To Live Is to Die

free counters

Ahad, 26 Oktober 2014

SKANDAL SEXS OSTAD SELEBRITI TV (part 4) Episod Ceramah di TV9

Amboi pakat dok tanya awat tak sambung lagi cerita Ostad TV yang skandal dengan bini orang tu. Tunngu la sat hangpa ni pun, Abu Nawas tengah syok layan video blue yang kononnya depa kata pelakon Francis tapi muka macam Ostad Azhar Idrus.

Setelah 3 posting yang Abu Nawas buat dalam blog ini tentang kelakuan jahat Ostad TV tersebut seramai 24 ribu pengujung telah mengikuti kisahnya. Itu tidak termasuk bacaan daripada mereka yang terus Direct masuk ke blog ini.

okey hari ni Abu Nawas nak post satu lagi sms dia dengan seorang wanita yang di tulis nama Zekk pada hpnya. Katanya ceramah di TV9.


Isnin, 20 Oktober 2014

SKANDAL SEXS OSTAD SELEBRITI TV (part 3) - Sms lucah episod 1

Sejak Abu Nawas menyiarkan kisah skandal sexs Ostad selebriti TV ramai yang bertanya Tanya siapakah kerangan ostad tersebut. Bagi mereka yang dari awal mengikuti isu ini sudah pasti dapat meneka siapakah ostad tersebut.

Abu Nawas juga pernah menyiarkan laporan polis isteri Ostad tersebut atas dakwaaan ostad tersebut berfoya dengan wanita.

Sebelum Abu Nawas siarkan laporan polis isterinya hari ini siarkan dulu mesej mesej antara ostad tersebut dengan wanita wanita yang skandal dengannya.

Mesej mesej tersebut di ambil gambar oleh isterinya dengan snap ke hp ostad tersebut. Abu Nawas tidak mahu memadam nombor nombor wanita yg berskandal dengannya untuk pembaca hubingi sendiri dan bertanya kebenarannya.

Ada berates mesej yang Abu Nawas terima termasuk dengan gambar lucah ostad tersebut ada pada Abu Nawas… untuk hari ini Abu Nawas siarkan sedikit demi sedikit…. Bukan itu saja Abu Nawas juga mempunya rakaman perbualan ostad tersebut yang telah di berikan kepada Abu Nawas.


Mesej pertama kepada wanita yang di namakan di hpnya dengan nama Polis Bantuan..


Ahad, 19 Oktober 2014

SKANDAL SEXS OSTAD SELEBRITI TV - Bahagian ke 2 (Rawat & Mengorat)

Skandal ostad ni bukan seorang perempuan tapi ramai dan aku ada banyak bukti bukti dari sms dia serta lagi dahsyat lagi gambar gambarnya yg cukup dahsyat yg di hantar kepada wanita tersebut.

Modus operandi ustad ini ialah rawat dan mengorat. Kebanyakan wanita yg terperdaya adalah isteri orang yg pergi mendapat rawatan kepadanya.

Wanita wanita yg bekerjaya ini akhirnya bercerai dengan suami kerana kemungkinan disihir sewaktu rawatan.

Si suami pula tidak mahu menyentuh isterinya selepas dari proses rawatan manakala si isteri asyik teringat ostad tersebut.

Mungkin orang akan kata tak baik dedahkan aib orang tapi bagaimana kalau ianya terkena kepada isteri anak atau saudara mara anda.

Oleh itu kerja jahat orang orang sebegini wajib di hentikan dan aku akan pastikan kes kali ini tak akan terlepas lagi. ...

Tapi yang amat menariknya belum sempat Abu Nawas selesaikan kes Ostad Selebriti ni datang lagi maklumat mengatakan ada seorang lagi Ostad selebriti TV9 yang berkelakuan serupa dengan ostad ini.....

Kita teruskan terjah.......

Sabtu, 18 Oktober 2014

SKANDAL SEXS OSTAD SELEBRITI TV

Oleh kerana Facebook Aku telah di block maka aku akan mengunakan blog sebagai mengantikan apa saja isu yang selalu aku naikkan di facebook.

Ini adalah kali ketiga FB aku telah hilang jadi aku tak berniat untuk membuat FB yang baru sehinggalah FB lama tekah di halang dari block.

Untuk sesi awal bermulanya blog kali ini aku nak bawa cerita pasal skandal skandal orang yang berpakaian agama. Ini bukan perkara aneh sangat bagi aku dengan golongan macam ni sebab aku kenal sangat sangat orang orang yang berlagak warak di khalayak tapi punya niat yang jahat terhadap wanita.

Namun begitu kebanyakan mereka ini terlepas kerana oranf ramai tidak percaya sebab mereka pandai menyembunyikan kejahatan di sebalik pakaian agama. Orang akan kata mustahil orang pakai jubah dan serban sanggup buat perkara yang keji sebegitu.

Di samping itu wanita yang menjadi mangsa juga tidak berani tampil untuk menjadi saksi kerana risaukan maruah mereka akan tercemar lebih lebih lagi mangsa itu adalah isteri orang.

Namun kali ini aku berjanji akan bongkar kisah kelakuan jahat seorang Ostad TV yang cukup jahat. Mondus Operandinya ialah "Rawat dan Sihir pesakit wanita teruatamanya wanita wanita yang telah bersuami serta berkerjaya.

Siapakah Ostad Selebriti TV tersebut...

Ikuti sambungannya...

Isnin, 1 September 2014

KETUA WANITA UMNO MALAYSIA DI PECAT

KHATIJAH SIDEK

Allahyarhamah Ibu Khatijah Sidek adalah satu satunya ketua wanita umno (pada ketika itu di sebut ketua kaum ibu) yang berasal dari golongan marhaen melayu. Sebelum itu ketua wanita umno semuanya adalah dari golongan bangsawan yang mesra penjajah.

