To Live Is to Die

free counters

Selasa, 6 September 2011

ISU BUKIT KEPONG: JAWAPAN RASMI DARIPADA BEKAS PERAJURIT REJIMEN KE 10 PARTI KOMUNIS MALAYA

Berikut adalah jawapan terus daripada Bekas anggota Rejimen ke10 Parti Komunis Malaya di atas isu Bukit kepong yang di bangkitkan oleh Mat Sabu.

Jawapan tersebut adalah setelah Abu Nawas siarkan kisah sebenar Bukit Kepong di dalam blog ini dan kemudiannya di panjangkan oleh blogger PENJUAL UBAT di dalam blognya dan Forum Tranungkite.

Mat Amin juga adalah pengendali blog
iaitu blog rasmi bekas perajurit Rejimen ke 10 di perkampungan Sukhirin Selatan Thailand..

SEJARAH PENUBUHAN REJIMEN KE10 PARTI KOMUNIS MALAYA BAHAGIAN 5

Tanpa mendapat sokongan massa, Rejimen Ke-10 tak akan dapat melancarkan perjuangan menentang kaum penjajah British. Walaupun dengan alat persenjataan yang paling rendah mutunya berbanding dengan kekuatan penjajah British yang mendapat sokongan dari Amerika Syarikat, Rejimen Ke-10 dapat melancarkan perjuangan yang menggelora dan menimpakan pukulan yang teruk ke atas penjajah British.

Salah satu syarat pentingnya ialah sokongan kuat massa rakyat. Walaupun kaum penjajah dan talibarut-talibarutnya menggembar gemburkan kononnya Rejimen Ke-10 tidak mendapat sokongan massa rakyat, tetapi kenyataan sebenarnya tidaklah demikian. Rejimen Ke-10 itu sendiri adalah lahir dari massa rakyat terutamanya kaum tani Melayu yang luas dan mendapat sokongan massa rakyat.
Perjuangan pahit maung dari 1948 – 1953 sudah cukup memberi bukti bahawa Rejimen Ke-10 mendapat sokongan sekuat tenaga dan tulus ikhlas dari massa rakyat.

Warga Lubuk Kawah adalah salah satu contoh yang menonjol memberikan sokongan yang tak berbelah bagi kepada Rejimen Ke-10. Boleh dikatakan berbagai peringkat penduduknya memberikan sokongan kepada pasukan. Guru-guru agama kampung ini mempunyai pandangan yang luas dan progresif. Mereka menanam semangat patriotik dan jiwa merdeka di kalangan murid-muridnya serta menyeru mereka menyertai perjuangan bersenjata menentang penjajah British untuk kemerdekaan tanah air.

Tanpa mengira mara bahaya, massa revolusioner di sini tak putus-putus membekalkan pasukan dengan bahan-bahan makanan, alat-alat kelengkapan termasuk sejumlah senjata, peluru dan lain-lain. Sejak dari masa penyelenggaraan Sekolah Parti Kem Se-Malaya pada Jun 1948 hinggalah basis ini ditinggalkan pada tahun 1953, ia terus menerus memberikan sokongan yang tegug kepada pasukan Rejimen Ke-10 (kecuali pada masa 2 kali massa dihalau dari kampung itu). Massa revolusioner aktif memberikan derma dan lain-lain untuk pasukan. Gembar-gembur kaum penjajah konon Rejimen Ke-10 telah berpecah belah dan hancur selepas peristiwa Padang Piol pada bulan November 1949 itu sedikitpun tidak menggoyangkan pendirian massa kampung ini. Mereka penuh yakin kepada pasukan dan terus menerus memberikan sokongan yang amat berharga.

Ada sebuah keluarga petani revolusioner di kampung ini yang sejak awal-awal lagi telah menyokong revolusi. Petani tua ini tak sayang membekalkan pasukan; dalam beberapa kali gerakan pendermaan yang dianjurkan, dia telah mendermakan ratusan gantang padi atau beras kepada pasukan. Dua orang puteranya diserahkan masuk pasukan, kedua-duanya telah gugur dengan gagah perwira di medan pertempuran. Seorang lagi anaknya ditangkap kaum penjajah. Di hadapan dugaan yang berat, petani tua ini teguh pendirian, sedikitpun tidak patah semangat dan terus menerus memberikan sumbangan kepada pasukan.

