To Live Is to Die

free counters

Rabu, 9 Mei 2012

Nik Jidan Pemuzik Rakyat




Hari ni tidak ada cerita Anak Mufti kena tangkap basah. Tak ada cerita artis terlanjang tapi hari ini Abu Nawas nak buat satu promosi kepada sahabat Abu Nawas pemuzik rakyat iaitu Nik Jidan.

Beliau akan mennerbitkan sebuah lagi album koleksi lagu lagu rakyat ciptaannnya sendiri memerlukan penaja untuk menrealisasikan hassratnya itu.



Lagu Dingin dia atas persembahan penyanyi rakyat Nik Jidan dipetik dari album tebaru beliau bertajuk 'Salam'. Seperti mana lagu-lagu sebelum ini lagu-lagu beliau diharamkan oleh RTM & TV3. Nik memerlukan sumbangan dana berjumlah RM7,00.00 dari semua yang prihatin untuk membantu penerbitan album 'Salam'. Kpada sesiapa yang ingin menyumbang boleh masukkan ke akaun Maybank, 164173636315, Nik@Zamri Bin Mat Jidan. Maklumat lanjut hubungi, 019-634 2559.


Selasa, 8 Mei 2012

Anak Perempuan Mufti Pahang Di Tangkap Khalwat

Anak perempuan Mufti Pahang Norhayati Binti Mufti telah di beritakan oleh akhbar Indonesia Post di tangkap khalwat oleh sekumpulan pencegah maksiat di sebuah hotel berdekatan Jakarta.

Bapanya Haji Mufti Bin haji Pahang ketika di hubungi telah mengesahkan berita tersebut dan kini sedang bersiap untuk ke jakarta bagi melansungkan perkahwinan anak perempuannya itu.

Ohh maaf Abu Nawas tersilap posting... sebenarnya nak cerita pasai pak pak mufti tapi pi cerita pasai anak Haji Mufti la pulak.......
....................................................................................................................................

Karl Marx seorang tokoh komunis pernah berkata Agama Itu Candu kepada masyarakat. Namun kata katanya telah di exploitasikan oleh golongan agamawan upahan pemerintah dengan mengatakan Marx adalah seorang yang anti agama.

Yang menjadi lucunya ialah agamawan dari Islam pula yang lebih lebih membantah dan menyerang Marx dengan berbagai tuduhan sedangkan pada ketika Marx mengeluarkan pendapatnya ini ianya sebenarnya di tujukan kepada paderi paderi kristian yang ketika itu menjadi baru barua pemerintah untuk menghalalkan setiap kezaliman kepada rakyat.

Pak pak ustaz yang tak pernah kenal Marx pun tak mahu ketinggalan untuk mengeluarkan fatwa bodoh mereka terhadap kata kata Marx.

Apa pun biarlah mereka yang hanya main dengar dengar itu bersama dengan teori mereka, Hari ini Abu Nawas ingin membawa satu perbincangan tentang realitinya kata kata Marx itu di zaman muktahir ini dan apa yang telah terjadi di dalam negara ini sendiri.


Apakah perlu pak pak mufti bersidang untuk mengeluarkan satu fatwa hanyalah tentang orang yang berhimpun atau lebih tepat lagi Perhimpunan Bersih 3.0?

Jawapannya adalah sememangnya perlu. Kerana pak pak lebai yang mewakili majlis fatwa ini cuma mengharapkan elaun elaun mesyurat seperti ini untuk terus hidup mewah. Golongan ugama seperti pak pak mufti ini hidup mereka penuh dengan kemewahan. Jika sekadar gaji yang tak tahu berapa puluh ribu itu adalah belum cukup untuk mereka hidup.

Sebab itulah selain daripada menjadi mufti mereka terpaksa keluar mengajar atau berceramah kerana itu adalah pendapatan sampingan. Bukan saja di bayar elaun malah orang orang melayu yang bodoh akan mengeluarkan wang wang dari tabong masjid untuk di berikan kepada pak pak mufti ini.