Khatijah Sidek adalah seorang wanita kampung yang berjaya menggerakkan perjuangan kaum wanita menentang penjajah. Beliau pernah meringkuk dalam penjara Singapura selama dua tahun. Lebih menyedihkan, beliau telah hamil dan melahirkan anak sulung beliau di dalam penjara.

Penyertaan Khatijah ke dalam umno pada tahun 1953 telah berjaya memujuk hampir 10,000 orang wanita untuk menyertai UMNO namun kehadiran beliau di dalam UMNO tidak disenangi oleh ahli dan pemimpin UMNO yang mesra British. Khatijah dari awal lagi mengkritik secara terbuka, pendirian sederhana pemimpin UMNO, yang menurut beliau, takut untuk berjuang ke arah kemerdekaan, malah sangat takut untuk meneriakkan slogan Merdeka (Slogan UMNO ketika itu adalah Hidup Melayu).

Khatijah Sidek adalah pemimpin wanita UMNO pertama yang begitu lantang menyuarakan hak wanita secara terbuka. Dalam Persidangan Agung UMNO 1953, beliau dengan lantang telah menuntut supaya bilangan perwakilan dari ahli wanita ditambah. Kelantangan beliau menimbulkan rasa resah di kalangan pemimpin dan ahli UMNO lalu membawa kepada pemecatan beliau dari UMNO pada tahun 1956.

Khatijah Sidek yang begitu banyak jasanya kepada pejuangan kaum wanita di malaya dalam menuntut kemerdekaan telah di sisihkan daripada bersama sama meraikan hari kemerdekaan pada 31 ogos 1957 kerana sifatnya yang bertentangan dengan umno yang pro British.

Sepanjang hayatnya, beliau merupakan seorang pemimpin yang melalui kehidupan yang sangat susah. Sebagai isteri kedua, beliau disisihkan oleh keluarga, dan hanya menumpang tinggal di bilik kecil di klinik milik suaminya, bersama dengan empat orang anaknya.

Khatijah Sidek diterima kembali ke dalam UMNO pada tahun 1972 ketika sudah semakin uzur. Beliau meninggal pada tahun 1982 di Kuala Lumpur ketika berusia 64 tahun, dalam keadaan miskin tanpa harta dan juga tanpa sebarang pengiktirafan dan penghargaan negara.

Tambahan : Ibu Khathah Sidek juga merupakan calon dan wakil rakyat wanita Pas pertama dalam sejarah Pas menyertai pilihanraya.

Ahad, 31 Ogos 2014

ABDULLAH CD SATU SATUNYA PEMIMPIN PKMM YANG MASIH HIDUP

 Abdullah CD Perjuang Kemerdekaan yang di lenyapkan jasanya.

Bapa Abdullah CD adalah satu satunya tokoh dan pemimpin Parti kebangsaan Melayu Malaya yang Allah panjangkan usianya sehingga ke hari ini.

Dalam usia yang melintasi 90 tahun beliau pernah bersama sama menubuhkan PKMM bersama sama Dr Burhanudin Al Helmi (YDP PKMM), Ishak Haji Mohammad aka Pak Sako (Naib yang di pertua) serta beberapa kawan kawan lain seperti Ahmad Boestamam, Musa Ahmad, Khatijah Ali, Aisyah Ghani, Ghafar Baba, Dato Asri, Ustaz Abu Bakar Al baqir Shamsiah Fakeh dan lain lain lagi.

Semua mereka telah pergi bertemu Ilahi meninggalkan Abdullah CD dengan nilai bersahabatan dan perjuangan menuntut kemerdekaan yang cukup tinggi walaupun di antara tokoh tokoh ini memilih untuk berjuang bersama umno selepas pengharaman PKMM.

PKMM ini telah ditubuhkan pada 17 Oktober 1945 adalah parti yang mula-mula sekali menjadikan “MERDEKA” sebagai slogannya. British melihat sokongan terhadap PKMM daripada orang melayu dalam menuntut kemerdekaan terlalu hebat sehinggakan British terpaksa memikirkan cara bagaimana untuk mengatasi gelombang rakyat terhadap tuntutan kemerdekaan.

Maka British bersama sama juak juak bangsawan yang selama ini setia kepada British telah menubuhkan Umno untuk mengalih sokogan orang melayu kepada PKMM. Namun begitu Umno yang berslogankan "Hidup Melayu' gagal untuk mendapatkan sokongan orang melayu kerana gelodak mahukan kemerdekaan pada ketika itu terlalu kuat sedangkan umno pula di tubuhkan untuk mempertahankan kuasa penjajah British di Malaya.

Maka untuk mengatasi masalah besar ini British telah mengistiharkan undang undang darurat pada tahun 1948 di mana semua parti parti yang menentang Britsih di haramkan bergerak dan hanya parti yang menyokong British seperti Umno saja di benarkan bergerak.

Semua pemimpin parti parti yang memperjuangkan kemerdekaan telah di buru, di tangkap, di penjara, di siksa dan di bunuh.

Abdullah CD adalah antara pemimpin yang telah berjaya di tangkap oleh pihak penjajah British namun dalam satu peristiwa beliau telah berjaya melepaskan diri dari kawalan polis British yang telah mejadi heboh oleh masyarakat melayu pada ketika itu di mana kononnya Abdullah CD mempunyai ilmu kebal dan mampu melepaskan tangan yang di gari.

