To Live Is to Die

free counters

Sabtu, 31 Mac 2012

Gambar Rebbeca Nur Islam Tunjuk Buah Dada.

Tu dia aih baguih punya lurah...dah la Abu Nawas dok tengah posa ni..ish ish anak sapa ni haaa?? Cuba tengok gambaq kat bawah ni pulak:-Tu dia baguih punya nak main sekali dua orang ..Fuhh best gila ni.... yang sorang tu nampak macam cucu Opah... ala drama RTM dulu dulu tu...

Yang sorang lagi pulak depa kata nama Rabecca Nur Islam... Ish ish ish... awat nama Islam tapi tak senonoh sampai macam tu....

Tapi biaq pi kat dialah dia bukan dok kacau umno pun yang tak bolehnya kalau pakai serban tapi dok kacau umno itu yang salah...

Macam cerita di bawah ni..Pak Imam ni orang suruh masuk penjara dia dok pi Islamkan orang pulak. Ini yang umno nak marah. Pasai apa pandai2 dok pi Islamkan orang..Ini kerja bahaya... kalau orang masuk Islam nanti depa tak suka pada umno lagi..

Nak masuk Islam kena isi borang, nak masuk Islam kena tanya pejabat ugama, nak masuk islam kena tunggu orang pejabat agama mai baru boleh jadi Islam. Silap silap kena keluaq duit beli setem pasai kerajaan nak kena kutip cukai sebab pandai2 nak masuk IslamSusahnya nak jadi Islam, susah lagi bila sudah Islam sebab orang Islam tak boleh jadi miskin sebab nanti tak boleh masuk makan di gereja. Bila masuk makan di gereja nanti akan di tuduh kafir.Susah memang susah, serba salah cukup serba salah. Orang Islam yang miskin tinggal tepi masjid tapi pak imam lalu depan rumah nak pi sembahyang maghrib buat tak tau saja. Bukan kata nak tanya ada beras nak makan ke tak tapi ajak pi masjid pun tidak.

Bila orang kristian ajak orang islam yang miskin pi makan kat gereja nanti depa pakat maki hamun orang miskin sebab katanya dah jadi kapiaq.

Gereja cari duit untuk buat kebajikan tapi masjid cari duit untuk lawan masjid mana yang duit banyak. Gereja buat makan bagi kat orang miskin tapi masjid buat makan bagi kat ustad. Ustad makan sedap sedap tapi orang miskin makan bihun dalam pingan kertas kat luaq masjid.

Habis tu hebohlah orang kristian nak kristiankan orang Islam. Apa salahnya orang kristian nak kristiankan orang Islam sebab itu memang kerja depa. Mengapa orang Islam tak Islamkan orang kristian pulak.

Nak Islamkan orang kristian macam mana kalau Pak Imam nak Islamkan orang dalam penjara pun tak boleh. Lepas tu heboh la macam bewak kat bawah ni :
Ntah berapa kali Isnin yang dia dok cerita pun tak taulah. Menyalak macam anjing tapi suara macam babi.

Jumaat, 30 Mac 2012

TERKINI : TUKAR TIUB DI TAHAN POLIS

Polis telah menahan Tukar Tiub awal pagi tadi di hadapan rumahnya. Sepasukan polis kelihatan telah berhenti di hadapan rumah Tukar Tiub ketika sedang membuat rondaan. Salah seorang dari anggota polis tersebut telah menahan Tukar Tiub yang ketika itu baru pulang dari pasar..

Keaadaan menjadi kelam kabut apabila motor polis tersebut telah terbalik. Ini adalah kerana tayar motornya yang telah pecah ketika membuat rondaan telah menjadi terlalu kempis.

Tukar Tiub akhirnya telah masuk kedalam rumahnya untuk mengambil perkakas membaiki tayar untuk menukar tayar motor polis tersebut. Setelah selesai menukar tayar motor polis tersebut Tukar Tiub kelihatan menerima beberapa keping wang kertas daripada polis tersebut yang di percayai sebagai upahnya yang telah menukar tayar motor polis itu.

Sebelum polis tersebut beredar Tukar Tiub telah memberi kad bisnes Tukar Tiubnya agar jika polis tersebut tayar motonya pecah lagi bolehlah terus berhubung dengannya..

Kita ke berita Tukar Umno pula...

Telah heboh di serata wall facebook bakal berlaku sekali lagi gegaran yang di namakan Bersih 3 iaitu satu himpunan untuk melenyapkan umno terus di muka bumi ini...

Berbagai tarikh telah di omongkan tetapi masih belum ada kepasatiannya,. Walau bila sekali pun tarikhnya kita perlu bersiap sedia dari sekarang untuk gegarkan Kuala Lumpur habis habisan.

Namun apa yang Abu Nawas mahu berbicara di sini ialah apa gunannya kita turun ke medan Bersih sekiranya kita tidak menjadi seorang pengundi.

Abu Nawas berkata begini adalah kerana Abu Nawas banyak mendengar rungutan dari rakan rakan yang sudah bosan dengan sikap hipokrit pemipin Pakatan Rakyat sedangkan mereka bersungguh sunguh menentang umno, sanggup berbasah dan berasap di tembak pancutan serta gas pemedih mata namun dalam satu hal lagi para peminpin PR seperti tidak pernah menghargainya.

Maksudnya pemimpin PR di lihat semacam dengan pemimpin umno dengan politik hipokritnya sehinggakan ada yang tidak mahu mengundi kerana merasakan sama saja antara Umno dan PR.

Bagi Abu Nawas walaupun memang ada pemimpin2 PR yang lebih teeruk dari umno namun mahu atau tidak mahu umno mesti di jatuhkan dulu. Kita sedang berhadapan dengan 1 kuasa yang menyekat kebangkitan kuasa rakyat oleh itu untuk mengujudkan satu kuasa yang di namakan kuasa rakyat mahu atau tak mahu suka atau tidak umno perlu kita jatuhkan.

Dengan masih wujudnya demokrasi walaupun tempang kita perlu mengunakannya terlebih dahulu. Sekiranya PR menang dan masih juga meneruskan kejahatan UMNO maka pada ketika itu PR akan berhadapan dengan satu gelombang yang lebih besar dari gelombang rakyat menolak umno hari ini.

Memang tidak di nafikan walaupun Umno tumbang PR akan masih terus meneruskan sistem kapitalis di negara ini kerana tidak ada 1 parti pun di dalam PR yang pro kepada rakyat miskin namun setidak tidaknya PR perlu mengambil masa 8 tahun iaitu 2 kali pilihanraya untuk belajar macam mana mahu mencuri duit rakyat.

Maka ayuh kawan2 kita tumbangkan umno dulu. Turunlah mengundi walaupun di hati kita masih merasakan was was dengan PR tetapi hanya inilah caranya untuk menjatuhkan umno kini.

Kita perlu teruskan usaha menghasut semua rakyat agar menolak umno dalam pilihan raya ini. Kita hanya perlu tumpukan kepada umno sahaja...fokuskan kepada umno... pergi mampus dengan MCA dan parti2 lain kerana parti2 dalam BN tidak ada masalah untuk menjadi pembelot kepada BN sekira umno sudah tidak ada kuasa.

Jom Tukar Umno......

Cubaan Menculik Kanak2 di Carefore Johor Bahru


Berikut adalah status dari seseorag di facebook tentang kegiatan penculikan yang berlaku di pasarraya Carefore Johor Baru....

Ucapan tahniah kepada pihak pengurusan Carefore kerana cepat bertindak:
------------------------------------------------


Please share this. Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja. Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan berkongsi maklumat ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu.

Mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk m......embelek-belek daging , dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu , sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa.

Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian , dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci menggunakan kata kod atau seumpamanya. Jadi mereka telah mengunci semua pintu dengan serta-merta. Hanya 3 minit diperlukan untuk melakukannya selepas diminta.

Mereka menjumpai kanak-kanak perempuan itu 5 minit kemudian di dalam bilik air dalam keadaan masih khayal. Kepala budak perempuan itu sudah separuh dicukur, dan hanya berpakaian dalam. Ada sebuah beg mengandungi baju, pisau cukur, dan rambut palsu terletak di lantai bersebelahannya untuk menukar wajahnya.

Siapa pun yang melakukannya - iaitu mengambil lalu membawa budak perempuan ini ke dalam bilik air , cukur rambut dan tukar pakaiannya - melakukannya kurang daripada 10 minit ! Ini buatkan saya menggigil tak sudah-sudah.

Tolong perhatikan anak-anak anda apabila berada di tempat luas di mana adalah senang untuk kita terpisah dengan me reka seperti di gedung beli-belah. Hanya beberapa minit diperlukan untuk melakukan semuanya. 5 minit lagi maka anak perempuan itu tentu sudah berjaya dibawa keluar

Khamis, 29 Mac 2012

Antara Lebai Sexs Dengan Tukar Tiub


Abu Nawas tertarik dengan satu komentar yang di tulis oleh seorang peminat Tukar Tiub yang berceritakan tentang pak Lebai... Kebetulan abu Nawas turut sama di dalam forum anak muda di mana Tukar Tiub telah meleparkan pandangannya tentang sindrom Lebaisation...

Memang kepada sesiapa yang hadir ke forum tersebut akan merakan kenyataan Tukar Tiub ini amat keterlaluan. Abu Nawas sendiri keesokan harinya di tanya oleh seorang orang Pas yang turut hadir sama ke forum itu "apakah Hisham itu Islam"

Abu Nawas cuma katakan padanya, kalau kita jauh darinya maka akan jauhlah lagi dia dari Islam... jadi apakah yang salahnya jika berkawan dengan Tukar Tiub setidak tidaknya dia tidak hipokrit macam pak pak lebai seperti yang di tulis di bawah ni.....


LEBAI DAN LEBAISATION
Berita ini mengesahkan apa yang ditulis oleh Tukar Tiub dan penyokong-penyokong Tukar Tiub tentang LEBAISATION di Malaysia selama ini benar belaka. Kualiti orang yang bekerja di Jabatan Agama Islam amat rendah kerana mereka ini terdiri daripada golongan budak-budak samseng yang bodoh dan tidak pandai belajar.