Sedangkan di sekeliling masjid masih ramai anak anak orang miskin tidak dapat bersekolah kerana tidak punya wang tetapi ajk masjid lansung tak pernah ambil peduli.

Pak pak mufti ini akan di layan dengan layanan VVIP selepas memberi ceramah dengan sajian makanan dan hidangan yang enak enak sedangkan orang ramai hanya di jamu dengan bihun goereng dan makan pula berlapikkan pingan kertas berbanding pak pak mufti yang makan dengan pingan yang mewah2.

Kenapa orang melayu melayan pak pak mufti sebegini tapi mereka membiarkan orang orang miskin hidup dengan kemelaratan?

Jawapannya mudah saja iaitu minda orang melayu telah di suntik sumbat dengan asap asap candu sehingga menjadikan mereka lali dan bodoh. Siapa yang menjadi tokey candu ini? Tidak lain mereka mereka itu adalah dari kalangan pak pak mufti dan orang orang agama.

Apabila orang melayu sudah lali dan ketagih dengan candu maka mereka akan terus memperbodohkan diri mereka sendiri dan dengan kebodohan mereka maka mudahlah pak pak mufti ini menipu mereka dengan ayat ayat yang di pilih pilih dari sebahagian Al quran serta hadis agar orang melayu memuliakan mereka dan tidak berani menentang kata kata mereka.

Sebenarnya pak pak mufti ini tidak punya apa apa melainkan agama sahaja sebagai modalnya untuk mencari rezeki. Abu Nawas percaya sekiranya di anjurkan debat antara pak mufti dengan Tukar Tiub, bisa saja pak pak mufti ini terkencing sambil berlari.

Ini adalah kerana pak pak mufti ini tidak perrnah hidup dalam dunia yang realiti. Mereka tak pernah merasakan kesusahan yang di rasai oleh orang miskin. Mereka tak pernah mengunakan pengangkutan awam seperti rakyat biasa. Jadi bagaimana mereka ini mampu untuk berdebat dengan Tukar Tiub yang pernah merasai kesusahan hidup rakyat selama ini.

Pak pak mufti inilah sebenarnya tidak percaya kepada Tuhan. bagi mereka rezeki bukannya datang dari Tuhan tapi rezeki itu datang dari sejauh mana mereka berjaya memperbodohkan orang melayu. Lagi bodoh orang melayu maka lebih mewah kehidupan mereka di atas muka bumi ini.

Pak pak mufti juga sebenarnya adalah golongan yang amat takut dengan rintangan hidup. Mereka tak berani untuk menempuh kehidupan yang mencabar seperti rakyat biasa maka untuk itu mereka wajib mempertahankan jawatan mereka.

Tidak lain dan tidak bukan mereka dengan sengaja menjadi barua kepada pemerintah kerana bagi mereka hanya pada pemerintah nyawa mereka bergantung. Oleh itu kita jangan hairan kalau pak pak mufti ini tak pernah mengeluarkan fatwa tentang hukum mengongkek bibik apatah lagi fatwa tentang hukum mengebom perempuan simpanan dari mongolia.

Ini adalah kerana fatwa fatwa yang sebegni bisa saja menutup periuk nasi mereka. Opss maaf bukan periuk nasik tapi hutang rumah mewah.

Tak perlulah anda semua menulis status di facebook pasai apa mufti tak haram kan itu dan kenapa mufti tak haramkan ini. Apa yang Abu Nawas jelaskan di atas sudah cukup untuk kita tahu kenapa dan mengapa.

Oleh itu maka benarlah kata kata Marx bahawa ugama itu adalah candu kepada masyarakat. Jika di bandingakan dengan realiti hari ini apakah kata kata Marx itu membawa maksud Marx iitu anti pada ugama? Segala penafsiran anda boleh buat sendiri.

