To Live Is to Die

free counters

Selasa, 15 Disember 2015

KEMBARA SENIMAN JALANAN JELAJAH BUMI SIAM EDISI OSMAN TIKUS -Part 3 (Pasar Terapung)

Pasar Terapung ini berhampiran dengan pasar atas landasan keretapi di Samut Songkhram. Jarak dari Bangkok ke sini lebih kurang 70km.

Kebetulan sewaktu kami sampai di sini adalah hari keputeraan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Bagindan Yang Di Pertuan Agung Sultan Siam maka suasananya agak meriah dengan berbagai acara air dan boleh di katakan semua warga Thailand memakai baju kuning pada hari itu.

Ada beberapa lagi pasar terapung di Thailand tapi tak sempat kami nak pi usyar.















KEMBARA SENIMAN JALANAN JELAJAH BUMI SIAM BERSAMA OSMAN TIKUS – Part 2 (22 jam atas keretapi)

Tempat tidur yang selesa

Dari Hatyai kami bertemu dengan 6 peserta yang naik di Butterworth dalam gerabak yang bersebelahan saja di mana 2 gerabak ini sebenarnya adalah membawa penumpang dari Malaysia dan apabila tiba di padang Besar kepala keretapi KTM akan di tukar kepada kepala keretapi milik Thailand.

Setelah keretapi ini tiba di stesen Hatyai pula dua gerabak dari Malaysia ini akan di sambung lagi dengan beberapa gerabak yang siap sedia menunggu bersama penumpang di stesen ini.
Jangkaan pada awalnya mengatakan menaiki keretapi dalam jangkamasa lebih 22 jam amat membosankan adalah meleset sama sekali. Satu kerusi hanyalah untuk seorang penumpang sahaja.

Apabila malam kerusi ini akan diubah menjadi katil atas dan bawah oleh pekerja keretapi ini. Dalam masa lebih kurang 5 minit sahaja kerusi yang lansung tidak di sangka boleh di jadikan katil tadi telah berubah menjadi tempat tidur yang menyelesakan siap tirai untuk menutup katil tersebut.

Di tambah lagi factor yang tidak membosankan mengunakan perkhidmatan keretapi ke Bangkok ini ialah bila 2 gerabak ini di penuhi oleh warga Malaysia yang masing masing berkongsi pengalaman mereka yang sudah banyak kali ke Bangkok.
Walaupun di dalam gerabak ini tidak di sediakan surau tapi ruangan tempat tidur yang agak luar pun sudah boleh di dirikan solat pada waktu subuh.

Merentasi bumi siam dari Butterworth ke Bangkok sejauh lebih 1,100 km dan memakan masa lebih kurang 23 jam dengan mengunakan keretapi yang merentasi seluruh Segenting Kera akan menyaksikan permandangan yang tidak ada banyak bezanya dengan bentuk muka bumi dan suasana yang sama dengan Malaysia.

Cumanya di Thailand jarak antara landasan keretapi dengan rumah terlalu hampir dimana di sesetengah tempat keretapi melalui betul betul belakang rumah ataupun kedai kedai.
Lebih kurang jam 1.00 petang tibalah kami di stesen keretapi Bangkok yang besarnya 2 atau 3 kali ganda dari stesen keretapi Kuala Lumpur dimana terdapat berpuluh landasan keretapi di situ.

Bersambung...

Tempat tidur bahagian atas
Ruangan antara gerabak yang tertutup dan tidak boleh merokok


Gerai gerai yang betul betul sebelah landasab keretapi



Pada waktu siang tempat tidur di tukar menjadi kerusi

Stesen Keretapi Hatyai

Blackend Is The End

Dyers Eve