Bila mereka gagal SPM, mereka terpaksa pergi mengaji di pondok atau madrasah di Pakistan kerana itu sahaja yang mereka mampu. Kalau mereka ini tak pandai & dungu didalam Ilmu Hisab, Fizik, Kimia, Biologi, Ekonomi & Perakaunan, sudah tentu mereka ini juga tidak pandai di dalam ilmu agama Islam yang jauh lebih susah daripada Fizik.

Bila mereka ini balik ke Malaysia dan bekerja di Jabatan Agama, mereka ini masih tetap samseng dan gila seks. Itulah sebabnya kebanyakan tokoh tokoh agama teragung, terunggul, terulung temasyhur, tersohor, ternama dan terbaik di Malaysia hanya mampu bercakap pasal SEKS. Mengapa? Sebab mereka ini kepala otak mereka asyik fikirkan seks sejak dari zaman sekolah menengah sampai sekarang. Gaji mereka tak seberapa dan muka mereka tak kacak.

Jadi tak ramai gadis Melayu yang ingin berkahwin dengan mereka ini. Jadi untuk memuaskan hawa nafsu seks mereka, mereka ini terpaksalah sibuk pergi mengintai pasangan kekasih yang berdua-duan. Mereka yang lebai ini memang lemah didalam bidang pengawalan kepala pelir mereka. Mereka tidak boleh tengok rambut perempuan atau perempuan pakai mini skirt macam Saloma bini P. Ramlee. Jika tengok, terus stim nak merancap. Mengapa???? Sebab mereka tidak biasa tengok.

Orang Penan yang hanya pakai cawat macam Tarzan lagi terror dalam pengawalan hawa nafsu mereka. Di hutan Amazon, Afrika, dan Sarawak ada ramai orang hutan yang perempuan mereka setiap hari bertelanjang bogel atau separuh bogel. Tetapi lelaki mereka ini tidak merogol perempuan mereka. Malah mereka tidak membuang bayi macam kaum Melayu, kaum yang paling hebat di dalam hal ehwal agama Islam sebab hanya ada satu kaum di dunia ini yang kaumnya mesti 100% Muslim, Orang Arab keturunan Nabi pun kalah jika dibandingkan dengan kaum Melayu ini. KAH KAH KAH Saya ada seorang kawan yang kuat agama yang pernah belajar di Al Azhar.

Tetapi saya tak kisah sebab kawan saya tu tak pandai guna komputer dan internet. Bila semua orang dah lama guna internet, dia baru nak belajar. Jadi dia suruh saya ajar dia. Pada suatu hari, komputer dia kena virus. Jadi sayalah orang yang dia minta tolong. Bila saya buka komputer dia, saya curi buka dia My Documents dan ternampak banyak gambar-gambar lucah yang dia simpan di dalam komputer dia. Kena virus tu pun sebab dia lawat laman porn. Jadi bila saya tengok ulasan yang dibuat oleh orang yang lebai di Tukar Tiub, saya tidak kagum dengan kelebaian mereka, kerana 99% semua sudah melawat laman web lucah dan ada yang merancap di depan komputer.

Yang 1% tu ialah orang-orang macam saya dan Hishamuddin Rais yang sudah banyak pengalaman. Jadi laman web lucah, kita orang tak ambil port. Itulah bukti bahawa orang yang kononnya MELAYU LIBERAL, MELAYU SOSIALIS, MELAYU KOMUNIS adalah jauh lebih baik daripada Melayu yang kononnya LEBAI dan ALIM. KAH KAH KAH

Gambar Pelakon Arol Aziz Menjadi Model Seluar Dalam G String


Pelakon kacak terkenal Arol Aziz kini telah menjadi model kepada pengeluar seluar dalam wanita yang di sebut G String.

Menurut Arol seluar dalam G String kini bukan saja di minati oleh wanita wanita yang suka berbogel tetapi ia juga turut di minati oleh kaum lelaki yang tak ada maruah sepertinya.

Click sini untuk Laman Web wanita melayu berbikini http://gadismelayubikini

Dalam temuramah selepas pertunjukan fesyen itu, pengurus seluar kilang seluar dalam tersebut berkata mereka kini sedang dalam proses untuk membuat satu lagi seluar dalam untuk Rosmah memakainya.

Sebab itulah kerajaan sebolehnya mahu melaksanakan GST dengan segera kerana mahu mengumpul dana untuk rekaan seluaq dalam G String tersebut.

Menurut pengurus itu lagi seluaq dalam G string itu mungkin ada di beri nama GST yang membawa maksud G String Tembon..Benda apa GST ni? Pasai apa tulis dalam bahasa inggeris? Pak Lebai yang dok melepak di kedai kopi di kampung Tok Panjang tau ka kalau tanya dia apa benda GST ni?

Tak usahlah tanya ketua pemuda umno cawangan Pekan Permatang Pauh tapi tanyalah Ketua pemuda Umno bahagian Permatang Pauh dia tau tau ka apa GST ni?

Inilah satu lagi projek nak tipu melayu sebab kalau tulis dalam bahasa melayu nanti melayu tau baca dan ,melayu lawan balik sebab tak depa paham apa itu GST.

Kerajaan sudah kasi duit 500 dan kini masanya kerajaan mau angkat balik itu duit. Orang melayu tak tau dalam pokek dia ada tangan najib, Orang melayu tak tau dalam poket dia Rosmah tengah main teloq kote depa.

Orang melayu miskin himpun duit 2 tahun untuk beli basikal anak tapi bila sudah cukup duit pergi kedai basikal nanti tokey akan kata lu punya duit talak cuku lagi. Orang melayu tanya tokey apa pasal tlak cukup gua tengok itu basikal punya harga RM25o saja.

Nanti tokey kata itu RM250 gua punya balang tapi itu Losmah punya luit bulum kila lagi loo.. Orang melayu pun pulang dengan perasaan hampa kerana terpaksa tunggu lagi setengah tahun untuk cukupkan duit beli basikal untuk anak.

dalam hati orang melayu akan maki hamun orang cina sebab orang melayu ingat yang naikkan harga tu adalah orang cina.

Inilah GST..sambil menyelam sambil sekodeng pompuan pakai Gstring dalam ayaq. Sambil selok poket orang melayu miskin sambil juga main teloq supaya api perkauman dan benci cina menyala.

Tapi ada ka melayu yang dok melepak di kedai kopi itu kisah.. ada ka orang miskin yang nak beli beras pun tak cukup duit ambil tahu hal ini....

Tak apalah kalau tak tahu tapi kerja kita yang paling utama sekarang ini ialah tumbangkan Umno... Tak perlu nak pikir macam mana nak tumbangkan MCA atau Gerakan sebab orang cina dah comfirm tak undi MCA tapi semua rakyat hari ini tanpa mengira fahaman perlu bersatu untuk jatuhkan umno saja..

Warga Miskin Bangulah....


Lepas umno jatuh kita kira lain...

Rabu, 28 Mac 2012

Awas : Abu Nawas Penulis Upahan Hasan Ali

Dah sebulan Abu Nawas berlepak di kawasan Tuan Guru Haji Hosang Mat Ali tapi belum pernah Abu Nawas berjumpak dengannya. Abu Nawas faham dengan kesibukannya yang setiap hari kesana sini untuk mencari rezeki setelah 2 bulan duit elaun exco di hentikan..

Bukan sikit duit si Hosang ni lari. Kalau nak harapkan elaun Adun tu berapalah sangat. Dulu sebelum si Hosang ni masuk Pas dia hidup mewah dengan menipu anak2 orang kaya dengan kem motivasinya.

Orang2 kaya hantaq anak depa sebab nak bagi jadi baik tapi depa tak tau yang si Hosang ni bikin duit dengan ayaq liuq saja.

Bila Hosang masuk Pas kem dia semakin laku sebab orang Pas ni pantang dengaq orang pandai cakap comfirm nak lantik jadi ketua depa. Belum sempat nak susah ketika masuk Pas si Hosang ni menang pulak pilihanraya sampai 2 kerusi sekali gus.

Campoq pi campoq mai setiap bulan si Hosang ni mau cengkam puluh ribu. Itu tidak termasuk macam2 kemudahan dan elaun ahli parlimen dan adun lagi.

Bila PR menang di Selangor si Hosang ni tak puas hati sebab dia tak boleh jadi MB. Walau di lantik sebagai exco kana dengan elaun berbelas ribu sebulan si Hosang ni masih mengidam elaun yang berpuluh puluh ribu.

Maka untuk mencari jalan singkat menjadi MB si Hosang awal2 lagi berkautim dengan umno dalam senyap agar hasratnya tercapai. Tapi si Hosang ni sayang bini. Kalau dia masuk umno maka bininya akan tercerai dengan talak 3.

Hosang tak sangup untuk bercina buta untuk mendapatkan kembali isterinya, Tak sangup Hosang melihat isterinya di tiduri oleh jantan lain kalau dia hendak berkawin semula dengan bekas isterinya.

Maka Hosang pun bikin onar dalam Pas supaya Pas bersatu dengan umno untuk mencapai cita2nya menjadi MB.

Malangnya dalam Pas ada orang seperti Tok Guru Nik Aziz, Mat Sabu dan Khalid Samad (bukan Khali Ismath). Depa ni adalah penghalang besaq usaha2 Hosang untuk menyatukan Pas dan Umno merampas negeri selangor.

Jadi setelah di pecat dari pas maka terpecat jugalah dia dari exco kerajaan negri selangor dan habislah elaunya yang berbelas ribi sebagai seorang exco.

Hari ini si Hosang terpaksa bekerja keras untuk dapatkan duit. Siang malam kerjanya memaki hamun Pas untuk dapatkan duit lebih.

Sebab itulah walaupun dah sebulan abu Nawas tinggal di tempatnya tapi sampai sekarang pun Abu Nawas tak pernah tegok muka dia.

