To Live Is to Die

free counters

Isnin, 25 September 2017

WARKAH TERAKHIR CHIN PENG YANG DI BUKA SELEPAS KEMATIANNYA



DI BAWAH ADALAH SURAT TERAKHIR SETIAUSAHA AGUNG PARTI KOMUNIS MALAYA KAWAN CHIN PENG YANG HANYA DI BUKA SELEPAS KEMATIANNYA:

Rakan-rakan sekalian, senegara yang dikasihi,

Apabila anda membaca surat ini, saya tidak lagi di dunia ini adalah niat asal saya meninggal dunia secara senyap-senyap dan membiarkan saudara-mara saya mengendalikan hal-hal pengebumian di swasta. Walau bagaimanapun, akibat daripada laporan media yang salah saya dalam keadaan kritikal pada bulan Oktober 2011, telah memujuk saya bahawa meninggalkan surat itu adalah wajar.

Sejak saya menyertai Parti Komunis Malaya dan akhirnya menjadi setiausaha agungnya , saya telah diberikan kedua-dua diri rohani dan fizikal saya dalam perkhidmatan punca yang diwakili parti saya , iaitu, untuk berjuang untuk masyarakat yang lebih adil dan lebih baik berdasarkan cita-cita sosialis. Kini dengan kelulusan saya pergi , ia adalah masa yang badan saya dikembalikan kepada keluarga saya.

http://myradiostream.com/radioorangpenang

Saya menarik keselesaan yang besar dalam fakta bahawa kedua-dua anak-anak saya bersedia untuk menjaga saya , seorang bapa yang tidak dapat memberikan mereka kasih sayang keluarga, kehangatan dan perlindungan sejak kelahiran mereka. Saya hanya boleh kembali cinta saya kepada mereka selepas saya telah melepaskan tugas politik dan awam saya , ironinya hanya pada masa apabila saya tidak mempunyai kehidupan yang lebih kiri untuk memberi kepada mereka sebagai bapa.

Ia adalah dikesali bahawa saya telah diperkenalkan kepada mereka dengan baik maju dalam dewasa mereka sebagai orang asing. Saya tidak mempunyai hak untuk meminta mereka untuk memahami , mahupun untuk memaafkan . Mereka tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menghadapi realiti ini keras. Seperti keluarga banyak orang yang mati syahid dan rakan-rakan , mereka juga terpaksa menanggung kesusahan dan penderitaan tidak keluar dari perbuatan mereka sendiri , tetapi daripada akibat daripada keputusan kami untuk mencabar kuasa kejam dalam masyarakat yang kita berusaha untuk berubah.

Ia adalah yang paling malang sekali saya tidak dapat , selepas semua, memberi penghormatan terakhir saya kepada ibu bapa saya dikebumikan di kampung halaman Sitiawan ( di Perak) , saya juga tidak boleh menjejakkan kaki di tanah air tercinta yang rakan-rakan saya dan saya telah berjuang begitu keras untuk menentang penceroboh dan penjajah.

Rakan-rakan saya dan saya telah mengabdikan diri kita kepada punca politik yang kita percaya dan terpaksa membayar apa jua harga yang ada akibat. Apa sahaja kesan ke atas diri kita , keluarga kita dan masyarakat , kita akan menerima dengan tenang.
Dalam analisis terakhir , saya ingin dikenang hanya sebagai seorang lelaki yang baik yang boleh memberitahu dunia bahawa dia telah berani untuk menghabiskan hidupnya dalam mengejar cita-cita beliau sendiri untuk mewujudkan dunia yang lebih baik bagi orang-orang beliau.

Ia adalah tidak relevan sama ada saya berjaya atau gagal, sekurang-kurangnya saya melakukan apa yang saya lakukan. Semoga jalan yang saya telah berjalan di atas akan diikuti dan diperbaiki oleh golongan muda selepas saya. Ia adalah kepercayaan saya bahawa api keadilan sosial dan manusia tidak akan mati.

KOMRAD CHEN PENG

Blackend Is The End

Dyers Eve