Yang paling memberangsangkan lagi ialah massa revolusioner kampung ini dengan penuh kerelaan menyerahkan 40 orang putera-puteri terpuji mereka memasuki Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya. Di kampung hanya tinggal beberapa orang yang sudah berumur serta kanak-kanak. Mereka berpesan kepada anak-anak mereka supaya berjuang terus, sekali-kali jangan patah di tengah jalan, apa lagi menjadi pengkhianat.

Siti Mariam Idris - salah seorang puteri terpuji
Lubuk Kawah
yang menyertai pasukan Rejimen Ke-10.

Apabila terbentuknya pasukan asas 17 orang dan lebih-lebih lagi setelah Rejimen Ke-10 dirasmikan pada bulan Mei 1949, massa kampung ini melonjak-lonjak gembira. Mereka menjadi lebih terberangsang lagi kerana mempunyai tentera mereka sendiri melawan penjajah British dan membela kepentingan rakyat.

Pada tahun 1949, selama lebih setengah tahun, sebuah platun besar iaitu Platun Ke-5 telah bertapak di basis ini. Sebahagian besar anggota platun tersebut terdiri dari pemuda pemudi Kampung Lubuk Kawah. Untuk mematahkan kecongkakan kaum penjajah dan membangkitkan massa rakyat, kawan-kawan platun tersebut telah melancarkan sederetan tindakan-tindakan militer, menyerang pos-pos pasukan penjajah dan merampas senjata-senjata.

Sepanjang proses perjuangan bersenjata baik di Temerloh mahupun di kawasan sempadan, pemuda-pemudi kampung ini yang menyertai Rejimen Ke-10 telah memberikan sumbangan yang mulia kepada usaha kemerdekaan tanah air.

SEJARAH PENUBUHAN REJIMEN KE10 PARTI KOMUNIS MALAYA BAHAGIAN 4


Pada masa awal Undang-undang Darurat, daerah Temerloh yang luas bertaburan kampung-kampung petani Melayu yang menjadi pangkalan pasukan gerila Rejimen Ke-10. Kampung Lubuk Kawah adalah salah sebuah kampung sedemikian.

Kampung revolusioner ini dipagari oleh hutan yang kecil sahaja. Di sisinya terbentang Sungai Pahang yang mengalir beralun-alun sepanjang tahun. Kebanyakan penduduknya terdiri dari kaum tani miskin dan tani sedang lapisan bawah.
Walaupun kampung ini kecil dengan belasan buah rumah dan penduduknya hanya 90 orang sahaja namun ia memiliki kisah-kisah revolusioner yang kaya raya dan mengkagumkan. Ia adalah sebuah basis kecil yang ulung bagi Rejimen Ke-10.

Rakyat dan hanya rakyatlah yang merupakan tenaga penggerak yang menciptakan sejarah dunia. Peranan yang dimainkan oleh massa rakyat revolusioner Lubuk Kawah serta sokongan yang telah mereka curahkan kepada revolusi merupakan sumbangan-sumbangan yang amat berharga kepada perjuangan bersenjata.

Sejak dari masa perang Bahaman hinggalah ke masa Perang Anti-Jepun, melalui masa aman (selepas Jepun kalah hingga darurat) membawa kepada Perang Pembebasan Nasional Anti-British, massa revolusioner kampung ini bertekad teguh dan dengan semangat patriotisme yang berkobar-kobar telah bangkit berjuang melawan penjajahan demi membela kampung halaman dan demi kemerdekaan tanah air.

Di masa Perang Anti-Jepun, pemuda-pemudanya secara rahsia telah mendirikan persatuan anti-Jepun, melakukan kerja kawalan, mengutip derma, mencari berbagai maklumat tentang musuh dan lain-lain. Apabila fasis Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945, massa kampung Lubuk Kawah turut serta mengambil bahagian dalam perarakan di bandar Temerloh bagi merayakan kemenagan perang anti-fasis itu.