Di pendekkan cerita (Kalau panjang cerita orang melayu malas baca) Abdullah CD telah melaui liku liku perjuangan menentang penjajah sejak dari sebelum kedatangan Jepun, zaman penjajahan Jepun, zaman kembalinya British ke Malaya, zaman darurat pra kemerdekaan, detik hari kemerdekaan, zaman darurat selepas kemerdekaan, zaman selepas darurat, zaman perjanjian damai, zaman selepas perjanjian damai dan sehingga ke hari ini.

57 kali negara ini telah mengadakan upacara menyambut hari kemerdekaan namun seorang demi seorang tokoh perjuangan kemerdekaan telah pergi tanpa di hargai sedikit pun jasa mereka kepada kemerdekaan negara.

Apakah tidak pernah terdetik di hati pemimpin negara ini apa salahnya membawa pulang satu satunya tokoh pemimpin PKMM yang masih hidup untuk bersama sama meraikan kemerdekaan negara.


Bersama kawan dari Scothland dan student malaysia
Bersama kawan kawan SAMM dan seorang pegawai tentera Mejar Kamal Bahri
Bersama kawan kawan dan ahli Pas Kedah


Bersama kawan kawan dari Temerloh, mahasiswa dan Muslimat Pas Pusat.


Jumaat, 29 Ogos 2014

Ice Bucket Challenge- YDP MPSP wanita di mandikan oleh ahli majlis lelaki di khalayak ramai.

Yang Di Pertua Majlis Perbandaran Puan Maimunah Mohd Sharif telah di mandikan oleh ahli majlis lelaki di hadapan khalayak ramai di depan pejabat MPSP kerana menyahut cabaran Ice Bucket Challenge.









Khamis, 28 Ogos 2014

MUSLIMAH PERPURDAH BUAT KEJUTAN MENJADI AHLI DAP

UBAH! Slogan Dap yg berlogokan burung kenyalang pada pru yg lalu.

UBAH bukan saja mengajak rakyat Malaysia berUBAH dari Barisan nasional kepada Pakatan Rakyat malah UBAH juga mengajak rakyat Malaysia berUBAH cara berfikir dan berpolitik.

Jika Umno Pas dan Pkr masih belum mahu berUBAH maka ahli serta penyokong parti ini yang perlu berUBAH.

Seorang bekas aktivis pelajar yang di kenali sebagai Melati Rahim hari ini telah bertekad memilih DAP sebagai pentas politik yang akan beliau sertai.

Katanya dalam Islam sendiri, kemanusiaan adalah tunjang utama. Sejujurnya DAP lebih dekat dengan keadilan seperti yang di gagaskan oleh islam. Islam merupakan prinsip utama saya dalam meneruskan kehidupan sebagai hamba Tuhan.

Dalam menjalani kehidupan dan berhadapan dengan manusia pelbagai kaum, saya percaya dasar kemanusiaan sangat penting.


Rumi pernah berkata aku beriman dengan Agama Cinta, dan Islam adalah agama yang penuh dengan nilai cinta namun di rosakkan oleh manusia yang menjadikan agama sebagai senjata untuk menindas manusia yang lemah.



UBAH untuk masa depan malaysia yang gemilang...

Di sini lahirnya sebuah cinta

Tahniah Melati Rahim kerana terokai perUBAHan.

Jumaat, 22 Ogos 2014

KEMBARA DI BUMI ARAB (Bahagian 7) – Bertemu Duta Pas di Dubai





Pulang dari Oman kami terus ke Lapangan Terbang Dubai untuk menghantar seorang tetamu Peguam Kamal yang mahu pulang ke Malaysia dan dari airport kami singgah di sebuah uptown yang berhampiran dengan airport tersebut.

Mirdif Uptwon terletak kira kira 10 minit perjalanan dari airport. Uptown ini tidaklah seperti yang aku gambarkan di dalam kepala otak umpama uptown Bandar Perda ataupun Danau Kota. Ia di penuhi dengan kedai kedai dan restoran mewah dan pengujungnya tidaklah sesesak pengujung uptown Bandar Perda.

Cuaca malam amat sejuk sekali bagi aku yang sedang mengalami kejutan budaya ini. Jam menunjukan pukul 8.00 malam bermakna waktu Malaysia sudah pun berkumpul jarum pada angka 12. Sebenarnya aku punya temujanji dengan seorang warga Malaysia yang tinggal di sana.

Hasnol Mohd Yunus sudah 15 tahun menetap dan mencari rezeki di Dubai. Beliau dan beberapa teman di sana bertanggungjawab menyambut kehadiran pimpinan Pas dan Pakatan Rakyat yang datang ke UAE.

Tidak pulak aku bertanyakan kerjayanya di sana tapi apa yang aku tahu beliau merupakan antara 6 keluarga yang tinggal di UAE yang mengasaskan MY-UAE iaitu persatuan rakyat Malaysia di UAE dan beliau juga pernah memegang jawatan sebagai Naib Presiden My-UAE.

Mohd Hasnol juga merupakan wakil Yayasan Amal di Malaysia iaitu salah satu organisasi di bawah Pas. Di samping itu beliau juga mengusahakan laman portal Halal Industri iaitu sebuah portal yang memaparkan artikal dan berita dari Isdustri seperti Islamik Banking, Halal Lifestyle, Halal Tourism dan Halal Food. Ringkasnya apa saja berkaitan dengan ekonomi halal.

Aku , Mohd Hasnol Mohd Yunus dan Peguam Kamal Hisham Jaafar melepak di sebuah stall menjual minuman dan makanan ringan di tengah tengah uptown. Dari satu cawan ke satu cawan, cuaca sejuk pula dengan cepat menyejukan minuman panas yang kami minum.