Semalam abu Nawas pergi mencopet di Pasar malam Greenwood. Abu Nawas terjumpak 2 orang mamat sedang mengedarkan handbill ceramah Hosang. Lalu Abu Nawas pun menghampiri mamat 2 orang ni :Abu Nawas kesian pada mamat2 tu sangup jadi barua pada Hosang. Dia kesana kesini kerana duit tapi depa kerja dengan iklas hati. Sedangkan orang Gombak sudah meluat dengan si Hosang ni.

Bukan saja suka temberang malah kawasan pun tak turun. Jadi untuk posting kali ini abu Nawas nak menghasut oran2 di Gomak agar teruskan membenci Hosang Ali.....

Haram Menghina Umno - Ustaz Kazim elias

Sudah 5 hri Abu Nawas tak sempat nak update blog, Sibuk macam gila babi dengan kerja. Bukan kata nak update blog malah nak bukak berita pun tak sempat..

walaupun begitu Abu Nawas masih juga meneruskan kerja kerja menghasut di FB, Siang malam pagi petang Abu Nawas terus menghasut supaya orang benci umno. Jumpak orang saja mesti kena menghasut,

Tapi di KL ni nak menghasut pun susah jugak sebab sebelum kita hasut orang depa terlebih dulu menghasut kita supaya membenci umno. baguslah nampaknya kerja kerja menghasut ni terus berjalan dengan baik tak kira di mana saja.

Untuk musim baru selepas tak berblog selama hampir seminggu ni ABu Nawas akan tumpukan usaha usaha menghasut dengan lebih giat lagi. Jadi untuk musm ini Abu nawas nak stop dulu memaki hamun anjing anjing dalam Pas dan PKR.

Ini adalah kerana walaupun dalam Pas dan PKR banyak anjing anjing tapi kerja menjatuhkan umno perlulah di utamakan terlebih dahulu sehingggalah Umno mampus. Maka selepas dari itu barulah kerja kerja memaki hamun anjing anjing dalam PKR dan Pas di mulakan kembali.

Untuk hari ini Abu Nawas nak menghasut semua pembaca agar jangan sekali kali membiarkan telingga kita di masukki temberang dari sekoq ostad. Ostad yang Abu Nawas maksudkan itu ialah kawan baik malah kekasih hati blogger Manjung Mari iaitu Ostad Kozim Elias.

Pastikan ahli keluarga kita tidak memiliki sebarang keset atau CD Ostad kaki temberang ni. Setiap orang yang kita jumpa kita wajib untuk menghasut agar membenci ostad umno ni.

Pagi tadi abu Nawas terjumpak satu pautan video ostad ni di FB. Ceritanya berbunyi:-Ostad ni tak kasi kita hina pemerintah yang telah merompak hak milik kita. Ostad ni tak kasi kita menghina pemerintah yang menipu kita.

Maksudnya kalau pemerintah nak tutuh juboq kita pun kita tak boleh lawan. Kalau pemrintah nak sumbat kita masuk penjara sebab lawan umno pun kita tak boleh lawan.

Ini Ostad jahat. Ini Ostad celaka. ostad ini menjual agama untuk mencari kesenangan hidup. Ostad ini pergi ke tempat pas dia mengaku dia Pas tapi kalau pi tempat Umno dia maki hamun Pas.

Oleh itu ayoh kita menghasut kawan2 anak beranak, saudara mara kita agar jangan sesekali mendengar temberang Ostad ni.

Di Cungkil Mata Semasa Soal Siasat Dalam Tahanan

Pada bulan November 1948, di tengah-tengah berita kemenangan pasukan asas Rejimen Ke-10 menyerang pos-pos kaum reaksioner di Tekai Estet dan Gong Estet kawasan Kuala Krau, di Temerloh pula seorang gerilawan dengan tak semena-mena telah tertangkap oleh musuh sewaktu menjalankan tugas.

Musuh telah menyiksanya tetapi tidak mendapatkan apa-apa hasil daripadanya. Musuh lalu silih berganti menggunakan macam-macam siksaan dan bujukan untuk menggoyangkan pendiriannya, namun semuanya tak berhasil.

Akhirnya musuh dengan kejam mencungkil sebiji matanya dengan ugutan untuk dibunuh mati. Tapi itupun tak mampu menundukkannya. Semangat kepahlawanannya yang tak mengenal tunduk di hadapan musuh itu telah sangat menggempar kaum penjajah dan mengkagumkan orang ramai.

Beliau ialah kawan Ibrahim bin Busu, lebih dikenali dengan nama Kawan Tanggok, seorang pemuda revolusioner yang berjiwa besar. Beliau dilahirkan pada tahun 1929 di Kampung Buntut Pulau, Mukim Perak, Daerah Temerloh, Pahang.

Kawan Tanggok menceburkan diri ke dalam pergerakan revolusioner melawan imperialis British selepas Perang Dunia Kedua. Ketika imperialis British menghasut-hasut pergaduhan bangsa-bangsa di Pahang, organisasi PKM bawah tanah telah membentuk satu pasukan propaganda khusus menerangkan kebenaran revolusi dan menyatu padukan rakyat berbagai kaum di kawasan Temerloh di bawah pimpinan Kamarulzaman Teh.

Kawan Tanggok adalah salah seorang anggota pasukan propaganda ini. Salah seorang rakan seperjuangan beliau ialah Ahmad Taha (Allahyarham). Mereka telah memberikan sumbangan yang besar menyatu padukan rakyat berbagai kaum di sana. Beliau aktif dalam gerakan API/PETA yang marak berkobar di Temerloh. Ini juga merupakan pendahuluan kepada berbagai pergerakan revolusioner di sana yang akhirnya membuahkan perjuangan bersenjata menentang penjajah British di sekitar lembah Sungai Pahang.

Pada ketika awan gelap kontra revolusi peristiwa 20 Jun menyelubungi angkasa raya, Kawan Tanggok mengundurkan diri bergerila sekitar kawasan berhampiran bandar Temerloh. Gerup mereka diberi tugas berpropaganda mengembangkan revolusi bersenjata, mengutip derma dan menghantar bekalan kepada pasukan bersenjata.

Mereka terus menerus bekerja dan berjuang dengan tak kenal susah payah. Kerana musuh selalu melakukan penyerbuan-penyerbuan, mereka terpaksa bergerak-gerak dan berpindah randah. Pada masa itu mereka belum ada pengalaman, maka itu banyak menemui kesulitan-kesulitan. Namun semua itu telah dikalahkan dengan semangat juang tinggi yang menyala-nyala. Akan tetapi pada suatu hari malang menimpa Kawan Tanggok, dia terjatuh ke dalam perangkap musuh.

di dalam kem tahanan musuh pendiriannya teguh teruskan perjuangan.

Mula-mula Kawan Tanggok disumbatkan ke dalam kem tahanan Tanjung Beruas Melaka. Pada tahun 1951 beliau dipindahkan ke kem tahanan di Ipoh, Perak. Di dalam kem-kem tahanan juga ada organisasi-orgniasasi rahsia parti menjalankan aktiviti revolusioner di kalangan para tahanan. Kawan Tangguk segera menggabungkan diri dengan gerakan rahsia parti di sana. Di bawah anjuran parti, mereka telah menjalankan bermacam-macam aktiviti revolusioner seperti melakukan propaganda revolusioner, menampalkan poster-poster anti-imperialis, membuat ucapan-ucapan, mementaskan sandiwara-sandiwara, mendirikan gerup-gerup belajar, mengadakan gerakan bantahan dengan melakukan mogok lapar, bahkan pernah melakukan perarakan membantah kekejaman kontra revolusi kaum penjajah dan boneka-bonekanya. Kira-kira pada tahun 1949 organisasi rahsia parti di kem tahanan Tanjung Beruas Melaka dengan jayanya menganjurkan perarakan politik yang besar membantah hukum gantung yang dikenakan imperialis British ke atas Kawan Ganapathy, Presiden Gabungan Syarikat Buruh Malaya. Di dalam kem tahanan Ipoh, mereka telah mendirikan gerup sandiwara mempropagandakan revolusi. Kawan Tanggok menjadi salah seorang anggota gerup sandiwara itu. Pada hari-hari yang cerah, mereka sentiasa mengadakan perayaan-perayaan seperti merayakan Hari May Day, Oktober Merah dan lain-lain. Pada tahun 1951, benggolan nombor satu kolonial British, Henry Gurney telah dibunuh mati oleh pasukan gerila di dalam satu serangan hendap di Pahang. Sebaik tersebar berita yang menggembirakan itu, para tahanan di semua tempat secara spontan merayakan dengan besar-besaran.

Kem-kem tahanan didirikan musuh dengan tujuan hendak menyiksa ahli-ahli perjuangan itu tidak berhasil menggoyangkan semangat revolusioner mereka, sebaliknya telah berubah menjadi kem latihan menguji semangat revolusioner patriot sejati. Di dalam kem-kem tahanan, musuh juga banyak menggunakan macam-macam tipu helah yang lain, tapi mamcam-macam tipu helah telah dibongkar oleh organisasi rahsia, membangkitkan massa tahanan menghancur leburkannya. Akhirnya musuh menggunakan tipu helah yang berbelit-belit, satu segi membebaskan dengan memaksa syarat-syarat mengikat kebebasan mereka, segi yang lain memperkuat pengawasan ke atas mereka. Pada tahun 1952, Kawan Tanggok telah dibebaskan.

menggabungkan diri dalam pasukan

Sebaik dibebaskan, beliau segera mencari hubungan dengan pasukan gerila. Beliau telah melaporkan segala-gala yang dialaminya selama 4 tahun di dalam kem tahanan musuh dan mengemukakan permohonannya untuk menyertai perjuangan bersenjata membalas dendam terhadap penjajah. Akan tetapi organisasi parti memberi tugas tugas menjalankan kerja rahsia parti di kawasan bandaran, khasnya menyampaikan maklumat-maklumat pergerakan musuh kepada pasukan gerila. Beliau telah menunaikan tanggungjawabnya dengan baik.