Isnin, 7 Mei 2012

Bapa Ku Seorang YB - Pyanhabib

Kemarin Abu Nawas ke Majlis Pelancaran buku Pyanhabib di Markas Besar Umno PWTC. Buku ini adalah hasil koleksi sebahagian daripada puisi puisi Pyan telah di lancarkan oleh dato Lat di samping kehadiran rakan baik Pyan, Ramli Sarip..

Yang paling menariknya bila Pyan membaca puisi yang selau dia baca di dalam markas besar umno ni. Puisi yang bertajuk Bapa ku seorang YB mungkin sesuai untuk Anak Nazri Aziz ni :

Bapaku  seorang YB di negara demokrasi
joget dan zapin dia tahu menari
hari-hari meeting
hari-hari outstation
sampai pagi konon menghargai
kesetiaan para pengundi yang memilihnya di pilihanraya

Di atas podium di hadapan rakyat
orang-orang kampung jauh terpencil
lidah bapaku petah bersilat
uratnya tegang mata terjegil

Bapakku pakar pintar teori mulut berbuih mata
melilau bersembur serapah segala jampi
orang-orang kampung batuknya hijau
Kitab sejarah dan hadis Nabi jadi hafalan bapaku
bestari rakyat maehaen ditaburi janji

Tidak siapa tahu bapakku gergaji bermata dua
sondol sana - sondol sini
dia main tutup mata
orang-orang kampung terlopong dengan mata terbuka

Bapakku seorang YB di negara demokrasi
anak aku bertuah tidak pernah mengundi
diajarnya aku berotak pintar
untuk hidup mesti terlebih ajar

Oh alangkan bertuah aku anak bapak
Bapakku YB , aku jadi penyangak
masing-masing putar belit
masing-masing pintar teori
masing-masing isi perut dan tembolok sendiri

Bapakku seorang YB di negara demokrasi
di parlimen tak habis-habis berkelahi
jadi Yb tak habis-habis kena maki

Pyanhabib

Dari kiri Ahli Majlis MPSP Tarmizi Abdullah, Bekas Exco Pemuda Pas Kedah Fadzil Baharom, Pyanhabib dan yang kanan sekali Penyanyi Metallica James Helfeld...

Ahad, 6 Mei 2012

KHALID ISMATH YANG AKU KENAL - BEBASKAN ADIK KU


Sebelum aku berjumpa dan kenal Khalid Ismath aku sebenarnya tertarik dengan latar belakangnya. Aku tertarik kerana latarbelang pendidikannya yang sejak kecil mendapat pendidikan Islam sehinggalah ke kolej terus dengan pendidikan islam tetapi beliau memilih Parti Sosialis Malaysia (PSM) sebagai wadah perjuangannya...

Ini yang membuat aku pelik kerana selalunya orang yg sebegini akan memilih Pas iaitu parti Islam sebagai tapak untuk diri mereka berjuang dalam politik Malaysia.

Setelah aku berjumpa dengannya barulah aku tahu mengapa beliau memilih PSM bukan Pas. Rupanya Khalid di lahirkan dari keluarga yang kuat berpegang dengan Islam. Bapanya berkhikmat dengan Pas sejak dari remaja dan pernah menjadi AJK perhubungan negeri Selangor dan ibunya juga adalah seorang aktivis Pas yang kini memegang pengerusi tetap Muslimat Pas Negeri Selagor.

Namun bapanya telah di buang dari jawatan tersebut gara gara di ketika Hasan Ali memegang jawatan persuruh jaya Pas Selangor beliau tidak mahu ada di antara jawatankuasa perhubungan negeri yang tidak ada kelulusan. Ini adalah kerana bapanya hanyalah berkelulusan SPM dan bagi Hasan Ali orang sebegini tidak ayak bermesyuarat bersama samanya.

Itu adalah antara sebab Khalid berasa amat sedih dengan sikap pemimpin Pas seperti Hasan Ali yang sombong dan angkuh. Namun banyak sebab lagi yang telah membuat Khalid memilih perjuangan rakyat seperti PSM sebagai wadah perjuangannya. Rasanya tidak perlulah bercerita di sini tetapi anda boleh menilai sendiri sekiranya anda duduk bersama2 dengan pemimpin PSM dan bandingkan pulak dengan pemimpin Pas.