Aku yang jahil politik ini terpaksa berlagak alim politik bila berbicara dengan orang cerdik pandai seperti Hasnol dan Peguam kamal. Dari satu isu ke satu isu politik Malaysia kami kupas. Kamilah panel kamilah moderator dan kamilah pendengarnya. Jam sudahpun 12 malam, ini bermakna bagi mata aku yang baru 4 hari berada di tanah arab sudahpun jam 4 pagi. Sangat mengantuk dan perlu pulang ke hotel.

Masa yang cukup terhad membuat aku belum puas berkongsi cerita dengan Hasnol. Namun isi cerita perjumpaan kami tidaklah mahu aku siarkan kerana aku pun dah lupa apa yang kami bicarakan pada malam itu..

Bersambung…

Anda boleh ikuti portal yang di kendalikan oleh saudara Hasnol di sini http://halalquest.com/

TEKS KHUTBAH JUMAAT TANPA DOA UNTUK SULTAN

Bila kita masuk perpustakaan atau kedai kedai buku paling banyak kita jumpa buku buku dalam bahasa melayu ialah Novel cinta. Amat sukar untuk mencari buku buku rujukan dalam bahasa melayu. Bila kita buka radio lagu yang paling banyak kita dengar ialah lagu lagu cinta yang meleret leret meluahkan rasa hati kecewa dalam percintaan.

Amat suka kita dengar lagu lagu bercorat perjuangan yang di siarkan di dalam radio. Bila kita buka TV kita akan di sajikan dengan drama drama melayu yang mengisahkan percintaan. Amat jarang kita dapat saksikan drama drama yang boleh membawa kita berfikir.

Seni penulisan, muzik dan dan pementasan adalah sebahagian daripada kebangkitan rakyat. 3 perkara ini adalah berkaiatan dengan pendidikan dan propaganda.

Di zaman sebelum kemerdekaan penulis penulis mengunakan bahan bacaan sebagai memberi kesedaran kepada rakyat. Ramai wartawan dan sasterawan terlibat dalam penulisan dalam berbagai bentuk seperti novel, cerpen, puisi bagi meniupkan rasa semangat menuntut kemerdekaan.

Di barat muzik adalah pencetus kepada kebangkitan rakyat. Rock, blues, raggey, punk, ska dan berbagai jenis music adalah salah satu cara mereka menyampaikan mesej kepada pemerintah Lirik lirik lagu tidak di sumbatkan dengan ayat ayat cinta kepada wanita.

Golongan kiri pula membuat permentasan drama di kampong kampong mengenai isu isu semasa bagi memberi kesedaran kepada rakyat.

Pemerintah sedar akan hakikat 3 perkara ini tapi pemerintah tidak menghalang 3 perkara ini untuk terus ada dalam masyarakat, cumanya 3 perkara ini di tukar dari kisah perjuangan kepada berkisar kepada kisah percintaan. Maka sampai tualah orang melayu terus khayal dengan alam percintaan.

Saya akhiri khutbah hari ini dengan mutiara kata dari Tuan Guru Awie Wings,

“ kononnya rock tapi jiwa jiwa,
seluar koyak main cinta,
menangis dengar lagu cinta”..

Khamis, 21 Ogos 2014

KEMBARA DI BUMI ARAB (Bahagian 6) - Merentas padang pasir ke Oman.

Akhirnya hajat untuk bertemu peguam Kamal Hisham Jaafar tercapai juga pada hari ke 3 aku di sana. Kamal Hisham adalah bekas peguam peribadi kepada Almarhom Sultan Johor dan anaknya Tengku Ibrahim yang menjadi sultan Johor sekarang. 


Beliau sebenarnya baru saja pulang dari mengerjakan umrah di Mekah dan apabila sampai saja ke Dubai terus datang mengambil aku di hotel. Oleh kerana pada hari tersebut beliau mempunyai urusan di Oman maka dari hotel kami terus ke Oman.

(isi pertemuan dengan peguam Kamal akan aku ceritakan dalam siri yang lain)

Perjalanan mengunakan kereta dari Sarjah ke Oman mengambil masa kira kira 3 jam setengan. Perjalanan ini akan merintasi pinggir Abu Dhabi dan Dubai di mana di sepanjang jalan di hiasi dengan permandangan padang pasir yang sangat indah sekali. Matahari di padang pasir sangat terik sekali tapi cuacanya tidak seterik matahari malah lebih sejuk dari suhu malam di Malaysia. Walaupun debu debu pasir yang berterbangan ke atas jalan namun keaadaan lebuhraya sangat bersih dan tidak ada sedikit pun timbunan pasir berada di atas jalan .

Kami singgah sebentar di sebuah pekan kecil di mana kebanyakan peniaga dan kedai kedai di sini adalah milik warga Pakistan. Mereka menjual pakaian dan sekaligus membuka kedai runcit di kedai yang sama. Harga pakaian lebih murah berbanding di Malaysia. Jubah yang aku beli hanyalah 35 Dirham UAE iaitu kira kira RM30.00 sahaja di mana jubbah jenis yang serupa ini kalau di Malaysia harganya tidak kurang dari RM80.00.  Sebenarnya aku ingin membeli lilitankepala  (apa nama ntah yang arab pakai di kepala tu) tapi tidak di jual di kedai ini maka cukuplah sekadar jubbah dan serban untuk jadi Pak Arab seketika.

Untuk sampai ke Imigresen Oman ianya agak pelik sedikit dimana kita akan merintasi Oman kemudian masuk kembali ke UAE dan selepas itu barulah akan berjumpa dengan imegresen Oman. Oman adalah antara Negara pengeluar minyak yang utama. Nilai matawang negera ini 8 kali ganda dengan nilai matawang Malaysia. Ramai warga asing datang bekerja di sini kerana gaji yang sangat tinggi.

