Blackend Is The End

Sabtu, 10 September 2011

YANG PERLU ANDA TAHU : SASTERAWAN NEGARA USMAN AWANG POLIS YANG MEMBANTU KOMUNIS MELEPASKAN DIRI

Apabila tamat Sekolah Parti Kem Se-Malaya, keadaan sudah menjadi tegang, polis melakukan penangkapan di sana sini. Surat khabar ketika itu juga banyak menyiarkan berita-berita penangkapan. Berdasarkan keadaan itu dan ketetapan dalam Kem Se-Malaya, saya tidak pulang ke Kuala Lumpur, tetapi terus pergi ke Benta..

Saya dan Taharuddin (Baharuddin Tahir) naik bas dari Temerloh menuju Benta. Kerana keadaan sudah panas, saya buat persiapan fikiran mungkin polis akan melakukan penggeledahan dan penangkapan. Saya memberitahu Taha supaya duduk jauh dari saya dan saling buat tak kenal. Jika saya tertangkap, mungkin Taha terlepas, tapi kalau duduk sekali sudah pasti kedua-dua akan disapu.

Apabila bas tiba di Raub, kami nampak polis sedang mengadakan pemeriksaan dan penangkapan. Beberapa orang polis naik ke atas bas memeriksa. 2 orang Tionghua yang berada dalam bas kami ditangkap. Tapi polis-polis itu buat tak kenal saya. Jadi saya dan Taha tiba di Benta dengan selamat.

Apabila kami tiba di Benta, beberapa orang anasir cergas membawa kami singgah di rumah Bendahari Awas, Hajjah Zaharah. Suaminya bernama Ibrahim, anggota PETA. Dia memberitahu kami bahawa polis telah menjalankan penangkapan dan penggeledahan, harus segera masuk hutan untuk mengelakkan dikesan oleh hantu dan perisik. Dia berpaling kepada kawan-kawannya dan berkata "cepat bawa pimpinan ke tempat yang selamat". Ketika itu juga mereka membawa kami ke tepi belukar.

Sedang kami berehat di tepi belukar, datang seorang polis menemui orang ramai di Benta. Dia memberitahu bahawa "Saya telah melepaskan pimpinan di dalam bas tadi. Harap pimpinan sihat dan selamat." Polis itu meminta orang ramai menyampaikan salam kepada pimpinan. Dia memperkenalkan dirinya sebagai orang Melaka.

Polis itu ialah Usman Awang, ahli PKMM Melaka. Dia mempunyai semangat kebangsaan yang tinggi. Semasa di Kuala Lumpur dia pernah menemui saya dan masuk dalam kesatuan askar patriotik. Usman menyertai Kongres Ke-2 PKMM yang diadakan di Melaka. Ketika itu dia sudah mengasah bakatnya sebagai seorang penulis.

Saya berterima kasih kepada Saudara Usman kerana telah menyelamatkan saya dalam perjalanan tadi. Tanpa bantuannya, saya mungkin telah menjadi banduan. Tindakan Saudara Usman itu telah memberikan bantuan besar kepada perjuangan untuk kemerdekaan tanah air. Dalam perjuangan bersenjata anti-British selepas itu, saya sentiasa ambil perhatian kepada Usman dan mengenang sumbangan yang beliau berikan.

Nota: dipetik dari Memoir Abdullah C.D. Bahagian Kedua: Penaja dan Pemimpin Rejimen Ke-10, SIRD 2007

ISU KOMUNIS : ADUN BUKIT TENGAH ONG CHI BAI ANTARA DI TAHAN


Bukit Mertajam, 10 september. Adun Bukit Tengah Ong Chi Bai adalah antara yang di tahan setelah terlibat di dalam satu pergaduhan mulut dengan beberapa punduduk kampung di sini petang tadi.

Menurut saksi kejadian Tuan Haji Din Bin Binjai kejadian itu berlaku setelah Adun Bukit Tengah itu yang juga di kenali sebagai Ong Pu Kimak.. tidak membasuk berak selepas memberak di sebuah kedai yang tak laku di dalam kampung Tok Panjang.

Ini telah menyebabkan seorang penduduk menjadi marah dan menahan beliau dari masuk jamban untuk kali keduanya.

Kah kah kah.. Ada sapa2 kenai dengan Adun ni? kah kah kah.. inilah adun paling pukimak di negeri P.Pinang ini kah kah kah

Sebenaqnya Abu Nawas nak cerita pasai keling kat bawah ni:-
Kah kah kah.. Macam mana keling ni boleh jadi profesor. Dia beli ijazah sekali dengan Hassan Ali ka? kah kah kah. abu Nawas yang belajaq sampai kutuk utara pun belum dapat proffesor kah kah kah.