Pada masa aman, pengaruh PKM PKMM, API AWAS, Barisan Tani dan kemudian PETA berurat berakar di kampung ini. Massa kampung khasnya pemuda pemudi revolusioner telah memupuk aktivis-aktivis baru dalam berbagai lapangan. Anggota-anggotanya menubuh dan mengelolakan sebuah kedai syarikat kerjasama, mengerjakan kebun syarikat, mengelolakan 2 buah motobot syarikat, mengadakan aktiviti bergotong royong kampung seperti menanam padi, menyemai dan menumbuk padi, mengadakan pakatan sekampung untuk khairat kematian dan lain-lain.

Mereka sering mengadakan perbincangan-perbincangan mengenai pergolakan politik tanah air, mengadakan perbarisan, menaikkan bendara, menganjurkan rapat umum anti-British dan lain-lain. Apabila API diharamkan dan cawangannya ditutup, pemuda-pemuda revolusioner kampung mendirikan pula PETA. Gerakan PETA setengah terbuka dan setengah rahsia. Anggota-anggota PETA disusun bergerup-gerup belajar dalil-dalil revolusi secara rahsia di bawah bimbingan kader-kader parti di bawah tanah. Pada bulan April 1948, anggota-anggota PKMM, PETA dan AWAS tempatan telah menghantar perwakilan ke Kongres Kebangsaan PETA dan sama-sama mengambil bahagian dalam perarakan besar-besaran di Temerloh pada akhir kongres itu.

Ketika diadakan Sekolah Parti Kem Se-Malaya yang diadakan di kawasan hutan berhampiran Lubuk Kawah, massa revolusioner kampung ini telah memainkan peranan penting. Mereka aktif menghulurkan derma dalam berbagai bentuk untuk mendukung sekolah parti tersebut. Setiap buah rumah telah memberikan 50 gantang padi atau lebih. Ada keluarga-keluarga petani yang mendermakan ratusan gantang. Apabila padi dikumpulkan, anggota-anggota pergerakan wanita sibuk mengorganais aktiviti menumbuk padi secara bergotong royong di kalangan orang ramai.

Massa revolusioner kampung ini menghadapi ujian-ujian lebih berat setelah diisytiharkan Undang-undang Darurat. Pemuda pemudi revolusioner, kader-kader dan anggota PKMM, PETA, AWAS dan Barisan Tani Malaya tempatan dengan semangat yang menyala-nyala telah menyahut seruan PKM dan berdahulu kemudian memanggul senjata menceburkan diri dalam pasukan gerila.

Kaum penjajah British semakin bermaharajalela di merata kampung mengugut, menangkap bahkan membunuh orang ramai untuk memutuskan hubungan antara pasukan-pasukan gerila di hutan dengan massa rakyat. Akan tetapi massa revolusioner kampung Lubuk Kawah sekali-kali tidak tunduk di hadapan terror putih musuh. Biar keadaan betapa sulit sekalipun, mereka tetap berpendirian teguh, dengan hangat menyokong dan mendukung pasukan gerila walaupun diugut, dipenjarakan, disiksa bahankan dihukum gantung.

SEJARAH PENUBUHAN REJIMEN KE10 PARTI KOMUNIS MALAYA BAHAGIAN 3

Pada bulan April 1948, PETA telah mengadakan kongres kebangsaan selama 3 hari 3 malam di bandar Temerloh dengan dihadiri oleh wakil-wakil berbagai negeri dari seluruh Malaya. Di kemuncaknya, kongres telah memutuskan untuk mengadakan perarakan secara besar-besaran walaupun diharamkan oleh penjajah British. Mencium berita itu, penjajah telah mengarahkan anggota-anggota polisnya dari Betong dan Raub ke Temerloh. Polis-polis itu bersiap sedia dengan benet terhunus dihujung senapang masing-masing untuk menggugat para perwakilan Kongres dan rakyat ramai yang sedang menunggu perarakan dimulakan. Akan tetapi, semangat massa rakyat bukan saja tak tergertak jatuh, sebaliknya kemarahan mereka semakin meluap-luap. Mereka berpekik dengan lantang: “Mesti berarak!” “Jangan takut pada benet!” “Keras lawan keras!” dan lain-lain slogan yang militan.