Paling menarik sebaik saja masuk ke Oman ialah permandangan bukit bukit batu yang di hakis angin. Dari atas lebuh raya dapat di lihat Bandar Bandar kecil di lereng bukit di mana rumah rumah orang di sini umpama kotak kotak tersusun di celah celah bukit batu padang pasir. Sayangya tidak banyak gambar dapat di rakam kerana Peguam kami terpaksa mengerja masa ke Oman dan pulang kembali ke Dubai sebelum 8 malam.

Perjalanan pulang kami mengambil jalan yang berlainan dengan jalan yang kami datang. Lebuhraya yang merintasi celahan celahan bukit batu yang kami lalui ini agak sunyi umpama merintasi lebuhraya Grik ke Jeli. Hanya sekejap sekejap berjumpa dengan pekan pekan kecil.

Di sebuah pekan kecil di tengah tengah padang pasir yang di kelilingi bukit bukit batu kami berhenti di sebuah restoran arab yang menyediakan nasi mandy yang cukup hebat sekali. Kambing, ayam, udang besar 7 inci roti arab dan minuman harganya baru 180dirham...

Bersambung

Rabu, 20 Ogos 2014

KEMBARA DI TANAH ARAB (Bahagian ke 5) - Burj Khalifa



Oleh kerana aku pergi ke sana seorang diri dan berjalan seorang diri maka tak ada banyak gambar yang dapat aku rakamkan. Masa tu kalau selfie nanti orang akan kata perak buih ambik gambaq sendiri. Jadi agak rugilah tak dapat abadikan banyak benda ketika melawat di sana.

Adalah tidak sah dan membuktikan yang anda telah sampai ke Dubai sekiranya tidak bergambar di bangunan tertinggi di dunia di sana. Burj Khaifa atau dalam bahasa melayunya menara Khalifa . Tinggi banggunan ini kalau tak silap ialah 818 m (2,684 ka).\

Ia di namakan dengan nama Burj Khalifa sempena Presiden EAB dan pemerintah Abu Dhabi, Sheikh Khalifa bin Zayed al Nahyan. Yang menariknya selain daripada ruang ruang bangunan ini di isi dengan pejabat, hotel dan perkopratan ia sebahagian dari tingkat bangunan ini adalah perumahan yang di duduki oleh orang ramai.

Sewaktu sampai sini sudah lewat petang. Taman Tema di sekitar bangunan ini di kunjungi oleh ribuan orang ramai terutamanya pelancung luar. Di sinilah aku berjumpa dengan berbagai bangsa keturunan yang selalu di tonton dalam TV dan panggung wayang. Semakin lewat petang semakin ramai pengunjung sehinggakan keaadaan menjadi sesak.

Di sebelah bangunan ni ada satu mall yg paling besar di Dubai ni iaitu The Dubai Mall.Ala2 mcm KLCC la..ada Suria KLCC tapi kalau bawa duit RM30 tak payahlah nak berangan nak bersoping moping kat sini.
Aku lepas sini sehingga lebih kurang jam 9 malam dan kemudiannya terus pulang ke hotel untuk tengok TV Komunis di bilik hotel.

Bersambung…

Selasa, 19 Ogos 2014

KEMBARA TANAH ARAB (Bahagian ke 4) IKAN SULTAN IBRAHIM (sara)



Untuk mendapatkan buah buahan dan ikan dari Malaysia tidaklah sukar sangat di Dubai kerana ianya di jual di pasar pasarraya dan kedai kedai kecil milik warga Indonesia. Bukan saja buah buahan malah petai dan jering pun ada di jual di sini.

Untuk penagih rokok kretek pula boleh mendapatkannya dari kedai kedai Indonesia yang ada di pekan pekan kecil di sini. Rokok Kretek juga ada dalam berbagai jenis yang di jual di kedai kedai milik warga Indonesia. Oleh kerana tidak ada cukai di kenakan terhadap rokok maka rokok di sini harganya samalah dengan harga rokok di langkawi. .

Sewaktu berkunjung di sebuah pasaraya kecil aku terjumpa buah buahan yang di import dari Malaysia seperti rambutan dan buah mata kucing. Harga bagi buah rambutan yang telah di peketkan ialah 18 dirham 15biji, bersaman RM15.00 wang Malaysia. (15biji =RM15).

Yang paling menarik di temui di pasaraya milik warga Pakistan ini ialah ikan Talapia. Di sini ikan ini di kenali dengan nama ikan Sultan Ibrahim (Sara). Menurut pekerja pasaraya tersebut ikan ini memang di import dari Malaysia dan pembekal ikan ini menamakan ikan ini sebagai Sultan Ibrahim (sara).

Tidak pula dapat di sahihkan kena ikan ini namanya sama dengan nama salah seorang sultan di Malaysia ini dan berkebetulan nama Sara juga adalah nama isteri kepada sultan tersebut.

Bersambung...

KEMBARA DI TANAH ARAB (Bahagian ke 3) – Solat Jumaat dan teh tarik dubai.







Kebetulan hari pertama aku di sana jatuh pada hari jumaat. Walaupun boleh saja aku meninggalkan jumaat pada hari itukerana musafir tapi rugilah kalau tak merasai suasana solat jumaat di sana.

Masjid berdekatan dengan hotel terletak kira kira 5 minit perjalanan dari hotel ke masjid. Masjidnya hanyalah sebuah masjid kecil yang di bina atas padang pasir. Walaupun masjid ini teletak di dalam Bandar namun masjid ini umpama sebuah masjid kampong yang biasa biasa sahaja.

Masuk waktu solat jumaat di sana adalah lebih kurang jam 12.50 tgh. Tidak ada 2 kali azan seperti di Malaysia di mana selepas saja Khatib memberi salam maka muazin terus azan dan khatib menyampaikan khutbah. Kebanyakan Jemaah adalah pekerja pekerja asing di kalangan rakyat India dan Pakistan.