Bagi yang belum pernah mengenali Khalid secara peribadi anda mungkin bisa membuat berbagai andaian kepadanya tetapi sekiranya anda mengenalinya, Khalid sebenarnya adalah seorang yang amat lemah lebut dan baik budi bicaranya.

Anda tidak akan menyangka bahawa Khalid yang kelihatan garang ketika berada di barisan hadapan mahasiswa dalam memperjuangkan isu isu rakyat sebenarnya punya sifat yang sebaliknya bila anda bersama samanya.

Bersesuaianlah dengan keluarganya yang amat baik dan berpegang teguh dengan ajaran Islam dari Bapa dan ibunya sehinggalah ke abang dan kakaknya. Abu Nawas berkata begini kerana Abu Nawas bukan saja rapat dengannya malah Abu Nawas rapat sekali dengan keluarganya.

Namun hari ini Khalid berada di dalam kurungan jeriji besi di atas kesalahan yang tidak di  buatnya. Beliau di tuduh memukul polis hanya kerana sekeping gambar yang bukan gambarnya. Gambar ini di sebarkan oleh blog blog umno dengan tanpa rasa bersalah memfitnah Khalid seorang remaja yang baru berusia 22 tahun memukul anggota polis.

Kenapa ia di perlakukan sedemikian rupa? Secara logik dari gambar tersebut pun sudah membuktikan itu bukan khalid malah baju yang berbeza antara individu tersebut dengan Khalid pada hari dan waktu yang sama sudah cukup untuk menjadikan ini sebagai bukti bahawa Khalid tidak bersalah.

Timbul pula tuduhan yang Khalid menulis status di FBnya bersetuju sekiranya polis semua di bunuh. Dia tidak pun mengatakan atau menegeluarkan kenyataan supaya polis di bunuh, dia hanya menulis BERSETUJU.

Lagi pula kenyataan ini di keluarkan setelah ibunya sendiri cedera parah apabila di pijak oleh SB SB pada hari perhimpunan Bersih sabtu lalu. Anak mana yang tidak marah sekiranya ibunya di perlakukan sedemikian rupa tanpa ada perasaan belas. Bayangkanlah sekiranya ibu anda di perlakukan sedemikian rupa apakah ayat yang pertama akan keluar dari mulut anda ?

Malah menurut bapanya Ismath di ketika usaha menyelamatkan ibunya yang telah nazak ketika itu pihak polis ((SB) secara sengaja melontarkan bom asap kepada mereka. Dalam suasana cemas itu bapa dan kakaknya terpaksa mengharungi asap yang memedihkan untuk menyelamatkan ibunya.

Sekiranya ini berlaku kepada anda apakah yang anda rasakan? Ibunya menempuh saat2 antara hidup dan mati.. jadi di dalam keadaan marah dan emosi yang amat sangat perkataan perkatan seperti itu tidak mustahil akan keluar dari mulut sapa saja yang merasakannya.

Sebagai seorang anak yang amat sayang malah Khalid adalh seorang anak manja kepada ibunya sudah pasti tidak dapat menahan perasaan marah apabila ibunya di perlakukan sedemikan rupa.

Abu Nawas ingin bertanyakan polis polis sekalian apakah perasaan polis polis sekalian apabila khabar angin yang di tiup oleh blogger2 umno mengatakan ada anggota polis mati di pukul oleh peserta Bersih hari sabtu lalu walaupun itu hanyalah fitnah semata mata?

Bukankah Khabar angin ini telah menyebabkan polis polis bertindak ganas dan memukul peserta secara tiba tiba tanpa ada sebarang arahan bersurai. Mengapa polis marah sekali bila dapat berita walaupun ianya belum tentu betul atau tidak?

Itu baru khabar angin dan hanyalah seorang kawan di khabarkan di pukul. bagaimana pula jika polis polis mendapat berita ibu mereka sendiri di pukul tanpa belasa kasihan. Apakah tindakan polis sekiranya yang mati itu adalah ibu anda?