Pada pukul 10 pagi, perarakan dimulakan dengan dipelopori oleh anggota-anggota PETA, AWAS, PKMM dan Barisan Tani Malaya. Lebih dari 5,000 pemuda dan wanita revolusioner bersama massa rakyat yang luas telah mengambil bahagian dalam perarakan itu. 2 helai bendera dikibarkan dengan megah, satu helai bendera merah putih berbintang 12 (bendera PUTERA-AMCJA dan juga lambang Malaya merdeka) yang melambangkan kesatuan negara kita yang mengandungi 12 buah negeri bahagian), satu helai lagi bendera AWAS yang tersulam dengan gambar Clara Zetkin. Peserta-peserta perarakan menjulang tinggi-tinggi beratus-ratus sepanduk, cogan kata dan slogan-slogan revolusioner yang bertuliskan kata-kata seperti

“MERDEKA!MERDEKA!”,

“SEMUA BANGSA BERSATU LAWAN PENJAJAH BRITISH!”

“PENJAJAH BRITISH NYAHLAH DARI MALAYA!”

danl ain-lain. Di samping itu sorak dan pekikan-pekikan “MERDEKA” berkumandang di angkasa raya dengan tak henti-hentinya.

Merah Putih Berbintang 12
lambang Putera-Amcja. Ia adalah lambang
Malaya Merdeka pertama yang pernah diajukan
kepada dunia - pertama kali dikibarkan sebagai lambang
Malaya merdeka oleh wakil Malaya di Sidang Serantau Asia
di New Delhi tahun 1947.

Liga Pemuda Demokratik pula telah mengirimkan pasukan pancaragamnya untuk mengiringi perarakan itu. Ini menyebabkan barisan perarakan tenggelam dalam semangat tempur yang semakin meluap-luap. Biarpun benet pasukan bersenjata penjajah British berkilat-kilat menunggu di hadapan, mereka terus maju tak gentar!

Apabila barisan perarakan sampai di jalan besar bandar Temerloh, barisan hadapan telah berhadapan dengan sepasukan polis yang diketuai oleh OCPD kulit putih. Walaupun polis-polis itu melodkan (memasukkan peluru) senapang mereka, akan tetapi pemuda-pemuda dan wanita-wanita revolusioner itu merempuh ke depan menjulang tinggi-tinggi panji revolusioner hingga berlakulah pergelutan dengan polis penjajah. Para pemuda dan wanita revolusioner yang sebahagiannya mempunyai senjata tersembunyi di badan masing-masing, bersiap sedia melakukan pertempuran dengan polis sekiranya polis bertindak dengan lebih ganas lagi. Beberapa orang dari mengacu-acukan tinju mereka ke batang hidung OCPD kulit putih yang congkak itu. Seorang pemuda revolusioner menggenggam erat-erat pistolnya dan bersumpah akan menembak mati si bedebah itu sekiranya polis menembak peserta-peserta perarakan. Akhirnya OCPD kulit putih itu dibelasah oleh seorang pemudi revolusioner anggota AWAS dengan tiang bendera sehingga ia jatuh terduduk. Musuh gementar ketakutan lalu undur beberapa langkah. Barisan perarakan mara terus hingga ke padang rapat umum.

Walaupun matahari panas terik di atas kepala tapi, rapat umum itu semakin lama semakin rancak. Ucapan demi ucapan dari tiap-tiap wakil mendapat tepukan yang bergemuruh. Hampir pukul 1.00 tengah hari, barulah rapat umum itu bersurai untuk menunggu malamnya bagi mengadakan pertunjukan pentas yang revolusioner.

Pada malam itu, panggung sandiwara yang dihias dengan slogan-slogan dan sepanduk-sepanduk bermandi cahaya lampu elektrik yang berwarna warni manakala padang pertunjukan penuh sesak dengan penonton dari berbagai kaum. Setelah lagu pembukaan “Tanahair Ku” selesai dimainkan, pengerusi majlis tampil ke pantas membuat ucapan yang berapi-api dan penuh bersemangat dengan mendapat tepukan yang membadai dari para penonton. Semasa pertunjukan itu berjalan, 4 platun askar Gurkha, 2 platun polis dan berpuluh-puluh orang intelijen penjajah ditempatkan di sekeliling padang pertunjukan sementara sejumlah askar lagi ditempatkan di Mentakab sebagai kekuatan rizaf.