Kawan Tanggok sentiasa berulang alik secara sulit-sulit ke perkhemahan pasukan gerila yang berdekatan dengan bandar Temerloh menyampaikan maklumat-maklumat rahsia pergerakan musuh. Pada suatu malam, ketika beliau pergi ke perkhemahan pasukan gerila menyampaikan maklumat dan bermesyuarat, tiba-tiba musuh melakukan penyerbuan secara besar-besaran menggelidah rumah-rumah di kampungnya, mencari dia hendak ditangkap. Esok pagi-pagi lagi ketika dia balik ke kawasan kampung, dilihatnya banyak askar musuh berpusu-pusu di sana. Ini segera menarik perhatiannya. Dalam ada itu, orang ramai yang melihat kepulangannya segera memberitahu: “cepat pergi, musuh hendak menangkap kamu”.

Sejak hari itu diapun menceburkan diri dalam pasukan gerila menjadi seorang perajurit Tentera Pembebasan Nasional Malaya. Setelah berjaya menggabungkan diri ke dalam pasukan gerila Tentera Pembebasan Nasional, beliau berusaha keras menempa diri, bekerja siang dan malam berkecimpung di tengah-tengah perjuangan yang menggelora dengan membawa dendaman kelas dan dendaman nasional yang meluap-luap di rongga dada. Beliau berazam dengan sepenuh hati dan jiwa raganya berjuang terus hingga ke titisan darah yang terakhir demi usaha pembebasan massa rakyat dan kemerdekaan tanah air.

Pada awal tahun 1953, Kawan Tanggok bersama 4 rakan seperjuangan lagi telah terkorban dalam suatu pertempuran terkena serangan hendap musuh di kawasan Tongkiat, Pahang Timur. Mereka gugur di dalam usaha mulia memperjuangkan pembebasan massa rakyat dan kemerdekaan ibu pertiwi yang tercinta. Kawan Tanggok telah mengotakan keazamannya dengan tindakan yang nyata.

Abadilah para kesatrua di dalam catatan sejarah perjuangan kemerdekaan pertiwi. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh kesatria yang telah gugur.

13 May Dari Pandangan Parti Komunis Malaya


JUNJUNG TINGGI-TINGGI PANJI PERPADUAN NASIONAL, HANCURKAN POLISI PENINDASAN BANGSA

(Memperingati Ulangtahun Ke-13 Peristiwa 13 Mei)

-Ulasan Suara Demokrasi Malaya 13 – 16 Mei 1982-


Peristiwa penyembelihan bangsa-bangsa secara besar-besaran yang terjadi pada 13 Mei tahun 1969 hingga kini sudah genap 13 tahun, namun masih segar dalam ingatan orang ramai.


13 tahun yang lalu, di Kuala Lumpur serta kawasan-kawasan sekitarnya telah terjadi peristiwa penyembelihan bangsa-bangsa secara besar-besaran yang amat mengerikan. Askar reaksioner yang diperintahkan sama dengan penjahat bersenjata mengganas dengan sewenang-wenangnya. Akibatnya massa rakyat ditimpa kerugian jiwa dan harta benda yang sangat besar. Menurut perangkaan yang belum lengkap setelah kejadian itu, dari 13 Mei hingga pertengahan bulan Jun tahun itu, massa tak berdosa yang terbunuh berjumlah 3,000 orang lebih (kebanyakannya bangsa Tionghua, selain dari bangsa Melayu dan India), yang cedera lebih ramai lagi, puluhan ribu kehilangan tempat tinggal, dan lebih 7,000 orang ditangkap. Ini merupakan tragedi penyembelihan bangsa-bangsa yang terbesar yang dilakukan oleh kaum reaksioner negeri kita setelah Perang Dunia Kedua.


Terjadinya menyembelihan kali ini mempunyai latar belakang sejarah yang tertentu. Dalam masa 12 tahun sejak pengisytiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1957 hingga tahun 1969, ejen imperialis British yang dibenggoli oleh golongan atasan UMNO yang bertindak mengikut arahan tuan mereka, di satu segi dengan degil meneruskan perang anti-komunis dan anti-rakyat; di segi yang lain dengan sewenang-wenangnya mengapi-apikan chauvinism bangsa-bangsa, menjalankan polisi reaksioner yang mendiskriminasi bangsa-bangsa Tionghua dan India di samping menindas rakyat bangsa-bangsa Melayu, Tionghua dan India agar dapat dengan sewenang-wenangnya merampas kekayaan. Setelah diselenggarakannya Kongres Ekomomi Bumiputera yang pertama pada tahun 1965, banyak lembaga raksasa kapital birokrat yang bersifat merompak ditubuhkan. Hal ini menandakan kelas kapitalis birokrat – komprador yang baru tumbuh di negeri kita sedaya upaya hendak mengembangkan dirinya. Bila Kongres Ekonomi Bumiputera Yang Kedua diadakan pada tahun 1968, golongan atasan UMNO telah mencanangkan secara terbuka mahu mengkaji semua dasar perusahaan bebas, dan berteriak-teriak bahawa bumiputera (sebenarnya kapitalis birokrat Melayu) harus menguasai nisbah yang terpenting dalam ekuiti perindustrian dan perdagangan. Ini merupakan bukti bahawa kapitalis besar Melayu yang diwakili golongan atasan UMNO secara terang-terangan mahu merompak sejumlah besar tanah dan sumber alam negara, menelan perusahaan yang sedang dan kecil (terutama yang dimiliki bangsa-bangsa Tionghua dan India) serta memeras rakyat pekerja semua bangsa. Ia juga merupakan pengakuan kelas kapitalis birokrat komprador mahu mengembung secara pesat. Peristiwa 13 Mei justeru merupakan akibat yang wajar dari pelaksanaan polisi penindasan bangsa (sebenarnya polisi penindasan kelas) oleh kaum reaksioner dalam mengembangkan lebih lanjut kapital birokrat.


Kelas kapitalis birokrat komprador yang baru tumbuh ini amat tamak haloba. Klik berkuasanya sanggup memainkan siasat apa saja dalam bergantung pada kumpulan modal asing, memeras rakyat semua bangsa serta menjual sumber alam negara. Bermacam-macam pertentangan yang meruncing dalam masyarakat negeri kita pada masa itu, telah memperhebatkan persengketaan dan sikut menyikut akibat ketidak seimbangan pembahagian harta karun di kalangan klik berkuasa. Puak yang dibenggoli oleh Razak, menarik dan bersekongkol dengan konco-konconya seperti Mahathir, Musa Hitam, Harun, Ghazali Shafie dan lain-lain, berusaha keras menghendaki apa yang disebut order baru di dalam UMNO dan seluruh negara, iaitu kediktatoran reaksioner kelas kapitalis birokrat komprador dan tuan tanah besar yang dibenggoli golongan atasan UMNO. Mereka dengan sewenang-wenangnya mengapi-apikan chauvinism bangsa di kalangan ahli UMNO, sengaja menimbulkan permusuhan terhadap bangsa-bangsa Tionghua dan India. Apabila keadaan sudah berkembang ke puncaknya, maka mereka pun mengerahkan sejumlah besar penjahat bersenjata yang dilindungi oleh askar reaksioner melancarkan pembunuhan ke atas penduduk-penduduk bangsa Tionghua dan India di Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan sekitarnya, menimbulkan tragedi berdarah yang ngeri. Inilah sebab langsung terjadinya peristiwa 13 Mei. Nyata sekali klik berkuasa Razak membuka jalan untuk kekuasaannya sendiri dengan menggunakan pisau bantai. Pada 1 Jun tahun itu, sebelum kering darah mangsa tragedi 13 Mei, klik berkuasa Razak telah mengeluarkan Dasar Ekonomi Baru yang bertujuan mengembangkan lebih lanjut kapital birokrat, dan perompakan-perompakan kelas kapitalis birokrat komprador pun dilakukan semakin terang-terangan. Dari sini kita mengetahui, peristiwa pembunuhan bangsa-bangsa 13 Mei yang besar-besaran itu dijalankan dengan berkomplot dan berancangan terlebih dahulu.


Hal yang terjadi selalu berkebalikan dengan yang dihajatkan klik berkuasa. Walaupun klik berkuasa boleh menggunakan siasat membangkikan permusuhan bahkan pembunuhan bangsa-bangsa untuk menghalangi perkembangan revolusi rakyat, akan tetapi, rintangan itu hanya untuk satu waktu yang singkat saja, kerana ia hanya akan membangkitkan perlawanan rakyat secara merata terhadap polisi permusuhan dan pembunuhan bangsa-bangsa. Klik berkuasa Kuala Lumpur bermaksud hendak menggunakan pembakaran dan pembunuhan ganas untuk menakuti rakyat bangsa Tionghua dan India supaya mereka bertekuk kepadanya. Tapi kebenaran ini telah mendesak rakyat bangsa Tionghua dan India bangkit berlawan demi membela hak kelangsungan hidup bangsa mereka. Pada mulanya klik berkuasa bermaksud hendak mendapatkan sokongan massa Melayu dengan menjalankan polisi penindasan ke atas bangsa-bangsa Tionghua dan India. Akan tetapi kenyataan justeru berkebalikan. Penindasan dan perompakan klik berkuasa khasnya polarisasi di mana yang kaya menjadi lebih kaya dan yang miskin menjadi lebih miskin akibat dari Dasar Ekonomi Baru itu pasti menyedarkan secara mendalam massa bangsa Melayu yang luas bahawa klik berkuasalah yang membawa malapetaka hebat ke atas mereka. Tunjuk perasaan anti-kelaparan kaum tani di Baling pada tahun 1974 dan kesedaran baru kekuatan demokratik dan patriotik bangsa Melayu tahun-tahun kebelakangan ini untuk kesekian kali menerangkan, klik berkuasa semakin susah hendak menipu dan memperhamba orang Melayu. Kenyataan yang tak terbilang telah menunjukkan, setelah peristiwa 13 Mei, rakyat semua bangsa negeri kita memahami lebih lanjut betapa mendesaknya mengeratkan perpaduan bangsa-bangsa, dan menggagalkan polisi pemecah belahan dan pembunuhan bangsa-bangsa klik berkuasa.


