh Blogger Din Binjai ketika dia sedang dalam kedatangan haid sambil mendaki pokok binjai di permatang binjai.

Wanita itu berkata asal usul nama Din Binjai ialah di ambil semperna pokok binjai yang wanita itu panjat dan din binjai pulak berada di bawah pokok binjai itu .

Kah kah kah..Sori sori berita di atas adalah palsu tapi berita yang sebenar adalah di bawah ni.








Ini berita kawan baik Din Binjai yang nama rais Bin Yatim kah kah kah.

Rais Yatim tak kasi bikin demo kat stadium kah kah kah. Apa pasai kawan baik Din Binjai ni tak kasi buat kat stadium.?

Sebab Bersih nak bikin Bersih tapi kawan baik Din Binjai ni nak bikin kotor kah kah kah

Puak puak yang sokong Bersih ni memang tak boleh pakai. Ada otak tak mau guna ada hati tak ada perasaan. Selepas tak boleh bikin demo kat luar depa nak berdemo kat dalam stadium pulak.

Depa tak pernah pikiaq ka yang stadium merdeka tu hanyalah untuk perkara2 yang baik2 saja bukan pekara yang tak baik macam depa nak buat.

Daripada buat perhimpunan yang tak ada makna tu lebih baik buat perhimpunan bibik2. Jika Ambiga betul2 iklas dalam memperjuangkan kebebasan rakyat sepatutnya Ambiga dan Bersih kena buat perhimpunan bibik satu malaysia.

Himpun semua bibik2 yang bekerja atau yang pernah kerja di malaysia. Ala ala reunion gitu kemudian kita jemput salah sorang dari bibik2 tu kasi ceramah macam mana dia(bibik) kena kongkek dengan Anak Yatim.

Minta bibik tu cerita rumah Anak Yatim mana yang dia keja dan telah di kongkek tu. Lepas tu kita panggil semua Anak2 Yatim kat dalam Malaysia ni naik atas pentas. Antara semua anak2 Yatim tu kita tengok sapa yang ada bibik dan antara semua anak yatim yang ada bibik tu pula sapa pulak anak yatim yang suka mengongkek bibik.. kah kah kah

Aku rasa Din Binjai mesti setuju dengan cadangan aku ni kah kah kah.

Buat Ambiga dan Bersih lupakanlah hasrat nak adakan himpunan kat stadium tu sebab hari tu Din Binjai nak buat reunion bibik semalaysia kah kah kah

Memori bersama Saudara Choo Chon Kai PSM


Pada tahun 2001, semasa saya masih menuntut di Universiti Sains Malaysia satu peristiwa bersejarah telah berlaku. Dua orang pelajar tahun akhir diambil tindakan tatatertib oleh HEP dibawah Seksyen 15, Kaedah-kaedah Institusi Pelajaran (Tatatertib). Kedua-dua pelajar ini diambil tindakan tatatertib kerana memberi kenyataan akhbar dan salah seorang daripada mereka menyimpan badge Mansuhkan ISA. Kedua-dua pelajar ini bernama Lee Yen Ting, Pengerusi Persatuan Bahasa Tionghua (PBT) dan Setiausaha Agungnya Choo Chon Kai..

Selepas beberapa bulan kejadian ini, saya telah mendapat peluang untuk berjumpa dengan salah seorang aktivis pelajar ini. Beliau adalah saudara Choo Chon Kai. Perwatakan saudara Chon Kai yang cukup sederhana menarik hati saya. Saya bertemu dengannya di dalam satu mesyuarat Kumpulan Kemajuan Masyarakat (KKM), sebuah kumpulan akar umbi yang bekerja rapat dengan pekerja-pekerja ladang dan kilang. Di dalam mesyuarat ini, saudara Chon Kai telah menyatakan hasratnya bekerja dengan KKM dan telah diberi tugas mengorganisasi perjuangan Pekerja Ladang Sungai Getah pada tahun 2002 yang berjuang mendapat tenaga elektrik dan air.

Setiap minggu, saya bersama Saudari Kalai Joethi dan Chon Kai melawat pekerja Ladang Sungai Getah. Sewaktu saya bekerja dengan Chon Kai, saya dapat melihat keazaman beliau menolong pekerja yang ditindas. Beliau tegas dengan pendiriannya. Pada waktu itu, Chon kai telah pun mula bekerja sebagai coordinator SUARAM di Pulau Pinang. Semangat aktivisme menjadi nadi perjuangan saudara Chon Kai.

Selepas graduasi, saya telah meninggalkan USM dan mula melakukan kerja-kerja akar umbi bersama Community Development Centre (CDC). Saya masih dapat berjumpa dengan Chon Kai di dalam mesyuarat-mesyuarat JERIT. Chon Kai kelihatan lebih matang dalam hujahannya. Idea-ideanya berasaskan sosialisme. Chon Kai menjadi ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM). Beliau menjadi ahli pusat Biro Antarabangsa. Beliau telah banyak menyumbang kepada perjuangan PSM. Beliau banyak mengajar lagu-lagu perjuangan dan juga mengubah lagu-lagu tersebut.

Saya masih tidak dapat menerima hakikat beliau telah ditangkap di bawah Ordinan Darurat. Ini merupakan satu diskriminasi yang dilakukan kepada aktivis-aktivis muda seperti saudara Chon Kai. Pemerintah rakus dengan kuasanya dan mengekang kebebasan saudara Chon Kai. Semasa beliau dilawati oleh komrad PSM sewaktu beliau di dalam tahanan polis, saudara Chon Kai mengatakan pihak pemerintah dan polis telah melakukan kesalahan besar kerana penahanan beliau bukan melumpuhkan semangatnya malah menjadikan beliau lebih kuat untuk berjuang.

Penahanan enam orang aktivis PSM dengan menggunakan Ordinan Darurat merupakan satu tindakan mencabuli hak asasi mereka. Semua rakyat mempunyai hak untuk perbicaraan di mahkamah. Malangnya, keenam-enam komrad PSM ini tidak mendapat akses kepada peguam bela mereka. Kesemua hak mereka dicabuli oleh Kerajaan BN dan PDRM. Saya sebagai komradnya, saya akan berjuang untuk pembebasan saudara Chon Kai dan lima komrad-komrad yang lain. Mereka merupakan tahanan politik dan bukannya penjenayah. Mereka ditahan kerana bercakap benar dan menolong rakyat marhen untuk mendapat keadilan. Penindasan sebegini tidak patut berlaku ke atas aktivis-aktivis pro Rakyat. Namun kami akan berjuang untuk pembebasan kesemua 6 aktivis PSM dari tahanan EO. Selagi nyawa dalam diri, perjuangan ini tidak akan terhenti.

Salam perjuangan.

Nithiyavani PSM

To Live Is to Die

free counters

Eye of the Beholder

Dyers Eve