Oleh kerana khutbah dalam bahasa arab maka aku tak tahulah sama ada khatib di sana juga penyembah sultan seperti khatib di sini.

Teh Tarik aka Cai

Selepas solat aku singgah di sebuah kedai yang berdekatan dengan masjid. Kedai kedai atau restoran kecil di sini kebanyakannya di miliki oleh warga India. Mereka menjalankan perniagaan kedai makan dan kedai runcit.

Di kedai kedai kecil ini minuman yang paling popular ialah teh tarik atau di kenali dengan panggilan Cai. Teh tarik atau cai ini rasanya agak berbeza dengan the tarik yang ada di Malaysia dan ianya lebih sedap dari yang pernah aku rasa. Mungkin campuran susunya yang membuat rasanya sungguh aroma.

Kedai kedai kecil ini tidak menyediakan kerusi atau meja untuk pelangan kerana pelangan lebih suka minum di dalam kereta sahaja. Apabila kereta berhenti di hadapan kedai akan ada pelayan yang akan dating untuk mengambil dan menghantar pesanan. Harga cai ini hanyalah seringgit duit Malaysia

Bersambung..

KEMBARA DI BUMI ARAB (Bahagian 2) – HOTEL KOMUNIS RUSSIA..

PETA SARJAH
Di UAE aku menetap di sebuah di Sarjah. iaitu sebuah negeri di Emiriah Arab Bersatu. Negeri ini memanjang sekitar 16 kilometer di garisan pantai Teluk Parsi di Emiriah Arab Bersatu sepanjang lebih daripada 80 kilometer ke dalam.

Sarjah adalah negeri yang berjiran dengan Dubai di mana jarak perjalanan di antara lapangan Terbang Antarabangsa Dubai ke Sarjah hanyalah mengambil masa kira kira 30 hingga 40 minit sahaja.

Yang menariknya tentang negeri ini ialah di sini tiada pusat hiburan malam shisha juga di larang untuk di sedut secara terbuka. Menurut teman di sana sultan iaitu Syeikh Sultan al-Qasimi iaitu amir di negeri ini sangat berpegang kuat dengan agama.

Di sini aku menetap di sebuah hotel milik rakyat Russia. Hotel ini betul betul berhadapan dengan Teluk Parsi di mana di sebalik sana adalah Negara Iran Darul Sunnah. Yang menariknya tentang hotel ini ialah rancangan TVnya adalah siaran terus dari Russia dan jika ada rangkaian siaran Arab semuanya telah di alih bahasa kepada bahasa Russia.

Lebih teruja lagi bila satu chanel TVnya adalah Chanel komunis Chanel ini menayangkan drama drama ketenteraan. Namun isanya tidaklah menarik sangat kerana satu patah perkataan pun aku tak paham. Cuma yang pastinya di sisi TV chanel ini tertera logo komunis Russia.

Akibat dari perbezaan waktu antara Malaysia dan UAE selama 4 jam pada hari pertama di sini aku ternanti nanti waktu subuh. Ku sangkakan jam pada HP aku masih lagi waktu Malaysia sedangkan ianya telah automatic bertukar kepada jam di sana. Tunggu punya tunggu hari semakin cerah… rupa rupanya hari sudah mahu terbit matahari.

Dari jerejak hotel ini dapat di lihat suasana pagi yang sungguh indah dan cuaca yang sejuk sekali. Persekitaran dan pantai ini sangat bersih di mana pekerja pembersihan bukan menyapu sampah tapi mereka mengutip sampah....

Bersambung…
SANG SAKA MALAYA BERKIBAR DI BUMI ARAB

SUASAN PAGI SEKITAR JAM 6.30




TENGAHHARI DARI BILIK HOTEL

Isnin, 18 Ogos 2014

KEMBARA KE TANAH ARAB (Bahagian 1) - Umm al-Qaiwain









KEMBARA KE TANAH ARAB (Bahagian 1)

Sewaktu di UAE aku sempat melawat sebuah negeri yang menjadi sebahagian daripada Emiriah Arab Bersatu iaitu Umm al-Qaiwain

Umm al-Qaiwain merupakan sebuah negeri yang terletak di bahagian sebelah utara negara, dan diperintah oleh Sheikh Rashid ibn Ahmad Al Mu'alla

Negeri ini agak ketinggalan dari sudut pembangunan berbanding negeri negeri lain di UAE. Aku tiba di sana agak lewat petang dan sempat mengambil angin lautnya yang agak sejuk (lebih kurang 18c - 20c).

Menariknya UAE ini ialah semua negeri negerinya telah di sempadankan mempunyai pantai. Minum teh (cai) sambil menyedut paipon di tepi pantai sangatlah mengujakan.

Ahad, 17 Ogos 2014

CHIN PENG HERO MALAYA (Part 1)

Semperna bulan kemerdekaan ini Blog ini akan membawa kembali sedikit kisah kisah ringkas perjuang kemerdekaan tanahair..

Ianya di mulakan dengan Kesasteria Chin peng iaitu setiausaha agung Parti Komunis Malaya yang memegang jawatan tersebut pada 1947 hinggalah ke perjanjian damai 1989 setelah kerajaan Malaysia mengaku kalah kepada PKM..

Bahagian pertama

Chin Peng dilahirkan pada 19 Oktober tahun 1924 di Sitiawan, Negeri Perak, Malaya, tanahjajahan British ketika itu. Nama sebenar beliau Ong Boon Hua, anak kedua di keluarganya. Ayahnya mengelolakan sebuah kedai basikal kecil-kecilan.