Maka dengan itu Abu Nawas berharap pihak polis dapat bertimbang rasa di dalam isu ini. Ya memang di akui Polis terpaksa menjalankan arahan dari atas tapi polis juga mempunyai budi bicara sebagai seorang manusia.

Kita tidak pernah bermusuh dengan polis tetapi kelakuan umno telah menjadikan polis sebagai kambing hitam untuk mengalih kebencian rakyat yang selama ini membenci umno kepada membenci polis.

Abu Nawas sendiri di pukul dan di tahan dalam himpunan Bersih sabtu lalu tetapi secara jujur Abu Nawas maafkan polis yang memukul Abu Nawas hari itu. Abu Nawas tidak mahu menjadikan polis sebagai sasaran kebencian kerana Abu nawas tahu polis bertindak demikian kerana arahan umno.

Status pertama di FB yang Abu Nawas tulis ialah "Aku maafkan semua polis yang memukul aku, aku halalkan" Bukan saja Abu Nawas tulis di dalam FB malah ketika bersembang dengan seorang pegawai polis di dalam Pulapol Abu Nawas juga menyatakan sedemikian.

Ya benar dan memang benar..Abu Nawas tak berdendam dengan polis walaupun Abu nawas di pukul sepanjang perjalanan menuju belakang bangunan Kelab Sultan Sulaiman. Biarlah Abu Nawas di pukul sekiranya ianya adalah salah satu penyebab Umno akan tersungkur dalam PRU nanti

Sekali lagi Abu Nawas bermohon kepada polis agar mempertimbangkanlah tuduhan yang di tujukan kepada Khalid. Janganlah menjadi pak yit kepada umno. Polis jalankanlah tugas sebagai polis tanpa ada sebarang desakan daripada musuh kami yang sebenar.

Polis bukan musuh kami tapi musuh kami yang nyata ialah umno tiada lain melainkan umno.

Bebaskan adik ku Khalid Ismath..



Sabtu, 5 Mei 2012

Ugutan Bunuh Terhadap Menteri Besar Kelantan

Berikut adalah Print Screen yang di ambil dari wall blogger Lasamana Bukit Bintang tentang ugutan bunuh yang di tujukan terhadap Menteri Besar Kelantan.

Di harapkan pihak Pas membuat laporan polis dan mendesak polis agar mendakwa  penjenayah ini sebagaimana pihak polis mendakwa Khalid Ismath atas tuduhan yang sama.

Polis sila jangan tutp mata. Ini bukan kes kecil tapi ini adalah satu ugutan bunuh terhadap seorang Menteri Besar....


Kami tunggu keadilan anda wahai polis...

KISAH SB MENYAMAR SEBAGAI AHLI PAS AMPANG

Sebentar tadi aku berada di Balai Polis Cheras bersama Khalid Ismath yang pada mulanya di minta hadir untuk memberi keterangan di IPKL naum dia telah di tahan dan di bawa ke balai polis Cheras.

Aku bersama team keselamatan khas Pas Pandan ...telah menanti Khalid di tepi bilik siasatan. Untuk pengetahuan semua team Keselamatan Khas Pas Pandan ni muka dan gaya sebijik macam polis, siap dengan walkie talkie.

Tiba2 datang seorang pakcik bertanyakan kami "Pak Ya ada mana?" Kami pun hairanlah Pak Ya mana. Dalam kami semua tu ada seorang pemuda Pas Ampang, bila si pakcik ni ternampak muka pemuda Pas ampang dia jadi terkejut.

Sebenarnya pakcik ni ingat kami semua ni SB pada mulanya tapi bila dia bersalam saja dengan pemuda Pas Ampang ni muka dia sudah jadi lain. Mulalah dia tergagap dan terus masuk ke bilik siasatan CID tempat Khalid di soal siasat.

Rupa2nya menurut pemuda Pas Ampang ni pakcik ni selalu join program Pas di Ampang dan khejanya lepak di kedai kopi sembang macam orang Pas.