Pengalaman selama belasan tahun ini menunjukkan bahawa sekali lagi kelas kapitalis birokrat komprador dan tuan tanah besar yang diwakili golongan atasan UMNO memegang teraju kekuasaan, mereka tidak akan menghentikan perang kontra revolusioner dan hasutan chauvinism bangsa. Dewasa ini benggolan-benggolan klik berkuasa tersebut sudah melompat ke puncak sektor-sektor ekonomi khasnya menjadi oligaki kewangan. Melalui pembelian dan pelaburan modal dalam perusahaan besar asing, mereka sudah lama menganggotai kelab syarikat transnasional. Kerana timbulnya kemerosotan ekonomi antarabangsa dan krisis ekonomi di dalam negeri, klik berkuasa tersebut tentu akan secara gila-gilaan melipatgandakan pemerasan ke atas rakyat dan penjualan sumber alam negara di masa akan datang. Golongan atasan UMNO akan dengan seribu satu daya memperkuatkan kapital birokrat agar mereka selama-lamanya berada dalam kedudukan berkuasa dalam perompakan bersama dengan kapitalis komprador besar Tionghua dan India. Harus ditunjukkan, kaum ekstrimis yang diwakili Mahathir dan Musa Hitam ketika peristiwa 13 Mei dulu, sekarang telah mengendalikan UMNO, dan selanjutnya memegang teraju rejim Kuala Lumpur. Untuk memperkukuh dan memperluas kepentingan yang sedia ada, mereka perlu mengubah suai lagu basi chauvinism bangsa yang diheboh-hebohkannya dalam masa 13 Mei. Orang ramai memperhatikan klik berkuasa Mahathir yang baru naik takhta di samping memperhebat perompakan kekayaan juga sedang giat menjalankan kediktatoran reaksioner di bidang struktur super, langsung tidak mempedulikan kenyataan negeri kita yang berbilang bangsa, meluahkan kata-kata karut chauvinism bangsa.

Klik berkuasa tersebut dengan sewenang-wenangnya menyebarkan dakyah konon tanpa pengujudan satu bahasa dan satu budaya, takkan ada dasar perpaduan negara. Pada mereka jikalau tidak dipercepat langkah penghapusan sekolah bahasa Tionghua dan Tamil, takkan dapat mencari jalan bagi mewujudkan perpaduan bangsa-bangsa dan lain sebagainya. Selain itu, ia giat melakukan siasat chauvinism bangsa dalam percubaan kurikulum 3M di sekolah rendah pada tahun ini, mencuba hendak memerosotkan sekolah rendah aliran Tionghua dan Tamil dan menjahanamkan asas kebudayaan bangsa-bangsa Tionghua dan India. Bermacam-macam gejala menunjukkan bahawa klik berkuasa sama sekali tidak melepaskan hasutan chauvinism bangsa.


Klik berkuasa takut pada kebenaran dan juga massa. Selagi massa semua bangsa yang luas dapat menguasai kebenaran, maka hasutan-hasutan chauvinism kik berkuasa sudah tentu tidak berhasil. Dalam memperingati peristiwa 13 Mei, rakyat semua bangsa harus menarik pengajaran yang berdarah ini dan harus secara tepat memahami bahawa dalam negara yang berbilang bangsa ini, hanya menjalankan persamaan bangsa-bangsa baru dapat memperkuatkan perpaduan.

Harus difahami bahawa hanya bila semua bangsa saling menghormati baru dapat dihapuskan syak wasangka lebih-lebih lagi harus dibongkar segala ucapan dan tindakan klik berkuasa yang mendiskriminasi bangsa-bangsa dan menimbulkan pertentangan bangsa-bangsa untuk menutupi penindasan dan pemerasan kelas. Dengan demikian baru dapat memperkukuh perpaduan.

Bangkitlah rakyat semua bangsa dengan tegas bela hak dan kepentingan serta perpaduan semua bangsa. Kalau klik berkuasa hendak sekali lagi bermain api melancarkan pembunuhan bangsa-bangsa, maka ia pasti akan menerima padah buruknya.

Perpaduan Kaum Dalam Parti Komunis Malaya

Kerja Massa Di Sungai Siput

Berdasarkan keputusan sementara yang dibuat bersama dengan Markas Besar Rejimen Ke-10 dengan penanggungjawab Setiausaha Jawatankuasa Parti Rejimen Ke-5 Negeri Perak, saya bagi pihak Markas Besar Rejimen Ke-10 memilih seplatun perajurit dari Pasukan Hang Jebat untuk menjalankan tugas menyusun massa di kawasan Sungai Siput. Regu ini dipimpin oleh Abu Samah. (gambar kiri: Abu Samah Mohd. Kassim).

Regu ini bergabung dengan 1 kompeni pasukan Tionghua dan 1 platun kawan-kawan India dari Rejimen Ke-5. Mereka melakukan kerja menyusun massa di kawasan Kuang, Tikus, Chemor, Jalung, Lintang, Lasah, Lembah Plus, Lembah Terosor dan lain-lain. Mereka saling berkoordinasi baik dalam kerja massa mahupun dalam pertempuran.

Pasukan gabungan ini mendapat sambutan hangat massa rakyat berbagai kaum di Sungai Siput khasnya petani Melayu, pekebun sayur Tionghua dan penoreh getah India. Dengan itu pengaruh mereka dan semangat rakyat untuk kemerdekaan lebih berkobar-kobar.

Ketibaan kawan-kawan Rejimen Ke-10 merupakan perkara yang baru bagi massa rakyat Melayu di situ. Semangat mereka untuk kemerdekaan tanah air semakin bertambah tinggi dan memberikan sokongan yang kuat kepada pasukan sehingga pengaruhnya tersebar luas. (gambar kanan: Perajurit dari Platun India)

Dalam suatu peristiwa, Mat Din (nama sebenarnya Sheikh Sagof) gugur terkena serangan hendap musuh pada pertengahan Jun 1954 di Lasah. Massa Melayu di Pulau Kemiri, Kuala Kangsar menuntut kerajaan untuk mengebumikan jenazahnya secara Islam. Beratus-ratus orang massa menyertai upacara mengebumikan jenazah, membaca doa dan sebagainya.

Pada 30 Jun 1954, satu seksyen perajurit dari pasukan gabungan ini yang terdiri dari kawan-kawan Melayu dipimpin Latif bersama-sama kawan-kawan Tionghua keluar menjalankan tugas menghubungi orang ramai di Tikus, Chemor. Dalam perjalanan pulang, mereka telah diserang hendap oleh musuh. Dalam pertempuran ini Mat Gantuk dan Ayub bersama 2 kawan Tionghua terkorban. Sulaiman Songsang tercedera lalu tertawan. Kerana peristiwa inilah Abu Samah memutuskan membawa pasukan Melayu pulang ke Markas Rejimen Ke-10 di Ulu Kinta. Regu Abu Samah tiba di pasukan Rejimen Ke-10 pada petang 6 Julai untuk membuat laporan.

bersambung

AHMAD BOESTAMAM : DARAH DAN AIR MATA




S. Ganapathy Di Hukum Gantung


Pada penghujung kurun ke 19, wujud pelbagai organisasi untuk memperjuangkan hak pekerja. Walaupun tidak menggunakan nama kesatuan (Union) tetapi corak perjuangannya seiras-iras sama dengan perjuangan kesatuan pekerja. Kebanyakannya tidak beroperasi secara terbuka kerana pada ketika itu polisi penjajah British di Malaya dan Singapore ialah 'menghapuskan gerakan kesatuan sejak di peringkat permulaan". Memahami polisi ini, kesatuan pekerja terpaksa beroperasi secara rahsia dan dilabelkan sebagai kongsi gelap oleh majikan dan penjajah British. Walaupun begitu, penjajah membenarkan pendaftaran beberapa organisasi di bawah peruntukan ordinan persatuan sejak 1889 di Singapura dan 1895 di Malaya. Pada peringkat ini hanya kesatuan-kesatuan untuk pekerja mahir Cina yang berkerja sebagai mekanik didaftarkan.

Penglibatan pekerja India dalam kesatuan pekerja tidak berlaku pada masa ini kerana kebanyakan pekerja yang dibawa masuk dari India melalui Sistem Kontrak masih lagi berkemelut dengan masalah sosial dalaman seperti pembahagian kasta, dilayan seperti hamba sehingga tidak dibenarkan keluar dari estet dan pelbagai lagi. Masalah yang dihadapi adalah berbentuk "survival", jadi tidak ada ruang yang kondusif untuk memperjuangkan hak mereka yang ditindas oleh golongan majikan.

Antara pemberontakan awal yang prominan yang dipentaskan oleh pekerja estet pelbagai kaum adalah mogok pada 1912 sekitar Kuala Lumpur. Mogok untuk kenaikan gaji..dan ia tidak mampu mengugat kedudukan kukuh majikan barat kerana ia sungguh rapuh. Rapuh kerana tidak ada solidariti dan kesenambungan dalam tindak tanduknya. Walau bagaimanapun ia serba sedikit sudah mula menggertak majikan barat.
H.D Griffiths, yang merupakan ahli Federal Legislative Council pada ketika itu menuduh mogok ini didalangi oleh kumpulan kongsi gelap. Menurutnya sekiranya majikan barat mengalah kepada tuntutan kuli, kekacauan ini akan menular kepada masalah yang lebih serius lagi. Pandangan majikan barat terlalu serong kepada kesatuan pekerja sehingga menyembunyikan kesalahan dan kelemahan mereka dan sebalik menuduh kesatuan pekerja sebagai kumpulan kongsi gelap.

Kesedaran untuk Berkesatuan

Pada tahun 1920an, pelbagai faktor seperti pendidikan dan pergolakan politik di China yang memperlihatkan kebangkitan nasioanalisme di bawah pimpinan Dr. Sun Yat Sen dan penglibatan dan kedatangan pendukung fahaman komunis di Singapura serta pembentukan Nanyang General Labour Unions (NGLU) dalam tahun 1925 mula menampilkan organisasi pekerja yang lebih tersusun dan pertambahan aktiviti mogok di Singapura.