Pasukan penjajah yang bersenjata lengkap itu berkali-kali menyerbu ke panggung untuk menghalang dan membubarkan pementasa itu serta memberkas petugas-petugasnya. Akan tetapi, penyerbuan-penyerbuan penjajah itu telah dilawan dengan keras dan gagah berani oleh pasukan pengawal sandiwara sehingga nyaris-nyaris berlaku pertempuran. Akhirnya musuh mendapat hidung panjang lalu berundur dari situ. Pertunjukan itu diteruskan hingga selesai pukul 12 malam dengan mendapat sambutan yang sehangat-hangatnya dari para hadirin.

Massa rakyat mendapat pemberangsangan yang sangat besar dari kongres, perarakan serta pertunjukan itu. Lebih-lebih lagi dalam rapat-rapat umum tersebut, wakil-wakil yang berucap berkali-kali menyebut semangat Bahaman seperti “Darah Bahaman mesti ditebus dari penjajah British”, “Anak Temerloh adalah keturunan Bahaman” dan lain-lain.

Pada 1 Mei 1948, di bandar Mentakab (6 batu dari Temerloh) telah diadakan pula perarakan untuk menyambut Hari Pekerja Antara Bangsa 1 Mei. Pada mulanya penjajah British melarang perarakan itu, akan tetapi, anggota-anggota Liga Pemuda Demokratik, PKMM dan lain-lain organisasi-organisasi yang menganjurkan perarakan itu tidak mempedulikan larangan kaum penjajah dan menjadi pelopor meneruskan perarakan. OCPD kulait putih yang telah dihajar dengan secukupnya beberapa minggu sebelum itu langsung tidak berani turun dari kereta. Perarakan berlangsung tanpa gangguan.

SEJARAH PENUBUHAN REJIMEN KE10 PARTI KOMUNIS MALAYA BAHAGIAN 2


Temerloh telahpun terkenal dengan Perang Bahaman, perang orang Melayu menentang penjajah British yang paling lama dan paling luas sekilnya yang pernah berlaku di negara kita. Secara lahirnya perang itu telah gagal. Akan tetapi perang itu telah mencambahkan benih patriotism revolusioner. Ditilik secara keseluruhan perjuangan rakyat negara kita, Perang Bahaman sebetulnya belum selesai. Dari masa ke masa, dari tahap ke tahap, kita saksikan putera puteri Sungai Pahang sentiasa bangkit silih berganti meneruskan cita-cita angkatan terdahulu untuk sebuah masyarakat yang benar-benar merdeka, bebas, adil dan saksama untuk seluruh rakyat.


Dalam tahun-tahun 30-40 an, rakyat kedua belah tebing Sungai Pahang telah menyaksikan kebangkitan baru perjuangan untuk kemerdekaan yang dipelopori KMM (Kesatuan Melayu Muda).

Dalam masa pendudukan fasis Jepun, rakyat Temerloh khususnya kaum tani menyambut seruan PKM dan dengan antusias memberikan sokongan dan dukungan yang sehangat-hangatnya kepada TAJRM. Banyak kampung telah menjadi pangkalan gerila Anti-Jepun.

Pada masa aman (selepas Jepun kalah dan menjelang darurat) Temerloh telah menjadi salah satu pusat yang penting pergerakan revolusioner di Malaya. Pengaruh PKM berkembang dengan pesat dan meluas di Temerloh hingga dapat saling berkoordinasai dengan organisasi-organisasi revolusioner dan anti-penjajah di sana. Pejabat PKM yang didirikan secara terbuka waktu itu di Kuala Lumpur telah dikunjungi dengan tak putus-putus oleh massa rakyat berbagai bangsa dari seluruh pelusuk tanah air termasuk rakyat revolusioner bangsa Melayu dari Temerloh.

