Blackend Is The End

Rabu, 16 Disember 2015

KEMBARA SENIMAN JALANAN JELAJAH BUMI SIAM EDISI OSMAN TIKUS -Part 4 (PASAR ATAS LANDASAN KERETAPI DI MAEKLONG).

video
Video ketika keretapi sedang melalui pasar ini

Sejak dari malam pertama di Kota Bangkok kami semua sudah berjanji untuk bangun awal esoknya kerana mahu memulakan long march ke Aran iaitu sempadan Kemboja yang terkenal dengan menjual barang barang serta pakaian bundle.

Janji awalnya selepas subuh akan terus bertolak kerana sebelum ke sana kami terlebih dulu mahu ke Pasar Maeklong yang terletak kira kira 70km dari Bangkok tetapi akhirnya terlewat dari janji awal kerana van yang kami sewa tersangkut dalam kesesakan ke hotel tempat penginapana kami.

Kebetuan pula pada hari tersebut adalah hari bercuti kerana sambutan ulangtahun kelahiran Sultan Siam maka terjadi kesesakan jalan raya yang membuat kami terus terlewat dari jadual asalnya untuk sampai ke Pasar Maeklong sebelum jam 10.00 pagi.

Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa sejam setengah telah memakan masa hampir 3 jam dan kami sampai di sana sekitar jam 12.30 ptg bermakna kami telah terlepas keretapi yang dijadualkan melalui pasar ini pada jam 10.00 pagi.

Setelah bertanya kepada peniaga di pasar tersebut jam berapa lagi keretapi akan melalui pasar tersebut kami di maklumkan keretapiakaj sekali lagi melalui kawasan tersebut pada jam 2 petang nanti lalu kami mengambil keputusan untuk terlebih dulu pergi ke Pasar Terapung yang berada lebih kurang 15 minit perjalanan dari Pasar maeklong ini.

Hampir jam 2 petang kami sekali lagi datang ke Pasar ini dengan harapan dapat melihat sendiri bagaimana keretapi melintasi pasar ini dan nasib kami cukup baik kerana tidak sampai 10 minit kami tiba di pasar ini keretapi yang di nanti nantikan pun tiba.

Ramai pelancung yang kebanyaannya dari Malaysia sudah siap menunggu dengan kamera masing masing untuk merakamkan pengalaman yang tidak ada di tempat lain ini.

Pasar Maeklong yang terletak di Samut Songkram, Pasar ini sama sahaja dengan pasar yang lain dengan menjual buah-buahan tempatan; durian, mangga, lychee sayur-sayuran dan makanan tempatan termasuk makanan eksotik (Katak).

Tetapi keunikan yang ada pada pasar Maeklong ini akan mula terserlah apabila bunyi siren di bunyikan oleh pusat kawalan kereta api di sini. Para peniaga pasar malam akan menarik bahagian bumbung gerai mereka bagi memberi laluan kepada kereta api yang melintas.
Setelah kereta api berlalu, peniaga akan menurunkan semula bahagian bumbung gerai mereka dan perniagaan di teruskan seperti biasa.

Landasan kereta api yang di bina pada tahun 1905 di khabarkan menjalankan operasinya 7 kali sehari selama 7 hari seminggu.

Bersambung...

Siri 1 hingga 3 click link di bawah

KEMBARA SENIMAN JALANAN JELAJAH BUMI SIAM EDISI OSMAN TIKUS -Part 3 (Pasar Terapung)

Bahan jualan yang terletak di tepi rel tidak di angkat.

pelancung berebut merakamkan saat keretapi ini melalui pasar ini

Bumbung kedai siap di turunkan 10 minit sebelum keretapi ini melintas

ikan dan daging turut di jual di tepi landasan

sayur sayuran

betul betul atas landasan

Sotong saiz besar baru berharga lebih kurang RM7.50 saja sekilo (Nilai matawang tahun lalu)