Menjelang 1927, 42 kesatuan pekerja dengan sebanyak 5000 ahli sudah bergabung di bawah naungan NGLU. Antara tahun 1926 dab 1927, beberapa siri mogok telah disusun oleh pekerja Singapore Traction Company. Kerani estet dan sektor kerajaan British mula berorganisasi untuk membentuk kesatuan pekerja masing-masing. Pada tahun 1929, seramai 11 589 pekerja kurang mahir dalam sektor perlombongan bijih timah telah membentuk kesatuan mereka di Kinta, Perak.

Kerajaan British mula gelisah dengan perkembangan ini terutama dengan penglibatan mereka yang berfahaman kiri dan Nanyang GLU. Polis telah diarah untuk memantau kesatuan ini termasuk melabelkan kesatuan ini sebagai kumpulan kogsi gelap.

Ekoran ini, menjelang tahun 1928 hingga 1931 pergerakan Nanyang GLU hampir-hampir dihapuskan oleh polis walaupun ia tidak begitu aktif dalam pergerakannya. Antara yang menjadi pemangkin kepada kelembapan NGLU berpunca apabila British Trade Union Congress (BTUC) "menarik diri" pada hari yang ke 10 setelah melancarkan mogok am British pada tahun 1926. Kesatuan-kesatuan lain di bawah pimpinan Nanyang GLU juga menerima nasib yang sama.

Kebangkitan Pekerja India di Malaya

Seperti kata pepatah Tamil yang berbunyi " Kutte kutte kuniyaravan madaiyan, kuniya kuniya kutteravan madaiyan" - maksudnya: Orang yang mengalah kepada penindasan adalah bodoh dan orang yang menindas secara berterusan adalah bodoh juga". Frasa kedua amat cocok untuk majikan British di Malaya. British tidak langsung sekali menduga pekerja Indian yang dibawa ke Malaya sebagai hamba abdi akan bangun untuk menentang penindasan majikan di estet. Tetapi suasana ini tidak berlaku sehingga kedatangan para profesional seperti guru, doktor, penulis, peniaga, peguam dan ramai lagi bersama-sama dengan kumpulan nasionalis India ke Malaya.
Ada catatan yang menunjukkan ramai pegawai British di Malaya menentang cadangan agar tahanan politik yang dibuang negeri dari India dihantar ke negeri-negeri Selat untuk kerja-kerja kuli berat seperti pembinaan jalan raya kerana "masalah" yang ditimbulkan oleh para nasionalis ini - semangat menentang penjajah British.
Ramai di antara tahanan politik radikal dari India mati dalam tahanan di sini. Seperkara menarik yang dicacatkan adalah tentang panggilan cacian "Keling" yang digunakan terhadap orang India secara umumnya di negara ini. Apabila tahanan politik ini dibawa turun dari kapal, tangan dan kaki mereka digari. Justeru itu, orang India yang dibawa ke Malaya dengan cara ini dikenali sebagai "Keling" - perkataan yang mungkin berasal daripada bunyi rantai yang digari pada tangan dan kaki. Oleh itu, ia sensitif sekali bagi orang India kerana ini seolah-olah mencaci mereka sebagai penjenayah (sama seperti cacian sesetengah rasis terhadap orang Australia yang rata-ratanya terdiri daripada penjenayah yang dibawa dari Britain).

Perjuangan orang india untuk menentang penindasan bermula pada tahun 1930an dan melalui pelbagai liku-liku dan perit maung yang getir. Keadaan pekerja yang menyedihkan kerana kekurangan makanan, tempat tinggal yang tidak terurus dengan ketiadaan "privacy" di mana pekerja-pekerja ditempatkan di rumah-rumah panjang yang tidak ada hadangan yang sesuai sehinggakan menyukarkan kehidupan anak perempuan dan kaum wanita, sukar untuk suami isteri tinggal bersama, tekanan jiwa kerana terpisah daripada sanak saudara di India dan pelbagai masalah sosial menyebabkan pekerja estet mula sedar untuk bangun dan berhadapan dengan penindasan sebegini (lebih banyak maklumat dapat diperoleh sekiranya membaca novel "Rampar Mara Thopinnile (tamil) - terjemahan tajuk: "Di Ladang Getah" oleh penulis Tamil - Agilan)

Antara yang menjadi titik tolak kepada perjuangan pekerja India adalah penghantaran pulang seramai 180 000 pekerja ke India dari tahun 1930 sehingga 1933. Ramai dihantar pulang dalam keadaan "tulang tengkorak" kerana pengangguran di Malaya yang berpunca daripada kemelesetan ekonomi dunia - The Great Depression. Ini terang-terang menunjukkan kelemahan British dalam menangani imigran dari India dan salah satu kelemahannya berpunca daripada sistem Kontrak. Justeru itu, sistem ini dimansuhkan setelah mendapat tentangan daripada Parti Kongres India, Ekoran ini, pada tahun 1938, dengan resolusi daripada Parti Kongres India, Kerajaan British India untuk memansuhkan pengambilan pekerja kurang mahir ke Malaya. Ini memberikan ruang untuk kesatuan pekerja di Malaya untuk memperjuangkan kenaikan gaji mereka dengan laungan slogan No Worker- No Employer- No Empire!!

Selasa, 27 Mac 2012

P.Veraasenan Di Tembak Mati


P. Veerasenan yang telah berjuang untuk kemerdekaan kaum buruh seawal umur belasan tahun lagi, telah menjadi pemimpin pejuangan pekerja-pekerja pelabuhan di Sinagapura pada umur 22 lagi. Keberanian, dedikasi dan semangat juang yang ditunjukkan oleh Veerasenan, menyebabkan beliau seterusnya menjadi pemimpin kesatuan kebangsaan iaitu Pan Malaysian .Federation of Trade Union (PMFTU) pada tahun 1946.

Perjuangan dan kejayaan yang signifikan oleh P.Veerasenan dan komrad-komradnya ketika itu adalah peningkatan gaji sebanyak 40%, hari kerja dikurangkan kepada 6 hari berbanding 7 hari dan 8 jam kerja sehari. Selain itu, beliau juga berjaya menuntut majikan untuk menyediakan air bersih, tempat kediaman dan bilik air kepada para pekerja.

Sebelum zaman merdeka, iaitu pada awal tahun 1940an, kesatuan sekerja sangat kuat dan ramai pemuda begitu bersemangat demi memperjuangkan hak-hak pekerja. Kerajaan British pula tidak suka akan kesatuan sekerja yang militan dan progresif, maka mereka mengambil tindakan yang agresif untuk menghapuskan semua gerakan pekerja yang memperjuangkan hak ... Lihat seterusnya..dan maruah para pekerja ketika itu. gerakan kiri di Malaya dan Singapura ketika itu. Ramai pejuang pekerja dihukum gantung, di tembak mati dan dibuang negara oleh penjajah British yang kejam. P.Veerasenan pun telah ditembak mati pada bulan Mei, 1949 ketika cuba menyelamatkan seorang lagi komrad perjuang pekerja iaitu “Malay” Ganapathy yang kemudiannya telah di hukum gantung oleh British

Betapa tinggi semangat juang yang ditunjukkan oleh komrad-komrad P. Veerasenan dan Ganapathy dalam usia yang muda ini, sememangnya ini menjadi pedoman dan panduan bagi ratusan pemuda untuk berjuang demi hak rakyat. Mereka inilah antara pahlawan sejati dalam sejarah perjuangan rakyat. Jasa dan semangat juang masih diperingati malah, menjadi inspirasi kepada ratusan pemuda untuk melibatkan diri dalam memperjuangkan isu-isu masyarakat....

Ustaz Ibrahim Libya Kader Parti Komunis Malaya


Dalam sejarah perjuangan untuk kemerdekaan tanah air, berbagai aliran dan berbagai ideologi telah berganding bahu, mengenepikan perbezaan, mencari titik persamaan dalam perjuangan bersama menentang penjajah British untuk kemerdekaan tanah air. Berbagai aliran dan ideologi ini ialah nasionalisme, sosialisme, agama dan komunis.

Golongan ideologi yang berlandaskan Islam juga besar peranannya dalam perjuangan kemerdekaan. Sebelum darurat diisytiharkan, golongan ini pada pokoknya tergabung dalam Hizbul Muslimin di bawah pimpinan Ustaz Abu Bakar Al-Baqir yang berpusat di Gunung Semanggol, Perak.

Dalam satu kongres Islam di Gunung Semanggol pada tahun 1947, berbagai pihak telah dijemput hadir. Saya juga dijemput atas nama PKM, Dr. Burhanuddin dan lain-lain atas nama PKMM, Boestamam atas nama API dan lain-lain lagi. Persidangan telah membincangkan masalah memperkuatkan perjuangan untuk kemerdekaan tanah air daripada penjajah British.

Akan tetapi, gabungan kekuatan yang memperjuangkan kemerdekaan itu telah ditindas dengan kejam oleh penjajah British. Hizbul Muslimin dan lain-lain diharamkan, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan ramai lagi disumbat ke penjara. Sungguhpun begitu sebilangan kecil yang tidak tertangkap menyambung perjuangan seperti Asri Haji Muda, Hassan Adli dan lain-lain. Hassan Adli berasal dari Kampung Gajah. Sebelum Darurat dia aktif menggerakkan kaum tani dari Kampung Gajah, Perak sampai ke Tanjung Karang dan Terengganu. Asri pernah menuntut di Il-Ihya Assyarif, Gunung Semanggol. Kemudian beliau aktif dalam PAS dan pernah menjadi Setiausaha Agung PAS yang memerintah Kelantan. Di samping itu beliau juga menantu kepada Ustaz Abu Bakar Al-Baqir.

Berkenaan Dr. Burhanuddin pula, saya telah membuat pengaturan terperinci masalah koordinasi perjuangan antara saya dengan beliau. Sebelum meninggalkan basis Temerloh pada tahun 1943, melalui seorang pemuda bawah tanah yang bernama Harun, saya dan Dr. telah berjanji akan menitik beratkan perjuangan di bahagian utara. Beliau akan bergerak di Terengganu. Kerana Terengganu dekat dengan kawasan sempadan, kami boleh berhubungan. Seorang pemuda progresif yang menyokong pendirian Dr. Burhanuddin ialah Aminuddin Baki. Sebelum Darurat, dia selalu datang ke Rumah Merdeka membaca bermacam-macam buku. Kemudian dia melanjutkan pelajaran ke Rafles School, Singapura. Setelah Darurat, dia bekerjasama dengan Dr. Burhanuddin melancarkan perjuangan kemerdekaan di Singapura. Walau bagaimanapun rancangan koordinasi antara saya dan Dr. Burhanuddin ini menghadapi banyak halangan kerana situasi perjuangan yang amat kusut masai.