Billa dia keluaq dari bilik CID tu kami tanya dia ada apa kes datang sini. Dia jawab dia mai nak tolong abang dia kena cekup pasai dadah.

Aku tak mau tuduh pakcik ni SB atau apa tapi cuma nak kemukakan beberapa persoalan:

1-Siapa pakcik ni yang tiba2 terus boleh masuk ke bilik siasatan CID tanpa ada sebarang halangan dari polis?

2-Betulkah dia datang nak setlekan abangnya yang menjadi penagih dadah. Kalau betul kenapa kes dadah perlu datang ke CID sedangkan kes dadah adalah di bawah anti nakotik. Dan berapa pula usia abangnya sedangkan umur pakcik ni pun sudah menjangkau 50an dan jika betul pun abangnya penagih dadah maka ianya sudah pasti dalam usia lebih 50 tahun menjadi penagih dadah yang tegar dan keluar masuk lokap atau pusat pemulihan itu adalah perkara biasa. Jadi untuk apa pakcik ni nak buat kalut dengan perkara yang dah rutin bagi seorang penagih dadah tegar.

3-Siapa Pak Ya? Kenapa pakcik ni bertanya kami di mana Pak Ya di dalam balai polis melainkan Pak Ya itu adalah seorang polis dan pakcik ini bertanya kami kerana menyangkakan kami adalah juga polis.

4-Kenapa bila menyedari kami bukan polis pakcik ini sudah jadi gabra dan terus masuk ke bilik CID dan apabila keluar terus kasitau benda2 yang kami tak tanya seperti apa yang ada dalam begnya dan tujuan apa dia datang kemari.

Jadi kepada pimpinan Pas dan PR di parlimen Ampang berhati hatilah dengan orang ni. Gambarnya telah di rakam... sila cari kepada Team Keselamatn Khas Pandan untuk rujukan agar tidak ada onar yg cuba merosakan parti anda di Ampang....

Reduan Tee Barua Umno

Barua umno... inilah antara barua2 umno yang mengunakan ugama untuk kemewahan hidup. Barua umno ni marah pada Tuhan kerana di lahirkan sebagai cina bukan sebagai melayu...kah kah kah.

Malaslah Abu Nawas nak menulis....

Jumaat, 4 Mei 2012

GAMBAR GAMBAR TERAKHIR BOB KUMAN


Dari Blog Mazidul Akmal.
Berikutan laporan itu, banyak pihak menghulurkan bantuan kepada anak kelahiran Kampung Sega Tengah, Rantau, Negeri Sembilan terbabit.

"Bang, terima kasih kerana menolong saya," ujar arwah berkali-kali. 

"Bob, saya hanya membantu sedaya mungkin"

Hanya kenyataan itu mampu saya ungkapkan.

Arwah ternyata amat terharu berikutan sumbangan dihulurkan orang ramai bersimpati terhadap keadaannya. Untuk rekod, dia antaranya disahkan mengidap sakit jantung, darah tinggi dan penyakit terlalu mudah tertidur.

Mewakili keluarga arwah, saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada semua memberikan sokongan moral dan kewangan.


Melalui pengamatan saya, Bob tetap bersabar setiap kali akaun Maybank miliknya disekat sekaligus menggagalkan usaha orang ramai mendepositkan sumbangan mereka ke akaunnya.


Baca laporan di sini.

"Bang, macam mana saya hendak ke bank membuat justifikasi sedangkan hendak bangun dari katil pun saya tidak berdaya," katanya.

Saya melihat penderitaan dilalui oleh arwah. 

Kali pertama bertemu Bob pada 15 April lalu, sambil berbual dia kelihatan sukar bernafas namun sedaya upaya mencuba menerangkan situasi sebenar. Lihat aksi arwah 17 hari sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.


"Biar aku pegang mikrofon ini, lama tidak keluar TV," usiknya.  