Di bawah dorongan situasi revolusioner, ramai pemuda-pemuda Melayu Temerloh menceburkan diri menjadi Angota Liga Pemuda Demokratik yang dipimpin oleh PKM. Di samping itu terdapat juga organisasi-organisasi revolusioner yang patriotik-demokratik yang bekerjasama dengan PKM seperti PKMM, API, AWAS, Barisan Tani Malaya dan kemudian PETA telah didirikan satu demi satu dengan Temerloh sebagai salah sebuah pusat perkembangan yang sangat penting. Pemuda pemudi bahkan orang-orang dewasa Melayu dengan aktif menerjunkan diri dalam pergerakan-pergerakan tersebut. Bandar Temerloh telah menjadi tumpuan tokoh-tokoh progresif dan patriotik dari seluruh pelusuk tanah air.

Di mana-mana sahaja suara revolusioner bergema; salam perjuangan seperti MERDEKA yang dijawab dengan DARAH, AWAS dan lain-lain sentiasa kedengaran baik di bandar-bandar mahupun di kampung-kampung. Di merata tempat di daerah Temerloh telah didirikan cawangan-cawangan pergerakan revolusioner seperti mukim-mukim Perak, Songsang, Sanggang, Bangau, Kuala Krau, dan lain-lain. Antara organisasi-organisasi ini, API lah yang paling aktif. Anggota-anggotanya yang berpakaian seragam putih dan bersongkok di upacara rasmi itu sering berkejar ke sana sini untuk membangkit dan menyusun orang ramai. Apabila API diharamkan, pemimpin-pemimpin dan anggotanya mendirikan PETA dan kegiatan-kegiatannya terus berkembang di Temerloh.

Organisasi-organisasi revolusioner tersebut telah menjalin hubungan yang erat antara satu sama lain dan dengan massa rakyat tempatan. Mereka saling bertukar-tukar maklumat, saling menyampaikan keputusan-keputusan parti, mengadakan mesyuarat-mesyuarat bersama untuk saling belajar dan bertukar-tukar pengalaman dan lain-lain. Mereka telah mendirikan syarikat-syarikat kerjasama, syarikat kerja gotong royong dalam masalah ekonomi serta telah melaksanakan kerja-kerja kebajikan seperti memperbaiki jalan jalan, memperbaiki atau mendirikan madrasah atau suratu-surau, membantu orang ramai yang ditimpa kemalangan dan lain-lain.

Di beberapa kampung organisasi-organisasi revolusioner tersebut telah mendirikan balai rakyat yang memainkan peranan sebagai tempat perhimpunan bagi mesyuarat-mesyuarat dan perbincangan-perbincangan serta sebagai tumpuan hubungan antara sebuah kampung dengan kampung yan g lain dan antara sebuah organisasi dengan organisasi yang lain. Selain itu, balai rakyat ini juga telah menjadi tempat mempelajari teori-teori revolusi.

Di samping itu, grup-grup propaganda juga didirikan. Pemuda-pemudi Melayu telah bergabung atau berkoordinasi dengan pemuda-pemuda Cina. Mereka pergi ke merata kampung , pekan atau bandar membantu menyelesaikan pertentangan-pertentangan antara bangsa-bangsa dan menyatupadukan bangsa-bangsa. Mereka juga mementaskan berbagai pertunjukan seperti sandiwara, tarian, nyanyian dan lain-lain serta membuat ucapan-ucapan dan aktiviti-aktiviti revolusioner lainnya yang anti-penjajah dan anti kelas pemeras. Massa rakyat luas dari berbagai bangsa telah memberikan sambutan dan pujian yang hangat serta menghulurkan derma dalam bentuk wang, bahan-bahan makanan, alat-alat kelengkapan dan lain-lain sebagai menyatakan sokongan dan dukungan mereka kepada pergerakan revolusioner.

Kesedaran revolusioner ini telah disemai oleh Perang Bahaman dan dibajai dan disirami oleh perjuangan KMM, PKMM, PKM, API (kemudian PETA), AWAS dan Barisan Tani Malaya. Bibit-bibit ini telah melahirkan Rejimen Ke-10 TPNM, berjuang merebut kemerdekaan dengan darah dan jiwa raga setelah penjajah British mengisytiharkan Undnag-undang Darurat pada tahun 1948.