Beliau belajar sehingga tingkatan 4 sekolah menengah Tionghua, kemudian beralih ke sekolah Inggeris untuk satu masa kerana sekolah menengah Tionghua itu ditutup. Gerakan membantu Tiongkok melawan pencerobohan Jepun yang bermula sejak tahun 1937, akhirnya telah membangkitkan kesedaran politik beliau. Dan beliau berkecimpung aktif di dalam gerakan tersebut.

Beliau menjadi calun anggota Parti Komunis Malaya (PKM) pada bulan Januari tahun 1940. Tak lama kemudian, iaitu pada bulan Julai, beliau terpaksa meninggalkan rumah demi mengelakkan diri dari pemburuan musuh.

Beliau melakukan kerja PKM di kawasan Ipoh dan menjadi anggota rasmi PKM. Beliau turut campur dalam memimpin gerakan pelajar dan kegiatan kesatuan buruh kecil-kecilan, dan kemudiannya bertanggungjawab mengurus pekerjaan di bidang penerangan dan propaganda.

Bersambung..

Gambar sekeluarga di Setiawan, Chin Peng belakang 4 dari kanan dan isterinya belakang 3 dari kiri

Ahad, 6 Julai 2014

NEGARA CHINA PANCUNG UMAT ISLAM YANG BERPUASA

CHINA LARANG UMAT ISLAM NEGARANYA BERPUASA.

Tinggalkan dulu siri sinetron "agak agak menantu siapa", tinggalkan dulu cerita Uptown Bandar Perda. Sebelum menanti waktu asar adalah lebih elok kiranya di ceritakan sedikit isu yang kononnnya negara China melarang umat islam di negeranya berpuasa dan katanya sekiranya berpuasa juga mereka akan di paksa makan dan di kenakan tindakan.

Pertamanya marilah kita fikir secara logiknya bagaimanakan 150juta rakyat China yang beragama islam mampu di kawal oleh pihak kerajaan untuk memastikan semua 150juta rakyatnya yang beragama islam agar jangan berpuasa. Dari 56 suku kaum di China 10 daripadanya adalah umat Islam yang sama sama membangunkan Negara mereka tanpa ada rasa prejudis terhadap agama dan kaum yang lain.

Bilamana cerita mengatakan Negara China melarang umat islam di sana tidak berpuasa dan ianya heboh di kalangan umat Islam melayu ianya menampakan kebodohan dan otak bawah tempurung orang islam melayu di Malaysia ini bila termakan dengan propaganda Barat yang cuba untuk mengalihkan api kemarahan umat islam kepada Negara paling di geruni oleh barat ini.

Kebodohan umat melayu islam di adun lagi dengan menghalakan kepada komunis kerana kata mereka China adalah Negara komunis dan komunis tak percayakan tuhan dan antikan agama. Sedangkan di China bukan saja umat islamnya dapat mengamalkan ajaran agama tanpa ada halangan malah Tanah Besar China lebih lama mengenal islam daripada melayu Tanah melayu.

Tanah melayu menerima Islam yang di bawa oleh pedangan pedagang Arab, India dan China lebih kurang 600 tahun yang lalu sedangkan di Negara China sebuah masjid tertua kini sudah berusia 1250 tahun masih berdiri megah di Xi'an Shaanxi province. Maka di manakah kekejaman Negara kerajaan China yang kononnya tidak benarkan umat islam melakukan ibadat di negeranya.

Melayu terima Islam dari pedagang cina sedangkan china menerima Islam dari Sahabat Rasulullah sendiri dan buktinya masih kekal ke hari ini dengan adanya makam sahabat Saad Bin Abi Waqas yang terus terpelihara di negara yang kononnya anti islam dan tak percaya tuhan.

Malah Masjid terbesar di China ketika ini di kota Hangzhou, Zhejiang province besarnya 3 kali ganda masjid Negara Kuala Lumpur

Seorang sahabat yang sudah hampir setahun belajar di sana menceritakan setiap hari beliau berbuka puasa dan makan sahur bersama saudara2 Moslem dari suku Uighur, Huizu dan Hanzu beragama Islam.

Katanya secara umumnya university di China menyediakan kantin 'Halal' khusus orang Moslem,baik local Moslem atau foreigner Moslem. Ini sebagai satu tanda kepada keterbukaan kerajaan China dan mengitiraf orang islam di negaranya.

Semasa aku Di China untuk mencari restoran muslim adalah lebih mudah daripada mencari restoran muslim di pekan Air Itam Pulau Pinang, setiap kawasan sudah pasti mempunyai restoran yang berlogokan halal menandakan restoran tersebut di miliki atau di usahakan oleh orang islam.

Layanan mereka kepada pengunjung adalah 10 kali lebih baik daripada pekerja restoran Islam melayu di Malaysia. Walaupun mereka sangat teruk dalam pengunaan bahasa inggeris namun lidah mereka tidak kedekut untuk memberi asalamualaikum kepada pengujung Islam yang masuk ke restoran mereka.

Jadi bagaimana ada islam melayu di Malaysia sanggup buat fitnah mengatakan Negara China melarang umat islam di Chin a berpuasa sedangkan orang yang buat fitnah ini bukan saja Negara China pun tak pernah sampai malah China Town di Pulau Pinang pun dia tak pernah jejak. Lalu dia menjadi penyambung suara Barat dengan perkara yang dia sendiri tidak pasti.

Mudahnya melayu Islam di tipu oleh media barat yang sedang berusaha bertungkus lumus untuk menghalang kebangkitan Negara China dari segi ekonomi dan kekuatan ketenteraan.