Opss...betui jugak apa yang keling ni kata. Malaysia mana pernah di jajah. Masa British mai tanah melayu depa bukan mai dengan angkatan tentera pun. Yang kasi negara ni kepada Bristish ialah raja2 melayu. raja melayu gila kuasa, bergaduh sana sini bila rasa nak kalah raja melayu kautin sama british di Pulau Pankoq> kah kah kah

Di pulau Pangkoq Raja melayu cakap kalau lu kasi tolong sama gua kasi lawan sama itu gua punya musuh ini negeri gua kasi sama lu. Mau lagi mudah faham tengok la gambaq Nujum Pak belalang macam mana Raja jual negeri dengan main teka teki saja.

Ini bukan jajah tapi ini adalah penyerahan secara rasmi negara ini pada British. sapa yang serah? sapa lagi kalau bukan raja melayu. Tak percaya? bacalah perrjanjian pangkoq.

Bila Jepun datang Malaya.. British semua cabut lari. Yang jadi barua British kini dah bertukar menjadi barua jepun. Bodek sana bodek sini. Rakyat makan ubi kayu tapi raja makan ubi jepun.

Jepun pun bukan datang menjajah malaya tapi jepun datang membebaskan malaya. Katanya Asia untuk orang Asia. Abu Nawas tak tau nak cerita pasai jepun tapi kalau nak tau cerita jepun denagaq la lagu Pak Ku Shadat...

Orang kata Jepun suka potong kepala. Sapa yang lawan kepala kasi potong. Ramailah orang melayu yang kena potong kepala masa tu..konon2nyalah..

British pulak main tengok kot jauh saja sebab british memang takut dengan jepun. Depa kasi hasut sama melayu lawan sama jepun. Tapi British tau yang boleh lawan Jepun hanyalah orang komunis sahaja. lalu depa kasi senjata sama komunis untuk lawan sama jepun.

Komunis pun angkat senjata lawan sama Jepun. lawan sampai Jepun lari lintang pukang balik depa punya negeri. Bila Jepun balik negeri, ramai orang puji sama komunis sebab berani lawan sama Jepun.

Malaya pun siap2 mau merdeka. sapa mau jadi PM kalau Malaya merdeka masa itu?

Onn Jaafar?

Tengku Abdul rahman?

Semua nama di atas tidak tersenarai sebab ini orang kompeni punya orang. Ini orang duduk dalam rumah besaq diam dia masa rakyat lawan Jepun. Habis siapa punya nama mau kasi jadi PM?

Chin Peng?

Abdullah CD?

Oooooo bukan bukan..ini 2 orang punya jiwa yang besar dan sedaq diri siapa diri depa. Bukan macam setengah orang SRP kantoi pun teringin nak jadi ketua pemuda. Bila dah jadi ketua pemuda maka jadilah pengikutnya pemuda yang bodo.

Tak payah cerita la sapa punya nama yang naik mau jadi PMkalau Malaya merdeka masa tu. Mari kita cerita apa sudah jadi bila Jepun sudah lari.

Seperti bulan ramadhan, semua iblis dan syaitan di rantai maka begitulah terjadi apabila British balik negeri. Di Bulan ramadhan iblis dan syaitan tak ada tapi sebelum masuk satu ramadhan dia sudah kautim sama manusia supaya bikin dia punya kerja sepanjang dia bercuti selama sebulan.

Begitu jugak dengan British, sebelum lari balik negeri dia sudah tinggal dia punya talibarut siap2 supaya tengok2 sama apa yang jadi di malaya sepanjang peninggalan sementara depa. Talibarut paling besaq sudah pastilah bukan Jaafar Onn tapi Onn Jaafar.

Bila rakyat mula nak istiharkan Mlaya merdeka orang yang paling kuat menentang ialah Onn Jaafar. Dia cakap "Orang melayu mau buat jarum pun tak tahi inikan pulak nak memerintah sendiri"

Habis apa sudah jadi? Maka terjadilah apa yang terjadi bila talibarut British ini jemput semula tuannya British datang semula ke malaya.

Nah sekarang cuba pikiaq balik. Betul tak negara ini tak pernah di jajah? Mula2 raja melayu kasi negeri sama British, lepas tu Jepun datang bebaskan tanah melayu dari british, lepas tu pulak Onn Jaafar jemput British datang malaya.

maka kesimpulannya British datang malaya bukannya dengan ketenteraan untuk mejajah tetapi di jemput rasmi oleh orang melayu sendiri.

Oleh itu marilah kia menyokong kenyataan Ulamak Keling ini.

JENAKA BERFAKTA UNTUK ORANG MELAYU YANG BENCI KOMUNIS YANG PATUT ANDA BACA.

Ong Boon Kooi dan Ong Boon Chuan ialah guru yang menjadi pendidik kepada anak2 orang melayu di sekolah kebangsaan.
Tahukah anda siapakah Ong Boon Kooi dan Ong Boon Chuan? Ong Boon Kooi dan Ong Boon Chuan ialah adik kepada Ong Boon Hua.
Tahukah anda siapa pula Ong Boon Hua? Ong Boon Hua ialah Chin Peng yang orang umno benci sangat.
Kah kah kah..anak orang umno adik Chin Peng yang ajaq
kah kah kah....

To Live Is to Die

free counters

Eye of the Beholder

Dyers Eve