Untuk tujuan tersebut, mulai tahun-tahun 1960-an, gerakan bawah tanah Rejimen Ke-10 ke tanah air mulai berkembang. Masa itu saya dapat hubungi pelajar-pelajar Islam progresif di beberapa buah sekolah agama di Kelantan, pokoknya Maahad Muhammadi serta menghubungi tokoh-tokoh agama dalam gerakan kiri dulu.

Di bawah situasi dan perkembangan baru ini, mereka memerlukan satu organisasi mereka sendiri untuk bergabung tenaga. Oleh itu syarat untuk menubuhkan sebuah parti Islam untuk menyambung cita-cita gerakan Islam progresif pada masa sebelum Darurat yang dipelopori Dr, Burhanuddin, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan lain-lain sudah pun tersedia.

Saya mencadangkan nama PARTI PERSAUDARAAN ISLAM MALAYA atau ringkasnya PAPERI. Nama ini diambil berkat nama Persatuan Persaudaraan Islam Sedunia, yang ikut hadir dalam Sidang Serantau Asia di New Delhi pada tahun 1947. Dalam persidangan khas pertubuhan di New Delhi, saya telah dilantik sebagai Pesuruhjaya bagi Malaya. (telah saya jelaskan sedikit dalam Memoir Abdullah C.D. Bahagian Pertama: ZAMAN PERGERAKAN SEHINGGA 1948, ms. 254 - 255).

Dalam keputusan persidangan Paperi kali pertama pada 20 April 1965 / 20 Zulhijjah 1384 berbunyi:

Enam bulan yang lalu, wakil-wakil daripada berbagai gerup pemuda-pemuda Islam yang patriotik telah mengadakan suatu permesyuaratan. Mesyuarat telah memutuskan akan mengadakan suatu sidang perwakilan untuk memusatkan tenaga revolusioner Islam yang patriotik dan menentukan haluan perjuangan yang akan datang.

Tepat pada 10 Zulhijjah iaitu pada Hari Raya Haji tahun Hijrah 1384, di suatu tempat yang bersejarah telah diadakan sidang perwakilan. Persidangan telah membincangkan berbagai-bagai masalah yang menyangkut perjuangan revolusi nasional Malaya; persidangan telah mengambil keputusan akan mencantumkan semua gerup pemuda Islam revolusioner itu dijadikan asas penubuhan sebuah parti politik Islam yang revolusioner di Malaya, persidangan dengan sebulat suara menyetujui parti politik Islam ini dinamakan "PARTI PERSAUDARAAN ISLAM" atau nama ringkasnya PAPERI. Sayap pemudanya dinamakan PEMUDA ISLAM manakala sayap wanitanya dinamakan WANITA ISLAM. Persidangan dengan sebulat suara melantik Saudara Dr. Abdul Latif sebagai Yang Dipertua Parti Persaudaraan Islam manakala Saudara Haji Sulaiman dilantik sebagai Setiausaha Agungnya dan juga merangkap Ketua Pemuda Islam, sedangkan Saudari Zainab telah dilantik sebagai Ketua Wanita Islam.

Selain itu, ditetapkan Undang-undang Tubuh Paperi sebagai berikut:

1. Nama: Parti Persaudaraan Islam, ringkasnya Paperi

2. Tujuan: Berjuang untuk kemerdekaan penuh, bersatu, bebas dan berdaulat bagi bangsa dan nusa; untuk demokrasi rakyat dan kebebasan agama Islam; untuk kemerdekaan ekonomi dan kemakmuran rakyat; membangun tentera Islam dan untuk berkeperibadian di bidang kebudayaan.

3. Syarat Keanggotaan:
3.1. Lelaki dan wanita Islam boleh menjadi anggota dengan syarat bersetuju dengan program Paperi.
3.2. Menurut tatacara jadi anggota.
3.3. Melaksanakan kewajipan.

4. Kewajipan Keanggotaan:
4.1. Mempelajari risalah-risalah Paperi.
4.2.Mendakyahkan perjuangan Paperi dan menegakkan syiar Islam.
4.3. Mmendirikan dan mengembangkan organisasi-organisasi Paperi.
4.4. Memperjuangkan panca program Paperi.
4.5. Mengerahkan rakyat menerjunkan diri dalam perjuangan pembebasan nasional demokrasi ini.

5. Hak-hak Keanggotaan:
5.1. Berhak mengeluarkan fikiran-fikiran, berbincang mengemukakan cadangan-cadangan dan kritik-kritik yang membina dalam mesyuarat-mesyuarat.
5.2. Berhak untuk memilih dan dipilih.

6. Organisasi:
6.1. Tiga orang ke atas boleh mendirikan cawangan Paperi.
6.2. Cawangan Paperi yang didirikan dalam berbagai lapangan dihitung cawangan Paperi bahagian itu, umpamanya di kalangan kaum tani di kampung-kampung dihitung bahagian kerja kaum tani, kalangan kaum buruh di perusahaan-perusahaan dihitung bahagian kerja buruh. Kalangan pelajar-pelajar dihitung bahagian pelajar-pelajar dan sebaginya.
6.3. Segala gerakan dan perjuangan konkrit masing-masing cawangan mengikut arahan atasan.

7. Kekuasaan:
7.1. Kuasa tertinggi pertubuhan Paperi ialah sidang atau kongres.
7.2. Pada ketika kongres tidak berlangsung, Jawatankuasa Pusat merupakan badan tertinggi mengurus pentadbiran sehari-hari. Organisasi-organisasi negeri, daerah dan cawangan ditadbirkan oleh Jawatankuasa-jawatankuasa negeri, daerah dan cawangan.
7.3. Ahli-ahli jawatankuasa dipilih di dalam mesyuarat-mesyuarat cawangan, daerah, negeri dan sidang perwakilan atau kongres.

8. Kewangan:
8.1. Setiap anggota diwajibkan membayar yuran yang tetap (ditetapkan oleh tempat masing- masing).
8.2. Di ketika yang diperlukan mengutip derma-derma khas.
8.3. Segala urusan kewangan diuruskan oleh bendahari.

9. Keluar dari anggota:
9.1. Dipecat dari anggota kerana melanggar disiplin Paperi.
9.2. Atas permintaan sendiri dan diluluskan oleh Jawatankuasa Paperi.

Berkenaan kenyataan Paperi di atas perlulah dibuat sedikit penjelasan di sini. Nama-nama yang disertakan di situ adalah nama samaran. Saya hanya bertanggungjawab menubuhkan dan memimpin untuk sementara saja. Apabila situasi perjuangan mengizinkan, saya rancangkan akan menyerahkan kepimpinannya kepada Aminuddin Baki di bawah bimbingan Dr. Burhanuddin.

Setelah diumumkan penubuhan PAPERI, berbagai pihak memberikan reaksi masing-masing. Pihak kerajaan secara terang-terangan mengatakan bahawa komunis memperalatkan agama.

Seorang bekas anggota API dari Selangor bernama Yunus Yatimi secara terang-terangan mengatakan bahawa Abdullah C.D. yang bertanggungjawab menubuhkan Paperi. Yunus Yatimi rapat dengan Boestamam dan saya pernah berjuang bersama beliau sebelum Darurat dulu. Beliau benar-benar faham hasrat saya menubuhkan Paperi untuk meneruskan perjuangan Islam progresif yang telah ditindas dengan kejam oleh penjajah British.

Walau apa pun yang dikatakan oleh pihak lawan, Paperi adalah benar-benar sebuah pertubuhan Islam progresif menyambung cita-cita perjuangan kemerdekaan aliran agama sebelum Darurat. Paperi tetap dengan prinsip bersatu di atas landasan agama, nasionalis dan sosialis, berjuang untuk sebuah negara yang benar-benar merdeka dan berdaulat dan mengutamakan kepentingan rakyat jelata. Di samping itu, Paperi dengan jelas menyatakan sokongannya kepada perjuangan bersenjata yang dilancarkan Rejimen Ke-10 untuk kemerdekaan nasional dan pembebasan rakyat.

Pihak berkuasa berwar-war bahawa Paperi parti atas kertas sahaja. Akan tetapi kenyataan tidak begitu. Paperi sebuah parti Islam memang benar-benar wujud bergerak secara bawah tanah, menyusun pemuda pemudi Islam, tokoh-tokoh patriotik demokratik, ahli-ahli parti pembangkang dan lain-lain yang progresif, membantu parti-parti pembangkang yang progresif dalam pilihan raya dan lain-lain. Cawangan dan gerup Paperi tersebar di beberapa negeri seperti Kelantan, Terengganu, Kedah, Pahang, Perlis, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Ada sebahagian anggota Paperi yang terputus hubungan bergerak secara bebas menyusun massa rakyat. Mereka secara sendiri bangkit berjuang dalam berbagai bentuk menentang kezaliman seperti yang tercermin dalam peristiwa menyerang balai polis Batu Pahat pada 16 Oktober 1980, seramai 15 orang penyerang yang terdiri dari massa rakyat telah terkorban.

Pada tahun 1985, pihak kerajaan bertindak nekad menembak mati 14 orang umat Islam di Kampung Memali Kedah. Ibrahim Libya yang memimpin sekolah agama di situ adalah antara syuhada yang ditembak mati oleh pihak pemerintah. Ibrahim adalah kader Paperi yang mengembangkan gerakan agama progresif di bawah PAS.

Khamis, 22 Mac 2012

Awas Lelaki Ini Meraba Wanita Di dalam Komuter

Cerita ini Abu Nawas ambil dari FB seorang wanita. Sila baca dan bayangkan apakah anda juga jantan yang berperangai macam mamat ni. Jantan nak cari stim sanggup bayaq duit untuk naik komuter time orang sesak...