SEJARAH PENUBUHAN REJIMEN KE10 PARTI KOMUNIS MALAYA BAHAGIAN 1

Apakah sebab-sebab yang memungkinkan Temerloh menjadi kawasan basis yang pertama dan sekaligus merupakan buaian bagi lahirnya dan berkembangnya Rejimen Ke-10 TPNM?

Ditinjau dari sudut keperluan perang gerila, Temerloh mempunyai syarat-syarat yang sangat baik sama ada dari segi geografi, penduduk dan lebih-lebih lagi dari segi sejarah yang memungkinkannya menjadi basis pasukan gerila Rejimen Ke-10 TPNM.
adegan Opera Putera Puteri Sungai Pahang: Mengisahkan penderitaan rakyat Temerloh dan pergolak politik sehingga membawa penubuhan Rejimen Ke-10.

Daerah Temerloh adalah daerah yang paling luas di Negeri Pahang, keluasannya sama dengan Negeri Perlis. Ia terbahagi kepada 15 buah mukim dengan tiap-tiap mukim ditadbir oleh seorang penghulu.

Temerloh mempunyai kedudukan yang strategic sebagai pusat penghubung antara Pantai Timur dan Pantai Barat. Terletak di tebing Sungai Pahang (di kuala Sungai Semantan), ia mempunyai hutan rimba yang luas manakala di kaki bukit bukau dan hutan rimba itu terletak berlapis-lapis kampung-kampung kaum tani.

Di daerah Temerloh orang Melayu lebih ramai dari kaum lain. Ketika berlangsungnya Perang Pembebasan Nasional Anti-British, orang Melayu di Temerloh berjumlah kira-kira 55,000 orang. Jumlah terbanyak mereka terdiri dari kaum tani miskin dan tani sedang lapisan bawah. Pada umumnya, mereka bermastautin dikampung-kampung di tepi Sungai Pahang, Sungai Semantan, Sungai Bera, dan sungai-sungai kecil lainnya. Mereka bertani dengan menanam padi, sayur-sayuran, getah, pokok buah-buahan dan lain-lain.

Daerah temerloh yang dulunya dikenali dengan nama Kuala Semantan mempunyai sejarah perjuangan revolusioner yang gilang gemilang. Pada tahun-tahun akhir 1880-an dan awal 1890-an, ia merupakan pusat gerakan tani melawan penjajah British. Walaupun perang tani yang dipimpin Datok Bahaman telah gagal kerana dibatasi oleh syarat-syarat sejarah dan pengkhianatan bangsawan-bangsawan feudal, namun semangat patriotism anti-British yang dibangkitkan melalui perang tersebut tak pernah padam. Pengikut-pengikut Bahaman ramai bertaburan di serata Temerloh. Di samping itu ramai anak cucu Bahaman telah mewarisi dan meneruskan cita-cita luhur pahlawan nasional yang ulung itu.

Di bawah penindasan dan pemerasan yang biadab oleh kaum penjajah British serta kaum “penghisap darah” tempatan, kehidupan kaum tani yang luas di daerah Temerloh terjerumus ke dalam lautan kesengsaraan yang tak bertepi. Perasaan tak puas hati semakin menggejolak, akan tetapi tradisi perjuangan yang diwariskan oleh Datuk Bahaman telah ditekan dengan hebatnya oleh kaum penjajah British. Namun demikian, tradisi dan sejarah perang tani itu tak putus-putus diceritakan oleh angkatan tua kepada generasi baru; di sesetengah tempat, majlis-majlis khas diadakan secara rahsia untuk membaca buku-buku sejarah bertulisan tangan tentang perjuangan tersebut. Dengan demikian percikan api yang dinyalakan oleh Datuk Bahaman itu tetap bersemarak di hati sanubari massa rakyat generasi demi generasi.

Syarat-syarat inilah yang memungkinkan Temerloh menjadi tanah tumpah darah Rejimen Ke-10 TPNM atau disebut juga sebagai buaian revolusi.

Blackend Is The End

Dyers Eve