Dalam derita, Bob masih mampu bergurau senda ketika dikunjungi oleh wakil media cetak dan elektronik di rumahnya.


"... lu fikirlah sendiri," ujarnya dalam nada bergurau.


Kenyataan itu ditujukan kepada David Teo berikutan ketidakpuasan terbuku di hatinya.

"... kita kesian dia laaa dari dahulu sebelum saya jumpa dia, dia sudah ada masalah kesihatan. Dia minta saya untuk bagi peluang bekerja. Saya kata, kamukan ada masalah kesihatan. Boleh ke kamu kerja? Dia kata boleh. Sebelum dia pergi saya punya lokasi, so hospital Tawakal saya bersama dia punya kru hantar sumbangan untuk tolong dia melunaskan baki daripada Tawakal, RM5, 000. Tak payah pinjam, saya bayar kamu sumbangan. Apabila di dalam sedih, production manager bawa dia pergi, bukan seperti yang ditunjukkan pada gambar sebab dia lelah bukan dia jatuh. Saya terkilan sebab kata saya abaikan. Kalau dia hendak minta gaji, itu sedekah, dia boleh terus kepada saya. Tak perlu melalui publisiti seperti saya menganiayai dia. Tak adil bagi saya lah ... Tuhan kata memaafkan orang, kita akan banyak rezeki. Saya sentiasa memaafkan banyak orang ... Dia bagi tahu kita, biar saya hantar pegawai, saya pun sentiasa di luar negara. Tak ada masalah, dia orang sakit. Sekiranya dia mahu MINTA SEDEKAH, beri tahulah tetapi jangan menganiaya orang lah"

Kenyatan di atas diungkapkan oleh David (sumber : tonton.com.my) sewaktu dihubungi oleh wartawan Melodi melalui telefon dan kenyataan terbabit disiarkan di rancangan hiburan secara langsung terbitan TV3 itu, dua minggu lalu.

Izinkan saya berkongsi sedikit maklumat bersama David dan semua pembaca blog ini. Barangkali dakwaan jutawan terbabit bahawa beliau pernah menghulurkan bantuan kewangan kepada arwah benar biarpun saya tidak melihat buktinya lagi tetapi ketahuilah masih ramai lagi rakyat Malaysia berhati mulia biarpun bukan berstatus jutawan. Mereka tanpa sebarang persoalan dan pertikaian membantu Bob melalui pelbagai kaedah tanpa nama disebut.

Sebilangan hadir ke rumah arwah contohnya memberikan ubat tradisional manakala sebilangan lagi menghulurkan bantuan dalam bentuk wang tunai.

Ingin saya tegaskan di sini, arwah BUKAN PEMINTA SEDEKAH, dia penerima derma ikhlas disumbangkan oleh anggota masyarakat pelbagai bangsa berhati mulia.

Teringat saya kepada kenyataan rakan, Razali Harun sebelum ini.

"Dia (Bob) sebenarnya bukan mementingkan duit sangat bro tetapi jika boleh cuma ingin diziarahi oleh rakan dan kenalan dalam keadaan begini"

Ahli politik mewakili PAS dan Barisan Nasional, ahli SENIMAN, persatuan kebajikan, rakan artis dan ramai lagi sempat singgah menziarahi arwah sebelum dia menghembuskan nafas terakhir.

Benar kata David, barangkali kerana kesibukan tugas, dia sentiasa berada di luar negara, masakan mempunyai masa terluang menziarahi pelakon dan pelawak terlantar sakit.

Itu bukan tanggungjawab dia dan pegawainya jadi mereka tidak boleh dipersalahkan.

"Bang, saya bukan hendak meraih simpati. Bukan desperado. Kalau abang hendak menolong saya, elok kalau iklankan barangan cendera hati saya jual seperti topi dan baju di blog, " pintanya kepada saya sejak hari pertama saya menulis entri berhubung penderitaannya.

Untuk pengetahuan semua, Bob tidak pernah meminta saya memulis entri berhubung seksa ditempuhnya di blog ini. 