Abu Nawas pun pernah alami peristiwa begini ketika menaiki komuter di Rawang.. Fuhh best gila gua cakap lu.. Macam sardin dia punya padat..

Tapi Abu Nawas tak lah meraba cumapompuan punya rapat dok menembab kat abu Nawas jantan mana tak stim kah kah kah..

Tok sah dok temberang la oii kalau ada jantan kata dia tak stim bila dok melekat dengan pompuan..

Jom kita baca pengalaman pompuan kena tembab kote sampai keluaq ayaq kat bawah ni kah kah kah....Hati2 pada sape2 yg naik komuter, especially tren ke Rawang. Plez beware ngan org ni. Saya baru je pas buat repot cover utk kes cabul td…citenye gini….

Selasa baru2 ni..saya tunggu tren mcm biasa kat platform 4 kl sentral..tgh2 tgu tu ada la mamat yg dlm gambar tu dtg dari blkg dan rapat blkg saya..sbb x selesa saya pun pandang blkg n tgk kat blkg dia x de org pun…tp dia masih nak rapat lg..saya cube elak ke kiri n kanan..tp masih dia ikut…saya pun pandang dia n mybe dia perasan n dia blah….

Apa yg sengal nye dia ni dgn pakaian yg sama dia muncul lg semalam dan beratur lg blkg saya..saya elak n dia x bejaya nak buat kat saya dia tp dia try kat sorg budak ni…sian dia…

Dlm tren dia buat keje tu…dia mmg bergesel dgn bdk pompuan ni dr KL sentral smpai la stesen sg buloh…bayang kan la dlm tren tu betapa ramai org mmg x leh nk ckp la..sampai je stesen sg buloh kami (saya ngan akak sorg ni) perasan yg kat seluar dia basah…saya pun trun n cari budak pompuan td nk tanye ape tejadi kat dia….bdk ni cite yg mmg dia ada rase ‘something; kat punggung dia…tp dia x tau ape bendenye…mmg saya tgk kat seluar bdk tu pun ada kesan “air’dia …mmg kurang ajar org ni…dgn muka puas dia tersenyum mase kluar dr tren…saya ada buat laporan kat KTM staff tp diorg ckp dia x de kuase nak tangkap…hampeh betul…kalu ikutkan smlm dah tertangkap dia ni…masalahnye time tu x de plak polis kat sg buloh station…

So if u all ada terserempak ngan dia ni hati2…sbb dia ni x kan berhenti memburu n buat keje x senonoh tu..dah la bau busuk…@%^$&%*&^.. Mmg dia taget penumpang2 tren ni sbb dia x kan kemana bila dah turun, dia akan naik tren semula n cari mangsa2…

Rabu, 21 Mac 2012

Gambar gambar skandal Leman Raja Lawak dengan artis wanita



Berikut adalah gambar gambar skandal Leman raja Lawak dengan artis2 wanita yang seksi. Gambar2 ini di ambil secara curi daripada FB Leman. Namun bukan pasal gambar ni yang Abu Nawas nak cerita tapi pasai gambar di bawah Ini:-

Hari ini blog Abu Nawas tak ada cerita lucah dan tak ada jugak berita sensasi tapi tak sensasi. Hari ini Abu Nawas nak bawa pembaca sekalian ke Kuala Nerang Kedah untuk bersama sama Leman raja Lawak mengunjungi rumah rumah orang miskin yang tidak mendapat perhatian orang politik di sana

Sebelum itu kita lihat dulu serba ringkas tentang Kuala Nerang

Kuala Nerang termasuk dalam kawasan parlimen Padang Terap , negeri Kedah Darul Aman , di utara Malaysia.

-Sejarah Kuala Nerang dapat dijelaskan berdasarkan dua cerita iaitu maksud Kuala dan Nerang itu sendiri. Kuala ialah Pertembungan dua sungai iaitu Sungai Pedu dan Sungai Ahning manakala Nerang pula bermaksud Kawasan yang merimbun & teduh (kawasan sekitar yang dipenuhi pokok-pokok dan hutan.

-Nerang juga diambil sempena nama anak YTM Tuanku Abdul Rahman Putera Al Haj iaitu bapa kemerdekaan yang pernah bertugas sebagai pegawai daerah di sini dan beliau menamakan sebagai Kuala Nerang bersempena nama puteranya iaitu Tunku Ahmad Nerang.

-Kawasan Dewan Undangan Negeri N7 Kuala Nerang (16,766)

-Bilangan pengundi Melayu : 96.30% Cina : 2.12% India: 0.50% Lain: 1.06%

Pada pilihan raya umum Mac 2008, Syed Sobri menewaskan calon PAS, Zawawi Ahmad dengan majoriti 805.

Longkang yg tersumbat di rumah pak dali,kg keda..pasir puting..kuala nerang ,kedah..


Rumah pak dali bin dolah,keda tualak..kerja menebas..warga emas yg daif

Rumah wakil rakyat Padang Terap dan Kuala Nerang?????



Ini bukan reban ayam tapi inilah rumah tempat berteduh warga miskin Kuala nerang

Secawan beras untuk anak yang tidak kenal erti kemiskinan. Apa wakil rakyat di sini buat?

Peace No War... Bukan nak lawan umno bukan juga nak lawan Pas tapi warga miskin wajib di bela tanpa sebarang prejudis

Umno dan Pas khianat orang miskin..masa untuk berubah

Bukan wakil rakyat tapi hati rakyat
Anak kelahiran Kuala Nerang untuk orang Kuala Nerang

Keletihan setelah seminggu bersama warga kampung


Bukan kerana pilihanraya tapi rasa simpati merentasi fahaman politik kepartian yang menghancurkan rakyat.
Bumbung rumah di perbuat daripada carikan kain terpan buangan. Apa pernah MB Kedah atau Pengerusi Umno Kedah mahu tinggal di sini jika di beri pilihan
No 32,kg keda..pasir putih..kuala nerang..dali bin dolah..kerja hanya menebas..
Beginilah keadaan dapur warga miskin Kuala Nerang setelah 54 tahun merdeka.

Di atas adalah sebahagian daripada gambar gambar lawatan leman Raja lawak ke kampung kelahirannya Kuala Nerang. Betapa setelah 54 tahun merdeka tetapi masih lagi ada anak negeri yang hidup dalam serba kedaifan.

Blog Abu Nawas menyokong 100% usaha yang di buat oleh Leman dalam membongkar kedaifan hidup orang2 kampung yang menjadi mangsa kepada orang orang politik di negeri Kedah.

Secara jujurnya Abu Nawas akan terus mempromosikan usaha i=usaha yang di buat oleh Leman ini selagi mana beliau bergerak atas tiket peribadi dan secara berterus terangnya Abu Nawas nak beritahu Leman sekiranya ianya hanyalah sebagai alat untuk Umno maka abu Nawas akan menarik diri.

Pada pilihan raya umum Mac 2008, Syed Sobri menewaskan calon PAS, Zawawi Ahmad dengan majoriti 805.
Kuala Nerang terletak dalam parlimen Padang Terap yang di wakili oleh wakil Pas Mat Nasir

Sudah pasti kalau dari segi keuntungan politiknya akan berpihak kepada rakyat kerana mereka akan mendapat khidmat dari 2 orang wakil rakyat yang berbeza parti di sini. Pas menguasi negeri dan Umno pula menguasi Pusat.

Malangnya ianya tidak berlaku di sini. Mengapa? Apakah kerana orang2 politi Pas Dan umno mengharapkan orang miskin terus menjadi miskin agar mudah untuk mereka menipu pada setiap kali kempen pilihanraya?
Umno dan Pas adalah parti yang menyokong sistem kapitalisme, orang miskin hanyalah alat untuk mereka mengekalkan kuasa

Orang politik Pas Kedah bergaduh siang malam sesama mereka hanya kerana ego dan tidak mahu mengalah. Orang politik Umno pulak sedang berangan angan siapakah di antara mereka yang akan menjadi MB bila Pas kalah nanti.

Apalah nak di kisah sangat dengan orang miskin. Nanti tiba masa berilah mereka beras sekampit dan gula sekilo.

Maka hari ini dan semeng telah lama sebenarnya Leman telah turun ke rumah2 orang miskin ini untuk cuba membantu sedaya upayanya. Leman tak mampu untuk berikan wang kepada mereka kerana Leman juga warga miskin.

Kerana pernah merasakan keperitan hiduplah leman cuba untuk membawa perkara ini keatas. Tetapi mahukah yang di atas sama ada Pas atau Umno mahu mendengarnya.

Maka di bahagian pertama kisah warga miskin Kuala Nerang ini abu Nawas merasakan sudah tiba masanya warga Kuala nerang berfikir dan membuat keputusan siapakah yang patut mereka beri amanah agar kebajikan mereka terus di perjuangkan.

Yang Pastinya Adun di sini yang dari umno telah mengkhianati amanah yang rakyat Kuala Nerang beri. Begitu juga dengan Ahli Parlimen dari Pas..

maka sudah tiba masanya Rakyat Kuala Nerang menolak calon Pas dan Umno dalam pilihanraya ini. Anda sebenarnya memerlukan seorang wakil rakyat yang datang dari rakyat dan brjuang untuk rakyat.

Bersambung...
Leman di Gerai Shah di uptown Bandar Perda bersama gangster lawan pengajur Hazmi Master di sebelah kanan berbaju putih.

Dalam kesibukan membantu rakyat miskin Kuala Nerang Leman juga tidak lupa singgah di tempat asal usulnya UpTown Bandar Perda Bukit Mertajam bertanyakan khabar berita dari kawan2 seperjuangan...

Jom bantu anak anak mahasiswa kita mecari dana. Bukan mahal pun. Hanya RM30.00. Tidak ada meja VIP..semuanya samarata tak kira pemimpin besar atau orang biasa... macam biasa hubungi ketua penganas si Khalid Ismath untuk tempahan tiket
013-373 4003

Blackend Is The End

Dyers Eve