Blackend Is The End

Khamis, 4 Ogos 2011

KETUA WANITA UMNO BERJIWA RAKYAT



Khatijah Sidek dilahirkan di Sumatera begitu aktif memperjuangkan kemerdekaan daripada Belanda serta membela hak dan kedudukan wanita di Indonesia. Atas dasar ini juga beliau telah berhijrah ke Tanah Melayu untuk menggerakkan perjuangan kaum wanita menentang penjajah. Beliau pernah meringkuk dalam penjara Singapura selama dua tahun. Lebih menyedihkan, beliau telah hamil dan melahirkan anak sulung beliau di dalam penjara.

Beliau menyertai UMNO pada tahun 1953 dan telah menjawat jawatan Setiausaha Kaum Ibu dan Ketua Kaum Ibu. Sepanjang tempoh tiga tahun (1953-1956) memimpin Kaum Ibu, Khatijah telah berjaya memujuk hampir 10,000 orang wanita untuk menyertai UMNO.

Kehadiran beliau di dalam UMNO tidak disenangi oleh ahli dan pemimpin UMNO yang sederhana. Khatijah dari awal lagi mengkritik secara terbuka, pendirian sederhana pemimpin UMNO, yang menurut beliau, takut untuk berjuang ke arah kemerdekaan, malah sangat takut untuk meneriakkan slogan Merdeka (Slogan UMNO ketika itu adalah Hidup Melayu).

Khatijah Sidek adalah pemimpin wanita UMNO pertama yang begitu lantang menyuarakan hak wanita secara terbuka. Dalam Persidangan Agung UMNO 1953, beliau dengan lantang telah menuntut supaya bilangan perwakilan dari ahli wanita ditambah. Kelantangan beliau menimbulkan rasa resah di kalangan pemimpin dan ahli UMNO lalu membawa kepada pemecatan beliau dari UMNO pada tahun 1956.

Tarikh kemerdekaan merupakan saat yang mengharukan bila beliau hadir sebagi rakyat biasa, hanya menyaksikan dari jauh, rakan-rakan beliau di dalam UMNO sudah menjadi menteri di pentas utama. Jasa beliau memperkukuhkan UMNO dan menambah sokongan dari kaum wanita tidak dikenang. Wanita UMNO mengerumuni, memeluk dan menangis bila melihat beliau. Ada yang berkata`Ibu, kau yang mencurahkan titik peluh, tapi orang lain yang menuai hasil daripada benih yang ibu tanam. Sungguh tak adil...'

Sepanjang hayatnya, beliau merupakan seorang pemimpin yang melalui kehidupan yang sangat susah. Sebagai isteri kedua, beliau disisihkan oleh keluarga, dan hanya menumpang tinggal di bilik kecil di klinik milik suaminya, bersama dengan empat orang anaknya.

Khatijah Sidek diterima kembali ke dalam UMNO pada tahun 1972 ketika sudah semakin uzur. Beliau meninggal pada tahun 1982 di Kuala Lumpur ketika berusia 64 tahun, dalam keadaan miskin tanpa harta dan juga tanpa sebarang pengiktirafan dan penghargaan negara.

DI LIWAT KETIKA SESI SUAI KENAL.


Ini cerita orang mengaji agama, mak pak hantaq mengaji agama nak kasi bila besaq nanti boleh jadi orang kaya sebab boleh collect duit rata masjid yang dia pulak pi tutuh juboq kawan,

Apa nak jadi dengan budak sekolah agama ni? Orang sekolah kebangsaan pun tak pakai seluaq pendek tapi depa dok kat sekolah lebai tak pernah bukak tapi balik mai rumah pakai seluaq pendek macam orang tak dak agama...

Budak pompuan sekolah cina pun tak bukak tudung tapi budak sekolah agama bukan saja bukak tudung tapi semua habis depa bukak. \

Ermm ntah la...

BERITA TERKINI :ANWAR JATUH DAN PITAM SELEPAS BERSAHUR DI RUMAH NURUL IZZAH,

Ketua pembangkang Anwar Ibrahim telah di masukkan ke hospital sebentar tadi kerana jatuh di hadapan rumah anaknnya Nurul Izzah sewaktu beliau baru selesai bersahur..

Kejadian yang tidak di duga itu sempat di lihat oleh seorang wanita separuh umur yang kebetulan sedang berjogging di situ.

Sehingga berita ini di tulis Nurul Izzah telah memaklumkan kepada Abu Nawas bahawa bapanya sudah tidak dapat di selamatkan lagi. Ini adalah berdasarkan laporan doktor yang di terimanya di bawah ini :-

kah kah kah..ini buklan laporan doktor tapi ini laporan puak2 panglima jihad berahim ali kah kah. Berahim Ali dan puak2nya sudah panas hati sebab macam2 bikin tapi orang semua main gelak2 saja kah kah kah.

Hari tu mau jihad dengan ambiga tapi bila ambiga datang berahim ali lari lintang pukang kerana takutkan Ambiga kah kah kah. Lepas tu Berahim Ali nak kasi budak2 UiTM piala syok sendiri kah ah kah.

Semua serba tak kena, bikin itu orang gelak bikin ini orang gelak kah kah kah. Hari ini Berahim Geli dengan panlima jihadnya nak hantaq memo pulak pada agong tapi apa pasal hantaq dekat pintu pagaq saja. Tak kan pahlawan jihad barisan hadapan nak jumpak agong pun kat pintu pagaq saja kah kah kah. Itu bukan panglima jihad tapi itu namanya anjing kurap kah kah kah.

Ambiga yang menderhaka pun boleh lepak2 dengan Agong tapi Berahim Ali dan pahlawan jihad cuma boleh jumpak agong kat pintu pagaq saja kah kah kah.

Lawak lawak sambil lawak sambil kesian kah kah kah...

To Live Is to Die

free counters

Eye of the Beholder

Dyers Eve