Nota: Gambar di atas aku ambil di sebuah bandar di mana seorang gadis muslim menunaikan solat maghrib di tengah tengah kesibukan ratusan ribu orang di Kota Guanzhou tanpa ada perasaan prejudis orang bukan islam di sana.

Gambar di bawah bersama serorang peniaga restoran muslim di Kota GuanZhou.

Maka hentikanlah pembodohan minda.

Selasa, 17 Jun 2014

TIPS BILA BERHADAPAN DENGAN OPERASI WARAN TANGKAP TRAFIK

SUATU HARI DI JALANRAYA...

Jai (bukan nama sebenar) sedang memandu kereta dari Kota Bharu ke KL melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Apabila tiba di suatu tempat ada Polis buat Operasi (Ops Warta Khas) untuk mencari pemilik saman yang enggan membayar saman. Kata SAC Mohd Fuad Abd Latif, Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, ada lebihkurang 1.9 juta saman tertunggak dan waran tangkap yang belum selesai.

Polis : Encik... tolong ke tepi ya...

Jai pun memandu ke bahu jalan dan berhenti.

Polis : Mintak IC & Lesen Encik.

Jai keluarkan lesen & IC. Alhamdulillah lesen memandu masih hidup. Setelah memeriksa IC & Lesen Jai, Polis tersebut berkata.

Polis : Encik, ikut rekod kami, encik ada 15 saman tertunggak dan 1 waran tangkap. Jadi Encik kena ikut saya ke Balai.

Jai : Boleh tunjuk pada saya rekod yang Encik kata tu?
Polis pun tunjuk kepada Jai rekod dalam komputer dan kemudian diprintkan kepada Jai.

Jai : Owhhhhhh ini rekod saja... mana samannya?? Saya tak pernah tau pun ada saman. Ini rekod saman ke notis? Yang waran tangkap tu kes apa? Bila saman keluar? Bila saya kena pergi Mahkamah?

Polis : Encik, setakat sekarang ni, ini ja yang saya boleh tunjuk. Kalau encik nak lebih lanjut sila ke ikut saya balai.

Jai : Ok la kalau macam tu jom kita ke balai. Saya pun nak juga tahu saman apa yang saya ada & waran tangkap tu kes apa.

** Rajin ke Polis tu nak bawak Jai ke Balai dlm dok tengah kalot operasi??**

Kalau ke balai. Di Balai.

Polis : Ok encik ini senarai saman dan waran tangkap yang encik ada.

Jai : sama je, itu hanya rekod. Saya nak tengok saman. Nak tengok waran tangkap. Sebab saya nak tahu yg dlm rekod tu betul saman ke notis. Kalau encik tak boleh bagi sekarang, saya nak balik dulu. Saya ada kerja lain lagi nak buat.

Polis : tak boleh macam tu Encik, kami ada bukti Encik ada saman tertunggak.

Jai : Ya la encik ada bukti tapi mana buktinya? Yang encik tunjuk tu rekod tapi mana samannya? kalau tak ada, encik ambil nombor telefon saya, nanti bila ada bukti boleh telefon saya ya.

PEGUAM ZUL HAZMI SHARRIF

Jumaat, 13 Jun 2014

PULAU PINANG BALDATUN TAYYIBATUN WA RABUN GHAFUR...



Dalam satu kajian akedemik, Ireland adalah Negara yang paling islamik di dalam dunia dalam melaksanakan nilai yang terdapat dalam al-Quran, berbanding negara yang ramai penduduk Islam yang di ikuti oleh Denmark, Sweden dan UK.

Dalam menjalankan kajian itu, kedua-dua penyelidik mengguna pakai kesempurnaan dalam Islam terhadap pencapaian ekonomi masyarakat, pentadbiran, hak asasi manusia dan politik serta hubungan antarabangsa sesebuah negara.

Dalam indeks itu, pencapaian negara Islam amat buruk dan kebanyakan negara yang mendakwa Islam dan digelar Islam tidak bersikap adil, rasuah dan tidak membangun. Mereka pada hakikatnya tidak ‘Islamik’ dalam semua perkara.

Lebih hebat lagi Singapura berada di dalam 10 negara yang menerap nilai nilai Islam dalam pentadbirannya sebaris dengan Ireland, Denmark, Luxembourg, Sweden, United Kingdom, New Zealand , Finland, Norway dan Belgium

Dan inilah hakikatnya yang perlu umat Islam terima, bukan dengan beralasan bodoh “Mereka baik sekalipun mati tetap masuk neraka dan kita buruk bagaimanapun mati tetap masuk syurga. Inilah doktrin paling bodoh yang di serapkan kedalam kepala otak orang melayu Islam yang membuat orang melayu Islam hidupnya lenggang lenggok kerana sudah di janjikan syurga bagi mereka.

Di Malaysia sendiri umat Islam kuat dengan retorik, slogan, dan alasan Itu ini begitu begini. Membangun bersama islam itu bagus tapi tingkah laku dan usaha ke arah membangun bersama Islam hanya di bibir dan beretorik serta berselogan untuk meraih undi sahaja. Kota Baru Bandaraya Islam tapi persekitarannya tidak mengambarkan ciri ciri yang islam mahu untuk menjadi sebuah bandaraya Islam.

Sedangkan negeri yang bukan di tadbir oleh orang islam setiap masa mencorak dan mengorak langkah ke arah negeri yang membangun bersama islam. Dari berbagai segi Pulau Pinang yang di perintah parti kapir jauh meninggalkan Kelantan yang di perintah parti islam dalam perlaksanaan dasar dasar Islam tapi apakan daya kata mereka Lim Guan Eng baik macam mana punmati masuk neraka tapi Nik amar bodo macam mana pun mati masuk syurga lalu biarkanlah

Blackend Is The End

Dyers Eve