Saya menulis entri disebarkan ke seluruh negara itu dan sekaligus memancing perhatian media itu dengan kehendak hati sendiri.

"Bob, sihat dahulu dan kemudian kita bincangkan fasal iklan. Sebenarnya mereka menderma itu peminat awak dan menghargai awak sebagai anak seni. Barangkali, awak pernah membuatkan mereka tertawa sebelum ini. Justeru tidak salah jika mereka membantu sewaktu awak dilanda musibah," balas saya.

Kita harus ingat, kuasa dan kekayaan, milik Allah. Jika Allah ingin menarik kembali segala rezeki dianugerahkan kepada makhluk bergelar manusia, sekelip mata bakal hilang segalanya tanpa mengira status, bangsa dan agama manusia.

Sewaktu tiba di rumah arwah pada jam 4.33 petang tadi, saya melihat Bob terbaring di atas katil. Jururawat peribadinya, Mohd Farid Hamzah dan pembantunya, Kamer Farhan Kamaludin, 23 tahun, sedang melakukan CPR dengan harapan Bob kembali bernafas. 


"Berapa lama sudah melakukan CPR?," soal saya kepada Farid.

"Lebih kurang dua puluh minit bang," balas graduan lulusan Kolej Segi juga kru Penyingkap Fakta 666 itu.

Kedua mereka kelihatan penat namun tetap bersilih ganti melakukan CPR.

Farid melihat tepat ke arah saya menggelengkan kepala. Bibir arwah kelihatan berwarna biru gelap dan tubuhnya  langsung tidak menunjukkan sebarang respon positif. 


Dia faham maksud gelengan itu. Mereka telah mencuba kaedah terbaik untuk menyelamatkan Bob namun gagal.


Dua kakitangan ambulan dari Hospital Sungai Buloh tiba di rumah kira-kira jam 4.37 petang tadi dan membuat pemeriksaan teliti ke atas tubuh Bob.


"Tiada denyutan nadi, tiada degupan jantung dan anak mata sudah membesar," jelas kakitangan hospital itu.

"Elok kalau encik memberitahu isteri abang Bob," celah Farid.

Farid ternyata bersedih.

"Macam abang saya. Saya mula menjaga abang Bob sejak 17 April lalu sampailah semalam," bisiknya kepada saya.


Isteri arwah, Norma Othman, 29 tahun, berasal dari Mukah, Sarawak, dinikahinya pada 8 April lalu mengalirkan airmata sebaik dimaklumkan berhubung pemergian suaminya.

Untuk pengetahuan semua, Norma dan arwah berkongsi tarikh lahir sama, 15 April. 


Lantas saya memyedekahkan Al-Fatihah pertama buat arwah sebelum jenazah ditutup menggunakan kain.


Sewaktu dua kakitangan hospital bergerak keluar dari bilik, saya terpandang dua topi keledar mainan diletakkan di atas almari berhampiran katil arwah.


Biarpun berat tubuhnya sewaktu hidup dilaporkan melebihi 200 kilogram, di hatinya tersemat sifat anak kecil, menggemari permainan sebegitu barangkali untuk menghiburkan sanubarinya ketika terluka berikutan sifat beberapa manusia sebelum ini menjadi kenalannya.

Untuk rekod, topi terbabit mempunyai pembesar suara di bahagian dalam. Jika pengguna bercakap sewaktu memakai topi itu, suaranya bertukar menjadi besar seperti suara robot.

Untuk rekod, jenazah Bob dimandi dan disembahyangkan di Masjid Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor sebelum dibawa ke rumah  keluarga arwah di 1763  Kampung Sega Tengah, 71200 Rantau Negeri Sembilan.

"Jenazah akan dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Sega Tengah ini, jam 10 pagi esok. Kami sampai tadi kira-kira jam 11.35 malam," lapor Azayusrin.

Kru 666, Razali Harun, Azayusrin, Adam dan Farid kini berada di rumah arwah.


Al-Fatihah!

HEBAHKAN

Blackend Is The End

Dyers Eve